Månadens leveransstatistik

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Jag har också funderat på varför en elbil alltid behöver vara billigare, om inte i inköp så i TCO, för att sälja bra.
Det behöver lockas med låga driftskostnader , högt andrahandsvärde etc.
Varför verkar det inte finnas någon betalningsvilja för elbilegenskaper?
För att folk är fördomsfulla och rädda för förändring?

Jag betalar ju rätt mycket mer för min Tesla än vad jag hade gjort för den XC70 vi hade innan. Så på sätt och vis betalar jag extra för "elbilsegenskaper". Men det är ju för att jag först provade med i3:an och insåg att det här var något jag ville lägga pengar på. Var så sjukt skönt med eldrift och jag mådde illa varje gång jag skulle behöva köra Volvon.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Niklas Z »

Rädsla för förändring tror jag är vanligt. Dessutom är vanans makt stor. Plus att det finns få kombibilar med eldrift i en prisklass som är förenlig med företagspolicy vad gäller prisnivå.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av HenrikC »

Verdi skrev:
Nej det är inte Sverige jag tänker på specifikt. Utan det faktum att elbilar säljer så otroligt bra i Norge där de är kraftigt subventionerade men inte i t ex Italien. Och nu när Norge tar bort en del fördelar så verkar försäljningen kraschlanda. Plus att en majoritet FORTFARANDE väljer fossilbilar trots att de är så sjukt mycket dyrare där.
Ta det lugnt. Det kostar otroligt mycket att försöka trycka marknaden framför sig fortare än tekniken utvecklas. Se på Tyskland och solceller. I princip bekostade det tyska folket hela solcellsbranschens utveckling under flera år eftersom man hade så bråttom att få upp solceller på taken. Nu när solcellerna är billiga och bättre sitter man där med gamla dyra panel som ska betalas av på i ytterligare 15 år. Vinsterna skördas istället av länder som inte satsat på bidrag till solel.

Sverige gjorde helt rätt med elcertifikaten. Marknaden fick utvecklas i sin egen takt. Idag projekteras nya vindkraftparker utan subventioner.

Norge kommer vara fullt med gamla Leaf medan Italien kommer att köpa nya fina mycket bättre elbilar några år senare, utan att ha lagt några stora bidragspengar. 2030 kommer marknaden både i Italien och Norge helt domineras av elbilar. Var alla pengarna värt det?
Verdi

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Verdi »

Niklas Z skrev:
Rädsla för förändring tror jag är vanligt. Dessutom är vanans makt stor. Plus att det finns få kombibilar med eldrift i en prisklass som är förenlig med företagspolicy vad gäller prisnivå.

Sant. Ska vi fokusera på Sverige trots allt så är det ju faktiskt så att de flesta nya dyrare bilar företagsleasas. Att elbilar inte ryms under policyns maxpris är ju ett jättehinder. På det stora företag jag sitter är det däremot fritt fram att välja en dyrare bil om den är laddbar. Dock finns det en koppling mot lönen så att det ändå finns ett tak. Det taket är dock betydligt högre än det tak som finns för fossilbilar.
Verdi

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Verdi »

HenrikC skrev:
Verdi skrev:
Nej det är inte Sverige jag tänker på specifikt. Utan det faktum att elbilar säljer så otroligt bra i Norge där de är kraftigt subventionerade men inte i t ex Italien. Och nu när Norge tar bort en del fördelar så verkar försäljningen kraschlanda. Plus att en majoritet FORTFARANDE väljer fossilbilar trots att de är så sjukt mycket dyrare där.
Ta det lugnt. Det kostar otroligt mycket att försöka trycka marknaden framför sig fortare än tekniken utvecklas. Se på Tyskland och solceller. I princip bekostade det tyska folket hela solcellsbranschens utveckling under flera år eftersom man hade så bråttom att få upp solceller på taken. Nu när solcellerna är billiga och bättre sitter man där med gamla dyra panel som ska betalas av på i ytterligare 15 år. Vinsterna skördas istället av länder som inte satsat på bidrag till solel.

Sverige gjorde helt rätt med elcertifikaten. Marknaden fick utvecklas i sin egen takt. Idag projekteras nya vindkraftparker utan subventioner.

Norge kommer vara fullt med gamla Leaf medan Italien kommer att köpa nya fina mycket bättre elbilar några år senare, utan att ha lagt några stora bidragspengar. 2030 kommer marknaden både i Italien och Norge helt domineras av elbilar. Var alla pengarna värt det?
Nej alltså, jag är ideologiskt mot subventioner. Egentligen är det ju de som köper fossilbilar i Norge som betalar. Och det är väl bra. :)
granlundii
Inlägg: 291
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av granlundii »

Subventioner är komplexa, å ena sidan kan de vara nödvändiga för att få igång en förändring - å andra sidan så skapar de osäkerhet/obalans (Vad händer när elbilar slutar subventioneras? Har de då kommit ner i pris så att försäljningen inte stannar av?). På lång sikt tror jag mycket på elbilen, de närmaste åren kan gå lite hur som helst. Vissa år kommer det kanske inte att vara någon tillväxt alls.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Legato »

HenrikC skrev:

Norge kommer vara fullt med gamla Leaf medan Italien kommer att köpa nya fina mycket bättre elbilar några år senare, utan att ha lagt några stora bidragspengar. 2030 kommer marknaden både i Italien och Norge helt domineras av elbilar. Var alla pengarna värt det?
Fast det är ett väldigt förenklat resonemang.

Hade inte Norge haft sina subventioner så hade inte marknaden dominerats av elbilar 2030 (varken i Italien eller Norge) utan kanske 2035 eller 2040....

Sen kan det diskuteras om det verkligen är subventioner. Kanske är det fossilbilarna som subventioneras i praktiken, då skatterna inte täcker alla negativa externa effekter.

Jag tycker subventioner och/eller straffskatter är bra. Det vore dock önskvärt att man var tydligare och planerade på längre sikt. Tycker också det är självklart att de successivt ska reduceras.

Bästa hade som sagt varit om alla visste vad som gällde på lång sikt. Om vi tex hade haft max 200k/50% i bidrag 2010, för att sedan låta det avta med 10k/2,5% för varje år till 2030 då det helt fasas ut.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Mickep »

Å andra sidan om inte tyskland sprutade ut solceller p taken hade nog inte de blivit billigare i länderna som inte satsat. Kanske kanske inte med troligast inte. Är det synd om tyskarna?
Norge vet jag inte drabbats särskilt att de kommer ha gamla leaf, då norrmännen köpt de utan moms och därmed kommit billigare undan. Är väl mer synd om de norrmän som tvingats köpa fossilbilar (då de varit dyrare). (de har ju oljan som betalt en del). Är det synd om Norrmännen?
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av mickeisol »

HenrikC skrev:
Verdi skrev:

Norge kommer vara fullt med gamla Leaf medan Italien kommer att köpa nya fina mycket bättre elbilar några år senare, utan att ha lagt några stora bidragspengar. 2030 kommer marknaden både i Italien och Norge helt domineras av elbilar. Var alla pengarna värt det?
Fullt med gamla billiga leafar, som folk kan köpa billigt och ha som pendlarbilar.

Precis det som fattigt folk med svindyra bränsleräkningar skulle behöva i sverige (typiska bränsleupproret 2.0).
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Fredrik j »

mickeisol skrev:
HenrikC skrev:
Verdi skrev:

Norge kommer vara fullt med gamla Leaf medan Italien kommer att köpa nya fina mycket bättre elbilar några år senare, utan att ha lagt några stora bidragspengar. 2030 kommer marknaden både i Italien och Norge helt domineras av elbilar. Var alla pengarna värt det?
Fullt med gamla billiga leafar, som folk kan köpa billigt och ha som pendlarbilar.

Precis det som fattigt folk med svindyra bränsleräkningar skulle behöva i sverige (typiska bränsleupproret 2.0).
Varför ska fattigt folk behöva köra leaf?
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av mickeisol »

Fredrik j skrev:
mickeisol skrev:
HenrikC skrev:
Verdi skrev:

Norge kommer vara fullt med gamla Leaf medan Italien kommer att köpa nya fina mycket bättre elbilar några år senare, utan att ha lagt några stora bidragspengar. 2030 kommer marknaden både i Italien och Norge helt domineras av elbilar. Var alla pengarna värt det?
Fullt med gamla billiga leafar, som folk kan köpa billigt och ha som pendlarbilar.

Precis det som fattigt folk med svindyra bränsleräkningar skulle behöva i sverige (typiska bränsleupproret 2.0).
Varför ska fattigt folk behöva köra leaf?
:lol: Ja det är ju ett sätt att ta på sig tagelskjortan. Nej det är väl helt ok att köra leaf oavsett. Men om ett land är fullt av gamla leafar så kommer dom så klart att bli billiga och det kan bli den perfekta sparbössan för pendling.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av nek0 »

Tror att de kommande åren kommer bilförsäljningen att minska ganska ordentligt. Avgasbilarna blir svindyra och elbilarna både svindyra och det blir brist på elbilar som folk vill ha och har råd med.Alla bidrag ska bort tycker jag för det hjälper inte när biltillverkare höjer priserna i takt med höjningen av bidragen
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av tor-ake »

Kapitalet höjer priserna Och staten elbilsbidragen. Så kan man fiffla en smula Med det järnhårda klimatmålet.

Sida vid sida, tillsammans stryker de fram
Staten och kapitalet, två vargar fromma som lamm
Fast det är inte dom som ror, som ror så att svetten lackar
Och piskan som kittlar, kittlar inte heller
Deras feta nackar

:mrgreen:
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av LarsL »

Men Norge har ju inga bidrag för elbilar, bara straffbeskattning på avgasbilar.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
Men Norge har ju inga bidrag för elbilar, bara straffbeskattning på avgasbilar.
När något får det bättre än normalen i samhället så skulle jag se det som en subvention. Jag ser det inte som en subvention att elbilar slipper bilskatten som går efter utsläpp men om det slipper momsen när i princip alla andra varor har moms så ser jag det som en subvention. Annars så skulle vi kunna säga att svenska staten straffbeskattar maten vi köper eftersom den har 12% moms till skillnad inrikes resor som endast har 6% moms.
Verdi

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Men Norge har ju inga bidrag för elbilar, bara straffbeskattning på avgasbilar.
Momsbefrielse och ingen straffbeskattning är en form av bidrag skulle jag säga.
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
Men Norge har ju inga bidrag för elbilar, bara straffbeskattning på avgasbilar.
Momsbefrielse och ingen straffbeskattning är en form av bidrag skulle jag säga.
Allt handlar om utgångspunkten. Klart att skattebefrielse är en subvention.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Credde »

November månads statistik:

Tesla Model 3: 75 styck
Tesla Model S: 104 styck
Tesla Model X: 51 styck

Nissan Leaf: 224 styck
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Zalman3 »

Credde skrev:
November månads statistik:

Tesla Model 3: 75 styck
Tesla Model S: 104 styck
Tesla Model X: 51 styck

Nissan Leaf: 224 styck
Bara att gratulera att Nissan lyckats sälja bra med Leaf. Min syster har en Leaf och är mycket nöjd!
Tips till Nissan, sänk priset på Leaf, fixa CCS laddning och aktiv värme/kyla på batteriet, så kommer man sälja ännu bättre!

Men tar man en annan månad, så kan det se lite annorlunda ut:
September:
Tesla Model 3: 716 styck
Tesla Model S: 197 styck
Tesla Model X: 89 styck
Nissan Leaf: 142 styck

Under perioden 2018 november till 2019 november så har man följande marknadsandelar:
Tesla, 33,35%
Renault, 15,07%
Nissan, 13.87%
KIA, 11,76%
Hyundai, 7,1%
VW, 5,93%
Audi, 3,71%

15% av nybilsförsäljningen var laddbara bilar i november, nytt rekord för 2019!
Jag tror att +30% av nyförsäljningen i januari blir laddbara bilar och 40-50% om ett år!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Månadens leveransstatistik

Inlägg av taliz »

Nevermind.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av dd88 »

December:

Tesla Model 3: 602
Tesla Model S: 286
Tesla Model X: 145
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Delta »

Källa?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av dd88 »

Delta skrev:
Källa?
Ursäkta, tänkte att det var underförstått att Bilsweden står för siffrorna:

http://www.bilsweden.se/statistik/nyreg ... er_manad_1
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Fredrik j »

Antagligen blir det några fler eftersom månadsskiftet inträffade på en söndag. Bilsweden bryter sista vardagen och bilar därefter hamnar i nästa månad. Det här med registreringsstatistik har ju blivit högintressant nu med alla subventionssystem beroende på registreringsdatum.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Walker »

Fredrik j skrev:
Antagligen blir det några fler eftersom månadsskiftet inträffade på en söndag. Bilsweden bryter sista vardagen och bilar därefter hamnar i nästa månad. Det här med registreringsstatistik har ju blivit högintressant nu med alla subventionssystem beroende på registreringsdatum.
Eeehhh.... i min kalender var sista dagen i december en tisdag... :roll:
Men det kanske bara var i min?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Skriv svar