Nu är det ju såhär Zalman att du bör prata levererade bilar och inte sålda bilar. Du har inte en aning om hur orderstocken ser ut hos alla och hur långa leveranstider det är m.m. Elbilar verkar ju komma i klump och det vet du om, men du ignorerar allt sånt och tycker bara om att sprida ditt ord.
Om man surfar runt lite på märkesforum så framstår ju bilden att leveranstiderna är extremt långa och osäkra nu. ModelY finns ju nästan för omgående leverans medans totala registreringsstatistiken för bilar backar kraftigt. Zalman tolkar det som att fler kunder överger dom etablerade tillverkarna och byter till Tesla.
Även Teslas statistik för ModelY tyder väl rimligen på att man har problem med försörjningen? Bilen har ju sålt på förhandsbokning i flera år känns det ju som och ändå läser man om kunder som får bilar på ett par veckor efter beställning. Registreringsvolymerna tyder ju inte på att man betat av hela orderstocken redan.
Jag tolkar det som att man har problem med att leverera dom varianter som många kunder går och väntar på.
Något som jag funderar på är varför man inte säljer alla Model Y i Kina istället? Den marknaden kan väl knappast vara mättad?
Efterfrågan är väl dålig i Kina efter att Tesla fått negativ publicitet där.
Det faktum att Tesla verka gå mot nytt rekord i antalet bilar detta kvartalet tyder ju inte på det.
Jag kanske minns fel men jag har för mig att efterfrågan inte har blivit som Tesla förväntat sig i Kina och att det tullsammans med förseningarna i Berlin är orsaken till attb vi fått leveranser av MY därifrånn.
Nu är det ju såhär Zalman att du bör prata levererade bilar och inte sålda bilar. Du har inte en aning om hur orderstocken ser ut hos alla och hur långa leveranstider det är m.m. Elbilar verkar ju komma i klump och det vet du om, men du ignorerar allt sånt och tycker bara om att sprida ditt ord.
Om man surfar runt lite på märkesforum så framstår ju bilden att leveranstiderna är extremt långa och osäkra nu. ModelY finns ju nästan för omgående leverans medans totala registreringsstatistiken för bilar backar kraftigt. Zalman tolkar det som att fler kunder överger dom etablerade tillverkarna och byter till Tesla.
Även Teslas statistik för ModelY tyder väl rimligen på att man har problem med försörjningen? Bilen har ju sålt på förhandsbokning i flera år känns det ju som och ändå läser man om kunder som får bilar på ett par veckor efter beställning. Registreringsvolymerna tyder ju inte på att man betat av hela orderstocken redan.
Jag tolkar det som att man har problem med att leverera dom varianter som många kunder går och väntar på.
Jag gissar på, att i Sverige levererar Tesla först till dom som har beställd till dyraste pris och skiter i bokningskö. Skulle inte förvåna mig, om man beställer en Model S LR eller Plaid nu så får man den innan dom som har beställd till det lägre pris.
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
De allra flesta fordonstillverkare har pga brist på komponenter stora problem i sin tillverkning. Det är självklart att det avspeglar sig på något sätt...
Nu är det ju såhär Zalman att du bör prata levererade bilar och inte sålda bilar. Du har inte en aning om hur orderstocken ser ut hos alla och hur långa leveranstider det är m.m. Elbilar verkar ju komma i klump och det vet du om, men du ignorerar allt sånt och tycker bara om att sprida ditt ord.
Om man surfar runt lite på märkesforum så framstår ju bilden att leveranstiderna är extremt långa och osäkra nu. ModelY finns ju nästan för omgående leverans medans totala registreringsstatistiken för bilar backar kraftigt. Zalman tolkar det som att fler kunder överger dom etablerade tillverkarna och byter till Tesla.
Även Teslas statistik för ModelY tyder väl rimligen på att man har problem med försörjningen? Bilen har ju sålt på förhandsbokning i flera år känns det ju som och ändå läser man om kunder som får bilar på ett par veckor efter beställning. Registreringsvolymerna tyder ju inte på att man betat av hela orderstocken redan.
Jag tolkar det som att man har problem med att leverera dom varianter som många kunder går och väntar på.
Jag gissar på, att i Sverige levererar Tesla först till dom som har beställd till dyraste pris och skiter i bokningskö. Skulle inte förvåna mig, om man beställer en Model S LR eller Plaid nu så får man den innan dom som har beställd till det lägre pris.
Jag pausade min beställning eftersom dragkrok och 56 mil WLTP är skallkrav från dag 1 för mig.
Hoppas att man redan i oktober öppnar upp orderböckerna för Berlin MY med 4680 batterier.
Är det inte den bilen många som förhandsbeställt trott man har beställt?
Kan vara så.
Blir intressant att se hur Tesla gör när de får igång produktionen i Berlin.
Kommer man fortfarande sälja kinabilar, fast till ett lågt pris med LFP batterier?
Och Berlinbilarna blir dyrare med större batterier.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Något som jag funderar på är varför man inte säljer alla Model Y i Kina istället? Den marknaden kan väl knappast vara mättad?
Efterfrågan är väl dålig i Kina efter att Tesla fått negativ publicitet där.
Det faktum att Tesla verka gå mot nytt rekord i antalet bilar detta kvartalet tyder ju inte på det.
Jag kanske minns fel men jag har för mig att efterfrågan inte har blivit som Tesla förväntat sig i Kina och att det tullsammans med förseningarna i Berlin är orsaken till attb vi fått leveranser av MY därifrånn.
Nya subventionerna för elbilsköpare som kom för något år sedan i Kina är begränsade till ett ganska lågt försäljningspris. Tesla tjänar mer på att exportera bilarna. Dessutom har efterfrågan ökat i USA och Tesla vill undvika att exportera därifrån.
Så Volvo får på elbilssidan inte in en enda bil i topp 20? Man blir omkörd av bilar som Fiat 500, Ford Mustang och MG. Helt otroligt. Vad kommer näst, Lloyd och Messerschmitt?
Förhoppningsvis så kan PS3 och Precept slå lite bättre på marknaden, och speciellt den svenska.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nu är det ju såhär Zalman att du bör prata levererade bilar och inte sålda bilar. Du har inte en aning om hur orderstocken ser ut hos alla och hur långa leveranstider det är m.m. Elbilar verkar ju komma i klump och det vet du om, men du ignorerar allt sånt och tycker bara om att sprida ditt ord.
De siffrorna som Zalman visade var väl leveranser (nyregistreringar), men att han felaktigt benämner det försäljning (som kan skett långt innan)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nu är det ju såhär Zalman att du bör prata levererade bilar och inte sålda bilar. Du har inte en aning om hur orderstocken ser ut hos alla och hur långa leveranstider det är m.m. Elbilar verkar ju komma i klump och det vet du om, men du ignorerar allt sånt och tycker bara om att sprida ditt ord.
De siffrorna som Zalman visade var väl leveranser (nyregistreringar), men att han felaktigt benämner det försäljning (som kan skett långt innan)?
Nu är det ju såhär Zalman att du bör prata levererade bilar och inte sålda bilar. Du har inte en aning om hur orderstocken ser ut hos alla och hur långa leveranstider det är m.m. Elbilar verkar ju komma i klump och det vet du om, men du ignorerar allt sånt och tycker bara om att sprida ditt ord.
De siffrorna som Zalman visade var väl leveranser (nyregistreringar), men att han felaktigt benämner det försäljning (som kan skett långt innan)?
Registrerade bilar är ju inte = sålda bilar.
Exakt min poäng (och även din tidigare, som jag läste dig).
Känns som en miss att blanda ihop det med tidpunkten för försäljningen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nu är det ju såhär Zalman att du bör prata levererade bilar och inte sålda bilar. Du har inte en aning om hur orderstocken ser ut hos alla och hur långa leveranstider det är m.m. Elbilar verkar ju komma i klump och det vet du om, men du ignorerar allt sånt och tycker bara om att sprida ditt ord.
De siffrorna som Zalman visade var väl leveranser (nyregistreringar), men att han felaktigt benämner det försäljning (som kan skett långt innan)?
Registrerade bilar är ju inte = sålda bilar.
Exakt min poäng (och även din tidigare, som jag läste dig).
Känns som en miss att blanda ihop det med tidpunkten för försäljningen.
Precis.
Miss vill jag nog inte säga, är nog fullt medveten om att det benämns fel för att få det att se och låta bättre.
De måste ju hålla igång sin marknad i Europa. Har de inte en crossover-suv / kombi i EU så kommer andra biltillverkare gå in och ta marknadsandelar som är Tesla ”gratis” i det läge som vi är i nu. Då kan det vara smart att ta några bilar från en marknad där man är etablerad bara för att ha kvar kontakten med den andra marknaden.
I Norge köper ca 90% av privatbilsköparna en elbil.
Nybilsförsäljningen i september riktar sig till över 90 procent helelektriska för privatbilsköpare.
9 av 10 köpte en elbil.
- Det här är ett nytt rekord, och historiskt höga siffror.
Att nio av tio nya bilar som säljs till privatpersoner är elektriska är helt enkelt förvånansvärt högt, säger Braadland.
Intressant hur snabbt bilmarknaden svänger.
Både Tesla MY och MG ZS EV är nya modeller på den Svenska marknaden, och har snabbt kommit att sälja bra.
Däremot har försäljningen av bilar utan laddmöjlighet kollapsat.
Oroande är att varken Volvo eller någon annan europe kommer in på topp 4 i försäljning under september, just nu.
Försäljning hittills i september, alla kategorier.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Intressant hur snabbt bilmarknaden svänger.
Både Tesla MY och MG ZS EV är nya modeller på den Svenska marknaden, och har snabbt kommit att sälja bra.
Däremot har försäljningen av bilar utan laddmöjlighet kollapsat.
Oroande är att varken Volvo eller någon annan europe kommer in på topp 4 i försäljning under september, just nu.
Försäljning hittills i september, alla kategorier.
Screenshot_20210930-075328_Chrome.jpg
Gud förbjud att döma ut Teslas försäljning genom att titta på en enskild månad men att stirra sig blind på sista månaden i ett kvartal och döma ner andra tillverkare är alltså helt rimligt…
Kolla på försäljningen av MG ZS i juli och augusti så ser det inte så imponerande ut, då är den långt efter ID4 men tydligen så är detta ointressant och när den säljer bra i september så är det väldigt intressant.