Månadens leveransstatistik
Moderator: Redaktion
Re: Månadens leveransstatistik
Tolkar det som att folk tittar mest på priset.
VW e-Up är ju annars en gammal konstruktion som bara har 3 stjärnor i EuroNcap.
Syrran köpte ju tvillingen Seat Mii för ca 172.000kr efter rabatt och stöd.
Svårt att hitta en bil med billigare milkostnad.
VW e-Up är ju annars en gammal konstruktion som bara har 3 stjärnor i EuroNcap.
Syrran köpte ju tvillingen Seat Mii för ca 172.000kr efter rabatt och stöd.
Svårt att hitta en bil med billigare milkostnad.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Månadens leveransstatistik
Jo, det är ett riktigt bra pris för en helt ny bil. Absolut!Zalman3 skrev:Tolkar det som att folk tittar mest på priset.
VW e-Up är ju annars en gammal konstruktion som bara har 3 stjärnor i EuroNcap.
Syrran köpte ju tvillingen Seat Mii för ca 172.000kr efter rabatt och stöd.
Svårt att hitta en bil med billigare milkostnad.
Har Mii bättre betyg i EuroNcap än e-UP?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Månadens leveransstatistik
Renault Zoe har alltid sålt riktigt bra i Tyskland, bäst av alla elbilar, så jag är inte förvånad. Uppenbarligen är det en stor marknad för lite mindre helelektriska andrabilar/pendlarbilar.Fredrik j skrev:VW up är ju t.o.m. det bäst säljande BEV i Tyskland. Det finns väl inte ens en ny modell utan den är väl samma som tidigare?martinot skrev:Jo, det är mycket förvånande!Zalman3 skrev:Intressant är att VWs bästsäljare är e-Up.
Skulle ju lätt hellre kört en ID3 alla dagar i veckan.
ID3 är ju inte långt efter och kommer ju säkert ikapp.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Månadens leveransstatistik
Tyvärr inte.martinot skrev:Jo, det är ett riktigt bra pris för en helt ny bil. Absolut!Zalman3 skrev:Tolkar det som att folk tittar mest på priset.
VW e-Up är ju annars en gammal konstruktion som bara har 3 stjärnor i EuroNcap.
Syrran köpte ju tvillingen Seat Mii för ca 172.000kr efter rabatt och stöd.
Svårt att hitta en bil med billigare milkostnad.
Har Mii bättre betyg i EuroNcap än e-UP?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Månadens leveransstatistik
Kia har bra privatleasing priser nu.
Det ger resultat i försäljningen hittills i juli.
Det ger resultat i försäljningen hittills i juli.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Månadens leveransstatistik
Ceed är väl en laddhybrid och i den siffra finns ju även bensinvarianten med.Zalman3 skrev:Kia har bra privatleasing priser nu.
Det ger resultat i försäljningen hittills i juli.
Re: Månadens leveransstatistik
Tesla Kina blir exporthub.
Eftersom nästan 100% är lokala underleverantörer, så gynnar det allmänt kinesisk bilindustri.
Så om Tesla kan sänka priset med 20% från en underleverantör, så får även exempelvis MG också lägre priser från samma underleverantör.
Eftersom nästan 100% är lokala underleverantörer, så gynnar det allmänt kinesisk bilindustri.
Så om Tesla kan sänka priset med 20% från en underleverantör, så får även exempelvis MG också lägre priser från samma underleverantör.
http://global.chinadaily.com.cn/a/20210 ... 64afe.html
Due to strong US demand and global average cost optimization, we have completed the transition of Gigafactory Shanghai as the primary vehicle export hub," said Tesla in a statement.
Tesla exported almost 30,000 vehicles in the second quarter from its Shanghai plant, according to the China Passenger Car Association. Its global deliveries in the quarter hit a record number of over 200,000 vehicles.
The plant, which now has an annual production capacity of 450,000 vehicles, produces the Model 3 sedan and the Model Y crossover. In a Tweet on Sunday Tesla CEO Elon Musk praised its Shanghai plant team, saying they have done "amazing work".
Cui Dongshu, secretary-general of the association, said Tesla's total exports from China could reach 100,000 this year.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Månadens leveransstatistik
Kollade på Carinfo.
Tidsperiod från 1 juni till idag.
Känns som att dessa märken kommer att dominera elbilsförsäljningen I Sverige.
Kineser, Tesla, VW gruppen och Koreaner.
Tidsperiod från 1 juni till idag.
Känns som att dessa märken kommer att dominera elbilsförsäljningen I Sverige.
Kineser, Tesla, VW gruppen och Koreaner.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Månadens leveransstatistik
Jag tror att Ioniq 5 har blivit Norges mest sålda bil i juli om bara man kunnat leverera tillräckligt med bilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Månadens leveransstatistik
Är det inte något som varit sant för Tesla också under många, många månader. Största problemet med elbilsomställningen är ju just tillgång, efterfrågan finns ju i överflöd.Zalman3 skrev:Jag tror att Ioniq 5 har blivit Norges mest sålda bil i juli om bara man kunnat leverera tillräckligt med bilar.
Re: Månadens leveransstatistik
https://teknikensvarld.se/nyheter/bilbr ... -i-europa/
Tesla Model 3 dominerar elbilsförsäljningen i Europa.
Under första halvåret 2021 har det funnits en stor vinnare när det kommer till försäljning av nya, fullständigt eldrivna, bilar i Europa och det är Tesla Model 3.
Modellen har sålt mer än dubbelt så mycket som sin närmaste utmanare – Volkswagen ID.3.
Mindre bra går det däremot för Volkswagen-modellerna ID.3 och ID.4 vars gemensamma försäljning inte nådde upp till Tesla Model 3-siffror.
Matthias Schmidt misstänker nu att ID-bilarna redan kan ha peakat och skriver i sin rapport att ID.3 ser ut att vara i farozonen att falla ifrån rent försäljningsmässigt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Månadens leveransstatistik
Zalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/nyheter/bilbr ... -i-europa/
Tesla Model 3 dominerar elbilsförsäljningen i Europa.
Under första halvåret 2021 har det funnits en stor vinnare när det kommer till försäljning av nya, fullständigt eldrivna, bilar i Europa och det är Tesla Model 3.
Modellen har sålt mer än dubbelt så mycket som sin närmaste utmanare – Volkswagen ID.3.
Mindre bra går det däremot för Volkswagen-modellerna ID.3 och ID.4 vars gemensamma försäljning inte nådde upp till Tesla Model 3-siffror.
Matthias Schmidt misstänker nu att ID-bilarna redan kan ha peakat och skriver i sin rapport att ID.3 ser ut att vara i farozonen att falla ifrån rent försäljningsmässigt.
Riktigt bra försäljning av Tesla. Hade väntat mig att VAG vid denna tiden hade gått om Tesla, och att även Hyndai/KIA skulle vara närmare.
Får se hur slutet på 2021 blir nu när både Ioniq 5 och EV6 börjats säljas med enormt bra mottagande och fin hype (med rätta).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Månadens leveransstatistik
När började id4 säljas i resten av Europa? I Sverige var det ju först i mars på grund av bonus/malus. Id3 hade ju lite av en baksmälla i januari. Gäller ju som sagt bara Sverige men det kan ju finnas liknande orsaker.
Nu kommer ju modelY. Det vore väl märkligt om 3-försäljningen inte skulle påverkas.
Det blir väl ett liknande scenario. Ju fler bilar ju utsprid försäljning. Läste i artikeln att VW ändå är klart störst på elbilar i Europa. Det är väl gamla e-up som drar upp.
Nu kommer ju modelY. Det vore väl märkligt om 3-försäljningen inte skulle påverkas.
Det blir väl ett liknande scenario. Ju fler bilar ju utsprid försäljning. Läste i artikeln att VW ändå är klart störst på elbilar i Europa. Det är väl gamla e-up som drar upp.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Månadens leveransstatistik
Augusti månads leveransstatistik:
Model 3: 97
Model Y: 152
ID.3: 344
ID.4: 553
Kira Niro EV: 731
MG ZS EV: 465
Polestar 2: 106
Skoda Enyaq: 164
Nissan Leaf: 179
Audi E-Tron: 156
Audi Q4 E-Tron: 107
Audi E-Tron GT: 45
Zoe: 99
Ford Mustang Mach-E: 303
Porsche Taycan: 49
Hyundai Ionic 5: 60
Model 3: 97
Model Y: 152
ID.3: 344
ID.4: 553
Kira Niro EV: 731
MG ZS EV: 465
Polestar 2: 106
Skoda Enyaq: 164
Nissan Leaf: 179
Audi E-Tron: 156
Audi Q4 E-Tron: 107
Audi E-Tron GT: 45
Zoe: 99
Ford Mustang Mach-E: 303
Porsche Taycan: 49
Hyundai Ionic 5: 60
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Månadens leveransstatistik
Bra fart på försäljningen överlag. Men herregud vad trångt det blir på övriga snabbladdare nästa sommar. Kommer vara många tusen fler elbilar ute på vägarna då och det var tydligen trångt redan i år.Credde skrev:Augusti månads leveransstatistik:
Model 3: 97
Model Y: 152
ID.3: 344
ID.4: 553
Kira Niro EV: 731
MG ZS EV: 465
Polestar 2: 106
Skoda Enyaq: 164
Nissan Leaf: 179
Audi E-Tron: 156
Audi Q4 E-Tron: 107
Audi E-Tron GT: 45
Zoe: 99
Ford Mustang Mach-E: 303
Porsche Taycan: 49
Hyundai Ionic 5: 60
Jag återupprepar även att det vore ren katastrof om de öppnade för andra märken. Vet precis vad jag gör då iofs. Byter våra bilar till XC70 och i4M.
Re: Månadens leveransstatistik
Intressant är att i tester så är Ioniq 5 och Tesla Y överlägsna MEB bilarna.
Och Hyundai har svårt att få fram Ioniq 5 bilar.
Så lite överraskande lyckades Tesla få fram rejält fler MY bilar sista veckan i augusti än var Hyundai lyckades med att få fram Ioniq 5.
Var och tittade på Tesla MY igår.
Vilken bil! Känslan man får är att kineserna är överlägsna på att bygga bilar.
Hur ska det gå för Europeisk bilindustri, när man inte hänger med i elbilsboomen.
Volvo tappade rejält i försäljning I augusti.
Som enda europe lyckades VW få in en elbilsmodell i topp 4 de tre senaste månaderna, juni till augusti.
Och Hyundai har svårt att få fram Ioniq 5 bilar.
Så lite överraskande lyckades Tesla få fram rejält fler MY bilar sista veckan i augusti än var Hyundai lyckades med att få fram Ioniq 5.
Var och tittade på Tesla MY igår.
Vilken bil! Känslan man får är att kineserna är överlägsna på att bygga bilar.
Hur ska det gå för Europeisk bilindustri, när man inte hänger med i elbilsboomen.
Volvo tappade rejält i försäljning I augusti.
Som enda europe lyckades VW få in en elbilsmodell i topp 4 de tre senaste månaderna, juni till augusti.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Månadens leveransstatistik
Allmänt sjönk bilförsäljningen i augusti.
Medan elbilar är den stora vinnaren, pluginbilarna gick inte så bra.
https://www.bilsweden.se/statistik/Nyre ... -i-augusti
Medan elbilar är den stora vinnaren, pluginbilarna gick inte så bra.
https://www.bilsweden.se/statistik/Nyre ... -i-augusti
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Månadens leveransstatistik
Tesla MiG (Berlin) är ju inte öppen än, så tycker inte vi helt skall utesluta att det är möjligt att göra bra (el)bilar i Europa.Zalman3 skrev:Intressant är att i tester så är Ioniq 5 och Tesla Y överlägsna MEB bilarna.
Och Hyundai har svårt att få fram Ioniq 5 bilar.
Så lite överraskande lyckades Tesla få fram rejält fler MY bilar sista veckan i augusti än var Hyundai lyckades med att få fram Ioniq 5.
Var och tittade på Tesla MY igår.
Vilken bil! Känslan man får är att kineserna är överlägsna på att bygga bilar.
Hur ska det gå för Europeisk bilindustri, när man inte hänger med i elbilsboomen.
Volvo tappade rejält i försäljning I augusti.
Som enda europe lyckades VW få in en elbilsmodell i topp 4 de tre senaste månaderna, juni till augusti.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Månadens leveransstatistik
Men sen så har Tesla producerat Model Y i ett och ett halvt år och Hyundai började producerade Ioniq 5 i våras. Att jämföra dessa två under en månad nu blir lite galet.Zalman3 skrev:Intressant är att i tester så är Ioniq 5 och Tesla Y överlägsna MEB bilarna.
Och Hyundai har svårt att få fram Ioniq 5 bilar.
Så lite överraskande lyckades Tesla få fram rejält fler MY bilar sista veckan i augusti än var Hyundai lyckades med att få fram Ioniq 5.
Var och tittade på Tesla MY igår.
Vilken bil! Känslan man får är att kineserna är överlägsna på att bygga bilar.
Hur ska det gå för Europeisk bilindustri, när man inte hänger med i elbilsboomen.
Volvo tappade rejält i försäljning I augusti.
Som enda europe lyckades VW få in en elbilsmodell i topp 4 de tre senaste månaderna, juni till augusti.
-
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 24 apr 2019 04:45
Re: Månadens leveransstatistik
WHAAAAAT!!!Zalman3 skrev:Allmänt sjönk bilförsäljningen i augusti.
Medan elbilar är den stora vinnaren, pluginbilarna gick inte så bra.
https://www.bilsweden.se/statistik/Nyre ... -i-augusti
Rena elbilsförsäljningen gick från 8.3% i augusti 2000 till 24.1% i augusti 2001!!!
Hur kan detta inte vara rapporterat i varenda nyhetsmedia i landet?
Nä, just det. Inget av de etablerade bilmärkena vill att elbilsmarknaden ska växa för fort och Tesla har ju ingen PR avdelning.
När det då inte finns några tidningar/journalister kvar som kan leta upp nyheter längre så finns det ju ingen som vill/kan sprida sådana här nyheter.
Till och med i bilsweden.se rapporten ovan är ju den verkliga siffran delvis dold i procentuell matematik som få klarar att följa med i och kanske en tiondel rapporten handlar om detta som ju är direkt revolutionerande för den svenska marknaden.
Re: Månadens leveransstatistik
Norges mest sålda bil i augusti blev Tesla MY.
Tesla framåt i Norge i augusti.
I augusti registrerades 1307 nya Tesla Model Y -enheter i Norge, enligt siffror från EU -elbilar . Den nya modellen lämnade därmed efter sig både den fortfarande ganska fräscha Ford Mustang Mach -E och VW ID.4 - och även Model 3 från det egna företaget, som kom in på norska vägar 773 gånger. Sammantaget betyder det att ingen tillverkare i Norge sålde fler el- och andra bilar än Tesla i augusti: Modell 3 och Model Y hade tillsammans 2 081 nya registreringar, Volkswagen med alla sina modeller 1 566.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Månadens leveransstatistik
På vilket sätt?Zalman3 skrev:Intressant är att i tester så är Ioniq 5 och Tesla Y överlägsna MEB bilarna.
Om man snabbladdare en handfull ggr per år så kanske den där "överlägsenheten" ter sig annorlunda om man börjar väga in andra kvaliteter. Man ska ju trivas med bilen varje gång man kör till jobbet också. Inte bara på nån enstaka längre körning.
Re: Månadens leveransstatistik
Har kört Ioniq 5, bra bil.MWall skrev:På vilket sätt?Zalman3 skrev:Intressant är att i tester så är Ioniq 5 och Tesla Y överlägsna MEB bilarna.
Om man snabbladdare en handfull ggr per år så kanske den där "överlägsenheten" ter sig annorlunda om man börjar väga in andra kvaliteter. Man ska ju trivas med bilen varje gång man kör till jobbet också. Inte bara på nån enstaka längre körning.
Igår var jag på Tesla MY visning, enligt mitt tycke en ännu bättre bil.
Har kört ID4, ger den betyget 3, när Ioniq 5 och Tesla MY får betyget 5.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Månadens leveransstatistik
Om du inte kört MY MiC än så bör du göra det innan nu ger den 5. Körde idag och den lämnar ganska mycket att önska.Zalman3 skrev:Har kört Ioniq 5, bra bil.MWall skrev:På vilket sätt?Zalman3 skrev:Intressant är att i tester så är Ioniq 5 och Tesla Y överlägsna MEB bilarna.
Om man snabbladdare en handfull ggr per år så kanske den där "överlägsenheten" ter sig annorlunda om man börjar väga in andra kvaliteter. Man ska ju trivas med bilen varje gång man kör till jobbet också. Inte bara på nån enstaka längre körning.
Igår var jag på Tesla MY visning, enligt mitt tycke en ännu bättre bil.
Har kört ID4, ger den betyget 3, när Ioniq 5 och Tesla MY får betyget 5.
Re: Månadens leveransstatistik
Inte i Kina om jag minns rätt.vigge50 skrev:Men sen så har Tesla producerat Model Y i ett och ett halvt år och Hyundai började producerade Ioniq 5 i våras. Att jämföra dessa två under en månad nu blir lite galet.
Tror det gäller Fremont (inte de MY som kommer hit).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik