Har själv gissat på ca 80000 bilar totalt i Q1. Svagt ifall de skulle komma in signifikant under det; försäljningen i Kina påverkades visserligen mycket av viruset, men i Europa troligen bara lite då bilarna som levererades nu beställdes för någon/några månader sedan. USA borde inte heller påverkas extremt mycket i Q1. Generellt tror jag att Q2 påverkas mer av viruset.
Men med Teslas generösa återlämningsregler så kan många som skulle tagit leverans valt att inte göra det eller lämna tillbaka bilen, så nog borde det påverka andra marknader också.
En återlämnad bil räknas ju fortfarande som levererad. Eller? I sverige mäts ju antal registrerade bilar.
Det lär ju ha påverkan på kvartalsresultatet om bilen återlämnas under kvartalet. Annars blir väl påverkan på andra kvartalet. Och de som avbryts innan man ens hämtat ut den lär ju inte räknas som levererad.
Sedan tror jag inte att Tesla räknar på olika sätt i olika länder, även om Bil Sweden (sic!) räknar registreringar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Har själv gissat på ca 80000 bilar totalt i Q1. Svagt ifall de skulle komma in signifikant under det; försäljningen i Kina påverkades visserligen mycket av viruset, men i Europa troligen bara lite då bilarna som levererades nu beställdes för någon/några månader sedan. USA borde inte heller påverkas extremt mycket i Q1. Generellt tror jag att Q2 påverkas mer av viruset.
Men med Teslas generösa återlämningsregler så kan många som skulle tagit leverans valt att inte göra det eller lämna tillbaka bilen, så nog borde det påverka andra marknader också.
Vad jag hörde när jag hämtade min bil för drygt en vecka sedan var att det finns flertalet kunder som sagt att de inte kan hämta ut bil pga karantän.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Det lär ju ha påverkan på kvartalsresultatet om bilen återlämnas under kvartalet. Annars blir väl påverkan på andra kvartalet. Och de som avbryts innan man ens hämtat ut den lär ju inte räknas som levererad.
Sedan tror jag inte att Tesla räknar på olika sätt i olika länder, även om Bil Sweden (sic!) räknar registreringar.
Tesla lämnar väl inga siffror alls innan man publicerar kvartalsresulatet i maj?
Var ska man få statistik på hur många bilar som lämnats tillbaka på återtagningsgaranti? Det är ju bara Tesla själva som har den.
Finns det några andra sätt än att räkna registreringar om inte tillverkarna publicerar siffror?
Har själv gissat på ca 80000 bilar totalt i Q1. Svagt ifall de skulle komma in signifikant under det; försäljningen i Kina påverkades visserligen mycket av viruset, men i Europa troligen bara lite då bilarna som levererades nu beställdes för någon/några månader sedan. USA borde inte heller påverkas extremt mycket i Q1. Generellt tror jag att Q2 påverkas mer av viruset.
Men med Teslas generösa återlämningsregler så kan många som skulle tagit leverans valt att inte göra det eller lämna tillbaka bilen, så nog borde det påverka andra marknader också.
Vad jag hörde när jag hämtade min bil för drygt en vecka sedan var att det finns flertalet kunder som sagt att de inte kan hämta ut bil pga karantän.
Varför gör dom inte som andra tillverkare och levererar ut bilen till hemmet?
Är ju riktigt surt att ha bilar redo för leverans utan att kunna ta betalt för dom.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Varför gör dom inte som andra tillverkare och levererar ut bilen till hemmet?
Är ju riktigt surt att ha bilar redo för leverans utan att kunna ta betalt för dom.
En del Service Center (kanske dock inte i Sverige) har Touchless Delivery och det går att få bilen hemlevererad men det kostar antagligen 6000 kr extra fortfarande och måste beställas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Varför gör dom inte som andra tillverkare och levererar ut bilen till hemmet?
Är ju riktigt surt att ha bilar redo för leverans utan att kunna ta betalt för dom.
En del Service Center (kanske dock inte i Sverige) har Touchless Delivery och det går att få bilen hemlevererad men det kostar antagligen 6000 kr extra fortfarande och måste beställas.
Kan inte vara omöjligt att lösa leverans, iaf i närområdet. Är ju rätt mycket låst kapital det handlar om. Signera avtal och sköta betalning är ju även det lätt ordnat online.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Det lär ju ha påverkan på kvartalsresultatet om bilen återlämnas under kvartalet. Annars blir väl påverkan på andra kvartalet. Och de som avbryts innan man ens hämtat ut den lär ju inte räknas som levererad.
Sedan tror jag inte att Tesla räknar på olika sätt i olika länder, även om Bil Sweden (sic!) räknar registreringar.
Tesla lämnar väl inga siffror alls innan man publicerar kvartalsresulatet i maj?
Var ska man få statistik på hur många bilar som lämnats tillbaka på återtagningsgaranti? Det är ju bara Tesla själva som har den.
Finns det några andra sätt än att räkna registreringar om inte tillverkarna publicerar siffror?
Det var väll två år sedan Tesla började ge ut preliminära siffror 2-3 arbetsdagar efter kvartalsslut? Borde komma ikväll eller imorgon.
Det lär ju ha påverkan på kvartalsresultatet om bilen återlämnas under kvartalet. Annars blir väl påverkan på andra kvartalet. Och de som avbryts innan man ens hämtat ut den lär ju inte räknas som levererad.
Sedan tror jag inte att Tesla räknar på olika sätt i olika länder, även om Bil Sweden (sic!) räknar registreringar.
Tesla lämnar väl inga siffror alls innan man publicerar kvartalsresulatet i maj?
Var ska man få statistik på hur många bilar som lämnats tillbaka på återtagningsgaranti? Det är ju bara Tesla själva som har den.
Finns det några andra sätt än att räkna registreringar om inte tillverkarna publicerar siffror?
Det var väll två år sedan Tesla började ge ut preliminära siffror 2-3 arbetsdagar efter kvartalsslut? Borde komma ikväll eller imorgon.
Då får vi väl se om dom berättar hur många bilar som lämnats tillbaka på garantin.
En återlämnad bil räknas ju fortfarande som levererad. Eller? I sverige mäts ju antal registrerade bilar.
Hur fungerar det med bonusen på tillbakalämnade bilar?
Är den förbrukad när bilen lämnas tillbaka, och vad gör i så fall Tesla med dessa bilar?
Säljs de med 60k rabatt som Tesla förlorar?[/quote]
Bonusen brinner inne om bilen är registrerad och sedan byter ägare. Ångrar man sig innan bilen har lämnats ut finns bonusen kvar.
En återlämnad bil räknas ju fortfarande som levererad. Eller? I sverige mäts ju antal registrerade bilar.
Hur fungerar det med bonusen på tillbakalämnade bilar?
Är den förbrukad när bilen lämnas tillbaka, och vad gör i så fall Tesla med dessa bilar?
Säljs de med 60k rabatt som Tesla förlorar?
Bonusen brinner inne om bilen är registrerad och sedan byter ägare. Ångrar man sig innan bilen har lämnats ut finns bonusen kvar.[/quote]
Tycker bonusreglerna är ganska stela där.
Man kan ju undra hur klimatet påverkas negativt av att en bil lämnas tillbaka efter bara några veckor och att den säljs vidare till en ny köpare. Borde ju finnas en "gråzon" på någon månad.
Man kan ju undra hur klimatet påverkas negativt av att en bil lämnas tillbaka efter bara några veckor och att den säljs vidare till en ny köpare. Borde ju finnas en "gråzon" på någon månad.
Jag håller med. Så länge bilen inte exporteras så borde det ju vara egalt hur många ägare den haft på halvårsdagen. Registrerad ägare då borde få bonusen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Tesla Model 3: 76 (April 2019: 446)
Tesla Model S: 55 (April 2019: 90)
Tesla Model X: 10 (April 2019: 23)
Audi E-Tron: 146 (April 2019: 43)
Nissan Leaf: 139 (April 2019: 113)
BMW I3: 64 (April 2019: 110)
Renault Zoe: 159 (April 2019: 204)
Generellt minskad jämfört med april sista år, störst minskning är Tesla Model 3.
Edit: glömde E-Tron
Som alltid missvisande att jämföra individuella månader.
2019 så kom de flesta Model 3 i mars och april, då det var första leveranserna av den modellen.
I år är det som vanligt, nästan alla leveranser sista månaden i kvartalet, dvs mars.
Q2 i år mot q2 2019 är först då vi kan se någon riktig trend.
Tesla Model 3: 76 (April 2019: 446)
Tesla Model S: 55 (April 2019: 90)
Tesla Model X: 10 (April 2019: 23)
Audi E-Tron: 146 (April 2019: 43)
Nissan Leaf: 139 (April 2019: 113)
BMW I3: 64 (April 2019: 110)
Renault Zoe: 159 (April 2019: 204)
Generellt minskad jämfört med april sista år, störst minskning är Tesla Model 3.
Edit: glömde E-Tron
Som alltid missvisande att jämföra individuella månader.
2019 så kom de flesta Model 3 i mars och april, då det var första leveranserna av den modellen.
I år är det som vanligt, nästan alla leveranser sista månaden i kvartalet, dvs mars.
Q2 i år mot q2 2019 är först då vi kan se någon riktig trend.
Fast Teslas fabrik är nog stängd ett bra tag till. Tesla kommer kanske leverera bilar igen till Europa först i Q3. Nästan hela året blir nog påverkat.
Tesla Model 3: 76 (April 2019: 446)
Tesla Model S: 55 (April 2019: 90)
Tesla Model X: 10 (April 2019: 23)
Audi E-Tron: 146 (April 2019: 43)
Nissan Leaf: 139 (April 2019: 113)
BMW I3: 64 (April 2019: 110)
Renault Zoe: 159 (April 2019: 204)
Generellt minskad jämfört med april sista år, störst minskning är Tesla Model 3.
Edit: glömde E-Tron
Som alltid missvisande att jämföra individuella månader.
2019 så kom de flesta Model 3 i mars och april, då det var första leveranserna av den modellen.
I år är det som vanligt, nästan alla leveranser sista månaden i kvartalet, dvs mars.
Q2 i år mot q2 2019 är först då vi kan se någon riktig trend.
Fast Teslas fabrik är nog stängd ett bra tag till. Tesla kommer kanske leverera bilar igen till Europa först i Q3. Nästan hela året blir nog påverkat.
Står inte tyska och franska bilfabriker också stängda?
Dramatiska minskningar av bilförsäljningen i världen!
Tycker du den svenska bilhandeln gick trögt i april?
Det är inget mot Indien – där noll (0) nya bilar såldes i april.
Italien var inte mycket bättre med en nedgång på 98 procent.
Farhågorna om vad som ska hända med bilbranschen i coronapandemin börjar bli allt större. Nu börjar de första dystra försäljningssiffrorna för april komma in. Sverige klarade sig väldigt bra med globala mått mätt då nedgången ”bara” blev 37,5 procent, enligt Bil Swedens siffror. I Indien levererades inte en enda ny bil under april på grund av total lockdown i landet. I Italien gick nybilsförsäljningen ned med 98 procent och Frankrike hade en nedgång på 89 procent, enligt Automotive News. Den spanska nedgången skrivs till 96,5 procent.