Månadens leveransstatistik

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Zalman3 »

Föga förvånande så ligger dessa elbilar i topp vad gäller försäljning hittills i juni.
juni.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Svenssons »

Mindre än två veckor sedan...
Svenssons skrev:
Toja skrev:
Det går alltid ner 1 månader varje kvartal.
Då göra de som leveras till Europa.
Konstigt att detta glöms av var tredje månad på samma sätt som man månaden innan glömmer av varför försäljningen är så stor. Detta har ju upprepats i 84 månader i denna kanal...

Det har visserligen blivit mindre svängningar i och med fabriken i Kina och än mindre lär det bli när Giga Berlin kommer igång men det kommer att fortsätta tills alla storsäljande modeller tillverkas på alla kontinenter som Tesla säljer bilar till.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Franz »

Okej... Då var det den 22:a och som utlovat lite mer djupdykning i bilförsäljningen i juni. Det har hänt en hel del sedan den 15:e och det har uppenbarligen kommit in en hel del fordon med förväntad leverans före månadsskiftet. Tesla Model 3 toppar fortfarande listan på antalet levererade hittills och även om det ser ut att bli ett fint rekord för Tesla är det tuff konkurrens om att nå topp-positionen för juni månad. I tabellen nedan har jag tagit fram hur många nya bilar som registrerats i trafik första gången i Sverige till och med den 21:a juni. Detta följs av hur många förregistrerade bilar som ännu ej nått ut till kund. Detta kallar jag för lager. Lager + leverans hittills = prognos.
Lite viktiga förutsättningar... Bilar förregistreras först i Transportstyrelsens register där de får regnr etc. I regel hittar de sedan ut till kund några dagar till veckor senare. Bilar kan dock förregistreras men aldrig hitta ut till kund utan tillverkaren kanske tyckte att den kunde få sålt dem i ett annat land istället etc. Jag har därför bara tagit med sådant som förregistrerats efter den 1:a maj. Vidare är det ju ingen garanti att bilen faktiskt levereras ut till kund innan kvartalsskiftet men företagen brukar sträva efter att göra så. Nu har vi lite förändringar i förmånsbeskattningen vilket gör att, för åtminstone en del fordon, kommer man vara lite extra mån om att få klart affären innevarande månad. Sist men inte minst är det inget som hindrar att fler bilar förregistreras, och når ut till kund, de 9 dagarna som är efter den 21:a juni. Tyvärr kommer jag dock inte ha tillgång till den datan förrän 1:a juli och då har vi ju ändå svaret på antalet levererade fordon.
Förutom söndag den 27:e och måndagen den 28:e finns det i regel statistik till och med dagen före på den här sidan: https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered Oftast finns den tillgänglig redan på natten/tidig morgon. När det gäller månadsskiftet har Transportstyrelsen haft lite svårt att få fram alla siffror i tid så det kan ibland dröja till en bit in på dagen även om vi brukar ha den klar några timmar innan Bilsweden presenterar något.

EDIT:
( Ta nedanstående lista med en stor nypa salt. Vid lite närmare undersökning framgår det att flertalet tillverkare, såsom KIA, typiskt förregistrerar sina fordon ganska långt före leverans. Det gör att lager/prognos-siffran tyvärr blir väldigt intetsägande i vissa fall)
juni_2021.png
Kia ser alltså ut att köra på stort. MG har fått in en massa ZS men knappt hunnit leverera någon. Deras leveransrekord för en hel månad (i Sverige de senaste åren) är 15 bilar så intressant att se hur många av 1 664 st de hinner leverera... Tesla ligger alltså på plats 7 preliminärt. Jag tippar dock på att de kommer vara duktigare än de andra på att verkligen få allt levererat före 1:a juli och de brukar trots allt få in lite fler bilar med något dagar färre i marginal.

Edit:
Kia verkar förregistrera sina fordon väldigt långt i förväg så man skall nog inte dra för stora växlar på de som de nyligen förregistrerats. D.v.s. nog mindre troligt att de faktiskt toppar listorna när månaden är slut.
Senast redigerad av Franz, redigerad totalt 3 gång.
Driver sajten Car.info
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av joel80 »

Polestar 2 inte med på listan? För få?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
TomParkering
Inlägg: 88
Blev medlem: 24 apr 2019 04:45

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av TomParkering »

Intressant statistik!

Hur många av dessa tillverkas på annan kontinent? Finns det någon orsak generellt till att ha en så stor andel till leverans i slutet på ett kvartal. Teslas leveransrutiner är ju välkända men varför ska företag som VW ha en så stor andel att levereras de sista dagarna om bilarna tillverkas i Tyskland? Makes no sense.

Hade varit ännu mer intressant att se lagersiffrorna bara sedan 1/6. Som icke insatt i hur branschen fungerar känns det ju som att bilar som förregistrerats upp till 7 veckor tidigare, och fortfarande inte nått ut till kund, inte varit ens beställd, än mindre köpt av specifik kund utan tagits in till återförsäljarnas lager.

Om det är för mycket jobb att ta fram kanske du har en uppskattning på hur mycket som är 'restlager' från maj av lagersiffrorna? 10%? 50%?

Är det troligt att Kia har en organisation i Sverige som klarar att får ut 3.000 bilar på sex arbetsdagar? Eller kan de ha flera hundra som levereras direkt till samma leasingbolag som gör det enklare?

För Teslas del ser det ut att behövas nästan prick 500 bilar för att slå kvartal 2 2019. Synd dom bara har 474 i lager då :-)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av nek0 »

Fredrik j skrev:
joel80 skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
https://cleantechnica.com/2021/06/03/sw ... 9-1-share/

16% diesel, var väl inte så många år sen det var typ 80%?
Bensinbilarna har definitivt tagit över. Det var ju inte så många år sedan alla skulle köra diesel. 84% fossilbilar alltså?
Bensinbilar har också minskat senaste åren till förmån för elbilar och pluginhybrider.
Jag ser pluginhybrider som en övergångslösning som resulterar i större utsläpp än dom dieselbilar dom ersätter.
Jag tycker det där med ”laddbara” bilar är att frisera siffrorna. 16% elbilar är ju där vi ligger. Syftet med att inkludera ”laddbara” är ju att göra intrycket att elbilarna tar över.

Det är väl hyckleriet som stör mig. Att hybriderna är bespottade tills försäljningssiffror ska redovisas. Då klumpas dom plötsligt ihop med elbilarna. Jag förstår ju varför bilsweden gör det men varför elbilsentusiaster lyfter fram det fattar jag inte.
Jag ser också plugin hybriderna som avgasbilar, men passar de i kör mönstret blir det ganska rent och billigt.
Screenshot_2021-06-22_185217.jpg
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Franz »

joel80 skrev:
Polestar 2 inte med på listan? För få?
Plats 41:
| Polestar | 2 | 242 | 145 | 387 |
Driver sajten Car.info
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av joel80 »

nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
joel80 skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
https://cleantechnica.com/2021/06/03/sw ... 9-1-share/

16% diesel, var väl inte så många år sen det var typ 80%?
Bensinbilarna har definitivt tagit över. Det var ju inte så många år sedan alla skulle köra diesel. 84% fossilbilar alltså?
Bensinbilar har också minskat senaste åren till förmån för elbilar och pluginhybrider.
Jag ser pluginhybrider som en övergångslösning som resulterar i större utsläpp än dom dieselbilar dom ersätter.
Jag tycker det där med ”laddbara” bilar är att frisera siffrorna. 16% elbilar är ju där vi ligger. Syftet med att inkludera ”laddbara” är ju att göra intrycket att elbilarna tar över.

Det är väl hyckleriet som stör mig. Att hybriderna är bespottade tills försäljningssiffror ska redovisas. Då klumpas dom plötsligt ihop med elbilarna. Jag förstår ju varför bilsweden gör det men varför elbilsentusiaster lyfter fram det fattar jag inte.
Jag ser också plugin hybriderna som avgasbilar, men passar de i kör mönstret blir det ganska rent och billigt.
Helt klar. Jag hade inte lika bra siffror som dig när jag körde PHEV då jag hade för många längre resor. Men snittade på ca 0,3l/milen En nedgång från ca 0,7l/mil med bilen innan.
Klart bättre än om jag fortsatt med "vanlig" fossilbil.
Sen blev jag helt övertygad om att det var eldrift som gällde för framtiden så det blev självklart för mig att gå vidare på elbil efteråt. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Franz »

TomParkering skrev:
Intressant statistik!

Hur många av dessa tillverkas på annan kontinent? Finns det någon orsak generellt till att ha en så stor andel till leverans i slutet på ett kvartal. Teslas leveransrutiner är ju välkända men varför ska företag som VW ha en så stor andel att levereras de sista dagarna om bilarna tillverkas i Tyskland? Makes no sense.
Får kolla på kontinenter vid senare tillfälle ;) men nog är det så ja att det men vill exportera till en annan kontinent vill man göra i början av kvartalet. Det är ju inte Tesla-specifikt att vilja hålla siffrorna inom kvartalet utan snarare att de har en tillverkning som i många fall, hittills, är ganska långt från slutanvändaren. Jag är ganska säker på att det hela jämnar ut sig i takt med att Tesla utökar sin tillverkning mer geografiskt (i synnerhet Berlin då). Tittar man på Volkswagen ser man ändå ett ganska tydligt kvartalsbeteende om än då lite mer utspritt än Tesla. Typiskt ser man åtminstone att det är märkbart färre leveranser i kvartalets första månad. VW är ganska "duktiga" annars på att pricka in regel-/skatteförändringar.
Hade varit ännu mer intressant att se lagersiffrorna bara sedan 1/6. Som icke insatt i hur branschen fungerar känns det ju som att bilar som förregistrerats upp till 7 veckor tidigare, och fortfarande inte nått ut till kund, inte varit ens beställd, än mindre köpt av specifik kund utan tagits in till återförsäljarnas lager.

Om det är för mycket jobb att ta fram kanske du har en uppskattning på hur mycket som är 'restlager' från maj av lagersiffrorna? 10%? 50%?
Nedan är förregistreringsvecka + antalet ej levererade personbil kvar. Nu har jag inte kollat så mycket på aprils data men det kanske hade varit vettigt att ha haft med den i statistiken.

Kod: Markera allt

+------+------------+-------+
| week | start_date | count |
+------+------------+-------+
|   13 | 2021-04-01 |   162 |
|   14 | 2021-04-06 |   913 |
|   15 | 2021-04-12 |  1763 |
|   16 | 2021-04-19 |  1533 |
|   17 | 2021-04-26 |  1876 |
|   18 | 2021-05-03 |  1669 |
|   19 | 2021-05-10 |  1771 |
|   20 | 2021-05-17 |  4019 |
|   21 | 2021-05-24 |  3297 |
|   22 | 2021-05-31 |  3626 |
|   23 | 2021-06-07 |  6193 |
|   24 | 2021-06-14 |  7787 |
|   25 | 2021-06-21 |  1358 |
+------+------------+-------+
Är det troligt att Kia har en organisation i Sverige som klarar att får ut 3.000 bilar på sex arbetsdagar? Eller kan de ha flera hundra som levereras direkt till samma leasingbolag som gör det enklare?
De bästa dagarna fixar de >600 bilar på en dag åtminstone men nog rimligt att tro att det blir en del som släpar över till nästa kvartal ja. Tittar lite närmare på Kia och de verkar förregga många bilar väldigt långt i förväg så man skall nog inte ta KIA-toppen för mycket på allvar. Kan nog vara så att de förreggas när de fortfarande är i Sydkorea.
För Teslas del ser det ut att behövas nästan prick 500 bilar för att slå kvartal 2 2019. Synd dom bara har 474 i lager då :-)
Tittar man historiskt på Tesla brukar de få in fler än 30 st de sista 9 dagarna ;). Annars får man väl trösta sig med att Q2 2019 även innehöll 412 Model S och 171 Model X medan kvartalsrekord/tangering i år sker med bara Model 3.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av nek0 »

joel80 skrev:
nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
joel80 skrev:
Fredrik j skrev:

Bensinbilarna har definitivt tagit över. Det var ju inte så många år sedan alla skulle köra diesel. 84% fossilbilar alltså?
Bensinbilar har också minskat senaste åren till förmån för elbilar och pluginhybrider.
Jag ser pluginhybrider som en övergångslösning som resulterar i större utsläpp än dom dieselbilar dom ersätter.
Jag tycker det där med ”laddbara” bilar är att frisera siffrorna. 16% elbilar är ju där vi ligger. Syftet med att inkludera ”laddbara” är ju att göra intrycket att elbilarna tar över.

Det är väl hyckleriet som stör mig. Att hybriderna är bespottade tills försäljningssiffror ska redovisas. Då klumpas dom plötsligt ihop med elbilarna. Jag förstår ju varför bilsweden gör det men varför elbilsentusiaster lyfter fram det fattar jag inte.
Jag ser också plugin hybriderna som avgasbilar, men passar de i kör mönstret blir det ganska rent och billigt.
Helt klar. Jag hade inte lika bra siffror som dig när jag körde PHEV då jag hade för många längre resor. Men snittade på ca 0,3l/milen En nedgång från ca 0,7l/mil med bilen innan.
Klart bättre än om jag fortsatt med "vanlig" fossilbil.
Sen blev jag helt övertygad om att det var eldrift som gällde för framtiden så det blev självklart för mig att gå vidare på elbil efteråt. :)
Håller med dig om att eldriften är framtiden och hade gärna köpt en ren elbil sist jag byte bilen, men det finns ingen elbil som jag är helt nöjd med. Hoppas att Seaten är min sista avgasbil. Om tre år måste det finnas en ren elbil som jag vill ha :).
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av joel80 »

nek0 skrev:
joel80 skrev:
nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
joel80 skrev:
Bensinbilar har också minskat senaste åren till förmån för elbilar och pluginhybrider.
Jag ser pluginhybrider som en övergångslösning som resulterar i större utsläpp än dom dieselbilar dom ersätter.
Jag tycker det där med ”laddbara” bilar är att frisera siffrorna. 16% elbilar är ju där vi ligger. Syftet med att inkludera ”laddbara” är ju att göra intrycket att elbilarna tar över.

Det är väl hyckleriet som stör mig. Att hybriderna är bespottade tills försäljningssiffror ska redovisas. Då klumpas dom plötsligt ihop med elbilarna. Jag förstår ju varför bilsweden gör det men varför elbilsentusiaster lyfter fram det fattar jag inte.
Jag ser också plugin hybriderna som avgasbilar, men passar de i kör mönstret blir det ganska rent och billigt.
Helt klar. Jag hade inte lika bra siffror som dig när jag körde PHEV då jag hade för många längre resor. Men snittade på ca 0,3l/milen En nedgång från ca 0,7l/mil med bilen innan.
Klart bättre än om jag fortsatt med "vanlig" fossilbil.
Sen blev jag helt övertygad om att det var eldrift som gällde för framtiden så det blev självklart för mig att gå vidare på elbil efteråt. :)
Håller med dig om att eldriften är framtiden och hade gärna köpt en ren elbil sist jag byte bilen, men det finns ingen elbil som jag är helt nöjd med. Hoppas att Seaten är min sista avgasbil. Om tre år måste det finnas en ren elbil som jag vill ha :).
Jag har funnit min.. har tyckt eldrift varit så pass fördelaktigt att jag haft bilar jag i övrigt nog inte kollat på annats (Leaf och Ioniq... sen ID3 en kort stund, den var i och för sig riktigt trevlig.) Men nu med Polestar 2 så känns det bara så förbannat rätt och lyxigt. Bild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Walker »

nek0 skrev:
Håller med dig om att eldriften är framtiden och hade gärna köpt en ren elbil sist jag byte bilen, men det finns ingen elbil som jag är helt nöjd med. Hoppas att Seaten är min sista avgasbil. Om tre år måste det finnas en ren elbil som jag vill ha :).
…skrev du inte något liknande för 3 år sedan då du körde Superb? :roll:
Om jag inte missminner mig var det på den tiden som jag som simpel hantverkare ”inte hade råd att köra Tesla”
Nu har jag kört min 3’a i drygt 2 år och 4000 mil och konstaterar att jag aldrig kört billigare än nu. 8-)
Enyaqen borde ju passa dig perfekt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Zalman3 »

1.672 förregistrerade MG ZS EV.
Helt galet!
Screenshot_20210623-053754_Samsung Internet.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
nek0 skrev:
Håller med dig om att eldriften är framtiden och hade gärna köpt en ren elbil sist jag byte bilen, men det finns ingen elbil som jag är helt nöjd med. Hoppas att Seaten är min sista avgasbil. Om tre år måste det finnas en ren elbil som jag vill ha :).
…skrev du inte något liknande för 3 år sedan då du körde Superb? :roll:
Om jag inte missminner mig var det på den tiden som jag som simpel hantverkare ”inte hade råd att köra Tesla”
Nu har jag kört min 3’a i drygt 2 år och 4000 mil och konstaterar att jag aldrig kört billigare än nu. 8-)
Enyaqen borde ju passa dig perfekt.
Ja jag trodde att man kunde köpa en elbil i år. Tyvärr kan jag inte det än. Enyaqen är ingen kombi med vettig dragvikt ,räckvidd och pris så den passar inte mig. Jag vill inte köpa en elbil bara för att den går på el,den ska uppfylla några förväntningar till.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Walker »

nek0 skrev:
Walker skrev:
nek0 skrev:
Håller med dig om att eldriften är framtiden och hade gärna köpt en ren elbil sist jag byte bilen, men det finns ingen elbil som jag är helt nöjd med. Hoppas att Seaten är min sista avgasbil. Om tre år måste det finnas en ren elbil som jag vill ha :).
…skrev du inte något liknande för 3 år sedan då du körde Superb? :roll:
Om jag inte missminner mig var det på den tiden som jag som simpel hantverkare ”inte hade råd att köra Tesla”
Nu har jag kört min 3’a i drygt 2 år och 4000 mil och konstaterar att jag aldrig kört billigare än nu. 8-)
Enyaqen borde ju passa dig perfekt.
Ja jag trodde att man kunde köpa en elbil i år. Tyvärr kan jag inte det än. Enyaqen är ingen kombi med vettig dragvikt ,räckvidd och pris så den passar inte mig. Jag vill inte köpa en elbil bara för att den går på el,den ska uppfylla några förväntningar till.
Du kommer nog behöva vänta längre än 3 år om än någonsin för att få den bil du vill ha, tyvärr. Men jag önskar dig all lycka till på vägen. Tulipanarosor är väldigt ovanliga. Att kunna hitta en kombi/dragvikt/räckvidd till ett ”vettigt” INKÖPSpris lär bara låta sig göras i landet Utopia. (Då räknar jag bort alla låtsasbilar som ”ska” komma ”snart” och som man skramlat med i åratal. VW ID3 skulle ju också kosta som en Golf, runt 250K. Idag vet vi ju alla hur det gick….)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Fredrik j »

Det finns ju egentligen inget tekniskt motsatsförhållande mellan att elbilar och möjligheter att dra tungt släp.
Det finns ju heller inget tekniskt som förhindrar att bygga elbilar som har samma egenskaper som dom bäst säljande ICE-bilarna.

Det kommer. Det är jag övertygad om. Biltillverkare tillverkar vad kunderna vill ha.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Det finns ju egentligen inget tekniskt motsatsförhållande mellan att elbilar och möjligheter att dra tungt släp.
Det finns ju heller inget tekniskt som förhindrar att bygga elbilar som har samma egenskaper som dom bäst säljande ICE-bilarna.

Det kommer. Det är jag övertygad om. Biltillverkare tillverkar vad kunderna vill ha.
Men det som fortfarande gäller är vad tillverkarna vill ge kunderna. Och tillverkarna vill inte ge kunderna den optimala elbilen eftersom det skulle döda deras planer för en mjuk övergång. En optimal elbil skulle fullständigt döda efterfrågan på fossilbilar.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av dd88 »

Men i det stora hela så är väl en mjuk omställning det bästa om man ser till helheten?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Zalman3 »

Intressant är hittills nyregistrerade bilar i juni.

Elbilar, 4.608st
Dieselbilar, 3.414st

https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av joel80 »

Zalman3 skrev:
Intressant är hittills nyregistrerade bilar i juni.

Elbilar, 4.608st
Dieselbilar, 3.414st

https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered
Är det alltså elbilar och inte laddhybrider?

Såg att det var enbart elbilar nu.

Totalt 22 674 registrerade bilar.. så över 20% elbilar nu. Det går snabbt uppåt. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Intressant är hittills nyregistrerade bilar i juni.

Elbilar, 4.608st
Dieselbilar, 3.414st

https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered
Intressant att det fortfarande säljs så många dieselbilar. Försäljningen i Mars var ju extrem.
Sen tror jag du även får klicka i "Mild-hybrid Diesel" för att se hela statistiken. Det är ju i praktiken att se som dieselbilar.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av MarkusL »

Zalman3 skrev:
Intressant är hittills nyregistrerade bilar i juni.

Elbilar, 4.608st
Dieselbilar, 3.414st

https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered
Känns ändå helt absurt att antalet dieselbilar på vägarna ökar, om man räknar bort skrotade och exporterade. Folkbildning behövs.
TomParkering
Inlägg: 88
Blev medlem: 24 apr 2019 04:45

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av TomParkering »

Franz skrev:
För Teslas del ser det ut att behövas nästan prick 500 bilar för att slå kvartal 2 2019. Synd dom bara har 474 i lager då :-)
Tittar man historiskt på Tesla brukar de få in fler än 30 st de sista 9 dagarna ;). Annars får man väl trösta sig med att Q2 2019 även innehöll 412 Model S och 171 Model X medan kvartalsrekord/tangering i år sker med bara Model 3.
Tack för svaren/kommentarerna.

Angående om Tesla kan slå rekord tänkte jag ju att det var ett tag sen nu att den sista båten kom till Europa. Men du har ju helt rätt i att det innebär ju inte att alla som ska hit ens för-registrerats, eller för den delen ens hunnit transporteras hit från kontinenten.

Hade varit kul om dom slog kvartalsrekordet. Ser tufft ut men kan gå.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
nek0 skrev:
Walker skrev:
nek0 skrev:
Håller med dig om att eldriften är framtiden och hade gärna köpt en ren elbil sist jag byte bilen, men det finns ingen elbil som jag är helt nöjd med. Hoppas att Seaten är min sista avgasbil. Om tre år måste det finnas en ren elbil som jag vill ha :).
…skrev du inte något liknande för 3 år sedan då du körde Superb? :roll:
Om jag inte missminner mig var det på den tiden som jag som simpel hantverkare ”inte hade råd att köra Tesla”
Nu har jag kört min 3’a i drygt 2 år och 4000 mil och konstaterar att jag aldrig kört billigare än nu. 8-)
Enyaqen borde ju passa dig perfekt.
Ja jag trodde att man kunde köpa en elbil i år. Tyvärr kan jag inte det än. Enyaqen är ingen kombi med vettig dragvikt ,räckvidd och pris så den passar inte mig. Jag vill inte köpa en elbil bara för att den går på el,den ska uppfylla några förväntningar till.
Du kommer nog behöva vänta längre än 3 år om än någonsin för att få den bil du vill ha, tyvärr. Men jag önskar dig all lycka till på vägen. Tulipanarosor är väldigt ovanliga. Att kunna hitta en kombi/dragvikt/räckvidd till ett ”vettigt” INKÖPSpris lär bara låta sig göras i landet Utopia. (Då räknar jag bort alla låtsasbilar som ”ska” komma ”snart” och som man skramlat med i åratal. VW ID3 skulle ju också kosta som en Golf, runt 250K. Idag vet vi ju alla hur det gick….)
Tror du verkligen på att nek0 sitter i Huskvarna och väntar på en elbil som passar honom?
Kan meddela dig att han inte gör det. Det finns ett liv utanför elbilar och jag njuter av det :)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Zalman3 »

Varför säljer ID4 så dåligt i kina?
ID4 kina.jpeg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar