Sida 80 av 92

Re: Månadens leveransstatistik

InläggPostat: 01 sep 2020 11:24
av taliz
d3marcus skrev:Klart det kan vara variationer mellan månader men om vi jämför 2019-01 till 2019-07 med 2020-01 till 2020-07 så ser vi att Tesla tappat 32% i nyregistreringar i Sverige, Y/Y.


Den perioden 2019 var när de allra första Model 3 kom, dvs bilar som folk väntat på i 3 år.

Re: Månadens leveransstatistik

InläggPostat: 01 sep 2020 11:31
av Pontus
Credde skrev:Augusti månad:

Tesla Model 3: 235
Tesla Model X: 0
Tesla Model S: 4

Porsche Taycan: 78
Polestar 2: 284
Audi E-Tron: 233
Nissan Leaf: 181
BMW I3: 48


Många Polestar 2, på Bilsweden är det 268 st för Augusti. Är dessa alla bilar levererade till kund eller står dom hos handlare?

Re: Månadens leveransstatistik

InläggPostat: 01 sep 2020 11:32
av Svenssons
d3marcus skrev:Klart det kan vara variationer mellan månader men om vi jämför 2019-01 till 2019-07 med 2020-01 till 2020-07 så ser vi att Tesla tappat 32% i nyregistreringar i Sverige, Y/Y.

Kan det ha att göra något med någon ny modell som började levereras i februari/mars förra året? Undra hur siffrorna ser ut om 1 år...

Re: Månadens leveransstatistik

InläggPostat: 01 sep 2020 11:40
av taliz
Pontus skrev:
Credde skrev:Augusti månad:

Tesla Model 3: 235
Tesla Model X: 0
Tesla Model S: 4

Porsche Taycan: 78
Polestar 2: 284
Audi E-Tron: 233
Nissan Leaf: 181
BMW I3: 48


Många Polestar 2, på Bilsweden är det 268 st för Augusti. Är dessa alla bilar levererade till kund eller står dom hos handlare?


Förvånansvärt få snarare? Nästan lika många Model 3 ju.

Re: Månadens leveransstatistik

InläggPostat: 01 sep 2020 11:41
av dd88
Tycker inte att man ska hänga läpp för att Model 3 har tappat försäljning. Den har sen i Januari sålt nästan lika mycket som Audi A4 och mer än Mercedes C-klass.

Och även om det är en bra bit kvar till BMW 3-serie så är väl det ändå helt ok för en till klassen sett ny tillverkare.

Jag är dock mest imponerad över hur väl E-Tron tas emot.

Re: Månadens leveransstatistik

InläggPostat: 01 sep 2020 11:50
av vigge50
d3marcus skrev:Klart det kan vara variationer mellan månader men om vi jämför 2019-01 till 2019-07 med 2020-01 till 2020-07 så ser vi att Tesla tappat 32% i nyregistreringar i Sverige, Y/Y.

Men även om du kollar över sju månader så har den drastiska minskningen av produktion för Europa under andra kvartalet stor påverkan. Det är ju nästan halva perioden. Hur stor del av det tappet gjorde mellan april till juli? Hela den perioden är ju påverkad av Corona. Låt oss vänta till slutet av året eller åtminstone till september innan vi drar några som helst slutsatser.

Re: Månadens leveransstatistik

InläggPostat: 01 sep 2020 11:51
av taliz
dd88 skrev:Tycker inte att man ska hänga läpp för att Model 3 har tappat försäljning. Den har sen i Januari sålt nästan lika mycket som Audi A4 och mer än Mercedes C-klass.

Och även om det är en bra bit kvar till BMW 3-serie så är väl det ändå helt ok för en till klassen sett ny tillverkare.

Jag är dock mest imponerad över hur väl E-Tron tas emot.


Kan man verkligen kalla det "tappad försäljning" när man i början levererar 3 års beställningar på ett bräde?
Hursomhelst så har ju tyskarna du nämner instegsmodeller runt 300k, dvs ca hälften av vad billigaste Model 3 kostar. De är dessutom flitiga med kampanjer och rejäla rabatter. Tesla drar alltså in betydligt mer än dom rent intäktsmässigt.

Etron gynnas friskt av att just nu vara ensam på marknaden bland mellanstora eldrivna SUVs.

Re: Månadens leveransstatistik

InläggPostat: 01 sep 2020 11:53
av Credde
Glömde ju:

Mercedes EQ (C): 57

Re: Månadens leveransstatistik

InläggPostat: 01 sep 2020 11:55
av dd88
taliz skrev:
dd88 skrev:Tycker inte att man ska hänga läpp för att Model 3 har tappat försäljning. Den har sen i Januari sålt nästan lika mycket som Audi A4 och mer än Mercedes C-klass.

Och även om det är en bra bit kvar till BMW 3-serie så är väl det ändå helt ok för en till klassen sett ny tillverkare.

Jag är dock mest imponerad över hur väl E-Tron tas emot.


Kan man verkligen kalla det "tappad försäljning" när man i början levererar 3 års beställningar på ett bräde?
Hursomhelst så har ju tyskarna du nämner instegsmodeller runt 300k, dvs ca hälften av vad billigaste Model 3 kostar. Tesla drar alltså in betydligt mer än dom rent intäktsmässigt.

Etron gynnas friskt av att just nu vara ensam på marknaden bland mellanstora eldrivna SUVs.


Excuses excuses :roll:

Re: Månadens leveransstatistik

InläggPostat: 01 sep 2020 11:56
av vigge50
taliz skrev:
dd88 skrev:Tycker inte att man ska hänga läpp för att Model 3 har tappat försäljning. Den har sen i Januari sålt nästan lika mycket som Audi A4 och mer än Mercedes C-klass.

Och även om det är en bra bit kvar till BMW 3-serie så är väl det ändå helt ok för en till klassen sett ny tillverkare.

Jag är dock mest imponerad över hur väl E-Tron tas emot.


Kan man verkligen kalla det "tappad försäljning" när man i början levererar 3 års beställningar på ett bräde?
Hursomhelst så har ju tyskarna du nämner instegsmodeller runt 300k, dvs ca hälften av vad billigaste Model 3 kostar. De är dessutom flitiga med kampanjer och rejäla rabatter. Tesla drar alltså in betydligt mer än dom rent intäktsmässigt.

Etron gynnas friskt av att just nu vara ensam på marknaden bland mellanstora eldrivna SUVs.

Skulle dock vara intressant att veta hur stor andel av Model 3 som är tjänstebilar. Kollar man där så är ju Model 3 i liknande prisklass som BMW 3-serien och försäljningen blir betydligt mer förståelig.