Fredrik j skrev:
Volvo registrerade 1200 bilar på en dag i onsdags.
Har man också börjat med kvartalshysteri?
Jag skulle säga att Volvo liksom större delen av bilmarknaden optimerar efter följande:
* Regel/skatteändringar - T.ex. införande/ändring av bonus/malus, förmånsbeskattning. Dessa tenderar dessutom att hamna i års/kvartalsskifte
* Årsskifte - Det är visserligen också ett kvartalsskifte men här går nästan alla all-in för att minimera lager då.
* Kvartalsskifte - Alla som kan försöker tillverka och leverera bilen inom samma kvartal. Tillverkarna har dock olika logistiska utmaningar. Har man fabriker närmare kunderna kan man i regel tillverka dem tätt inpå leverans. Har man flera fabriker i världen behöver man inte heller ta lika mycket hänsyn till leveranser som skall långväga.
* Kundkedjan - Vissa bilar går i agent/bilhandlares ägo innan de nått kunden.
Sedan är säkert Tesla "duktiga" på kvartalstänk men med en Berlin-fabrik tror jag ändå vi kommer se en jämnare fördelning under kvartalet än vi har nu. Åtminstone av de fordonen som tillverkas där då.