Försäljningssiffrorna i april kommer att se VÄLDIGT annorlunda mot mars.Franz skrev:Topp 10 i mars:Topp 10 för elbilar i mars Topp 10 för elbilar Q1
Många har väntat med att att ut en elbil i mars.
Moderator: Redaktion
Försäljningssiffrorna i april kommer att se VÄLDIGT annorlunda mot mars.Franz skrev:Topp 10 i mars:Topp 10 för elbilar i mars Topp 10 för elbilar Q1
Ja, det är väl bara Tesla som pushat på med ränterabatten för leverans innan 1 april. Ränterabatten blev väl i praktiken värd mer än dom extra 10000 i bonus?Zalman3 skrev:Försäljningssiffrorna i april kommer att se VÄLDIGT annorlunda mot mars.Franz skrev:Topp 10 i mars:Topp 10 för elbilar i mars Topp 10 för elbilar Q1
Många har väntat med att att ut en elbil i mars.
Ja rabatten gav klart bättre utfall, särskilt om man tog 4 år eller mer.Fredrik j skrev:Ja, det är väl bara Tesla som pushat på med ränterabatten för leverans innan 1 april. Ränterabatten blev väl i praktiken värd mer än dom extra 10000 i bonus?Zalman3 skrev:Försäljningssiffrorna i april kommer att se VÄLDIGT annorlunda mot mars.Franz skrev:Topp 10 i mars:Topp 10 för elbilar i mars Topp 10 för elbilar Q1
Många har väntat med att att ut en elbil i mars.
Ser att VW registrerat 265 bilar direkt så fort det blev april.vigge50 skrev:Kanske inte så konstigt om de andra tillverkarna väntar in april tack vare att kunderna vill ha högre bonus. Känns som att vi får vänta tills vi har siffrorna för juni innan vi kan dra några som helst slutsatser om hur årets marknad för elbilar är i Sverige.
FüskwagenFredrik j skrev:Ser att VW registrerat 265 bilar direkt så fort det blev april.vigge50 skrev:Kanske inte så konstigt om de andra tillverkarna väntar in april tack vare att kunderna vill ha högre bonus. Känns som att vi får vänta tills vi har siffrorna för juni innan vi kan dra några som helst slutsatser om hur årets marknad för elbilar är i Sverige.
RekordHenricL skrev:Q1
184800 levererade. 180338 tillverkade.
Hur är det fusk?Tellus skrev:FüskwagenFredrik j skrev:Ser att VW registrerat 265 bilar direkt så fort det blev april.vigge50 skrev:Kanske inte så konstigt om de andra tillverkarna väntar in april tack vare att kunderna vill ha högre bonus. Känns som att vi får vänta tills vi har siffrorna för juni innan vi kan dra några som helst slutsatser om hur årets marknad för elbilar är i Sverige.
Maw skrev:
Hur är det fusk?
Det är väl dessutom på kundernas begäran får man förmoda.
Håller helt med jag med. Inget som är specifikt för VW.joel80 skrev:Maw skrev:
Hur är det fusk?
Det är väl dessutom på kundernas begäran får man förmoda.
Håller med. Jag skulle absolut inte velat ha leverans sista veckorna i mars om jag torskat 10k på det.
Så var femte bil som säljs i Tyskland är nu laddbar! Imponerande ökning från 2.6% 2018!12man skrev:hur försäljningen utvecklats i tyskland, EUs största enskilda marknad?
från kba.de
darunter därav
Pluginhybrider räknas som laddbara bilar.dd88 skrev:Från 1.9% marknadsandel till 10.3% är väl ändå vad som räknas?
Hybrid är bara en förklädd fossilbil som kommer fördröja omställningen.
Det finns definitivt en poäng i att skilja på laddbara bilar och bilar som tvunget måste laddas. Och anledningen till det är just att laddhybrider bara är förtäckta fossiler.Fredrik j skrev:Pluginhybrider räknas som laddbara bilar.dd88 skrev:Från 1.9% marknadsandel till 10.3% är väl ändå vad som räknas?
Hybrid är bara en förklädd fossilbil som kommer fördröja omställningen.
Då är ju 9,9% resp bara 11,9% ganska bra, svenskar mer benägna att köpa laddhybrider? bilförmåns påverkan?Av alla nyregistrerade bilar under årets första kvartal var 5.4% rena elbilar – plus 27.5% laddhybrider.
De har väl ganska extrema subventioner i Tyskland nu? 100 euro i månaden för en ID.3 typ?12man skrev:Från tibors artikel 70.000 elbilar sverigeDå är ju 9,9% resp bara 11,9% ganska bra, svenskar mer benägna att köpa laddhybrider? bilförmåns påverkan?Av alla nyregistrerade bilar under årets första kvartal var 5.4% rena elbilar – plus 27.5% laddhybrider.
Norrmännen har större urval på elbilar, tyskarna? kan vara patrioter och köpa inhemska?
Vad skiljer i systemen mer?
Nej jag räknade laddbara bilar, precis som jag skrev. Det är ett stort steg från den väldigt låga andelen, och även om jag också är helt inne på att laddhybrider är en blivande parantes i bilhistorien så fyller den sin roll. Den får fler att våga att gå över på laddbart, det hjälper till att driva infrastruktur (t.ex hemmaladdning där även många med laddhybrider är på hyresvärdar och samfälligheter för att få till laddplatser.)dd88 skrev:Från 1.9% marknadsandel till 10.3% är väl ändå vad som räknas?
Hybrid är bara en förklädd fossilbil som kommer fördröja omställningen.
Precis. Alternativt till en laddhybrid är ännu en diesel. När laddhybriden sen ska bytas blir det till en elbil. Tror jag.joel80 skrev:Nej jag ränkade laddbara bilar, precis som jag skrev. Det är ett stort steg från den väldigt låga andelen, och även om jag också är helt inne på att laddhybrider är en blivande parantes i bilhistorien så fyller den sin roll. Den får fler att våga att gå över på laddbart, det hjälper till att driva infrastruktur (t.ex hemmaladdning där även många med laddhybrider är på hyresvärdar och samfälligheter för att få till laddplatser.)dd88 skrev:Från 1.9% marknadsandel till 10.3% är väl ändå vad som räknas?
Hybrid är bara en förklädd fossilbil som kommer fördröja omställningen.
Många som haft en laddhybrid går sen på ren elbil, jag är en av dem och jag är övertygad om att vi är fler här inne som gjort samma resa.
Tror inte att diesel är alternativ för laddhybrid idag.Fredrik j skrev:Precis. Alternativt till en laddhybrid är ännu en diesel. När laddhybriden sen ska bytas blir det till en elbil. Tror jag.joel80 skrev:Nej jag ränkade laddbara bilar, precis som jag skrev. Det är ett stort steg från den väldigt låga andelen, och även om jag också är helt inne på att laddhybrider är en blivande parantes i bilhistorien så fyller den sin roll. Den får fler att våga att gå över på laddbart, det hjälper till att driva infrastruktur (t.ex hemmaladdning där även många med laddhybrider är på hyresvärdar och samfälligheter för att få till laddplatser.)dd88 skrev:Från 1.9% marknadsandel till 10.3% är väl ändå vad som räknas?
Hybrid är bara en förklädd fossilbil som kommer fördröja omställningen.
Många som haft en laddhybrid går sen på ren elbil, jag är en av dem och jag är övertygad om att vi är fler här inne som gjort samma resa.
Jag kan hålla med om att det säkert är ett bekvämt steg innan man tar klivet till elbil, men som jag skrev så innebär det även en fördröjning i omställningen.joel80 skrev:Nej jag räknade laddbara bilar, precis som jag skrev. Det är ett stort steg från den väldigt låga andelen, och även om jag också är helt inne på att laddhybrider är en blivande parantes i bilhistorien så fyller den sin roll. Den får fler att våga att gå över på laddbart, det hjälper till att driva infrastruktur (t.ex hemmaladdning där även många med laddhybrider är på hyresvärdar och samfälligheter för att få till laddplatser.)dd88 skrev:Från 1.9% marknadsandel till 10.3% är väl ändå vad som räknas?
Hybrid är bara en förklädd fossilbil som kommer fördröja omställningen.
Många som haft en laddhybrid går sen på ren elbil, jag är en av dem och jag är övertygad om att vi är fler här inne som gjort samma resa.