Månadens leveransstatistik
Moderator: Redaktion
Re: Månadens leveransstatistik
1,7 miljoner sålda bilar i kina under april.
I Sverige såldes det 23 000 bilar i april. Det gör en kinesiska bilmarknaden till ca 70 gånger större än den svenska. 21 000 teslor i kina motsvar ju då ca 300bilar i Sverige.
I Sverige såldes det 23 000 bilar i april. Det gör en kinesiska bilmarknaden till ca 70 gånger större än den svenska. 21 000 teslor i kina motsvar ju då ca 300bilar i Sverige.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Månadens leveransstatistik
Lite halvtidssiffror...Fredrik j skrev:1,7 miljoner sålda bilar i kina under april.
I Sverige såldes det 23 000 bilar i april. Det gör en kinesiska bilmarknaden till ca 70 gånger större än den svenska. 21 000 teslor i kina motsvar ju då ca 300bilar i Sverige.
1-14:e juni är Tesla hittills uppe i 723 levererade bilar. Av en händelse finns det ungefär lika många förregistrerade bilar som alltså inte registrerats på kund än. Nu kan det bli så att vissa bilar inte hinner levereras före månadsskiftet men det är inget som hindrar att det kommer in ännu fler men redan under normala omständigheter kommer juni 2021 att bli Teslas bästa månad (i Sverige) genom tiderna. Det gamla rekordet är på 1 354 bilar och är från mars 2020. Minst runt 100 fler ser det alltså ut att bli. Troligtvis också att det blir bästa kvartalet. Ungefär 20% av försäljningen i Q1 2020 var för övrigt Model S/X så i antal bilar är så klart uppgången lite mer imponerande. Hinner jag så kan jag nog plocka fram lite mer statistik om en vecka då vi får in nya siffror på eventuellt fler förregistrerade.
Driver sajten Car.info
Re: Månadens leveransstatistik
Tesla kan alltså bli Sveriges mest sålda bil, alla kategorier, under juni.Franz skrev:Lite halvtidssiffror...Fredrik j skrev:1,7 miljoner sålda bilar i kina under april.
I Sverige såldes det 23 000 bilar i april. Det gör en kinesiska bilmarknaden till ca 70 gånger större än den svenska. 21 000 teslor i kina motsvar ju då ca 300bilar i Sverige.
1-14:e juni är Tesla hittills uppe i 723 levererade bilar. Av en händelse finns det ungefär lika många förregistrerade bilar som alltså inte registrerats på kund än. Nu kan det bli så att vissa bilar inte hinner levereras före månadsskiftet men det är inget som hindrar att det kommer in ännu fler men redan under normala omständigheter kommer juni 2021 att bli Teslas bästa månad (i Sverige) genom tiderna. Det gamla rekordet är på 1 354 bilar och är från mars 2020. Minst runt 100 fler ser det alltså ut att bli. Troligtvis också att det blir bästa kvartalet. Ungefär 20% av försäljningen i Q1 2020 var för övrigt Model S/X så i antal bilar är så klart uppgången lite mer imponerande. Hinner jag så kan jag nog plocka fram lite mer statistik om en vecka då vi får in nya siffror på eventuellt fler förregistrerade.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Månadens leveransstatistik
Ska vi blunda för att det är sista månaden i ett kvartal?
Senast redigerad av dd88, redigerad totalt 1 gånger.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Månadens leveransstatistik
Hur ser det ut om man tittar på isolerat den gångna veckan? Kanske kan vi anta att Tesla är sveriges mest sålda bil, alla kategorier, just denna veckan?Zalman3 skrev:Tesla kan alltså bli Sveriges mest sålda bil, alla kategorier, under juni.Franz skrev:Lite halvtidssiffror...Fredrik j skrev:1,7 miljoner sålda bilar i kina under april.
I Sverige såldes det 23 000 bilar i april. Det gör en kinesiska bilmarknaden till ca 70 gånger större än den svenska. 21 000 teslor i kina motsvar ju då ca 300bilar i Sverige.
1-14:e juni är Tesla hittills uppe i 723 levererade bilar. Av en händelse finns det ungefär lika många förregistrerade bilar som alltså inte registrerats på kund än. Nu kan det bli så att vissa bilar inte hinner levereras före månadsskiftet men det är inget som hindrar att det kommer in ännu fler men redan under normala omständigheter kommer juni 2021 att bli Teslas bästa månad (i Sverige) genom tiderna. Det gamla rekordet är på 1 354 bilar och är från mars 2020. Minst runt 100 fler ser det alltså ut att bli. Troligtvis också att det blir bästa kvartalet. Ungefär 20% av försäljningen i Q1 2020 var för övrigt Model S/X så i antal bilar är så klart uppgången lite mer imponerande. Hinner jag så kan jag nog plocka fram lite mer statistik om en vecka då vi får in nya siffror på eventuellt fler förregistrerade.
Re: Månadens leveransstatistik
Visst levererar Tesla många bilar sista månaden i ett kvartal.dd88 skrev:Ska vi blunda för att det är sista månaden k ett kvartal?
Men just nu tror jag att det är en ketchupeffekt, det gäller att leverera så många bilar man kan innan 1 juli.
Och Tesla kan leverera, vilket inte alla andra kan.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Månadens leveransstatistik
Kollar vi Q2 (april & maj) så här långt så har VW sålt 2976 elbilar, Tesla har sålt 236. Tar vi hela VW-koncernen så är det iaf tusen bilar till.
Så vem kan leverera?
(givetvis så ska man inte plocka enskilda månader för att dra några tyngre slutsatser)
Så vem kan leverera?
(givetvis så ska man inte plocka enskilda månader för att dra några tyngre slutsatser)
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Månadens leveransstatistik
Klart de kan leverera denna månaden när de inte levererat några större antal i två månader. För Tesla och jämförelse med andra märken är det än så länge kvartalssiffror som är det enda intressanta. När väl Berlin drar igång så är det en annan sak. Varför pågår denna diskussion fortfarande efter 7 år i denna tråd? Nästa månad kommer vi sannolikt se de som dissar Tesla pga få antal levererade bilar.Zalman3 skrev:Visst levererar Tesla många bilar sista månaden i ett kvartal.dd88 skrev:Ska vi blunda för att det är sista månaden k ett kvartal?
Men just nu tror jag att det är en ketchupeffekt, det gäller att leverera så många bilar man kan innan 1 juli.
Och Tesla kan leverera, vilket inte alla andra kan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Månadens leveransstatistik
Men ska du titta på vemdd88 skrev:Kollar vi Q2 (april & maj) så här långt så har VW sålt 2976 elbilar, Tesla har sålt 236. Tar vi hela VW-koncernen så är det iaf tusen bilar till.
Så vem kan leverera?
(givetvis så ska man inte plocka enskilda månader för att dra några tyngre slutsatser)
Som kan leverera så kan du ju inte bara titta på Sverige.
Re: Månadens leveransstatistik
Nu gällde det leveranser i Sverige innan 1/7 pga ändring av förmånsvärde.MarkusL skrev:Men ska du titta på vemdd88 skrev:Kollar vi Q2 (april & maj) så här långt så har VW sålt 2976 elbilar, Tesla har sålt 236. Tar vi hela VW-koncernen så är det iaf tusen bilar till.
Så vem kan leverera?
(givetvis så ska man inte plocka enskilda månader för att dra några tyngre slutsatser)
Som kan leverera så kan du ju inte bara titta på Sverige.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Månadens leveransstatistik
Föga förvånande så ligger dessa elbilar i topp vad gäller försäljning hittills i juni.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Månadens leveransstatistik
Mindre än två veckor sedan...
Svenssons skrev:Konstigt att detta glöms av var tredje månad på samma sätt som man månaden innan glömmer av varför försäljningen är så stor. Detta har ju upprepats i 84 månader i denna kanal...Toja skrev:Det går alltid ner 1 månader varje kvartal.
Då göra de som leveras till Europa.
Det har visserligen blivit mindre svängningar i och med fabriken i Kina och än mindre lär det bli när Giga Berlin kommer igång men det kommer att fortsätta tills alla storsäljande modeller tillverkas på alla kontinenter som Tesla säljer bilar till.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Månadens leveransstatistik
Okej... Då var det den 22:a och som utlovat lite mer djupdykning i bilförsäljningen i juni. Det har hänt en hel del sedan den 15:e och det har uppenbarligen kommit in en hel del fordon med förväntad leverans före månadsskiftet. Tesla Model 3 toppar fortfarande listan på antalet levererade hittills och även om det ser ut att bli ett fint rekord för Tesla är det tuff konkurrens om att nå topp-positionen för juni månad. I tabellen nedan har jag tagit fram hur många nya bilar som registrerats i trafik första gången i Sverige till och med den 21:a juni. Detta följs av hur många förregistrerade bilar som ännu ej nått ut till kund. Detta kallar jag för lager. Lager + leverans hittills = prognos.
Lite viktiga förutsättningar... Bilar förregistreras först i Transportstyrelsens register där de får regnr etc. I regel hittar de sedan ut till kund några dagar till veckor senare. Bilar kan dock förregistreras men aldrig hitta ut till kund utan tillverkaren kanske tyckte att den kunde få sålt dem i ett annat land istället etc. Jag har därför bara tagit med sådant som förregistrerats efter den 1:a maj. Vidare är det ju ingen garanti att bilen faktiskt levereras ut till kund innan kvartalsskiftet men företagen brukar sträva efter att göra så. Nu har vi lite förändringar i förmånsbeskattningen vilket gör att, för åtminstone en del fordon, kommer man vara lite extra mån om att få klart affären innevarande månad. Sist men inte minst är det inget som hindrar att fler bilar förregistreras, och når ut till kund, de 9 dagarna som är efter den 21:a juni. Tyvärr kommer jag dock inte ha tillgång till den datan förrän 1:a juli och då har vi ju ändå svaret på antalet levererade fordon.
Förutom söndag den 27:e och måndagen den 28:e finns det i regel statistik till och med dagen före på den här sidan: https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered Oftast finns den tillgänglig redan på natten/tidig morgon. När det gäller månadsskiftet har Transportstyrelsen haft lite svårt att få fram alla siffror i tid så det kan ibland dröja till en bit in på dagen även om vi brukar ha den klar några timmar innan Bilsweden presenterar något.
EDIT:
( Ta nedanstående lista med en stor nypa salt. Vid lite närmare undersökning framgår det att flertalet tillverkare, såsom KIA, typiskt förregistrerar sina fordon ganska långt före leverans. Det gör att lager/prognos-siffran tyvärr blir väldigt intetsägande i vissa fall) Kia ser alltså ut att köra på stort. MG har fått in en massa ZS men knappt hunnit leverera någon. Deras leveransrekord för en hel månad (i Sverige de senaste åren) är 15 bilar så intressant att se hur många av 1 664 st de hinner leverera... Tesla ligger alltså på plats 7 preliminärt. Jag tippar dock på att de kommer vara duktigare än de andra på att verkligen få allt levererat före 1:a juli och de brukar trots allt få in lite fler bilar med något dagar färre i marginal.
Edit:
Kia verkar förregistrera sina fordon väldigt långt i förväg så man skall nog inte dra för stora växlar på de som de nyligen förregistrerats. D.v.s. nog mindre troligt att de faktiskt toppar listorna när månaden är slut.
Lite viktiga förutsättningar... Bilar förregistreras först i Transportstyrelsens register där de får regnr etc. I regel hittar de sedan ut till kund några dagar till veckor senare. Bilar kan dock förregistreras men aldrig hitta ut till kund utan tillverkaren kanske tyckte att den kunde få sålt dem i ett annat land istället etc. Jag har därför bara tagit med sådant som förregistrerats efter den 1:a maj. Vidare är det ju ingen garanti att bilen faktiskt levereras ut till kund innan kvartalsskiftet men företagen brukar sträva efter att göra så. Nu har vi lite förändringar i förmånsbeskattningen vilket gör att, för åtminstone en del fordon, kommer man vara lite extra mån om att få klart affären innevarande månad. Sist men inte minst är det inget som hindrar att fler bilar förregistreras, och når ut till kund, de 9 dagarna som är efter den 21:a juni. Tyvärr kommer jag dock inte ha tillgång till den datan förrän 1:a juli och då har vi ju ändå svaret på antalet levererade fordon.
Förutom söndag den 27:e och måndagen den 28:e finns det i regel statistik till och med dagen före på den här sidan: https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered Oftast finns den tillgänglig redan på natten/tidig morgon. När det gäller månadsskiftet har Transportstyrelsen haft lite svårt att få fram alla siffror i tid så det kan ibland dröja till en bit in på dagen även om vi brukar ha den klar några timmar innan Bilsweden presenterar något.
EDIT:
( Ta nedanstående lista med en stor nypa salt. Vid lite närmare undersökning framgår det att flertalet tillverkare, såsom KIA, typiskt förregistrerar sina fordon ganska långt före leverans. Det gör att lager/prognos-siffran tyvärr blir väldigt intetsägande i vissa fall) Kia ser alltså ut att köra på stort. MG har fått in en massa ZS men knappt hunnit leverera någon. Deras leveransrekord för en hel månad (i Sverige de senaste åren) är 15 bilar så intressant att se hur många av 1 664 st de hinner leverera... Tesla ligger alltså på plats 7 preliminärt. Jag tippar dock på att de kommer vara duktigare än de andra på att verkligen få allt levererat före 1:a juli och de brukar trots allt få in lite fler bilar med något dagar färre i marginal.
Edit:
Kia verkar förregistrera sina fordon väldigt långt i förväg så man skall nog inte dra för stora växlar på de som de nyligen förregistrerats. D.v.s. nog mindre troligt att de faktiskt toppar listorna när månaden är slut.
Senast redigerad av Franz, redigerad totalt 3 gång.
Driver sajten Car.info
Re: Månadens leveransstatistik
Polestar 2 inte med på listan? För få?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
-
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 24 apr 2019 04:45
Re: Månadens leveransstatistik
Intressant statistik!
Hur många av dessa tillverkas på annan kontinent? Finns det någon orsak generellt till att ha en så stor andel till leverans i slutet på ett kvartal. Teslas leveransrutiner är ju välkända men varför ska företag som VW ha en så stor andel att levereras de sista dagarna om bilarna tillverkas i Tyskland? Makes no sense.
Hade varit ännu mer intressant att se lagersiffrorna bara sedan 1/6. Som icke insatt i hur branschen fungerar känns det ju som att bilar som förregistrerats upp till 7 veckor tidigare, och fortfarande inte nått ut till kund, inte varit ens beställd, än mindre köpt av specifik kund utan tagits in till återförsäljarnas lager.
Om det är för mycket jobb att ta fram kanske du har en uppskattning på hur mycket som är 'restlager' från maj av lagersiffrorna? 10%? 50%?
Är det troligt att Kia har en organisation i Sverige som klarar att får ut 3.000 bilar på sex arbetsdagar? Eller kan de ha flera hundra som levereras direkt till samma leasingbolag som gör det enklare?
För Teslas del ser det ut att behövas nästan prick 500 bilar för att slå kvartal 2 2019. Synd dom bara har 474 i lager då
Hur många av dessa tillverkas på annan kontinent? Finns det någon orsak generellt till att ha en så stor andel till leverans i slutet på ett kvartal. Teslas leveransrutiner är ju välkända men varför ska företag som VW ha en så stor andel att levereras de sista dagarna om bilarna tillverkas i Tyskland? Makes no sense.
Hade varit ännu mer intressant att se lagersiffrorna bara sedan 1/6. Som icke insatt i hur branschen fungerar känns det ju som att bilar som förregistrerats upp till 7 veckor tidigare, och fortfarande inte nått ut till kund, inte varit ens beställd, än mindre köpt av specifik kund utan tagits in till återförsäljarnas lager.
Om det är för mycket jobb att ta fram kanske du har en uppskattning på hur mycket som är 'restlager' från maj av lagersiffrorna? 10%? 50%?
Är det troligt att Kia har en organisation i Sverige som klarar att får ut 3.000 bilar på sex arbetsdagar? Eller kan de ha flera hundra som levereras direkt till samma leasingbolag som gör det enklare?
För Teslas del ser det ut att behövas nästan prick 500 bilar för att slå kvartal 2 2019. Synd dom bara har 474 i lager då
Re: Månadens leveransstatistik
Jag ser också plugin hybriderna som avgasbilar, men passar de i kör mönstret blir det ganska rent och billigt.Fredrik j skrev:Jag ser pluginhybrider som en övergångslösning som resulterar i större utsläpp än dom dieselbilar dom ersätter.joel80 skrev:Bensinbilar har också minskat senaste åren till förmån för elbilar och pluginhybrider.Fredrik j skrev:Bensinbilarna har definitivt tagit över. Det var ju inte så många år sedan alla skulle köra diesel. 84% fossilbilar alltså?taliz skrev:https://cleantechnica.com/2021/06/03/sw ... 9-1-share/
16% diesel, var väl inte så många år sen det var typ 80%?
Jag tycker det där med ”laddbara” bilar är att frisera siffrorna. 16% elbilar är ju där vi ligger. Syftet med att inkludera ”laddbara” är ju att göra intrycket att elbilarna tar över.
Det är väl hyckleriet som stör mig. Att hybriderna är bespottade tills försäljningssiffror ska redovisas. Då klumpas dom plötsligt ihop med elbilarna. Jag förstår ju varför bilsweden gör det men varför elbilsentusiaster lyfter fram det fattar jag inte.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Månadens leveransstatistik
Plats 41:joel80 skrev:Polestar 2 inte med på listan? För få?
| Polestar | 2 | 242 | 145 | 387 |
Driver sajten Car.info
Re: Månadens leveransstatistik
Helt klar. Jag hade inte lika bra siffror som dig när jag körde PHEV då jag hade för många längre resor. Men snittade på ca 0,3l/milen En nedgång från ca 0,7l/mil med bilen innan.nek0 skrev:Jag ser också plugin hybriderna som avgasbilar, men passar de i kör mönstret blir det ganska rent och billigt.Fredrik j skrev:Jag ser pluginhybrider som en övergångslösning som resulterar i större utsläpp än dom dieselbilar dom ersätter.joel80 skrev:Bensinbilar har också minskat senaste åren till förmån för elbilar och pluginhybrider.Fredrik j skrev:Bensinbilarna har definitivt tagit över. Det var ju inte så många år sedan alla skulle köra diesel. 84% fossilbilar alltså?taliz skrev:https://cleantechnica.com/2021/06/03/sw ... 9-1-share/
16% diesel, var väl inte så många år sen det var typ 80%?
Jag tycker det där med ”laddbara” bilar är att frisera siffrorna. 16% elbilar är ju där vi ligger. Syftet med att inkludera ”laddbara” är ju att göra intrycket att elbilarna tar över.
Det är väl hyckleriet som stör mig. Att hybriderna är bespottade tills försäljningssiffror ska redovisas. Då klumpas dom plötsligt ihop med elbilarna. Jag förstår ju varför bilsweden gör det men varför elbilsentusiaster lyfter fram det fattar jag inte.
Klart bättre än om jag fortsatt med "vanlig" fossilbil.
Sen blev jag helt övertygad om att det var eldrift som gällde för framtiden så det blev självklart för mig att gå vidare på elbil efteråt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Månadens leveransstatistik
Får kolla på kontinenter vid senare tillfälle men nog är det så ja att det men vill exportera till en annan kontinent vill man göra i början av kvartalet. Det är ju inte Tesla-specifikt att vilja hålla siffrorna inom kvartalet utan snarare att de har en tillverkning som i många fall, hittills, är ganska långt från slutanvändaren. Jag är ganska säker på att det hela jämnar ut sig i takt med att Tesla utökar sin tillverkning mer geografiskt (i synnerhet Berlin då). Tittar man på Volkswagen ser man ändå ett ganska tydligt kvartalsbeteende om än då lite mer utspritt än Tesla. Typiskt ser man åtminstone att det är märkbart färre leveranser i kvartalets första månad. VW är ganska "duktiga" annars på att pricka in regel-/skatteförändringar.TomParkering skrev:Intressant statistik!
Hur många av dessa tillverkas på annan kontinent? Finns det någon orsak generellt till att ha en så stor andel till leverans i slutet på ett kvartal. Teslas leveransrutiner är ju välkända men varför ska företag som VW ha en så stor andel att levereras de sista dagarna om bilarna tillverkas i Tyskland? Makes no sense.
Nedan är förregistreringsvecka + antalet ej levererade personbil kvar. Nu har jag inte kollat så mycket på aprils data men det kanske hade varit vettigt att ha haft med den i statistiken.Hade varit ännu mer intressant att se lagersiffrorna bara sedan 1/6. Som icke insatt i hur branschen fungerar känns det ju som att bilar som förregistrerats upp till 7 veckor tidigare, och fortfarande inte nått ut till kund, inte varit ens beställd, än mindre köpt av specifik kund utan tagits in till återförsäljarnas lager.
Om det är för mycket jobb att ta fram kanske du har en uppskattning på hur mycket som är 'restlager' från maj av lagersiffrorna? 10%? 50%?
Kod: Markera allt
+------+------------+-------+
| week | start_date | count |
+------+------------+-------+
| 13 | 2021-04-01 | 162 |
| 14 | 2021-04-06 | 913 |
| 15 | 2021-04-12 | 1763 |
| 16 | 2021-04-19 | 1533 |
| 17 | 2021-04-26 | 1876 |
| 18 | 2021-05-03 | 1669 |
| 19 | 2021-05-10 | 1771 |
| 20 | 2021-05-17 | 4019 |
| 21 | 2021-05-24 | 3297 |
| 22 | 2021-05-31 | 3626 |
| 23 | 2021-06-07 | 6193 |
| 24 | 2021-06-14 | 7787 |
| 25 | 2021-06-21 | 1358 |
+------+------------+-------+
De bästa dagarna fixar de >600 bilar på en dag åtminstone men nog rimligt att tro att det blir en del som släpar över till nästa kvartal ja. Tittar lite närmare på Kia och de verkar förregga många bilar väldigt långt i förväg så man skall nog inte ta KIA-toppen för mycket på allvar. Kan nog vara så att de förreggas när de fortfarande är i Sydkorea.Är det troligt att Kia har en organisation i Sverige som klarar att får ut 3.000 bilar på sex arbetsdagar? Eller kan de ha flera hundra som levereras direkt till samma leasingbolag som gör det enklare?
Tittar man historiskt på Tesla brukar de få in fler än 30 st de sista 9 dagarna . Annars får man väl trösta sig med att Q2 2019 även innehöll 412 Model S och 171 Model X medan kvartalsrekord/tangering i år sker med bara Model 3.För Teslas del ser det ut att behövas nästan prick 500 bilar för att slå kvartal 2 2019. Synd dom bara har 474 i lager då
Driver sajten Car.info
Re: Månadens leveransstatistik
Håller med dig om att eldriften är framtiden och hade gärna köpt en ren elbil sist jag byte bilen, men det finns ingen elbil som jag är helt nöjd med. Hoppas att Seaten är min sista avgasbil. Om tre år måste det finnas en ren elbil som jag vill ha .joel80 skrev:Helt klar. Jag hade inte lika bra siffror som dig när jag körde PHEV då jag hade för många längre resor. Men snittade på ca 0,3l/milen En nedgång från ca 0,7l/mil med bilen innan.nek0 skrev:Jag ser också plugin hybriderna som avgasbilar, men passar de i kör mönstret blir det ganska rent och billigt.Fredrik j skrev:Jag ser pluginhybrider som en övergångslösning som resulterar i större utsläpp än dom dieselbilar dom ersätter.joel80 skrev:Bensinbilar har också minskat senaste åren till förmån för elbilar och pluginhybrider.Fredrik j skrev:
Bensinbilarna har definitivt tagit över. Det var ju inte så många år sedan alla skulle köra diesel. 84% fossilbilar alltså?
Jag tycker det där med ”laddbara” bilar är att frisera siffrorna. 16% elbilar är ju där vi ligger. Syftet med att inkludera ”laddbara” är ju att göra intrycket att elbilarna tar över.
Det är väl hyckleriet som stör mig. Att hybriderna är bespottade tills försäljningssiffror ska redovisas. Då klumpas dom plötsligt ihop med elbilarna. Jag förstår ju varför bilsweden gör det men varför elbilsentusiaster lyfter fram det fattar jag inte.
Klart bättre än om jag fortsatt med "vanlig" fossilbil.
Sen blev jag helt övertygad om att det var eldrift som gällde för framtiden så det blev självklart för mig att gå vidare på elbil efteråt.
Re: Månadens leveransstatistik
Jag har funnit min.. har tyckt eldrift varit så pass fördelaktigt att jag haft bilar jag i övrigt nog inte kollat på annats (Leaf och Ioniq... sen ID3 en kort stund, den var i och för sig riktigt trevlig.) Men nu med Polestar 2 så känns det bara så förbannat rätt och lyxigt.nek0 skrev:Håller med dig om att eldriften är framtiden och hade gärna köpt en ren elbil sist jag byte bilen, men det finns ingen elbil som jag är helt nöjd med. Hoppas att Seaten är min sista avgasbil. Om tre år måste det finnas en ren elbil som jag vill ha .joel80 skrev:Helt klar. Jag hade inte lika bra siffror som dig när jag körde PHEV då jag hade för många längre resor. Men snittade på ca 0,3l/milen En nedgång från ca 0,7l/mil med bilen innan.nek0 skrev:Jag ser också plugin hybriderna som avgasbilar, men passar de i kör mönstret blir det ganska rent och billigt.Fredrik j skrev:Jag ser pluginhybrider som en övergångslösning som resulterar i större utsläpp än dom dieselbilar dom ersätter.joel80 skrev:Bensinbilar har också minskat senaste åren till förmån för elbilar och pluginhybrider.
Jag tycker det där med ”laddbara” bilar är att frisera siffrorna. 16% elbilar är ju där vi ligger. Syftet med att inkludera ”laddbara” är ju att göra intrycket att elbilarna tar över.
Det är väl hyckleriet som stör mig. Att hybriderna är bespottade tills försäljningssiffror ska redovisas. Då klumpas dom plötsligt ihop med elbilarna. Jag förstår ju varför bilsweden gör det men varför elbilsentusiaster lyfter fram det fattar jag inte.
Klart bättre än om jag fortsatt med "vanlig" fossilbil.
Sen blev jag helt övertygad om att det var eldrift som gällde för framtiden så det blev självklart för mig att gå vidare på elbil efteråt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Månadens leveransstatistik
…skrev du inte något liknande för 3 år sedan då du körde Superb?nek0 skrev:Håller med dig om att eldriften är framtiden och hade gärna köpt en ren elbil sist jag byte bilen, men det finns ingen elbil som jag är helt nöjd med. Hoppas att Seaten är min sista avgasbil. Om tre år måste det finnas en ren elbil som jag vill ha .
Om jag inte missminner mig var det på den tiden som jag som simpel hantverkare ”inte hade råd att köra Tesla”
Nu har jag kört min 3’a i drygt 2 år och 4000 mil och konstaterar att jag aldrig kört billigare än nu.
Enyaqen borde ju passa dig perfekt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Månadens leveransstatistik
1.672 förregistrerade MG ZS EV.
Helt galet!
Helt galet!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Månadens leveransstatistik
Ja jag trodde att man kunde köpa en elbil i år. Tyvärr kan jag inte det än. Enyaqen är ingen kombi med vettig dragvikt ,räckvidd och pris så den passar inte mig. Jag vill inte köpa en elbil bara för att den går på el,den ska uppfylla några förväntningar till.Walker skrev:…skrev du inte något liknande för 3 år sedan då du körde Superb?nek0 skrev:Håller med dig om att eldriften är framtiden och hade gärna köpt en ren elbil sist jag byte bilen, men det finns ingen elbil som jag är helt nöjd med. Hoppas att Seaten är min sista avgasbil. Om tre år måste det finnas en ren elbil som jag vill ha .
Om jag inte missminner mig var det på den tiden som jag som simpel hantverkare ”inte hade råd att köra Tesla”
Nu har jag kört min 3’a i drygt 2 år och 4000 mil och konstaterar att jag aldrig kört billigare än nu.
Enyaqen borde ju passa dig perfekt.
Re: Månadens leveransstatistik
Du kommer nog behöva vänta längre än 3 år om än någonsin för att få den bil du vill ha, tyvärr. Men jag önskar dig all lycka till på vägen. Tulipanarosor är väldigt ovanliga. Att kunna hitta en kombi/dragvikt/räckvidd till ett ”vettigt” INKÖPSpris lär bara låta sig göras i landet Utopia. (Då räknar jag bort alla låtsasbilar som ”ska” komma ”snart” och som man skramlat med i åratal. VW ID3 skulle ju också kosta som en Golf, runt 250K. Idag vet vi ju alla hur det gick….)nek0 skrev:Ja jag trodde att man kunde köpa en elbil i år. Tyvärr kan jag inte det än. Enyaqen är ingen kombi med vettig dragvikt ,räckvidd och pris så den passar inte mig. Jag vill inte köpa en elbil bara för att den går på el,den ska uppfylla några förväntningar till.Walker skrev:…skrev du inte något liknande för 3 år sedan då du körde Superb?nek0 skrev:Håller med dig om att eldriften är framtiden och hade gärna köpt en ren elbil sist jag byte bilen, men det finns ingen elbil som jag är helt nöjd med. Hoppas att Seaten är min sista avgasbil. Om tre år måste det finnas en ren elbil som jag vill ha .
Om jag inte missminner mig var det på den tiden som jag som simpel hantverkare ”inte hade råd att köra Tesla”
Nu har jag kört min 3’a i drygt 2 år och 4000 mil och konstaterar att jag aldrig kört billigare än nu.
Enyaqen borde ju passa dig perfekt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR