Tycker båda siffrorna är intressanta. Även intressant att både bensin och dieselbilars andel sjunker så snabbt. Bilar med eldrift är förbi dieselbilar nu, och det tar nog inte mer än nått år innan även bensinbilen får se sig omkörd.
Intressanta också det även i Europa i stort börjar se bra ut. De här siffrorna tar dock med även mildhybrider men visar ändå på en ganska snabb förändring och acceptans för eldrift.
2.jpg
”Eldrift” är till stor del bensin och dieselbilar i förklädnad, desto större marknadsandel desto längre tid kommer omställningen ta till ren eldrift.
Jag skulle inte se det som något positivt, snarare status que.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Ja, det blir ju lite märkligt när dom bespottade avgasbilar, fossilbilar, ICE-bilar och allt vad dom kallas plötsligt används i statistiken när elbilens framgångar vill demonstreras.
Då duger en XC90 laddhybrid.
MG ZS EV var nära att komma topp tre i Norge nu i oktober.
Märkligt att MG inte börjat säljas i Sverige än.
Kanske för att det inte finns en regel som säger Kinatillverkad=Obegräsad tillgång?
Jag tror att MG inte hittat en bra ÅF i Sverige än.
Gissar det till slut blir de som redan säljer MAXUS, som också är ett SAIC märke. https://maxus.se/aterforsaljere/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Globala försäljningen och om Tesla har chans att nå 500k känns sjukt intressant just nu. Tesla hade dålig oktober i Europa men det brukar de alltid ha. Men globalt var oktober grymt bra.
2019 sålde Tesla 16565 bilar i oktober. 2020 sålde man 35968 i oktober. Det är oerhört bra och indikerar att man har god chans att nå 500k.
Tesla levererar ju bara bilar i Europa till kvartalsslut, så två av tre månader är det ju noll. Men den tredje desto mer. Så det är väl klokt att åtminstone diskutera kvartal för kvartal istället för att dra slutsaser av en månad där ett märke levererar noll bilar av logistiska skäl?
EDIT:
Topp 5 laddbara bilar under november
Modell: Antal:
Volvo XC60 791
Volkswagen ID.3 773
Volvo S/V60 714
Volkswagen Passat 696
Kia Ceed 517
Det skulle vara intressant att veta vad du baserar det på eftersom det skiljer sig väldigt mycket från BilSweden. Jag gissar att det är antalet registrerade utifrån car.info men om detta är fallet så bör det ju skrivas ut. Siffror utan någon förklaring till vad de står för är ganska ointressanta.
Populäraste nybilarna i december
Antal registrerade bilar i december 2020. För första gången någonsin toppar en elbil listan över de populäraste nya bilarna i Sverige under en enskild månad.
Populäraste elbilarna 2020
Antal registrerade elbilar januari–december 2020. Tesla har totalt registrerat 21 procent färre nya bilar 2020 jämfört med 2019.
1. Volkswagen ID 3: 4 009
2. Tesla Model 3: 3 531
3. Kia e-Niro: 2 554
4. Renault Zoe: 2 161
5. Nissan Leaf: 1 815
6. Audi e-tron: 1 795
7. Hyundai Kona: 1 671
8. Polestar 2: 1 622
9. Volkswagen e-Golf: 1 048
10. Tesla Model S: 893
Fordonskategorin laddbara bilar, det vill säga elbilar och laddhybrider, avslutade året på ett otroligt bra sätt – 251 procent upp, jämfört med december förra året.
Under årets sista månad stod laddbara bilar för 49,1 procent av alla nyregistreringar.
Laddbara personbilar ökade med 132 procent 2020 – laddhybrider pådrivande
- Nyregistreringarna av laddbara personbilar, dvs elbilar och laddhybrider, ökade med 132 procent under 2020 och landade på 93 938. Andelen laddbara personbilar av nyregistreringarna var 32,2 procent, vilket kan jämföras med 11,3 procent året innan. Det är framförallt laddhybriderna som driver den svenska elektrifieringen med en ökning på hela 166 procent, medan elbilarna ökade med 79 procent. Detta är dels ett resultat av att biltillverkarna lanserat allt fler laddbara modeller och att Sverige fått en god tilldelning av bilar, dels att styrmedlen har gynnat utvecklingen. Innan laddinfrastrukturen är tillräckligt utbyggd är laddhybriderna en bra produkt, säger Mattias Bergman.
- De förändringar av styrmedel som planeras under 2021 för laddbara bilar och som nu är ute på remiss riskerar att bryta årets positiva utveckling. Denna osäkerhet tillsammans med det osäkra konjunkturläget, medför att vi i dagsläget inte presenterar en prognos för andelen laddbara bilar 2021. För att säkerställa den snabba omställningen till laddbara fordon är det viktigt att vi har rätt utformade, förutsägbara och långsiktiga styrmedel, inte bara vid köp utan även vid brukandet av bilen, fortsätter Mattias Bergman.
Laddbara personbilar ökade med 132 procent 2020 – laddhybrider pådrivande
- Nyregistreringarna av laddbara personbilar, dvs elbilar och laddhybrider, ökade med 132 procent under 2020 och landade på 93 938. Andelen laddbara personbilar av nyregistreringarna var 32,2 procent, vilket kan jämföras med 11,3 procent året innan. Det är framförallt laddhybriderna som driver den svenska elektrifieringen med en ökning på hela 166 procent, medan elbilarna ökade med 79 procent. Detta är dels ett resultat av att biltillverkarna lanserat allt fler laddbara modeller och att Sverige fått en god tilldelning av bilar, dels att styrmedlen har gynnat utvecklingen. Innan laddinfrastrukturen är tillräckligt utbyggd är laddhybriderna en bra produkt, säger Mattias Bergman.
- De förändringar av styrmedel som planeras under 2021 för laddbara bilar och som nu är ute på remiss riskerar att bryta årets positiva utveckling. Denna osäkerhet tillsammans med det osäkra konjunkturläget, medför att vi i dagsläget inte presenterar en prognos för andelen laddbara bilar 2021. För att säkerställa den snabba omställningen till laddbara fordon är det viktigt att vi har rätt utformade, förutsägbara och långsiktiga styrmedel, inte bara vid köp utan även vid brukandet av bilen, fortsätter Mattias Bergman.
De signaler jag får av politiker är att man snabbt vill fasa ut stödet för pluginbilar så att det är bara elbilar som får stöd.
Redan i höstas ville man sänka gränsen för stöd till 20g CO2 per km.
Skulle inte förvåna mig om denna gräns införs 1 juli 2021.
Staten och vissa kommuner får bara köpa in bilar med max 60g CO2 per km idag.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Laddbara personbilar ökade med 132 procent 2020 – laddhybrider pådrivande
- Nyregistreringarna av laddbara personbilar, dvs elbilar och laddhybrider, ökade med 132 procent under 2020 och landade på 93 938. Andelen laddbara personbilar av nyregistreringarna var 32,2 procent, vilket kan jämföras med 11,3 procent året innan. Det är framförallt laddhybriderna som driver den svenska elektrifieringen med en ökning på hela 166 procent, medan elbilarna ökade med 79 procent. Detta är dels ett resultat av att biltillverkarna lanserat allt fler laddbara modeller och att Sverige fått en god tilldelning av bilar, dels att styrmedlen har gynnat utvecklingen. Innan laddinfrastrukturen är tillräckligt utbyggd är laddhybriderna en bra produkt, säger Mattias Bergman.
- De förändringar av styrmedel som planeras under 2021 för laddbara bilar och som nu är ute på remiss riskerar att bryta årets positiva utveckling. Denna osäkerhet tillsammans med det osäkra konjunkturläget, medför att vi i dagsläget inte presenterar en prognos för andelen laddbara bilar 2021. För att säkerställa den snabba omställningen till laddbara fordon är det viktigt att vi har rätt utformade, förutsägbara och långsiktiga styrmedel, inte bara vid köp utan även vid brukandet av bilen, fortsätter Mattias Bergman.
De signaler jag får av politiker är att man snabbt vill fasa ut stödet för pluginbilar så att det är bara elbilar som får stöd.
Redan i höstas ville man sänka gränsen för stöd till 20g CO2 per km.
Skulle inte förvåna mig om denna gräns införs 1 juli 2021.
Staten och vissa kommuner får bara köpa in bilar med max 60g CO2 per km idag.
Ja frågan är hur lång denna utfasning kan komma att bli, laddhybriden har ju seglat upp som en stark kandidat. Tids nog så är lägre bonus är en självklarhet, men helt utan bonus lär väl dröja.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.