Månadens leveransstatistik
Moderator: Redaktion
Re: Månadens leveransstatistik
Det går alltid ner 1 månader varje kvartal.
Då göra de som leveras till Europa.
Då göra de som leveras till Europa.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Månadens leveransstatistik
Jämför man denna med Franz tabell ser det ju ut som att VW har sålt 1 ID.4 som inte är en klimatbonusbilZalman3 skrev:Intressant att Kia tar första och andra platsen vad gäller försäljning av klimatbonusbilar.
Lanseringen av Kia EV6 gör att de kommer behålla det greppet.
Nya utsläppsproblem
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Månadens leveransstatistik
Kanske första demobilen som tidigare varit registrerad i tyskland? Då faller väl bonusen?Pontus skrev:Jämför man denna med Franz tabell ser det ju ut som att VW har sålt 1 ID.4 som inte är en klimatbonusbilZalman3 skrev:Intressant att Kia tar första och andra platsen vad gäller försäljning av klimatbonusbilar.
Lanseringen av Kia EV6 gör att de kommer behålla det greppet.
Nya utsläppsproblem
Re: Månadens leveransstatistik
Konstigt att detta glöms av var tredje månad på samma sätt som man månaden innan glömmer av varför försäljningen är så stor. Detta har ju upprepats i 84 månader i denna kanal...Toja skrev:Det går alltid ner 1 månader varje kvartal.
Då göra de som leveras till Europa.
Det har visserligen blivit mindre svängningar i och med fabriken i Kina och än mindre lär det bli när Giga Berlin kommer igång men det kommer att fortsätta tills alla storsäljande modeller tillverkas på alla kontinenter som Tesla säljer bilar till.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Månadens leveransstatistik
Jag förstår att leveranserna går ner när en massa bilar står på båt över Atlanten, men försäljningen? Fast det kanske är i betalningstillfället som försäljningen räknas snarare än vid beställning?Svenssons skrev:Konstigt att detta glöms av var tredje månad på samma sätt som man månaden innan glömmer av varför försäljningen är så stor. Detta har ju upprepats i 84 månader i denna kanal...Toja skrev:Det går alltid ner 1 månader varje kvartal.
Då göra de som leveras till Europa.
Det har visserligen blivit mindre svängningar i och med fabriken i Kina och än mindre lär det bli när Giga Berlin kommer igång men det kommer att fortsätta tills alla storsäljande modeller tillverkas på alla kontinenter som Tesla säljer bilar till.
Re: Månadens leveransstatistik
Tesla har alltid endast räknat försäljning som när en bil levereras vilket framgår i denna över 7 år gamla tråd. Det samma gäller oavsett om det är siffror per land, region eller globalt. Det har aldrig varit något liknande spelkonsollernas fight där försäljning räknas direkt vid beställning oavsett om enheterna har levererats eller ens tillverkats. Förutom Teslas försäljningssiffror som alltså är liktydigt med leveranssiffror så finns även produktionssiffror som presenteras i kvartalsrapporterna.Maw skrev:Jag förstår att leveranserna går ner när en massa bilar står på båt över Atlanten, men försäljningen? Fast det kanske är i betalningstillfället som försäljningen räknas snarare än vid beställning?Svenssons skrev:Konstigt att detta glöms av var tredje månad på samma sätt som man månaden innan glömmer av varför försäljningen är så stor. Detta har ju upprepats i 84 månader i denna kanal...Toja skrev:Det går alltid ner 1 månader varje kvartal.
Då göra de som leveras till Europa.
Det har visserligen blivit mindre svängningar i och med fabriken i Kina och än mindre lär det bli när Giga Berlin kommer igång men det kommer att fortsätta tills alla storsäljande modeller tillverkas på alla kontinenter som Tesla säljer bilar till.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Månadens leveransstatistik
När man ser till den globala försäljningen skiljer sig väl inte Tesla från andra märken vad det gäller att bilar står på båt under vissa perioder? Rimligtvis befinner sig bilar av samtliga modeller som säljs globalt någon gång under transport, inte bara Model 3?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Månadens leveransstatistik
Tesla rapporterar endast försäljningssiffror som är liktydiga med leveranssiffror. Finns säkert andra siffror som samlas in av tredje part som tar med bilar under transport men det är en annan sak och inte särskilt exakta eller alltid korrekta siffror.iAkita skrev:När man ser till den globala försäljningen skiljer sig väl inte Tesla från andra märken vad det gäller att bilar står på båt under vissa perioder? Rimligtvis befinner sig bilar av samtliga modeller som säljs globalt någon gång under transport, inte bara Model 3?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Månadens leveransstatistik
Det som man mäter är ju registreringsstatistik. När jag har köpt nya bilar har den registreras dagen innan leverans. Nybilsgarantin börjar ju och ticka och man accepterar ju inte att bilen ställs på långt innan leverans.Svenssons skrev:Tesla rapporterar endast försäljningssiffror som är liktydiga med leveranssiffror. Finns säkert andra siffror som samlas in av tredje part som tar med bilar under transport men det är en annan sak och inte särskilt exakta eller alltid korrekta siffror.iAkita skrev:När man ser till den globala försäljningen skiljer sig väl inte Tesla från andra märken vad det gäller att bilar står på båt under vissa perioder? Rimligtvis befinner sig bilar av samtliga modeller som säljs globalt någon gång under transport, inte bara Model 3?
Re: Månadens leveransstatistik
Av de bilar som zalman listar i sitt inlägg är det endast m3 som levereras utanför tillverkningskontinenteniAkita skrev:När man ser till den globala försäljningen skiljer sig väl inte Tesla från andra märken vad det gäller att bilar står på båt under vissa perioder? Rimligtvis befinner sig bilar av samtliga modeller som säljs globalt någon gång under transport, inte bara Model 3?
ms 76132 "Eleamore"
Re: Månadens leveransstatistik
https://cleantechnica.com/2021/06/03/sw ... 9-1-share/
16% diesel, var väl inte så många år sen det var typ 80%?
16% diesel, var väl inte så många år sen det var typ 80%?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Månadens leveransstatistik
Bensinbilarna har definitivt tagit över. Det var ju inte så många år sedan alla skulle köra diesel. 84% fossilbilar alltså?taliz skrev:https://cleantechnica.com/2021/06/03/sw ... 9-1-share/
16% diesel, var väl inte så många år sen det var typ 80%?
Re: Månadens leveransstatistik
Bensinbilar har också minskat senaste åren till förmån för elbilar och pluginhybrider.Fredrik j skrev:Bensinbilarna har definitivt tagit över. Det var ju inte så många år sedan alla skulle köra diesel. 84% fossilbilar alltså?taliz skrev:https://cleantechnica.com/2021/06/03/sw ... 9-1-share/
16% diesel, var väl inte så många år sen det var typ 80%?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Månadens leveransstatistik
Jag ser pluginhybrider som en övergångslösning som resulterar i större utsläpp än dom dieselbilar dom ersätter.joel80 skrev:Bensinbilar har också minskat senaste åren till förmån för elbilar och pluginhybrider.Fredrik j skrev:Bensinbilarna har definitivt tagit över. Det var ju inte så många år sedan alla skulle köra diesel. 84% fossilbilar alltså?taliz skrev:https://cleantechnica.com/2021/06/03/sw ... 9-1-share/
16% diesel, var väl inte så många år sen det var typ 80%?
Jag tycker det där med ”laddbara” bilar är att frisera siffrorna. 16% elbilar är ju där vi ligger. Syftet med att inkludera ”laddbara” är ju att göra intrycket att elbilarna tar över.
Det är väl hyckleriet som stör mig. Att hybriderna är bespottade tills försäljningssiffror ska redovisas. Då klumpas dom plötsligt ihop med elbilarna. Jag förstår ju varför bilsweden gör det men varför elbilsentusiaster lyfter fram det fattar jag inte.
Re: Månadens leveransstatistik
Jag och många andra som nu kör elbil hade hybrid först. Jag minskade min förbrukning med hälften ungefär, och då hade jag ett körmönster som egentligen inte passade så bra med pluginhybrid där jag hade mest resor som var betydlig länge än räckvidden på el.Fredrik j skrev:Jag ser pluginhybrider som en övergångslösning som resulterar i större utsläpp än dom dieselbilar dom ersätter.joel80 skrev:Bensinbilar har också minskat senaste åren till förmån för elbilar och pluginhybrider.Fredrik j skrev:Bensinbilarna har definitivt tagit över. Det var ju inte så många år sedan alla skulle köra diesel. 84% fossilbilar alltså?taliz skrev:https://cleantechnica.com/2021/06/03/sw ... 9-1-share/
16% diesel, var väl inte så många år sen det var typ 80%?
Jag tycker det där med ”laddbara” bilar är att frisera siffrorna. 16% elbilar är ju där vi ligger. Syftet med att inkludera ”laddbara” är ju att göra intrycket att elbilarna tar över.
Det är väl hyckleriet som stör mig. Att hybriderna är bespottade tills försäljningssiffror ska redovisas. Då klumpas dom plötsligt ihop med elbilarna. Jag förstår ju varför bilsweden gör det men varför elbilsentusiaster lyfter fram det fattar jag inte.
För mig blev det i allafall en solklar ingång och förståelse för hur trevligt det är med eldrift. Att jag hade valt elbil istället om alla dagens alternativ fanns då är klart, men jag ser ändå fördelar med laddhybrider jämfört med bensin och dieselbilar.
De pressar också på laddinfrastrukturen vilket ju är positivt. Min uppfattning är att de flesta med laddhybrider ändå vill ladda så mycket de kan.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Månadens leveransstatistik
Vad körde du innan om du lyckades minska förbrukningen med hälften samtidigt som dom flesta resorna var betydligt längre än räckvidden på el? Dom officiella siffrorna på laddhybrider brukar ju var hälften av dieselsiffror.joel80 skrev:Jag och många andra som nu kör elbil hade hybrid först. Jag minskade min förbrukning med hälften ungefär, och då hade jag ett körmönster som egentligen inte passade så bra med pluginhybrid där jag hade mest resor som var betydlig länge än räckvidden på el.Fredrik j skrev:Jag ser pluginhybrider som en övergångslösning som resulterar i större utsläpp än dom dieselbilar dom ersätter.joel80 skrev:Bensinbilar har också minskat senaste åren till förmån för elbilar och pluginhybrider.Fredrik j skrev:Bensinbilarna har definitivt tagit över. Det var ju inte så många år sedan alla skulle köra diesel. 84% fossilbilar alltså?taliz skrev:https://cleantechnica.com/2021/06/03/sw ... 9-1-share/
16% diesel, var väl inte så många år sen det var typ 80%?
Jag tycker det där med ”laddbara” bilar är att frisera siffrorna. 16% elbilar är ju där vi ligger. Syftet med att inkludera ”laddbara” är ju att göra intrycket att elbilarna tar över.
Det är väl hyckleriet som stör mig. Att hybriderna är bespottade tills försäljningssiffror ska redovisas. Då klumpas dom plötsligt ihop med elbilarna. Jag förstår ju varför bilsweden gör det men varför elbilsentusiaster lyfter fram det fattar jag inte.
För mig blev det i allafall en solklar ingång och förståelse för hur trevligt det är med eldrift. Att jag hade valt elbil istället om alla dagens alternativ fanns då är klart, men jag ser ändå fördelar med laddhybrider jämfört med bensin och dieselbilar.
De pressar också på laddinfrastrukturen vilket ju är positivt. Min uppfattning är att de flesta med laddhybrider ändå vill ladda så mycket de kan.
Re: Månadens leveransstatistik
Körde en V70 D3 innan. Låg på ca 6-6.5l/100km med den.Fredrik j skrev:Vad körde du innan om du lyckades minska förbrukningen med hälften samtidigt som dom flesta resorna var betydligt längre än räckvidden på el? Dom officiella siffrorna på laddhybrider brukar ju var hälften av dieselsiffror.joel80 skrev:Jag och många andra som nu kör elbil hade hybrid först. Jag minskade min förbrukning med hälften ungefär, och då hade jag ett körmönster som egentligen inte passade så bra med pluginhybrid där jag hade mest resor som var betydlig länge än räckvidden på el.Fredrik j skrev:Jag ser pluginhybrider som en övergångslösning som resulterar i större utsläpp än dom dieselbilar dom ersätter.joel80 skrev:Bensinbilar har också minskat senaste åren till förmån för elbilar och pluginhybrider.Fredrik j skrev:Bensinbilarna har definitivt tagit över. Det var ju inte så många år sedan alla skulle köra diesel. 84% fossilbilar alltså?
Jag tycker det där med ”laddbara” bilar är att frisera siffrorna. 16% elbilar är ju där vi ligger. Syftet med att inkludera ”laddbara” är ju att göra intrycket att elbilarna tar över.
Det är väl hyckleriet som stör mig. Att hybriderna är bespottade tills försäljningssiffror ska redovisas. Då klumpas dom plötsligt ihop med elbilarna. Jag förstår ju varför bilsweden gör det men varför elbilsentusiaster lyfter fram det fattar jag inte.
För mig blev det i allafall en solklar ingång och förståelse för hur trevligt det är med eldrift. Att jag hade valt elbil istället om alla dagens alternativ fanns då är klart, men jag ser ändå fördelar med laddhybrider jämfört med bensin och dieselbilar.
De pressar också på laddinfrastrukturen vilket ju är positivt. Min uppfattning är att de flesta med laddhybrider ändå vill ladda så mycket de kan.
Med den V60 D5 TE jag sen hade låg jag i snitt på ca 3-3.5l/100km.
Jag kunde ladda varje natt, samt även på jobbet i Stockholm. Mina resor mellan Gävle-Stockholm brukade hamna kring 4l/100km. De 30-35 första km blev utan nån diesel alls, och det påverkade ju snittet.
Sen körde jag ändå lite småresor inom Gävle (och ibland Stockholm) där jag oftast klarade mig helt på el.
Officiella siffran på min V60 låg på 1.8l/100km.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Månadens leveransstatistik
https://pushevs.com/2021/06/12/these-we ... ast-month/These were the best-selling electric cars in China last month.
The small Wuling Hong Guang MINI EV continues to dominate electric car sales in China. It’s impressive that this electric car remains so popular now that better alternatives are available.
1.Wuling Hong Guang MINI EV: 29.706
2.Tesla Model Y: 12.728
3.Tesla Model 3: 9.208
4.Changan Benben E-Star: 8.370
5.Aion S: 6.752
6.BYD Han EV: 5.763
7.Chery eQ: 5.632
8.Li ONE: 4.323
9.XPeng P7: 3.797
10.Nezha V: 3.409
11.BYD Qin Plus EV: 3.263
12.Leapmotor T03: 3.147
13.BYD e2: 3.106
14.NIO ES6: 3.017
Intressant att inga europeiska bilmärken finns med på topplistan.
Och att MY nu gått om M3 i försäljning.
När kommer MY bli världens mest sålda bil, 2022 eller 2023?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Månadens leveransstatistik
Tesla China May data:
Wholesale: 33,463 tillverkning?
Retail: 21,936
Export: 11,527
Source http://www.cpcaauto.com/
Wholesale: 33,463 tillverkning?
Retail: 21,936
Export: 11,527
Source http://www.cpcaauto.com/
ms 76132 "Eleamore"
Re: Månadens leveransstatistik
Det säljs väl nästan 2 miljoner bilar i kina per månad?Zalman3 skrev:https://pushevs.com/2021/06/12/these-we ... ast-month/These were the best-selling electric cars in China last month.
The small Wuling Hong Guang MINI EV continues to dominate electric car sales in China. It’s impressive that this electric car remains so popular now that better alternatives are available.
1.Wuling Hong Guang MINI EV: 29.706
2.Tesla Model Y: 12.728
3.Tesla Model 3: 9.208
4.Changan Benben E-Star: 8.370
5.Aion S: 6.752
6.BYD Han EV: 5.763
7.Chery eQ: 5.632
8.Li ONE: 4.323
9.XPeng P7: 3.797
10.Nezha V: 3.409
11.BYD Qin Plus EV: 3.263
12.Leapmotor T03: 3.147
13.BYD e2: 3.106
14.NIO ES6: 3.017
Intressant att inga europeiska bilmärken finns med på topplistan.
Och att MY nu gått om M3 i försäljning.
När kommer MY bli världens mest sålda bil, 2022 eller 2023?
Re: Månadens leveransstatistik
1,7 miljoner sålda bilar i kina under april.
I Sverige såldes det 23 000 bilar i april. Det gör en kinesiska bilmarknaden till ca 70 gånger större än den svenska. 21 000 teslor i kina motsvar ju då ca 300bilar i Sverige.
I Sverige såldes det 23 000 bilar i april. Det gör en kinesiska bilmarknaden till ca 70 gånger större än den svenska. 21 000 teslor i kina motsvar ju då ca 300bilar i Sverige.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Månadens leveransstatistik
Lite halvtidssiffror...Fredrik j skrev:1,7 miljoner sålda bilar i kina under april.
I Sverige såldes det 23 000 bilar i april. Det gör en kinesiska bilmarknaden till ca 70 gånger större än den svenska. 21 000 teslor i kina motsvar ju då ca 300bilar i Sverige.
1-14:e juni är Tesla hittills uppe i 723 levererade bilar. Av en händelse finns det ungefär lika många förregistrerade bilar som alltså inte registrerats på kund än. Nu kan det bli så att vissa bilar inte hinner levereras före månadsskiftet men det är inget som hindrar att det kommer in ännu fler men redan under normala omständigheter kommer juni 2021 att bli Teslas bästa månad (i Sverige) genom tiderna. Det gamla rekordet är på 1 354 bilar och är från mars 2020. Minst runt 100 fler ser det alltså ut att bli. Troligtvis också att det blir bästa kvartalet. Ungefär 20% av försäljningen i Q1 2020 var för övrigt Model S/X så i antal bilar är så klart uppgången lite mer imponerande. Hinner jag så kan jag nog plocka fram lite mer statistik om en vecka då vi får in nya siffror på eventuellt fler förregistrerade.
Driver sajten Car.info
Re: Månadens leveransstatistik
Tesla kan alltså bli Sveriges mest sålda bil, alla kategorier, under juni.Franz skrev:Lite halvtidssiffror...Fredrik j skrev:1,7 miljoner sålda bilar i kina under april.
I Sverige såldes det 23 000 bilar i april. Det gör en kinesiska bilmarknaden till ca 70 gånger större än den svenska. 21 000 teslor i kina motsvar ju då ca 300bilar i Sverige.
1-14:e juni är Tesla hittills uppe i 723 levererade bilar. Av en händelse finns det ungefär lika många förregistrerade bilar som alltså inte registrerats på kund än. Nu kan det bli så att vissa bilar inte hinner levereras före månadsskiftet men det är inget som hindrar att det kommer in ännu fler men redan under normala omständigheter kommer juni 2021 att bli Teslas bästa månad (i Sverige) genom tiderna. Det gamla rekordet är på 1 354 bilar och är från mars 2020. Minst runt 100 fler ser det alltså ut att bli. Troligtvis också att det blir bästa kvartalet. Ungefär 20% av försäljningen i Q1 2020 var för övrigt Model S/X så i antal bilar är så klart uppgången lite mer imponerande. Hinner jag så kan jag nog plocka fram lite mer statistik om en vecka då vi får in nya siffror på eventuellt fler förregistrerade.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Månadens leveransstatistik
Ska vi blunda för att det är sista månaden i ett kvartal?
Senast redigerad av dd88, redigerad totalt 1 gånger.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Månadens leveransstatistik
Hur ser det ut om man tittar på isolerat den gångna veckan? Kanske kan vi anta att Tesla är sveriges mest sålda bil, alla kategorier, just denna veckan?Zalman3 skrev:Tesla kan alltså bli Sveriges mest sålda bil, alla kategorier, under juni.Franz skrev:Lite halvtidssiffror...Fredrik j skrev:1,7 miljoner sålda bilar i kina under april.
I Sverige såldes det 23 000 bilar i april. Det gör en kinesiska bilmarknaden till ca 70 gånger större än den svenska. 21 000 teslor i kina motsvar ju då ca 300bilar i Sverige.
1-14:e juni är Tesla hittills uppe i 723 levererade bilar. Av en händelse finns det ungefär lika många förregistrerade bilar som alltså inte registrerats på kund än. Nu kan det bli så att vissa bilar inte hinner levereras före månadsskiftet men det är inget som hindrar att det kommer in ännu fler men redan under normala omständigheter kommer juni 2021 att bli Teslas bästa månad (i Sverige) genom tiderna. Det gamla rekordet är på 1 354 bilar och är från mars 2020. Minst runt 100 fler ser det alltså ut att bli. Troligtvis också att det blir bästa kvartalet. Ungefär 20% av försäljningen i Q1 2020 var för övrigt Model S/X så i antal bilar är så klart uppgången lite mer imponerande. Hinner jag så kan jag nog plocka fram lite mer statistik om en vecka då vi får in nya siffror på eventuellt fler förregistrerade.