Det är väl inte bonusen som driver försäljning av laddhybrider. Det är väl att dom slipper malus som lockar. Hur mycket bonus pratar vi om för en v60 laddhybrid? 10000kr?Zalman3 skrev:Det pratas om att försämra eller ta bort bonus för pluginbilar under 2021.vigge50 skrev:Elbilar 8,5%Bjelke skrev:Jag tänkte mest på andelen elbilar totalt
Den har ju legat rätt högt nu liksom...
Laddhybrider 19,4%
Finns:
VW ID4
Skoda Enyaq
Volvo XC40 P4
Polestar 2
I versioner som kostar under 400.000kr.
Då är det nog läge att ta bort bonusen för plugin bilar.
Månadens leveransstatistik
Moderator: Redaktion
Re: Månadens leveransstatistik
Re: Månadens leveransstatistik
En v60 laddhybrid kostar väl närmare 600 000?Zalman3 skrev:Tittar man på försäljningsvärde ligger Tesla bra till.Jordad skrev:Ja, det är mer rättvis jämförelse. Tesla Model 3 är 11e bäst säljande bilen i Sverige under första kvartalet. Ändå rätt bra för en amerikansk elbil som kostar minst en halv miljon.Bjelke skrev:Hur ser första kvartalet ut?Zalman3 skrev:Mars 2020
VOLVO S/V60, 2313st
VW GOLF, 1277st
TESLA MODEL 3, 1084st
Tesla sålde 1.359st vilket är 45,22% av elbilsförsäljningen i mars.
Total bilförsäljning i mars, 27.649 bilar.
Total elbilsförsäljning i mars 3.005 bilar. Knappt 11% av hela marknaden.
Om en Tesla kostar 2ggr en konkurrent, så kanske Tesla ligger topp 5 under Q1 2020.
Re: Månadens leveransstatistik
Vissa plugin bilar får upp till 50.000kr i bidrag.
Oftast 30.000 till 35.000kr.
Oftast 30.000 till 35.000kr.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Månadens leveransstatistik
Jag tror framförallt det är det reducerade förmånsvärdet som lockar, tror inte det är särskilt stor andel av plug-in hybriderna som är privatköp.Fredrik j skrev:Det är väl inte bonusen som driver försäljning av laddhybrider. Det är väl att dom slipper malus som lockar. Hur mycket bonus pratar vi om för en v60 laddhybrid? 10000kr?Zalman3 skrev:Det pratas om att försämra eller ta bort bonus för pluginbilar under 2021.vigge50 skrev:Elbilar 8,5%Bjelke skrev:Jag tänkte mest på andelen elbilar totalt
Den har ju legat rätt högt nu liksom...
Laddhybrider 19,4%
Finns:
VW ID4
Skoda Enyaq
Volvo XC40 P4
Polestar 2
I versioner som kostar under 400.000kr.
Då är det nog läge att ta bort bonusen för plugin bilar.
Re: Månadens leveransstatistik
Troligtvis. Tror också bonusen har mindre betydelse.vigge50 skrev:Jag tror framförallt det är det reducerade förmånsvärdet som lockar, tror inte det är särskilt stor andel av plug-in hybriderna som är privatköp.Fredrik j skrev:Det är väl inte bonusen som driver försäljning av laddhybrider. Det är väl att dom slipper malus som lockar. Hur mycket bonus pratar vi om för en v60 laddhybrid? 10000kr?Zalman3 skrev:Det pratas om att försämra eller ta bort bonus för pluginbilar under 2021.vigge50 skrev:Elbilar 8,5%Bjelke skrev:Jag tänkte mest på andelen elbilar totalt
Den har ju legat rätt högt nu liksom...
Laddhybrider 19,4%
Finns:
VW ID4
Skoda Enyaq
Volvo XC40 P4
Polestar 2
I versioner som kostar under 400.000kr.
Då är det nog läge att ta bort bonusen för plugin bilar.
Re: Månadens leveransstatistik
https://electrek.co/2020/04/01/tesla-de ... s-q1-2020/Tesla is about to release its delivery and production numbers for the first quarter of 2020, and expectations have been revised down to 77,000 electric cars due to the coronavirus crisis.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 290
- Blev medlem: 10 apr 2019 08:35
Re: Månadens leveransstatistik
Har själv gissat på ca 80000 bilar totalt i Q1. Svagt ifall de skulle komma in signifikant under det; försäljningen i Kina påverkades visserligen mycket av viruset, men i Europa troligen bara lite då bilarna som levererades nu beställdes för någon/några månader sedan. USA borde inte heller påverkas extremt mycket i Q1. Generellt tror jag att Q2 påverkas mer av viruset.
Nissan Leaf 2014
Re: Månadens leveransstatistik
Men med Teslas generösa återlämningsregler så kan många som skulle tagit leverans valt att inte göra det eller lämna tillbaka bilen, så nog borde det påverka andra marknader också.granlundii skrev:Har själv gissat på ca 80000 bilar totalt i Q1. Svagt ifall de skulle komma in signifikant under det; försäljningen i Kina påverkades visserligen mycket av viruset, men i Europa troligen bara lite då bilarna som levererades nu beställdes för någon/några månader sedan. USA borde inte heller påverkas extremt mycket i Q1. Generellt tror jag att Q2 påverkas mer av viruset.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Månadens leveransstatistik
En återlämnad bil räknas ju fortfarande som levererad. Eller? I sverige mäts ju antal registrerade bilar.bylund skrev:Men med Teslas generösa återlämningsregler så kan många som skulle tagit leverans valt att inte göra det eller lämna tillbaka bilen, så nog borde det påverka andra marknader också.granlundii skrev:Har själv gissat på ca 80000 bilar totalt i Q1. Svagt ifall de skulle komma in signifikant under det; försäljningen i Kina påverkades visserligen mycket av viruset, men i Europa troligen bara lite då bilarna som levererades nu beställdes för någon/några månader sedan. USA borde inte heller påverkas extremt mycket i Q1. Generellt tror jag att Q2 påverkas mer av viruset.
Re: Månadens leveransstatistik
Hur fungerar det med bonusen på tillbakalämnade bilar?Fredrik j skrev:En återlämnad bil räknas ju fortfarande som levererad. Eller? I sverige mäts ju antal registrerade bilar.bylund skrev:Men med Teslas generösa återlämningsregler så kan många som skulle tagit leverans valt att inte göra det eller lämna tillbaka bilen, så nog borde det påverka andra marknader också.granlundii skrev:Har själv gissat på ca 80000 bilar totalt i Q1. Svagt ifall de skulle komma in signifikant under det; försäljningen i Kina påverkades visserligen mycket av viruset, men i Europa troligen bara lite då bilarna som levererades nu beställdes för någon/några månader sedan. USA borde inte heller påverkas extremt mycket i Q1. Generellt tror jag att Q2 påverkas mer av viruset.
Är den förbrukad när bilen lämnas tillbaka, och vad gör i så fall Tesla med dessa bilar?
Säljs de med 60k rabatt som Tesla förlorar?
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Av
Re: Månadens leveransstatistik
Det lär ju ha påverkan på kvartalsresultatet om bilen återlämnas under kvartalet. Annars blir väl påverkan på andra kvartalet. Och de som avbryts innan man ens hämtat ut den lär ju inte räknas som levererad.Fredrik j skrev:En återlämnad bil räknas ju fortfarande som levererad. Eller? I sverige mäts ju antal registrerade bilar.bylund skrev:Men med Teslas generösa återlämningsregler så kan många som skulle tagit leverans valt att inte göra det eller lämna tillbaka bilen, så nog borde det påverka andra marknader också.granlundii skrev:Har själv gissat på ca 80000 bilar totalt i Q1. Svagt ifall de skulle komma in signifikant under det; försäljningen i Kina påverkades visserligen mycket av viruset, men i Europa troligen bara lite då bilarna som levererades nu beställdes för någon/några månader sedan. USA borde inte heller påverkas extremt mycket i Q1. Generellt tror jag att Q2 påverkas mer av viruset.
Sedan tror jag inte att Tesla räknar på olika sätt i olika länder, även om Bil Sweden (sic!) räknar registreringar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Månadens leveransstatistik
Vad jag hörde när jag hämtade min bil för drygt en vecka sedan var att det finns flertalet kunder som sagt att de inte kan hämta ut bil pga karantän.bylund skrev:Men med Teslas generösa återlämningsregler så kan många som skulle tagit leverans valt att inte göra det eller lämna tillbaka bilen, så nog borde det påverka andra marknader också.granlundii skrev:Har själv gissat på ca 80000 bilar totalt i Q1. Svagt ifall de skulle komma in signifikant under det; försäljningen i Kina påverkades visserligen mycket av viruset, men i Europa troligen bara lite då bilarna som levererades nu beställdes för någon/några månader sedan. USA borde inte heller påverkas extremt mycket i Q1. Generellt tror jag att Q2 påverkas mer av viruset.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Månadens leveransstatistik
Tesla lämnar väl inga siffror alls innan man publicerar kvartalsresulatet i maj?bylund skrev:Det lär ju ha påverkan på kvartalsresultatet om bilen återlämnas under kvartalet. Annars blir väl påverkan på andra kvartalet. Och de som avbryts innan man ens hämtat ut den lär ju inte räknas som levererad.
Sedan tror jag inte att Tesla räknar på olika sätt i olika länder, även om Bil Sweden (sic!) räknar registreringar.
Var ska man få statistik på hur många bilar som lämnats tillbaka på återtagningsgaranti? Det är ju bara Tesla själva som har den.
Finns det några andra sätt än att räkna registreringar om inte tillverkarna publicerar siffror?
Re: Månadens leveransstatistik
Varför gör dom inte som andra tillverkare och levererar ut bilen till hemmet?Pontus skrev:Vad jag hörde när jag hämtade min bil för drygt en vecka sedan var att det finns flertalet kunder som sagt att de inte kan hämta ut bil pga karantän.bylund skrev:Men med Teslas generösa återlämningsregler så kan många som skulle tagit leverans valt att inte göra det eller lämna tillbaka bilen, så nog borde det påverka andra marknader också.granlundii skrev:Har själv gissat på ca 80000 bilar totalt i Q1. Svagt ifall de skulle komma in signifikant under det; försäljningen i Kina påverkades visserligen mycket av viruset, men i Europa troligen bara lite då bilarna som levererades nu beställdes för någon/några månader sedan. USA borde inte heller påverkas extremt mycket i Q1. Generellt tror jag att Q2 påverkas mer av viruset.
Är ju riktigt surt att ha bilar redo för leverans utan att kunna ta betalt för dom.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Månadens leveransstatistik
Det är ganska stor spridning i spekulationerna över hur många bilar Tesla levererar under Q1.
https://www.teslarati.com/tesla-tsla-q1 ... estimates/FactSet’s estimates for Tesla’s Q1 2020 results are:
91,964 Deliveries
$6.19B Revenue
$0.08 Non-GAAP EPS
-$0.089 GAAP EPS
-$478M Free Cash Flow
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Månadens leveransstatistik
En del Service Center (kanske dock inte i Sverige) har Touchless Delivery och det går att få bilen hemlevererad men det kostar antagligen 6000 kr extra fortfarande och måste beställas.dd88 skrev:
Varför gör dom inte som andra tillverkare och levererar ut bilen till hemmet?
Är ju riktigt surt att ha bilar redo för leverans utan att kunna ta betalt för dom.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Månadens leveransstatistik
Kan inte vara omöjligt att lösa leverans, iaf i närområdet. Är ju rätt mycket låst kapital det handlar om. Signera avtal och sköta betalning är ju även det lätt ordnat online.Svenssons skrev:En del Service Center (kanske dock inte i Sverige) har Touchless Delivery och det går att få bilen hemlevererad men det kostar antagligen 6000 kr extra fortfarande och måste beställas.dd88 skrev:
Varför gör dom inte som andra tillverkare och levererar ut bilen till hemmet?
Är ju riktigt surt att ha bilar redo för leverans utan att kunna ta betalt för dom.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Månadens leveransstatistik
Det var väll två år sedan Tesla började ge ut preliminära siffror 2-3 arbetsdagar efter kvartalsslut? Borde komma ikväll eller imorgon.Fredrik j skrev:Tesla lämnar väl inga siffror alls innan man publicerar kvartalsresulatet i maj?bylund skrev:Det lär ju ha påverkan på kvartalsresultatet om bilen återlämnas under kvartalet. Annars blir väl påverkan på andra kvartalet. Och de som avbryts innan man ens hämtat ut den lär ju inte räknas som levererad.
Sedan tror jag inte att Tesla räknar på olika sätt i olika länder, även om Bil Sweden (sic!) räknar registreringar.
Var ska man få statistik på hur många bilar som lämnats tillbaka på återtagningsgaranti? Det är ju bara Tesla själva som har den.
Finns det några andra sätt än att räkna registreringar om inte tillverkarna publicerar siffror?
Re: Månadens leveransstatistik
Då får vi väl se om dom berättar hur många bilar som lämnats tillbaka på garantin.vigge50 skrev:Det var väll två år sedan Tesla började ge ut preliminära siffror 2-3 arbetsdagar efter kvartalsslut? Borde komma ikväll eller imorgon.Fredrik j skrev:Tesla lämnar väl inga siffror alls innan man publicerar kvartalsresulatet i maj?bylund skrev:Det lär ju ha påverkan på kvartalsresultatet om bilen återlämnas under kvartalet. Annars blir väl påverkan på andra kvartalet. Och de som avbryts innan man ens hämtat ut den lär ju inte räknas som levererad.
Sedan tror jag inte att Tesla räknar på olika sätt i olika länder, även om Bil Sweden (sic!) räknar registreringar.
Var ska man få statistik på hur många bilar som lämnats tillbaka på återtagningsgaranti? Det är ju bara Tesla själva som har den.
Finns det några andra sätt än att räkna registreringar om inte tillverkarna publicerar siffror?
Re: Månadens leveransstatistik
Hur fungerar det med bonusen på tillbakalämnade bilar?Marsa skrev:En återlämnad bil räknas ju fortfarande som levererad. Eller? I sverige mäts ju antal registrerade bilar.
Är den förbrukad när bilen lämnas tillbaka, och vad gör i så fall Tesla med dessa bilar?
Säljs de med 60k rabatt som Tesla förlorar?[/quote]
Bonusen brinner inne om bilen är registrerad och sedan byter ägare. Ångrar man sig innan bilen har lämnats ut finns bonusen kvar.
Re: Månadens leveransstatistik
Bonusen brinner inne om bilen är registrerad och sedan byter ägare. Ångrar man sig innan bilen har lämnats ut finns bonusen kvar.[/quote]LarsL skrev:Hur fungerar det med bonusen på tillbakalämnade bilar?Marsa skrev:En återlämnad bil räknas ju fortfarande som levererad. Eller? I sverige mäts ju antal registrerade bilar.
Är den förbrukad när bilen lämnas tillbaka, och vad gör i så fall Tesla med dessa bilar?
Säljs de med 60k rabatt som Tesla förlorar?
Tycker bonusreglerna är ganska stela där.
Man kan ju undra hur klimatet påverkas negativt av att en bil lämnas tillbaka efter bara några veckor och att den säljs vidare till en ny köpare. Borde ju finnas en "gråzon" på någon månad.
Re: Månadens leveransstatistik
Jag håller med. Så länge bilen inte exporteras så borde det ju vara egalt hur många ägare den haft på halvårsdagen. Registrerad ägare då borde få bonusen.Fredrik j skrev:Tycker bonusreglerna är ganska stela där.
Man kan ju undra hur klimatet påverkas negativt av att en bil lämnas tillbaka efter bara några veckor och att den säljs vidare till en ny köpare. Borde ju finnas en "gråzon" på någon månad.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Månadens leveransstatistik
https://www.cnbc.com/2020/04/02/tesla-t ... mbers.htmlTelsa soars on delivery numbers -- company delivered 88,400 vehicles in Q1
In the year-ago first quarter, Tesla delivered 63,000 vehicles, including 50,900 Model 3 vehicles and 12,100 Model S and X cars.
We believe, even with the shutdown, Tesla will continue to outpace the broader auto industry growth rate by 25-30%.”
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Månadens leveransstatistik
Lite Q1 analys.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Månadens leveransstatistik
April månads statistik:
Tesla Model 3: 76 (April 2019: 446)
Tesla Model S: 55 (April 2019: 90)
Tesla Model X: 10 (April 2019: 23)
Audi E-Tron: 146 (April 2019: 43)
Nissan Leaf: 139 (April 2019: 113)
BMW I3: 64 (April 2019: 110)
Renault Zoe: 159 (April 2019: 204)
Generellt minskad jämfört med april sista år, störst minskning är Tesla Model 3.
Edit: glömde E-Tron
Tesla Model 3: 76 (April 2019: 446)
Tesla Model S: 55 (April 2019: 90)
Tesla Model X: 10 (April 2019: 23)
Audi E-Tron: 146 (April 2019: 43)
Nissan Leaf: 139 (April 2019: 113)
BMW I3: 64 (April 2019: 110)
Renault Zoe: 159 (April 2019: 204)
Generellt minskad jämfört med april sista år, störst minskning är Tesla Model 3.
Edit: glömde E-Tron
Senast redigerad av Credde, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous