Månadens leveransstatistik

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av fth »

hopp.jpg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
granlundii
Inlägg: 290
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av granlundii »

Spännande att siffran ligger så nära förväntningarna. Men tanke på att Tesla som jag upplever det är lite hemliga med sina siffror (inga uppdelningar i Model 3 vs Model Y, inga siffror för olika marknader osv) så har jag trott att det är svårt för analytikerna att träffa rätt, men de har varit nära nu i flera kvartal.

Det är nu som det blir "upp till bevis" för Tesla. Från att ha legat kring 100k per kvartal ett bra tag, så förväntas framöver leveranser på närmare 200k per kvartal, och om något år 300k per kvartal. Blir intressant att se om det lyckas.
Nissan Leaf 2014
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Svenssons »

Starkt, men det krävs drygt 181k deliveries i Q4 för att nå till årsmålet 500k, kan gå, men det blir definitivt tufft.

/fth[/quote]

Det kommer väl glömmas bort att 500k är deras egna mål som inte många trott på. Tesla har dock tillfälligt stängt Giga Shanghai 20/9-7/10 för att ställa om till treskift och ökad produktion i Kina. Lär nog snart bli dags att öppna några nya marknader i Asien också. Länder som Indonesien, Thailand, Malaysia och Singapore borde ligga på tur för Tesla. Märkligt nog har man redan öppnat Superchargers i Kazakstan, visserligen grannland till Kina men känns annars lite udda. Indonesien är det största exportland av nikel, kanske dags för etablering där snart?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av metchristian »

Svenssons skrev:
Starkt, men det krävs drygt 181k deliveries i Q4 för att nå till årsmålet 500k, kan gå, men det blir definitivt tufft.

/fth
Det kommer väl glömmas bort att 500k är deras egna mål som inte många trott på. Tesla har dock tillfälligt stängt Giga Shanghai 20/9-7/10 för att ställa om till treskift och ökad produktion i Kina. Lär nog snart bli dags att öppna några nya marknader i Asien också. Länder som Indonesien, Thailand, Malaysia och Singapore borde ligga på tur för Tesla. Märkligt nog har man redan öppnat Superchargers i Kazakstan, visserligen grannland till Kina men känns annars lite udda. Indonesien är det största exportland av nikel, kanske dags för etablering där snart?[/quote]

Glöm inte bort Indien!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Svenssons »

metchristian skrev:
Glöm inte bort Indien!
Jag tror inte att Kina kommer leverera några bilar till Indien. Istället tror jag att det kommer byggas en ny fabrik i Indien för den indiska marknaden. Detta tar lite längre tid, de kinesiska kan leverera bilar till ASEAN redan i år. Det var därför jag utelämnade Indien i mitt inlägg.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Månadens leveransstatistik

Inlägg av Hertsh »

Svenssons skrev:
Starkt, men det krävs drygt 181k deliveries i Q4 för att nå till årsmålet 500k, kan gå, men det blir definitivt tufft.

/fth
Det kommer väl glömmas bort att 500k är deras egna mål som inte många trott på. Tesla har dock tillfälligt stängt Giga Shanghai 20/9-7/10 för att ställa om till treskift och ökad produktion i Kina. Lär nog snart bli dags att öppna några nya marknader i Asien också. Länder som Indonesien, Thailand, Malaysia och Singapore borde ligga på tur för Tesla. Märkligt nog har man redan öppnat Superchargers i Kazakstan, visserligen grannland till Kina men känns annars lite udda. Indonesien är det största exportland av nikel, kanske dags för etablering där snart?[/quote]

Fabriken stängd för att det är golden week i Kina. Hela landet är stängt o ledigt. Inget Tesla bestämt av någon särskild anledning.
MX LR (Raven) 2019
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Svenssons »

Hertsh skrev:

Fabriken stängd för att det är golden week i Kina. Hela landet är stängt o ledigt. Inget Tesla bestämt av någon särskild anledning.
Sant men det hindrar ju inte Tesla att utnyttja tiden till att lägga om produktion vilket de också gör. Kom ju inte heller oplanerat.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av bylund »

Svenssons skrev:
Hertsh skrev:

Fabriken stängd för att det är golden week i Kina. Hela landet är stängt o ledigt. Inget Tesla bestämt av någon särskild anledning.
Sant men det hindrar ju inte Tesla att utnyttja tiden till att lägga om produktion vilket de också gör. Kom ju inte heller oplanerat.
Så hela landet ledigt utom för produktionsomläggare?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Svenssons skrev:
Hertsh skrev:

Fabriken stängd för att det är golden week i Kina. Hela landet är stängt o ledigt. Inget Tesla bestämt av någon särskild anledning.
Sant men det hindrar ju inte Tesla att utnyttja tiden till att lägga om produktion vilket de också gör. Kom ju inte heller oplanerat.
Så hela landet ledigt utom för produktionsomläggare?
Det finns garanterat en del som jobbar under ledigheten som är 1-7/10, hela landet kommer inte stå helt stilla en vecka. Omställningen började dock redan den 20/9 och nya treskiftet kommer igång efter Golden Week. Golden week är ju inget som kommer plötsligt och oplanerat och Tesla är kända att nyttja avbrott effektivare än bara låta fabriken stå stilla.





https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... al-holiday
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av dd88 »

Största problemet med Golden week och kinesiska nyåret är inte att fabrikerna stänger ner utan att man har problem att få igång produktionen efter då många arbetare från landsbygden inte kommer tillbaka.

Kanske är annorlunda i fordonsbranschen men alla producenter jag jobbat med har samma problem år efter år.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Fredrik j »

Dessutom har man ibland problem med att arbetarna inte kommer tillbaka alls utan får andra erbjudanden när dom är i hemregionen. Många vill också komma hem med goda nyheter om ett bättre jobb och gör slag i saken innan hemresan.
alenyb
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 okt 2020 11:35

Re: Gigafactory produktionskapacitet

Inlägg av alenyb »

Halloj.

Någon som vet hur många bilar respektive gigafactory kan producera per år?

Tack
Alex
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Gigafactory produktionskapacitet

Inlägg av Svenssons »

alenyb skrev:
Halloj.

Någon som vet hur många bilar respektive gigafactory kan producera per år?

Tack
Alex
Det är rörliga mål. Idag är det endast två fabriker som producerar bilar:

Fremont, Kalifornien
Giga Shanghai, Kina

Fremont ligger väl på en kapacitet på ca 500k bilar idag.

Giga Shanghai håller fortfarande på att byggas och kommer nästa vecka gå över till treskift efter en tids stängning. Idag produceras endast Model 3 i fabriken. Målet var 500k bilar per år när den är färdig men det kan ändras med tiden. Idag ligger kapacitet kanske på 200k per år eller kanske lite mer från och med nästa vecka.

Giga Berlin och Giga Austin (eller kanske Terra Austin?) håller på att byggas och bör börja producera bilar under första halvan av 2021. Det pratas om en fabrik i Indien och fler är säkerligen påväg.

Ta en titt på följande klipp för lite mer info:

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Gigafactory produktionskapacitet

Inlägg av Jordad »

Svenssons skrev:
alenyb skrev:
Halloj.

Någon som vet hur många bilar respektive gigafactory kan producera per år?

Tack
Alex
Det är rörliga mål. Idag är det endast två fabriker som producerar bilar:

Fremont, Kalifornien
Giga Shanghai, Kina

Fremont ligger väl på en kapacitet på ca 500k bilar idag.

Giga Shanghai håller fortfarande på att byggas och kommer nästa vecka gå över till treskift efter en tids stängning. Idag produceras endast Model 3 i fabriken. Målet var 500k bilar per år när den är färdig men det kan ändras med tiden. Idag ligger kapacitet kanske på 200k per år eller kanske lite mer från och med nästa vecka.

Giga Berlin och Giga Austin (eller kanske Terra Austin?) håller på att byggas och bör börja producera bilar under första halvan av 2021. Det pratas om en fabrik i Indien och fler är säkerligen påväg.

Ta en titt på följande klipp för lite mer info:

Man ska kanske se Giga Shanghai som ett mindre övningsprojekt för Tesla.
Enligt tyska källor ska Giga Berlin nå 2 miljoner bilar per år. Austin blir antagligen något liknande.

Länk: https://www.teslarati.com/tesla-gigafac ... ear-media/
alenyb
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 okt 2020 11:35

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av alenyb »

Stort tack för detta snabba svar! :)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Gigafactory produktionskapacitet

Inlägg av Svenssons »

Jordad skrev:
Man ska kanske se Giga Shanghai som ett mindre övningsprojekt för Tesla.
Enligt tyska källor ska Giga Berlin nå 2 miljoner bilar per år. Austin blir antagligen något liknande.

Länk: https://www.teslarati.com/tesla-gigafac ... ear-media/
Ja, Giga Shanghai känns lite som en förserie för att testa konceptet. Tror dock att Giga Austin blir bra mycket större än Giga Berlin när det väl är färdigbyggt. Dels var initiala ytan bra mycket större, i princip samtliga övriga fabriker tillsammans eller drygt 3 gånger större än Giga Berlin och dels har Tesla fixat ytterligare angränsande mark i efterhand. Skulle inte bli förvånad om de bygger första Terra Factory i Austin. Huvudkontot m.m. lär också flytta dit nu när Elon har flyttat till Texas.

Giga och Terra avser produktionskapacitet av batterier som dock direkt är kopplat till bilproduktion.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av vigge50 »

Nu är Tesla Model 3 den vanligast förekommande elbilen även i Sverige efter att ha gått om Renault Zoe.
06BEA937-BFEC-4CC7-8F14-2A7058B1D795.png
https://www.elbilsstatistik.se/elbilsstatistik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Zalman3 »


The Zoe finished September in second-place with 11,026 units and the VW ID.3 in third with 8,571 cars.

All of the 16,125 Model 3s that made their way to new owners were manufactured at Tesla’s Fremont production plant in Northern California
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... sales/amp/
tesla-model-3-europe-september-2020.jpg
Märkligt att Tesla M3 sålde dubbelt så bra som VW ID3 under september i Europa.
För VW hade ju tillverkat ID3 sedan 4 november 2019 och haft massor av bilar på lager som man vräkt ut på marknaden nu i september.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
VoltAmpere
Inlägg: 121
Blev medlem: 28 mar 2020 09:06

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av VoltAmpere »

Zalman3 skrev:

The Zoe finished September in second-place with 11,026 units and the VW ID.3 in third with 8,571 cars.

All of the 16,125 Model 3s that made their way to new owners were manufactured at Tesla’s Fremont production plant in Northern California
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... sales/amp/
tesla-model-3-europe-september-2020.jpg
Märkligt att Tesla M3 sålde dubbelt så bra som VW ID3 under september i Europa.
För VW hade ju tillverkat ID3 sedan 4 november 2019 och haft massor av bilar på lager som man vräkt ut på marknaden nu i september.
Hur var det nu med att plocka ut en enskild månad... ;)
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av dd88 »

Leveranserna av ID3 kom väl igång först i mitten av månaden?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Svenssons »

dd88 skrev:
Leveranserna av ID3 kom väl igång först i mitten av månaden?
Stämmer men inte ens efter efter de 6 första leveransveckorna så har ID.3 levererat fler Model 3 än under september månad i Europa. Jag trodde också VW hade tusentals bilar redan producerade som de bara behövde uppdatera mjukvaran på. De ska visst ha 38 000 beställningar och VW borde inte ha några problem att leverera detta antal bilar på några få veckor. Tesla med mycket sämre utbyggd servicenätverk i Europa levererade ca 15 800 Model 3 under sin första leveransmånad.

https://alltomelbil.se/volkswagen-har-r ... ex-veckor/

Bråkar mjukvaruppdateringarna för VW fortfarande eller varför lyckas de inte leverera de bilar de lär ha producerat till de kunder som verkar ha beställt?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Banane »

Svenssons skrev:
dd88 skrev:
Leveranserna av ID3 kom väl igång först i mitten av månaden?
Stämmer men inte ens efter efter de 6 första leveransveckorna så har ID.3 levererat fler Model 3 än under september månad i Europa. Jag trodde också VW hade tusentals bilar redan producerade som de bara behövde uppdatera mjukvaran på. De ska visst ha 38 000 beställningar och VW borde inte ha några problem att leverera detta antal bilar på några få veckor. Tesla med mycket sämre utbyggd servicenätverk i Europa levererade ca 15 800 Model 3 under sin första leveransmånad.

https://alltomelbil.se/volkswagen-har-r ... ex-veckor/

Bråkar mjukvaruppdateringarna för VW fortfarande eller varför lyckas de inte leverera de bilar de lär ha producerat till de kunder som verkar ha beställt?

Är det inte så att Tesla levererar nästan alla sina bilar i Europa kvartalsvis och för att få korrekt månadssiffra bör man dela septembers siffra med 3?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Svenssons »

Banane skrev:
Svenssons skrev:
dd88 skrev:
Leveranserna av ID3 kom väl igång först i mitten av månaden?
Stämmer men inte ens efter efter de 6 första leveransveckorna så har ID.3 levererat fler Model 3 än under september månad i Europa. Jag trodde också VW hade tusentals bilar redan producerade som de bara behövde uppdatera mjukvaran på. De ska visst ha 38 000 beställningar och VW borde inte ha några problem att leverera detta antal bilar på några få veckor. Tesla med mycket sämre utbyggd servicenätverk i Europa levererade ca 15 800 Model 3 under sin första leveransmånad.

https://alltomelbil.se/volkswagen-har-r ... ex-veckor/

Bråkar mjukvaruppdateringarna för VW fortfarande eller varför lyckas de inte leverera de bilar de lär ha producerat till de kunder som verkar ha beställt?

Är det inte så att Tesla levererar nästan alla sina bilar i Europa kvartalsvis och för att få korrekt månadssiffra bör man dela septembers siffra med 3?
Jo men nu tar jag bara upp Model 3 som jämförelsebil för respektive bils första leveransveckor/månad. Då spelar kvartalshysterin mindre eller ingen roll.

Har VW som en av världens största producenter producerat ID.3 i kanske 10 månader innan september i år, har en väldigt välutbyggd serviceorganisation på sin hemmamarknad Europa och har 38 000 beställningar så tycker jag att man borde kunna leverera fler bilar under 6 veckor än vad en liten amerikansk tillverkare utan större serviceorganisation klarar av på en månad. Något som inte stämmer tycker jag.

Ps. Det var bilder som dessa som visades för 7 månader sedan: https://www.google.com/amp/s/www.world- ... -here/amp/
46-111647972~2.jpg
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Banane »

Svenssons skrev:
Banane skrev:
Svenssons skrev:
dd88 skrev:
Leveranserna av ID3 kom väl igång först i mitten av månaden?
Stämmer men inte ens efter efter de 6 första leveransveckorna så har ID.3 levererat fler Model 3 än under september månad i Europa. Jag trodde också VW hade tusentals bilar redan producerade som de bara behövde uppdatera mjukvaran på. De ska visst ha 38 000 beställningar och VW borde inte ha några problem att leverera detta antal bilar på några få veckor. Tesla med mycket sämre utbyggd servicenätverk i Europa levererade ca 15 800 Model 3 under sin första leveransmånad.

https://alltomelbil.se/volkswagen-har-r ... ex-veckor/

Bråkar mjukvaruppdateringarna för VW fortfarande eller varför lyckas de inte leverera de bilar de lär ha producerat till de kunder som verkar ha beställt?

Är det inte så att Tesla levererar nästan alla sina bilar i Europa kvartalsvis och för att få korrekt månadssiffra bör man dela septembers siffra med 3?
Jo men nu tar jag bara upp Model 3 som jämförelsebil för respektive bils första leveransveckor/månad. Då spelar kvartalshysterin mindre eller ingen roll.

Har VW som en av världens största producenter producerat ID.3 i kanske 10 månader innan september i år, har en väldigt välutbyggd serviceorganisation på sin hemmamarknad Europa och har 38 000 beställningar så tycker jag att man borde kunna leverera fler bilar under 6 veckor än vad en liten amerikansk tillverkare utan större serviceorganisation klarar av på en månad. Något som inte stämmer tycker jag.

Jag antar att VW inte vill leverera alla på en gång utifall det visar sig att de måste återkalla bilar. Så småningom kommer antalet levererade ID.3 vida överstiga Teslas leveranser.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av MarkusL »

Svenssons skrev:
Banane skrev:
Svenssons skrev:
dd88 skrev:
Leveranserna av ID3 kom väl igång först i mitten av månaden?
Stämmer men inte ens efter efter de 6 första leveransveckorna så har ID.3 levererat fler Model 3 än under september månad i Europa. Jag trodde också VW hade tusentals bilar redan producerade som de bara behövde uppdatera mjukvaran på. De ska visst ha 38 000 beställningar och VW borde inte ha några problem att leverera detta antal bilar på några få veckor. Tesla med mycket sämre utbyggd servicenätverk i Europa levererade ca 15 800 Model 3 under sin första leveransmånad.

https://alltomelbil.se/volkswagen-har-r ... ex-veckor/

Bråkar mjukvaruppdateringarna för VW fortfarande eller varför lyckas de inte leverera de bilar de lär ha producerat till de kunder som verkar ha beställt?

Är det inte så att Tesla levererar nästan alla sina bilar i Europa kvartalsvis och för att få korrekt månadssiffra bör man dela septembers siffra med 3?
Jo men nu tar jag bara upp Model 3 som jämförelsebil för respektive bils första leveransveckor/månad. Då spelar kvartalshysterin mindre eller ingen roll.

Har VW som en av världens största producenter producerat ID.3 i kanske 10 månader innan september i år, har en väldigt välutbyggd serviceorganisation på sin hemmamarknad Europa och har 38 000 beställningar så tycker jag att man borde kunna leverera fler bilar under 6 veckor än vad en liten amerikansk tillverkare utan större serviceorganisation klarar av på en månad. Något som inte stämmer tycker jag.
Ja, man undrar ju vad som hände med alla oceaner av bilar man såg uppställda på parkeringsplatser, var det inte så många trots allt eller var det något fel på dem så de måste tillbaka till fabrik för att byta komponenter? Är ju längre levtid på id3 än TM3.
Skriv svar