Låt oss leka lite mer med kvällstidningsretorik:Zalman3 skrev:Sveriges näst mest sålda bil i juni heter MG!
Dieselandelen för Sveriges mest sålda bil i juni är 40%!
Moderator: Redaktion
Låt oss leka lite mer med kvällstidningsretorik:Zalman3 skrev:Sveriges näst mest sålda bil i juni heter MG!
Ja är det baserat på datum så blir det svårt.Franz skrev:Uppgifterna som vi presenterar är baserat på de datum som bilen sätts i trafik i transportstyrelsens system. Du kan inte låta en kund köra iväg med en bil och sedan registrera den i trafik några dagar senare. Sedan är det så klart inget som hindrar att man registrerar bilen på sig själv (som handlare/bilföretag) men när det rör sig om hybrider så får du ju i så fall se till att behålla bilen i 6 månader ifall inte supermiljöbilspremien skall frysa inne.dd88 skrev:Kan det vara som så att Volvo periodvis rapporterar över månaden? Tycker det ofta följer samma mönster.Franz skrev:Nu fick vi fått klart siffrorna för juni. Volvo V60, XC60 och MG spurtade starkt och tog de 3 förstaplatserna. Tesla fick nöja sig med 4:e plats.
https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered
Här är topp 10 för juni
Har en vän som jobbar som säljare på Volvo och när vi snackat om det så låter det som om leveranserna i Sverige är någorlunda jämnt fördelade över månaden då det i regel alltid finns bilar att tillgå från fabrik, dessutom med kort leveranstid.
BilSweden brukar presentera den statistiken per tillverkare men de har inte släppt sin statistik för juni än så vi får vänta och se.avtryck skrev:Kan man utifrån försäljningsstatistiken se om bilarna hamnar i leasing-lösningar eller säljs till privatpersoner?
-Jimmy
Det kanske ändå är lite väl långtgående slutsatser? Volvo, Tesla och VW har ju samtliga fabriker i USA samt (snart åtminstone) i Europa. Just Volvos kinesiska ägande får ju väldigt stor påverkan just i Sverige men jag är nästan säker på att många köper bilarna på grund av deras svenska närvaro. Nu vill jag ju inte spekulera för mycket i MGs utveckling över tid men det verkar ju tillhöra vanligheterna att man gör ganska stora leveranser i samband med release. D.v.s. i just MGs fall skall man ju akta sig för att dra för stora slutsatser av första stora månaden. I Teslas fall är det ju bevisligen återkommande för alla kvartalsslut.Zalman3 skrev:Kina dominerar redan.
1. Volvo V60, Kina ägt
2. MG ZS EV, Kina ägt
3. Volvo XC60, Kina ägt
4. Tesla M3, USA ägt(har Kina fabriker)
5. VW ID4, Tyskland ägt(har Kina fabriker)
6. Volvo XC40, Kina ägt
Volvo registrerade 1200 bilar på en dag i onsdags.Franz skrev:Nu fick vi fått klart siffrorna för juni. Volvo V60, XC60 och MG spurtade starkt och tog de 3 förstaplatserna. Tesla fick nöja sig med 4:e plats.
https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered
Här är topp 10 för juni
Det kan nog vara tidigarelagda registreringar för att få det lägre förmånsvärdet.Fredrik j skrev:Volvo registrerade 1200 bilar på en dag i onsdags.Franz skrev:Nu fick vi fått klart siffrorna för juni. Volvo V60, XC60 och MG spurtade starkt och tog de 3 förstaplatserna. Tesla fick nöja sig med 4:e plats.
https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered
Här är topp 10 för juni
Har man också börjat med kvartalshysteri?
Varför sådan Kina-kramare Zalman (dessutom för en fossilbil)? Har du investerat eller har kontakter med CCP?Zalman3 skrev:Sveriges näst mest sålda bil i juni heter MG!
Det är en elbil.martinot skrev:Varför sådan Kina-kramare Zalman (dessutom för en fossilbil)? Har du investerat eller har kontakter med CCP?Zalman3 skrev:Sveriges näst mest sålda bil i juni heter MG!
Ja, rimligen är det ju lagerbilar. Inte ens Volvohandlarna skulle väl fixa att leverera 1200 bilar till kund på en dag. Man lägger ju en del tid på varje kund.Maw skrev:Det kan nog vara tidigarelagda registreringar för att få det lägre förmånsvärdet.Fredrik j skrev:Franz skrev:Nu fick vi fått klart siffrorna för juni. Volvo V60, XC60 och MG spurtade starkt och tog de 3 förstaplatserna. Tesla fick nöja sig med 4:e plats.
https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered
Här är topp 10 för juni
Volvo registrerade 1200 bilar på en dag i onsdags.
Har man också börjat med kvartalshysteri?
Tesla och VW är publika bolag (och även Volvo Cars snart).Zalman3 skrev:Kina dominerar redan.
1. Volvo V60, Kina ägt
2. MG ZS EV, Kina ägt
3. Volvo XC60, Kina ägt
4. Tesla M3, USA ägt(har Kina fabriker)
5. VW ID4, Tyskland ägt(har Kina fabriker)
6. Volvo XC40, Kina ägt
d3marcus skrev:Tesla och VW är publika bolag (och även Volvo Cars snart).Zalman3 skrev:Kina dominerar redan.
1. Volvo V60, Kina ägt
2. MG ZS EV, Kina ägt
3. Volvo XC60, Kina ägt
4. Tesla M3, USA ägt(har Kina fabriker)
5. VW ID4, Tyskland ägt(har Kina fabriker)
6. Volvo XC40, Kina ägt
Tror VW ägs av Porsche till runt en tredjedel men att även investmentbanker från Qatar är stora ägare.
Jag skulle säga att Volvo liksom större delen av bilmarknaden optimerar efter följande:Fredrik j skrev:Volvo registrerade 1200 bilar på en dag i onsdags.Franz skrev:Nu fick vi fått klart siffrorna för juni. Volvo V60, XC60 och MG spurtade starkt och tog de 3 förstaplatserna. Tesla fick nöja sig med 4:e plats.
https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered
Här är topp 10 för juni
Har man också börjat med kvartalshysteri?
https://www.thestreet.com/tesla/news/te ... ery-reportTesla has reported second-quarter deliveries of 201,250 vehicles, narrowly beating Wall St. consensus of 200,900. Although Model S and Model X production lines were only operational for the last two weeks of the quarter, Tesla delivered 9% more vehicles quarter-over-quarter and 122% more year-over-year. This is a new quarterly delivery record for Tesla.
The Q2 deliveries included 199,3560 Model 3/Y's and 1,890 Model S/X's.
Tesla also produced 206,421 vehicles during the second quarter, a 14% increase quarter-over quarter and a 151% increase year-over year. Production for Model 3/Y in Q2 totaled 204,421 and production for Model S/X totaled 2,340.
Jo, det är mycket förvånande!Zalman3 skrev:Intressant är att VWs bästsäljare är e-Up.
VW up är ju t.o.m. det bäst säljande BEV i Tyskland. Det finns väl inte ens en ny modell utan den är väl samma som tidigare?martinot skrev:Jo, det är mycket förvånande!Zalman3 skrev:Intressant är att VWs bästsäljare är e-Up.
Skulle ju lätt hellre kört en ID3 alla dagar i veckan.
Jo, det är ett riktigt bra pris för en helt ny bil. Absolut!Zalman3 skrev:Tolkar det som att folk tittar mest på priset.
VW e-Up är ju annars en gammal konstruktion som bara har 3 stjärnor i EuroNcap.
Syrran köpte ju tvillingen Seat Mii för ca 172.000kr efter rabatt och stöd.
Svårt att hitta en bil med billigare milkostnad.
Renault Zoe har alltid sålt riktigt bra i Tyskland, bäst av alla elbilar, så jag är inte förvånad. Uppenbarligen är det en stor marknad för lite mindre helelektriska andrabilar/pendlarbilar.Fredrik j skrev:VW up är ju t.o.m. det bäst säljande BEV i Tyskland. Det finns väl inte ens en ny modell utan den är väl samma som tidigare?martinot skrev:Jo, det är mycket förvånande!Zalman3 skrev:Intressant är att VWs bästsäljare är e-Up.
Skulle ju lätt hellre kört en ID3 alla dagar i veckan.
ID3 är ju inte långt efter och kommer ju säkert ikapp.
Tyvärr inte.martinot skrev:Jo, det är ett riktigt bra pris för en helt ny bil. Absolut!Zalman3 skrev:Tolkar det som att folk tittar mest på priset.
VW e-Up är ju annars en gammal konstruktion som bara har 3 stjärnor i EuroNcap.
Syrran köpte ju tvillingen Seat Mii för ca 172.000kr efter rabatt och stöd.
Svårt att hitta en bil med billigare milkostnad.
Har Mii bättre betyg i EuroNcap än e-UP?