Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 02 jul 2020 14:58
Officiellt nu, över 90k.
https://electrek.co/2020/07/02/tesla-an ... ectations/
https://electrek.co/2020/07/02/tesla-an ... ectations/
https://alltomelbil.se/fortsatta-rekord ... -imponera/
Frankrikes strategi för att kickstarta bilindustrin ur pandemin är generösa bonusar för elbilar.
Den franska bilköparen kan få upp till 120 000 kronor i bonus vid köp av en elbil.
Det är tydligt att bonusen har gett effekt. Andelarna elbilar i juni hoppar upp till nio procent,
från de tidigare 2,5 procenten i fjol. Modellerna som toppar i Frankrike är bland annat Renault Zoe,
Peugeot e-208, Hyundai Kona Electric, Citroen C-zero och Tesla Model 3. Renault Zoe stod för 44 procent av alla sålda elbilar i landet.
De 490 där är inklusive de som inte är registrerade i trafik än (per den 27:e juli). Vi har dock precis tagit fram ett trevligt verktyg där man kan se verklig försäljning etc. kollar gärna här: viewtopic.php?f=29&t=21911Zalman3 skrev:Vilken elbil blir den mest sålda i juli?
Polestar 2 ligger ju på 490st i Carinfo.
https://www.car.info/sv-se/polestar/2/2 ... n-18327665
Renault Zoe verkar också sålt bra.
Det kan variera ganska ordentligt mellan när ett fordon förregistrerats och det registreras på kund och sätts i trafik. Men även ifall det är enstaka dagar kommer ju en del av dessa inte hunnit komma i trafik den dagen i veckan vi får vår statistik. Minst 1 vecka är nog ganska vanligt även om en månad eller mer inte alls är konstigt. Finns en hel del Teslor som förregistrerats näst sista dagen i kvartalet och hunnit ut till kund dagen därpå .Fredrik j skrev:Gillar och spenderar en hel del tid på car.info. Bra sida.
Men hur kan ni inkludera bilar som ännu inte är registrerade? Eller menar du registrerade men ännu ej tagna i trafik? På mina nya bilar har det gått nån vecka mellan dessa två.
Först månaden i ett kvartal brukar vara dåligt eftersom Tesla försöker tömma lagren i slutet på varje kvartal. Det har dessutom varit corona med stängd fabrik under den period under förra kvartalet som Tesla använder för att tillverka bilar till internationella leveranser.VoltAmpere skrev:Hur går det för Tesla egentligen?
Bara 11 bilar registrerade i Juli, modell 3 delar 19e platsen med Skoda Citigo och Peugeot 208 bland EV.
Kommer det en bulk i höst igen eller börjar Europa behöva Y snart?
Tesla levererar nästan bara bilar vid kvartalsslutVoltAmpere skrev:Hur går det för Tesla egentligen?
Bara 11 bilar registrerade i Juli, modell 3 delar 19e platsen med Skoda Citigo och Peugeot 208 bland EV.
Kommer det en bulk i höst igen eller börjar Europa behöva Y snart?
Polestar 2: 50Credde skrev:Juli månads leveransstatistik:
Tesla Model 3: 5
Tesla Model S: 2
Tesla Model X: 3
Tesla Model Y: 1
BMW I3: 69
Audi E-Tron: 138
Nissan Leaf: 64
Utom förra året när man levererade 570 bilar i juli.Verdi skrev:Tesla levererar nästan bara bilar vid kvartalsslutVoltAmpere skrev:Hur går det för Tesla egentligen?
Bara 11 bilar registrerade i Juli, modell 3 delar 19e platsen med Skoda Citigo och Peugeot 208 bland EV.
Kommer det en bulk i höst igen eller börjar Europa behöva Y snart?
Ja, för då kom det 8 båtar under Q2. Dessa 570 bilar hanns inte leveras ut under Q2 och hamnade således på statistik i juli.Fredrik j skrev:Utom förra året när man levererade 570 bilar i juli.Verdi skrev:Tesla levererar nästan bara bilar vid kvartalsslutVoltAmpere skrev:Hur går det för Tesla egentligen?
Bara 11 bilar registrerade i Juli, modell 3 delar 19e platsen med Skoda Citigo och Peugeot 208 bland EV.
Kommer det en bulk i höst igen eller börjar Europa behöva Y snart?
Hur många av dessa är kundbilar?Fredrik j skrev:
Polestar 2: 50
Porsche Taycan: 88Fredrik j skrev:Polestar 2: 50Credde skrev:Juli månads leveransstatistik:
Tesla Model 3: 5
Tesla Model S: 2
Tesla Model X: 3
Tesla Model Y: 1
BMW I3: 69
Audi E-Tron: 138
Nissan Leaf: 64
Hur ska jag kunna veta det? Menar du att Polestar själva köpt dom för att dölja att ingen vill ha den? Enligt car.info finns det 490st polestar2 i Sverige. Rimligen har Volvo en hel del.hooked skrev:Hur många av dessa är kundbilar?Fredrik j skrev:
Polestar 2: 50
Är väl en rimlig fråga även om ingen här kan svara på den utan att dra ut en lista och kolla ägarförhållandenFredrik j skrev:Hur ska jag kunna veta det? Menar du att Polestar själva köpt dom för att dölja att ingen vill ha den? Enligt car.info finns det 490st polestar2 i Sverige. Rimligen har Volvo en hel del.hooked skrev:Hur många av dessa är kundbilar?Fredrik j skrev:
Polestar 2: 50
Vem har sagt att Polestar skulle göra något för att dölja statistik? Jag var mest nyfiken då det verkade som första kundbilen levererades 30:e juli. Tycker generellt inte att bilar som ägs av tillverkaren borde ingå i försäljningsstatistiken.Fredrik j skrev:Hur ska jag kunna veta det? Menar du att Polestar själva köpt dom för att dölja att ingen vill ha den? Enligt car.info finns det 490st polestar2 i Sverige. Rimligen har Volvo en hel del.hooked skrev:Hur många av dessa är kundbilar?Fredrik j skrev:
Polestar 2: 50
Det är nyregistrerade bilar som BilSweden för statistik över, inte sålda.hooked skrev:Vem har sagt att Polestar skulle göra något för att dölja statistik? Jag var mest nyfiken då det verkade som första kundbilen levererades 30:e juli. Tycker generellt inte att bilar som ägs av tillverkaren borde ingå i försäljningsstatistiken.Fredrik j skrev:Hur ska jag kunna veta det? Menar du att Polestar själva köpt dom för att dölja att ingen vill ha den? Enligt car.info finns det 490st polestar2 i Sverige. Rimligen har Volvo en hel del.hooked skrev:Hur många av dessa är kundbilar?Fredrik j skrev:
Polestar 2: 50
https://feber.se/bil/forsta-polestar-2- ... ad/414077/
Rimligtvis är merparten av dessa 50 bilar demobilar eller pressbilar.
Ja, då är jag med. Tack för förtydligandet.dd88 skrev:Det är nyregistrerade bilar som BilSweden för statistik över, inte sålda.hooked skrev:Vem har sagt att Polestar skulle göra något för att dölja statistik? Jag var mest nyfiken då det verkade som första kundbilen levererades 30:e juli. Tycker generellt inte att bilar som ägs av tillverkaren borde ingå i försäljningsstatistiken.Fredrik j skrev:Hur ska jag kunna veta det? Menar du att Polestar själva köpt dom för att dölja att ingen vill ha den? Enligt car.info finns det 490st polestar2 i Sverige. Rimligen har Volvo en hel del.hooked skrev:Hur många av dessa är kundbilar?Fredrik j skrev:
Polestar 2: 50
https://feber.se/bil/forsta-polestar-2- ... ad/414077/
Rimligtvis är merparten av dessa 50 bilar demobilar eller pressbilar.
I en annan tråd redogjordes det för skillnaderna mellan vad som syns hos car.info och vad bilsweden rapporterar. Hos car.info finns samtliga bilar som registrerats och fått ett regnummer. Hos bilsweden hamnar dom när dom tagits i trafik.dd88 skrev:Det är nyregistrerade bilar som BilSweden för statistik över, inte sålda.hooked skrev:Vem har sagt att Polestar skulle göra något för att dölja statistik? Jag var mest nyfiken då det verkade som första kundbilen levererades 30:e juli. Tycker generellt inte att bilar som ägs av tillverkaren borde ingå i försäljningsstatistiken.Fredrik j skrev:Hur ska jag kunna veta det? Menar du att Polestar själva köpt dom för att dölja att ingen vill ha den? Enligt car.info finns det 490st polestar2 i Sverige. Rimligen har Volvo en hel del.hooked skrev:Hur många av dessa är kundbilar?Fredrik j skrev:
Polestar 2: 50
https://feber.se/bil/forsta-polestar-2- ... ad/414077/
Rimligtvis är merparten av dessa 50 bilar demobilar eller pressbilar.