Jag tror man skall vara lite försiktig med att dra för långtgående slutsatser i "realtid". Tar vi t.ex. en sådan sak som avskaffandet av supermiljöbonusen kan vi ju egentligen konstatera att den stora mängden av registreringar typiskt varit i samband med eller efter själva avskaffandet. Lägg till där många tillverkares väldigt långa leveranstider samt Teslas prissänkningar som ju typiskt varit större än själva bonusen. D.v.s. en hel del, av elbilskunderna, som får leverans nu har antingen beställt långt före avskaffandet eller på märkbart lägre priser (Tesla) än vad som gällde i höstas.
Vi bör ju så klart också väga in årsskiftet som ju alltid är lite extremt. Det är ju numera också lite extra intressant att t.ex.
leverera registrera elbilar före årsskiftet för att undvika böter.
Det kan också vara bra att ta sig en liten funderare över vad är det för bilar som ryms bakom siffrorna. Jag tog fram en liten topplista på antalet registrerade personbilar (jan-apr 2023) som antingen är bensin eller diesel utan några som helst hybridinslag.
Det är ganska många "transportbilar" där. D.v.s. skåpbilar etc. Utbudet av både elbilar och hybrider. är ju inte direkt fantastiskt inom det segmentet. Det blir lätt en märkbar del som påverkas väldigt lite av diverse bonusar.
I 3-månadersgraferna tycker jag dock man ser väldigt tydliga trender över tid även om det är upp- och nedgångar under tiden.