Sida 32 av 62

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 sep 2020 12:24
av taliz
d3marcus skrev:
Klart det kan vara variationer mellan månader men om vi jämför 2019-01 till 2019-07 med 2020-01 till 2020-07 så ser vi att Tesla tappat 32% i nyregistreringar i Sverige, Y/Y.
Den perioden 2019 var när de allra första Model 3 kom, dvs bilar som folk väntat på i 3 år.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 sep 2020 12:31
av Pontus
Credde skrev:
Augusti månad:

Tesla Model 3: 235
Tesla Model X: 0
Tesla Model S: 4

Porsche Taycan: 78
Polestar 2: 284
Audi E-Tron: 233
Nissan Leaf: 181
BMW I3: 48
Många Polestar 2, på Bilsweden är det 268 st för Augusti. Är dessa alla bilar levererade till kund eller står dom hos handlare?

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 sep 2020 12:32
av Svenssons
d3marcus skrev:
Klart det kan vara variationer mellan månader men om vi jämför 2019-01 till 2019-07 med 2020-01 till 2020-07 så ser vi att Tesla tappat 32% i nyregistreringar i Sverige, Y/Y.
Kan det ha att göra något med någon ny modell som började levereras i februari/mars förra året? Undra hur siffrorna ser ut om 1 år...

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 sep 2020 12:40
av taliz
Pontus skrev:
Credde skrev:
Augusti månad:

Tesla Model 3: 235
Tesla Model X: 0
Tesla Model S: 4

Porsche Taycan: 78
Polestar 2: 284
Audi E-Tron: 233
Nissan Leaf: 181
BMW I3: 48
Många Polestar 2, på Bilsweden är det 268 st för Augusti. Är dessa alla bilar levererade till kund eller står dom hos handlare?
Förvånansvärt få snarare? Nästan lika många Model 3 ju.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 sep 2020 12:41
av dd88
Tycker inte att man ska hänga läpp för att Model 3 har tappat försäljning. Den har sen i Januari sålt nästan lika mycket som Audi A4 och mer än Mercedes C-klass.

Och även om det är en bra bit kvar till BMW 3-serie så är väl det ändå helt ok för en till klassen sett ny tillverkare.

Jag är dock mest imponerad över hur väl E-Tron tas emot.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 sep 2020 12:50
av vigge50
d3marcus skrev:
Klart det kan vara variationer mellan månader men om vi jämför 2019-01 till 2019-07 med 2020-01 till 2020-07 så ser vi att Tesla tappat 32% i nyregistreringar i Sverige, Y/Y.
Men även om du kollar över sju månader så har den drastiska minskningen av produktion för Europa under andra kvartalet stor påverkan. Det är ju nästan halva perioden. Hur stor del av det tappet gjorde mellan april till juli? Hela den perioden är ju påverkad av Corona. Låt oss vänta till slutet av året eller åtminstone till september innan vi drar några som helst slutsatser.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 sep 2020 12:51
av taliz
dd88 skrev:
Tycker inte att man ska hänga läpp för att Model 3 har tappat försäljning. Den har sen i Januari sålt nästan lika mycket som Audi A4 och mer än Mercedes C-klass.

Och även om det är en bra bit kvar till BMW 3-serie så är väl det ändå helt ok för en till klassen sett ny tillverkare.

Jag är dock mest imponerad över hur väl E-Tron tas emot.
Kan man verkligen kalla det "tappad försäljning" när man i början levererar 3 års beställningar på ett bräde?
Hursomhelst så har ju tyskarna du nämner instegsmodeller runt 300k, dvs ca hälften av vad billigaste Model 3 kostar. De är dessutom flitiga med kampanjer och rejäla rabatter. Tesla drar alltså in betydligt mer än dom rent intäktsmässigt.

Etron gynnas friskt av att just nu vara ensam på marknaden bland mellanstora eldrivna SUVs.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 sep 2020 12:53
av Credde
Glömde ju:

Mercedes EQ (C): 57

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 sep 2020 12:55
av dd88
taliz skrev:
dd88 skrev:
Tycker inte att man ska hänga läpp för att Model 3 har tappat försäljning. Den har sen i Januari sålt nästan lika mycket som Audi A4 och mer än Mercedes C-klass.

Och även om det är en bra bit kvar till BMW 3-serie så är väl det ändå helt ok för en till klassen sett ny tillverkare.

Jag är dock mest imponerad över hur väl E-Tron tas emot.
Kan man verkligen kalla det "tappad försäljning" när man i början levererar 3 års beställningar på ett bräde?
Hursomhelst så har ju tyskarna du nämner instegsmodeller runt 300k, dvs ca hälften av vad billigaste Model 3 kostar. Tesla drar alltså in betydligt mer än dom rent intäktsmässigt.

Etron gynnas friskt av att just nu vara ensam på marknaden bland mellanstora eldrivna SUVs.
Excuses excuses :roll:

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 sep 2020 12:56
av vigge50
taliz skrev:
dd88 skrev:
Tycker inte att man ska hänga läpp för att Model 3 har tappat försäljning. Den har sen i Januari sålt nästan lika mycket som Audi A4 och mer än Mercedes C-klass.

Och även om det är en bra bit kvar till BMW 3-serie så är väl det ändå helt ok för en till klassen sett ny tillverkare.

Jag är dock mest imponerad över hur väl E-Tron tas emot.
Kan man verkligen kalla det "tappad försäljning" när man i början levererar 3 års beställningar på ett bräde?
Hursomhelst så har ju tyskarna du nämner instegsmodeller runt 300k, dvs ca hälften av vad billigaste Model 3 kostar. De är dessutom flitiga med kampanjer och rejäla rabatter. Tesla drar alltså in betydligt mer än dom rent intäktsmässigt.

Etron gynnas friskt av att just nu vara ensam på marknaden bland mellanstora eldrivna SUVs.
Skulle dock vara intressant att veta hur stor andel av Model 3 som är tjänstebilar. Kollar man där så är ju Model 3 i liknande prisklass som BMW 3-serien och försäljningen blir betydligt mer förståelig.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 sep 2020 12:57
av taliz
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Tycker inte att man ska hänga läpp för att Model 3 har tappat försäljning. Den har sen i Januari sålt nästan lika mycket som Audi A4 och mer än Mercedes C-klass.

Och även om det är en bra bit kvar till BMW 3-serie så är väl det ändå helt ok för en till klassen sett ny tillverkare.

Jag är dock mest imponerad över hur väl E-Tron tas emot.
Kan man verkligen kalla det "tappad försäljning" när man i början levererar 3 års beställningar på ett bräde?
Hursomhelst så har ju tyskarna du nämner instegsmodeller runt 300k, dvs ca hälften av vad billigaste Model 3 kostar. Tesla drar alltså in betydligt mer än dom rent intäktsmässigt.

Etron gynnas friskt av att just nu vara ensam på marknaden bland mellanstora eldrivna SUVs.
Excuses excuses :roll:
Excuses? Vilken tillverkare växer raketfort och gör vinst medan alla andra tappar och gör miljardförluster? ;)

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 sep 2020 13:01
av vigge50
taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Tycker inte att man ska hänga läpp för att Model 3 har tappat försäljning. Den har sen i Januari sålt nästan lika mycket som Audi A4 och mer än Mercedes C-klass.

Och även om det är en bra bit kvar till BMW 3-serie så är väl det ändå helt ok för en till klassen sett ny tillverkare.

Jag är dock mest imponerad över hur väl E-Tron tas emot.
Kan man verkligen kalla det "tappad försäljning" när man i början levererar 3 års beställningar på ett bräde?
Hursomhelst så har ju tyskarna du nämner instegsmodeller runt 300k, dvs ca hälften av vad billigaste Model 3 kostar. Tesla drar alltså in betydligt mer än dom rent intäktsmässigt.

Etron gynnas friskt av att just nu vara ensam på marknaden bland mellanstora eldrivna SUVs.
Excuses excuses :roll:
Excuses? Vilken tillverkare växer raketfort och gör vinst medan alla andra tappar och gör miljardförluster? ;)
Så helt plötsligt är ett enskilt kvartal jätteviktigt...

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 sep 2020 13:01
av Toja
taliz skrev:
Pontus skrev:
Credde skrev:
Augusti månad:

Tesla Model 3: 235
Tesla Model X: 0
Tesla Model S: 4

Porsche Taycan: 78
Polestar 2: 284
Audi E-Tron: 233
Nissan Leaf: 181
BMW I3: 48
Många Polestar 2, på Bilsweden är det 268 st för Augusti. Är dessa alla bilar levererade till kund eller står dom hos handlare?
Förvånansvärt få snarare? Nästan lika många Model 3 ju.
Som vanligt levererar Tesla mindre de första 2 månaderna i varje kvartal.
September blir troligen rekord igen

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 sep 2020 13:05
av Fredrik j
vigge50 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Tycker inte att man ska hänga läpp för att Model 3 har tappat försäljning. Den har sen i Januari sålt nästan lika mycket som Audi A4 och mer än Mercedes C-klass.

Och även om det är en bra bit kvar till BMW 3-serie så är väl det ändå helt ok för en till klassen sett ny tillverkare.

Jag är dock mest imponerad över hur väl E-Tron tas emot.
Kan man verkligen kalla det "tappad försäljning" när man i början levererar 3 års beställningar på ett bräde?
Hursomhelst så har ju tyskarna du nämner instegsmodeller runt 300k, dvs ca hälften av vad billigaste Model 3 kostar. De är dessutom flitiga med kampanjer och rejäla rabatter. Tesla drar alltså in betydligt mer än dom rent intäktsmässigt.

Etron gynnas friskt av att just nu vara ensam på marknaden bland mellanstora eldrivna SUVs.
Skulle dock vara intressant att veta hur stor andel av Model 3 som är tjänstebilar. Kollar man där så är ju Model 3 i liknande prisklass som BMW 3-serien och försäljningen blir betydligt mer förståelig.
Bilsweden redovisar ju det.

Under 2020 har det sålts 1946 Model 3 totalt och 1346 bilar är registrerade på juridiska personer.
Motsvarande siffror för BMW 3-serie är 2465 bilar varav 2220 på juridiska.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 sep 2020 13:07
av Fredrik j
taliz skrev:
Pontus skrev:
Credde skrev:
Augusti månad:

Tesla Model 3: 235
Tesla Model X: 0
Tesla Model S: 4

Porsche Taycan: 78
Polestar 2: 284
Audi E-Tron: 233
Nissan Leaf: 181
BMW I3: 48
Många Polestar 2, på Bilsweden är det 268 st för Augusti. Är dessa alla bilar levererade till kund eller står dom hos handlare?
Förvånansvärt få snarare? Nästan lika många Model 3 ju.
Bil sweden redovisar ju bilar som tagits i trafik.

Enligt Car.info finns det 1043 bilar i sverige så fler kommer väl levereras under september.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 sep 2020 13:11
av Svenssons
vigge50 skrev:
Så helt plötsligt är ett enskilt kvartal jätteviktigt...
När det gäller Tesla och leveranser så har väl kvartal alltid varit viktigt? Det är ju enskilda månader som blir galet men Tesla kör tyvärr fortfarande kvartalsvis. Jag tror att med fler fabriker på olika världsdelar så kommer det bli mindre fokus på kvartalen. Det kommer inte längre bli så att en stor del av lagret ligger på båtar över världshaven utan det går snabbt från produktion till försäljning. Det dröjer dock ett år till och då har vi även en ny modell som säljs på alla kontinenter.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 sep 2020 13:15
av fth
Tesla Model X: 0
Ingen som höjde på ögonbrynen över detta? :shock:

/fth

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 sep 2020 13:22
av taliz
fth skrev:
Tesla Model X: 0
Ingen som höjde på ögonbrynen över detta? :shock:

/fth
Om det skulle stå 0 i september...

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 sep 2020 13:25
av dd88
taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Tycker inte att man ska hänga läpp för att Model 3 har tappat försäljning. Den har sen i Januari sålt nästan lika mycket som Audi A4 och mer än Mercedes C-klass.

Och även om det är en bra bit kvar till BMW 3-serie så är väl det ändå helt ok för en till klassen sett ny tillverkare.

Jag är dock mest imponerad över hur väl E-Tron tas emot.
Kan man verkligen kalla det "tappad försäljning" när man i början levererar 3 års beställningar på ett bräde?
Hursomhelst så har ju tyskarna du nämner instegsmodeller runt 300k, dvs ca hälften av vad billigaste Model 3 kostar. Tesla drar alltså in betydligt mer än dom rent intäktsmässigt.

Etron gynnas friskt av att just nu vara ensam på marknaden bland mellanstora eldrivna SUVs.
Excuses excuses :roll:
Excuses? Vilken tillverkare växer raketfort och gör vinst medan alla andra tappar och gör miljardförluster? ;)
Glömde säga hur stolt jag är över dig som snart kan stava till E-Tron.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 sep 2020 13:26
av Zalman3
Intressant är att KIA/Hyundai sålt 697 elbilar i augusti.
KIA Hyundai.jpg

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 sep 2020 13:29
av vigge50
Svenssons skrev:
vigge50 skrev:
Så helt plötsligt är ett enskilt kvartal jätteviktigt...
När det gäller Tesla och leveranser så har väl kvartal alltid varit viktigt? Det är ju enskilda månader som blir galet men Tesla kör tyvärr fortfarande kvartalsvis. Jag tror att med fler fabriker på olika världsdelar så kommer det bli mindre fokus på kvartalen. Det kommer inte längre bli så att en stor del av lagret ligger på båtar över världshaven utan det går snabbt från produktion till försäljning. Det dröjer dock ett år till och då har vi även en ny modell som säljs på alla kontinenter.
Du missade nog vad jag svarade på, Taliz skrev att Tesla gjorde vinst till skillnaden från andra tillverkare som gör miljarder i förlust. Som sagt, tydligen säger resultatet för andra kvartalet i år allt om hur tillverkarna mått ekonomiskt de senaste fem åren och hur de kommer gå de kommande åren. För det andra kvartalet var väldigt viktigt.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 sep 2020 13:30
av Jordad
taliz skrev:
dd88 skrev:
Excuses excuses :roll:
Excuses? Vilken tillverkare växer raketfort och gör vinst medan alla andra tappar och gör miljardförluster? ;)
Man får verkligen ursäkta Tesla i det här fallet. Under q2 i år var fabriken stängd alla de 7 veckor som Tesla traditionellt använder för att tillverka bilar till internationella leveranser. Dessutom var flera underleverantörer helt eller delvis stängda.

Till skillnad mot andra biltillverkare har Tesla endast några få veckor av produktion i lager eftersom man i regel säljer allt man producerar till fullt pris. Andra biltillverkare har flera månader med produktion i lager och därför syns inte ett avbrott i tillverkningen lika tydligt.

S/X byggs med battericeller från Japan och det blev extra krångligt att hålla uppe produktionen av dem. Tesla har mer kontroll över Giga Nevada och de behövde inte skeppa celler runt halva jordklotet när pandemin var som värst för att bygga 3/Y.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 sep 2020 13:57
av Svenssons
vigge50 skrev:
Svenssons skrev:
vigge50 skrev:
Så helt plötsligt är ett enskilt kvartal jätteviktigt...
När det gäller Tesla och leveranser så har väl kvartal alltid varit viktigt? Det är ju enskilda månader som blir galet men Tesla kör tyvärr fortfarande kvartalsvis. Jag tror att med fler fabriker på olika världsdelar så kommer det bli mindre fokus på kvartalen. Det kommer inte längre bli så att en stor del av lagret ligger på båtar över världshaven utan det går snabbt från produktion till försäljning. Det dröjer dock ett år till och då har vi även en ny modell som säljs på alla kontinenter.
Du missade nog vad jag svarade på, Taliz skrev att Tesla gjorde vinst till skillnaden från andra tillverkare som gör miljarder i förlust. Som sagt, tydligen säger resultatet för andra kvartalet i år allt om hur tillverkarna mått ekonomiskt de senaste fem åren och hur de kommer gå de kommande åren. För det andra kvartalet var väldigt viktigt.
Det är ju inte plötsligt så att ett kvartal är jätteviktigt för Tesla, senaste kvartalet har alltid varit jätteviktigt för Tesla. Just det senaste kvartalet som är 3 av de senaste 8 månaderna var ur Teslas europeiska leveranser rätt dåligt men sett till ekonomin för hela Tesla var kvartalet positivt till skillnad mot alla andra biltillverkare som drabbades mycket hårdare ekonomiskt men inte leveransmässigt av Coronan.

Av resterande 5 månader så är 4 stycken månader i slutet av kvartalet och endast en månad är början av kvartalet. Lägg därtill att Model 3 började levereras i början av förra året. Det är alltså inte särskilt konstigt att de senaste 8 månaderna ser mycket sämre ut än de första 8 månaderna förra året. När vi väl får septembers siffror kommer vi få en mer rättvisande bild just på grund av att Tesla kör med kvartalshysteri och Corona-effekten inte har lika stor tyngd. Det lär fortfarande visa sämre än samma period förra året pga Model 3 och Corona men det går i alla fall att börja dra några slutsatser om Teslas försäljning under 2020 då.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 22 sep 2020 16:04
av Jordad
Sista veckan snart. Se, No, NL och Sp ser fortfarande dåliga ut. Någon som sett bättre siffror någonstans?
Screenshot_20200922-155159.png
Screenshot_20200922-155022.png

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 25 sep 2020 08:27
av Franz
517 st nyregistrerade till och med igår. https://www.car.info/sv-se/tesla/stats? ... tered&tci=
Det är ungefär 500 förregistrerade fordon kvar från september. Borde bli ungefär 1000 levererade den här månaden om inte något oväntat händer.