https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-10-12/
Tesla sold record 56,006 China-made vehicles in Sept - CPCA.
56.006 gånger 12 månader blir 672.072 bilar.
Moderator: Redaktion
https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-10-12/
Tesla sold record 56,006 China-made vehicles in Sept - CPCA.
Och vad säger det? Hur många av de bilarna producerades i augusti? Hur många av de bilarna var beställda i juli och augusti men Tesla väntade med leveranser då de skickade bilar till Europa?Zalman3 skrev:https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-10-12/
Tesla sold record 56,006 China-made vehicles in Sept - CPCA.
56.006 gånger 12 månader blir 672.072 bilar.
https://maxus.se/artikkel/?title=Maxus+ ... d=17917632
MAXUS STÖRSTA MÄRKE PÅ ELEKTRISKA TRANSPORTBILAR I SEPTEMBER.
Under september blev Maxus det mest registrerade bilmärket för elektriska transportbilar i Sverige – och Maxus e-Deliver tog förstaplatsen med drygt 25 procent av segmentet elektriska skåpbilar.
Elbilsboom i Europa: 50 % mindre diesel, Tesla Model 3 bästsäljande bil.
https://insideevs.com/news/544047/europ ... ember2021/
The most popular models
The two top-selling models for the month happened to be Teslas - the Model 3 with 24,952 registrations (but not a record), and the Model Y with a record of 9,496 registrations.
The Model 3 was the top-selling model of any kind and thanks to the September surge, it crossed 100,000 units year-to-date, strengthening its first place position - far above the second best Volkswagen ID.3, which was third in September (8,392) and is second YTD (53,037).
The top five for the month was completed by the Renault ZOE (6,808 but down some 40%) and Skoda Enyaq iV (6,048), which outsold the Volkswagen ID.4.
Top models last month:
Tesla Model 3 - 24,952
Tesla Model Y - 9,496
Volkswagen ID.3 - 8,392
Renault ZOE - 6,808
Skoda Enyaq iV - 6,048
Kia Niro EV (e-Niro) - 5,527
Fiat 500 electric - 4,801
Volkswagen ID.4 - 4,752
Peugeot e-208 - 4,342
Dacia Spring Electric - 4,181
Top models year-to-date:
Tesla Model 3 - 100,993
Volkswagen ID.3 - 53,037
Renault ZOE - 45,694
Volkswagen ID.4 - 38,305
Ford Kuga PHEV - 36,193
Kia Niro EV (e-Niro) - 33,929
Hyundai Kona Electric - 32,299
Volvo XC40 PHEV - 31,736
Fiat 500 electric - 30,922
BMW 330e - 29,847
https://www.bilsweden.se/statistik/Nyre ... r-i-trafik
Laddbara bilar nu fem procent av alla personbilar i trafik
1 november 2021
- I oktober minskade nyregistreringarna på personbilsmarknaden för fjärde månaden i rad, efter den återhämtning som präglade det första halvåret. 19 962 nya personbilar registrerades, vilket är en minskning med 29 procent jämfört med oktober förra året. Hittills i år har personbilarna ökat med drygt nio procent jämfört med samma period förra året, men ligger nio procent under 2019 års nivå. Årets uppgång förklaras av en god återhämtning i ekonomin, men också av att registreringarna drivits upp inför förändringarna inom Bonus-malussystemet och de höjda förmånsvärdena som trädde i kraft under det första halvåret. Den underliggande efterfrågan i konsumentledet är fortsatt stark, men bristen på halvledare och andra komponenter har blivit en hämmande faktor för produktionen. Det skapar långa leveranstider och en osäkerhet kring leveransförmågan. Detta medför att vi justerar ned årets prognos för personbilar från 315 000 till 300 000, säger Jessica Alenius, vice VD för BIL Sweden.
Varannan personbil var laddbar och var fjärde en elbil
- Andelen laddbara bilar av nyregistreringarna fortsätter att ligga på höga nivåer och svarade för 51 procent i oktober. 23 procent av de totala registreringarna var elbilar. Elbilarna ökade med 96 procent jämfört med samma månad i fjol, samtidigt som laddhybriderna minskade med 29 procent. Hittills i år, januari-oktober, uppgår andelen laddbara bilar till 42,5 procent där elbilarna står för nära 17 procent av nyregistreringarna och laddhybriderna för nära 26 procent. I antal handlar det om drygt 107 100 laddbara bilar. Ökningen av laddbara fordon sker nu primärt hos privatkunder mycket drivet av lanseringar av nya attraktiva modeller i bra prissegment. Dämpningen av laddbara bilar hos företagskunderna har däremot uppkommit, som förväntat, på grund av de förändrade förmånsreglerna som trädde i kraft den 1 juli i år, säger Jessica Alenius.
- Av alla personbilar i trafik, vid utgången av årets tredje kvartal, var drygt fem procent laddbara, varav 1,8 procent elbilar och 3,4 procent laddhybrider. Det kan jämföras med 3,6 procent vid utgången av 2020, fortsätter Jessica Alenius.
Nästa års skärpningar i Bonus-malussystemet ökar osäkerheten
- De skärpningar i Bonus-malussystemet som aviserats för nästa år, har alldeles för kort framförhållning och kommer för tidigt. Den korta framförhållningen på cirka tre månader påverkar kunder som redan ingått avtal och som nu får ändrade förutsättningar, till exempel ingen bonus, vilket är olyckligt. Speciellt nu när det råder långa leveranstider på grund av komponentbrist. Först 2025 väntas prisparitet råda mellan laddbara och konventionella bilar. Skärpningarna handlar om införande av ett bonustak, sänkt bonus och nya bonusgränser för laddhybrider och sänkta malusgränser. Dessa förändringar väntas träda i kraft nästa år, vid olika tidpunkter och från 2023 sänks även bonusen för elbilar. Dessutom kommer de tätt inpå årets förändringar. Att införa justeringar av bonus respektive malus vid olika tidpunkter medför en ryckighet och osäkerhet som främst drabbar kunden. Det finns stor risk att den positiva och snabba omställningstakt som vi nu ser kommer att bromsas upp, säger Jessica Alenius.
Tydligen är det också så att nyare bilar går fler mil än äldre. Elbilar är fortfarande i största utsträckning nya. Äldre bilar, som är inregistrerade och alltså i trafik eller "på vägarna", är alltså inte lika mycket på vägarna. Dessutom hör man ju om att elbilsägare som har två bilar där den andra är fossil helst kör den eldrivna i första hand.Zalman3 skrev:Intressant är att ca 5% av ALLA bilar på Sveriges vägar är nu laddbara.
Kan tänka mig att de utför upp mot 10% av transportarbetet.
Exempelvis så har en kompis med 4 barn en dieseldriven minibuss för hela familjen.Jerker skrev:Tydligen är det också så att nyare bilar går fler mil än äldre. Elbilar är fortfarande i största utsträckning nya. Äldre bilar, som är inregistrerade och alltså i trafik eller "på vägarna", är alltså inte lika mycket på vägarna. Dessutom hör man ju om att elbilsägare som har två bilar där den andra är fossil helst kör den eldrivna i första hand.Zalman3 skrev:Intressant är att ca 5% av ALLA bilar på Sveriges vägar är nu laddbara.
Kan tänka mig att de utför upp mot 10% av transportarbetet.
Säkert svårt att räkna på, men jag tror också att miljöeffekten är större än andelen elbilar antyder.
Jerker skrev:Tydligen är det också så att nyare bilar går fler mil än äldre. Elbilar är fortfarande i största utsträckning nya. Äldre bilar, som är inregistrerade och alltså i trafik eller "på vägarna", är alltså inte lika mycket på vägarna. Dessutom hör man ju om att elbilsägare som har två bilar där den andra är fossil helst kör den eldrivna i första hand.Zalman3 skrev:Intressant är att ca 5% av ALLA bilar på Sveriges vägar är nu laddbara.
Kan tänka mig att de utför upp mot 10% av transportarbetet.
Säkert svårt att räkna på, men jag tror också att miljöeffekten är större än andelen elbilar antyder.
Vi har också fyra barn men kör klart mest med vår Polestar, vår Kodiaq-diesel kommer i andra hand. Funderar nu på om vi verkligen måste ha en 7-sits, tror vi kan räkna antalet ggr vi åker hela familjen i samma bil per år på en hands fingrar. Går ju att ta två bilar när alla ska med...Zalman3 skrev:Exempelvis så har en kompis med 4 barn en dieseldriven minibuss för hela familjen.Jerker skrev:Tydligen är det också så att nyare bilar går fler mil än äldre. Elbilar är fortfarande i största utsträckning nya. Äldre bilar, som är inregistrerade och alltså i trafik eller "på vägarna", är alltså inte lika mycket på vägarna. Dessutom hör man ju om att elbilsägare som har två bilar där den andra är fossil helst kör den eldrivna i första hand.Zalman3 skrev:Intressant är att ca 5% av ALLA bilar på Sveriges vägar är nu laddbara.
Kan tänka mig att de utför upp mot 10% av transportarbetet.
Säkert svårt att räkna på, men jag tror också att miljöeffekten är större än andelen elbilar antyder.
Men de köpte även en Seat Mii EV i våras.
Typ 90% av deras transporter görs med Seaten.
Bilprovningen (mfl) börjar väl få lite statistik på detta, eller går det inte att få fram just detta? Antal milJerker skrev:Tydligen är det också så att nyare bilar går fler mil än äldre. Elbilar är fortfarande i största utsträckning nya. Äldre bilar, som är inregistrerade och alltså i trafik eller "på vägarna", är alltså inte lika mycket på vägarna. Dessutom hör man ju om att elbilsägare som har två bilar där den andra är fossil helst kör den eldrivna i första hand.Zalman3 skrev:Intressant är att ca 5% av ALLA bilar på Sveriges vägar är nu laddbara.
Kan tänka mig att de utför upp mot 10% av transportarbetet.
Säkert svårt att räkna på, men jag tror också att miljöeffekten är större än andelen elbilar antyder.
Och plötsligt får laddhybriderna vara med i statistiken....Zalman3 skrev:Intressant är att ca 5% av ALLA bilar på Sveriges vägar är nu laddbara.
Kan tänka mig att de utför upp mot 10% av transportarbetet.
Det är elbilsstatistik så det borde väl isf innebära 470t sålda elbilar totalt.Dizzycap skrev:Finns det 470” bilar i trafik (eller åtminstone registrerade) i Norge totalt?
Jag killgissar att det är totalt antal elbilar som avses, det stämmer hyfsat med vad andra källor anger.Dizzycap skrev:Finns det 470” bilar i trafik (eller åtminstone registrerade) i Norge totalt?
Zalman3 skrev:VW försäljningen går inte så bra i USA och Kina.
Teslas försäljning väntas ligga på ca 300.000 bilar i Q4.
Det är mer än vad VW sålde i Q1+Q2+Q3.