Månadens leveransstatistik

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
Bjelke skrev:
Och irriterande att jag inte kommer ihåg varför dippen i Mars förra året kom…? :oops:
Tror Vigge har förklaringen ovan. Själv så avvaktade jag till att plocka ut min elbil tills maj/juni månad för att få med bonushöjningen med +10 KSEK (men samtidigt innan höjningen av förmånsvärden tog effekt i juli månad).
Ja så var det ju, men jag mindes den grejen som för ett par år sedan :lol: tiden går tydligen fort som
dom säger, och roligt måste jag haft också för då går tiden absolut fort, nästan så den rusar iväg ju…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av vigge50 »

Bjelke skrev:
martinot skrev:
Bjelke skrev:
Och irriterande att jag inte kommer ihåg varför dippen i Mars förra året kom…? :oops:
Tror Vigge har förklaringen ovan. Själv så avvaktade jag till att plocka ut min elbil tills maj/juni månad för att få med bonushöjningen med +10 KSEK (men samtidigt innan höjningen av förmånsvärden tog effekt i juli månad).
Ja så var det ju, men jag mindes den grejen som för ett par år sedan :lol: tiden går tydligen fort som
dom säger, och roligt måste jag haft också för då går tiden absolut fort, nästan så den rusar iväg ju…
Inte för att vara den men om du trodde det var för ett par år sedan och det egentligen var förra året så går tiden långsammare än vad du trodde…
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Bjelke »

vigge50 skrev:
Bjelke skrev:
martinot skrev:
Bjelke skrev:
Och irriterande att jag inte kommer ihåg varför dippen i Mars förra året kom…? :oops:
Tror Vigge har förklaringen ovan. Själv så avvaktade jag till att plocka ut min elbil tills maj/juni månad för att få med bonushöjningen med +10 KSEK (men samtidigt innan höjningen av förmånsvärden tog effekt i juli månad).
Ja så var det ju, men jag mindes den grejen som för ett par år sedan :lol: tiden går tydligen fort som
dom säger, och roligt måste jag haft också för då går tiden absolut fort, nästan så den rusar iväg ju…
Inte för att vara den men om du trodde det var för ett par år sedan och det egentligen var förra året så går tiden långsammare än vad du trodde…
Fan också, det har du ju rätt i, å jag som trodde att jag haft roligt den här tiden :( :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av vigge50 »

I augusti så gick elbilar om bensinhybrider när det kom till antal registrerade i Sverige, nu har elbilar gått om etanolbilar. Elbilar tar sig allt närmre plug-in hybrider på bensin men då dessa fortfarande ökar så är det svårt och säga hur lång tid det tar innan elbilar är ikapp.

Ser vi på rena bensinbilar så var de över 3,8 miljoner i slutet av februari och nu mindre än 10 månader senare har de tappat 100 000 och kommer snart gå under 3,7 miljoner. Tyvärr så ökar dock bensinhybrider och milhybrider så räknar man totalt antal bilar som tankar bensin så går det neråt väldigt sakta.
114DFD5F-B8CB-45B6-84CF-8EFFFCCAD4F0.png
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Elbilisten »

Nytt svenskt rekord: 41 procent elbilar i november – högsta siffran någonsin! :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Bjelke »

Rena elbilar eller även laddbara (hybrider)?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
GustavE
Inlägg: 168
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av GustavE »

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Bjelke »

Riktigt bra ju :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Pontus »

Jag kan spä på med två elbilar i december :D
Hoppas jag.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av vigge50 »

Även när man kollar på rullande tremånader så sticker elbilar upp men det ska som sagt bli väldigt intressant att se hur detta utvecklas framöver, det kommer ta lång tid innan alla bilar beställda innan den nionde November är levererade men vad kommer hända sen?
Kollar vi på de mest levererade elbilarna i November så kommer Model Y på en femteplats och båda de varianter som levererades förlorade sin rätt till bonus redan i somras.
Registrering bilar per bränsle.PNG
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av vigge50 »

Nu får vi vänta tills imorgon med att se den officiella statistiken för december men såg nu att ID4 har levererats ordentligt de senaste dagarna så den är numera Sveriges vanligaste elbil. Nu är gårdagen inte med i denna statistiken så ändringar kan ha skett men tror inte det är så stora så det kan ha ändrats.

Man ser även att Model Y är på bra väg att slå sig in i topp fem.

Även om Model S precis börjat levereras så tror jag den är för dyr för att klättra några placeringar på denna listan.
69BAE902-A1F9-4B4A-9FF7-5A5B0034F824.png
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Fredrik j »

vigge50 skrev: 01 jan 2023 14:16
Nu får vi vänta tills imorgon med att se den officiella statistiken för december men såg nu att ID4 har levererats ordentligt de senaste dagarna så den är numera Sveriges vanligaste elbil. Nu är gårdagen inte med i denna statistiken så ändringar kan ha skett men tror inte det är så stora så det kan ha ändrats.
Det är väl sänkningen av bonus från årskiftet som boostat leveranserna precis innan nyår.
Såg att Volvo registrerade knappt 1200bilar torsdag/fredag.
73E82078-7C3C-466F-BDA3-83F457B8100E.png
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av vigge50 »

Fredrik j skrev: 01 jan 2023 14:59
vigge50 skrev: 01 jan 2023 14:16
Nu får vi vänta tills imorgon med att se den officiella statistiken för december men såg nu att ID4 har levererats ordentligt de senaste dagarna så den är numera Sveriges vanligaste elbil. Nu är gårdagen inte med i denna statistiken så ändringar kan ha skett men tror inte det är så stora så det kan ha ändrats.
Det är väl sänkningen av bonus från årskiftet som boostat leveranserna precis innan nyår.
Såg att Volvo registrerade knappt 1200bilar torsdag/fredag.
73E82078-7C3C-466F-BDA3-83F457B8100E.png
Du har helt rätt, jag tänkte att bonusen ändå gäller alla som beställt innan 8(?) november så att det inte är något speciellt för slutet av året men det är klart, bonusen minskade ju som sagt ganska ordentligt nu 2023 både för rena elbilar men även plug-in hybrider.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av CrazyGang »

Är registreringsdatum detsamma som leveransdatum för bonusberättigade bilar?
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av vigge50 »

Blev som sagt en hel del elbilar levererade under December, här är rullande 3-månaders registreringen baserad på Mobility Swedens uppdelning.
Registrering bilar per bränsle.PNG
Elbilar skjuter som sagt helt klart i höjden, ska bli intressant att se hur det utvecklas resten av året nu när endast redan beställda elbilar och plug-in hybrider kan få bonus och sen generella utvecklingen av ekonomin ovanpå det.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Airlift »

Tesla nu bara fjärde största märket sett till antalet sålda (registrerade) bilar 2022. VW-Volvo-Kia har fått fram fler, eller är mer lämpliga för sv behov.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Blipblop »

Airlift skrev: 04 jan 2023 05:09
Tesla nu bara fjärde största märket sett till antalet sålda (registrerade) bilar 2022. VW-Volvo-Kia har fått fram fler, eller är mer lämpliga för sv behov.
Jag tror att bättre priser är en stor del.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av vigge50 »

Kollar vi på antalet bilar som finns i Sverige och exkluderar rena elbilar och vätgasbilar så gick denna siffran under sju miljoner för första gången sen den passerade siffran i mitten av 2018. Vi har inte gått ner mycket sen toppen på 7,1 miljoner under 2021 men vi går i alla fall åt rätt håll. Kollar vi hur olika parametrar ändrat sig senaste åren så är det framförallt att inköpet av dessa bilar minskat samtidigt som vi fortsatt exportera och skrota dessa i samma takt som tidigare.
366D6242-1CA4-4F95-AADA-28A168FB650A.png
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av vigge50 »

Så här ser listan ut över de vanligaste elbilarna i Sverige idag. Model 3 lyckades klättra upp på andra plats igen men frågan är om den kommer kunna behålla den platsen?
Model Y har nu passerat Leaf och XC40 är inte långt ifrån att passera den också.
Just nu är det sju elbilar som passerat gränsen för 10 000 registrerade men vi har två stycken som kommer passera snart, och med största sannolikhet även passera Renault Zoe, en bil som tidigare ansågs populär bland elbilarna.
Skoda Enyaq stänger just nu Top 10 men har en bit kvar innan den passerat 10 000 gränsen. Modellerna precis bakom har nog ingen chans att ta sig in i top 10 men Kia EV6 kan nog klättra framöver.
FE7762BD-5EAB-4A2F-B75C-4481847EEF32.png
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Fredrik j »

vigge50 skrev: 02 apr 2023 08:29
Så här ser listan ut över de vanligaste elbilarna i Sverige idag. Model 3 lyckades klättra upp på andra plats igen men frågan är om den kommer kunna behålla den platsen?
Model Y har nu passerat Leaf och XC40 är inte långt ifrån att passera den också.
Just nu är det sju elbilar som passerat gränsen för 10 000 registrerade men vi har två stycken som kommer passera snart, och med största sannolikhet även passera Renault Zoe, en bil som tidigare ansågs populär bland elbilarna.
Skoda Enyaq stänger just nu Top 10 men har en bit kvar innan den passerat 10 000 gränsen. Modellerna precis bakom har nog ingen chans att ta sig in i top 10 men Kia EV6 kan nog klättra framöver.

FE7762BD-5EAB-4A2F-B75C-4481847EEF32.png
I den här statistiken halkar bilar som säljs i flera varianter ner. VW och Volvo har ju ID5 och C40 också.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av vigge50 »

Fredrik j skrev: 02 apr 2023 08:50
vigge50 skrev: 02 apr 2023 08:29
Så här ser listan ut över de vanligaste elbilarna i Sverige idag. Model 3 lyckades klättra upp på andra plats igen men frågan är om den kommer kunna behålla den platsen?
Model Y har nu passerat Leaf och XC40 är inte långt ifrån att passera den också.
Just nu är det sju elbilar som passerat gränsen för 10 000 registrerade men vi har två stycken som kommer passera snart, och med största sannolikhet även passera Renault Zoe, en bil som tidigare ansågs populär bland elbilarna.
Skoda Enyaq stänger just nu Top 10 men har en bit kvar innan den passerat 10 000 gränsen. Modellerna precis bakom har nog ingen chans att ta sig in i top 10 men Kia EV6 kan nog klättra framöver.

FE7762BD-5EAB-4A2F-B75C-4481847EEF32.png
I den här statistiken halkar bilar som säljs i flera varianter ner. VW och Volvo har ju ID5 och C40 också.
Det har du helt klart rätt i, skillnaden mellan ID4 och ID5 är ju som sagt väldigt liten, samma sak med C40 och XC40. Men sen så blir nästa fråga då, vart ska man dra gränsen mellan vad som är olika varianter av samma modell och vad som är olika modeller?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Fredrik j »

vigge50 skrev: 02 apr 2023 09:26
Fredrik j skrev: 02 apr 2023 08:50
vigge50 skrev: 02 apr 2023 08:29
Så här ser listan ut över de vanligaste elbilarna i Sverige idag. Model 3 lyckades klättra upp på andra plats igen men frågan är om den kommer kunna behålla den platsen?
Model Y har nu passerat Leaf och XC40 är inte långt ifrån att passera den också.
Just nu är det sju elbilar som passerat gränsen för 10 000 registrerade men vi har två stycken som kommer passera snart, och med största sannolikhet även passera Renault Zoe, en bil som tidigare ansågs populär bland elbilarna.
Skoda Enyaq stänger just nu Top 10 men har en bit kvar innan den passerat 10 000 gränsen. Modellerna precis bakom har nog ingen chans att ta sig in i top 10 men Kia EV6 kan nog klättra framöver.

FE7762BD-5EAB-4A2F-B75C-4481847EEF32.png
I den här statistiken halkar bilar som säljs i flera varianter ner. VW och Volvo har ju ID5 och C40 också.
Det har du helt klart rätt i, skillnaden mellan ID4 och ID5 är ju som sagt väldigt liten, samma sak med C40 och XC40. Men sen så blir nästa fråga då, vart ska man dra gränsen mellan vad som är olika varianter av samma modell och vad som är olika modeller?
Såna här topplistor är mest kuriosa. Saknar ju någon reell betydelse. Som det är nu är det modellbeteckning som styr gränsen.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av vigge50 »

Det är helt klart så att borttaget av bonusen har dragit ner försäljningen av elbilar men det är fortfarande den ledande bränslet. Sen så ska man ju inte heller dra för mycket jämförelser mot slutet av förra året då det var en ordentlig rush efter elbilar då. Ska bli intressant att se hur detta utvecklar sig när man tittat på rullande tre-månader.
Bilregistrering.PNG
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av vigge50 »

När statistiken för april har kommit in så ser vi att sätt till rullande 3-månader så återhämtar sig elbilarna något samtidigt som elhybrider tappar lite. Bensinbilar hade en rejält tapp sätt till marknadsandel i slutet av förra året men är nu nästan tillbaka på tidiga nivåer.
Vi kan även se att etanolbilar har åter igen börjat ta marknadsandelar men dock fortfarande på väldigt små nivåer.
Bilregistrering 3-månader.PNG
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Franz »

Jag tror man skall vara lite försiktig med att dra för långtgående slutsatser i "realtid". Tar vi t.ex. en sådan sak som avskaffandet av supermiljöbonusen kan vi ju egentligen konstatera att den stora mängden av registreringar typiskt varit i samband med eller efter själva avskaffandet. Lägg till där många tillverkares väldigt långa leveranstider samt Teslas prissänkningar som ju typiskt varit större än själva bonusen. D.v.s. en hel del, av elbilskunderna, som får leverans nu har antingen beställt långt före avskaffandet eller på märkbart lägre priser (Tesla) än vad som gällde i höstas.
Vi bör ju så klart också väga in årsskiftet som ju alltid är lite extremt. Det är ju numera också lite extra intressant att t.ex. leverera registrera elbilar före årsskiftet för att undvika böter.

Det kan också vara bra att ta sig en liten funderare över vad är det för bilar som ryms bakom siffrorna. Jag tog fram en liten topplista på antalet registrerade personbilar (jan-apr 2023) som antingen är bensin eller diesel utan några som helst hybridinslag.
petrol_disel_2023.png


Det är ganska många "transportbilar" där. D.v.s. skåpbilar etc. Utbudet av både elbilar och hybrider. är ju inte direkt fantastiskt inom det segmentet. Det blir lätt en märkbar del som påverkas väldigt lite av diverse bonusar.

I 3-månadersgraferna tycker jag dock man ser väldigt tydliga trender över tid även om det är upp- och nedgångar under tiden.
Driver sajten Car.info
Skriv svar