Sida 33 av 62

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 sep 2020 13:29
av vigge50
Svenssons skrev:
vigge50 skrev:
Så helt plötsligt är ett enskilt kvartal jätteviktigt...
När det gäller Tesla och leveranser så har väl kvartal alltid varit viktigt? Det är ju enskilda månader som blir galet men Tesla kör tyvärr fortfarande kvartalsvis. Jag tror att med fler fabriker på olika världsdelar så kommer det bli mindre fokus på kvartalen. Det kommer inte längre bli så att en stor del av lagret ligger på båtar över världshaven utan det går snabbt från produktion till försäljning. Det dröjer dock ett år till och då har vi även en ny modell som säljs på alla kontinenter.
Du missade nog vad jag svarade på, Taliz skrev att Tesla gjorde vinst till skillnaden från andra tillverkare som gör miljarder i förlust. Som sagt, tydligen säger resultatet för andra kvartalet i år allt om hur tillverkarna mått ekonomiskt de senaste fem åren och hur de kommer gå de kommande åren. För det andra kvartalet var väldigt viktigt.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 sep 2020 13:30
av Jordad
taliz skrev:
dd88 skrev:
Excuses excuses :roll:
Excuses? Vilken tillverkare växer raketfort och gör vinst medan alla andra tappar och gör miljardförluster? ;)
Man får verkligen ursäkta Tesla i det här fallet. Under q2 i år var fabriken stängd alla de 7 veckor som Tesla traditionellt använder för att tillverka bilar till internationella leveranser. Dessutom var flera underleverantörer helt eller delvis stängda.

Till skillnad mot andra biltillverkare har Tesla endast några få veckor av produktion i lager eftersom man i regel säljer allt man producerar till fullt pris. Andra biltillverkare har flera månader med produktion i lager och därför syns inte ett avbrott i tillverkningen lika tydligt.

S/X byggs med battericeller från Japan och det blev extra krångligt att hålla uppe produktionen av dem. Tesla har mer kontroll över Giga Nevada och de behövde inte skeppa celler runt halva jordklotet när pandemin var som värst för att bygga 3/Y.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 sep 2020 13:57
av Svenssons
vigge50 skrev:
Svenssons skrev:
vigge50 skrev:
Så helt plötsligt är ett enskilt kvartal jätteviktigt...
När det gäller Tesla och leveranser så har väl kvartal alltid varit viktigt? Det är ju enskilda månader som blir galet men Tesla kör tyvärr fortfarande kvartalsvis. Jag tror att med fler fabriker på olika världsdelar så kommer det bli mindre fokus på kvartalen. Det kommer inte längre bli så att en stor del av lagret ligger på båtar över världshaven utan det går snabbt från produktion till försäljning. Det dröjer dock ett år till och då har vi även en ny modell som säljs på alla kontinenter.
Du missade nog vad jag svarade på, Taliz skrev att Tesla gjorde vinst till skillnaden från andra tillverkare som gör miljarder i förlust. Som sagt, tydligen säger resultatet för andra kvartalet i år allt om hur tillverkarna mått ekonomiskt de senaste fem åren och hur de kommer gå de kommande åren. För det andra kvartalet var väldigt viktigt.
Det är ju inte plötsligt så att ett kvartal är jätteviktigt för Tesla, senaste kvartalet har alltid varit jätteviktigt för Tesla. Just det senaste kvartalet som är 3 av de senaste 8 månaderna var ur Teslas europeiska leveranser rätt dåligt men sett till ekonomin för hela Tesla var kvartalet positivt till skillnad mot alla andra biltillverkare som drabbades mycket hårdare ekonomiskt men inte leveransmässigt av Coronan.

Av resterande 5 månader så är 4 stycken månader i slutet av kvartalet och endast en månad är början av kvartalet. Lägg därtill att Model 3 började levereras i början av förra året. Det är alltså inte särskilt konstigt att de senaste 8 månaderna ser mycket sämre ut än de första 8 månaderna förra året. När vi väl får septembers siffror kommer vi få en mer rättvisande bild just på grund av att Tesla kör med kvartalshysteri och Corona-effekten inte har lika stor tyngd. Det lär fortfarande visa sämre än samma period förra året pga Model 3 och Corona men det går i alla fall att börja dra några slutsatser om Teslas försäljning under 2020 då.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 22 sep 2020 16:04
av Jordad
Sista veckan snart. Se, No, NL och Sp ser fortfarande dåliga ut. Någon som sett bättre siffror någonstans?
Screenshot_20200922-155159.png
Screenshot_20200922-155022.png

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 25 sep 2020 08:27
av Franz
517 st nyregistrerade till och med igår. https://www.car.info/sv-se/tesla/stats? ... tered&tci=
Det är ungefär 500 förregistrerade fordon kvar från september. Borde bli ungefär 1000 levererade den här månaden om inte något oväntat händer.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 25 sep 2020 15:24
av Zalman3
Modell Registrerade 2020:
1/9 – 24/9
1. Polestar 2 440
2. Volkswagen ID.3 377
3. Tesla Model 3 376
4. Kia Niro 196
5. Hyundai Kona 146
6. Nissan Leaf 120
7. Renault ZOE 109
8. Audi e-tron 100
9. Tesla Model S 79
10. Tesla Model X 62


Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 26 sep 2020 08:42
av Zalman3
tesla-august-2020-europe.png

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 26 sep 2020 09:11
av Hertsh
Zalman3 skrev:
tesla-august-2020-europe.png
I världen? Europa?

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 26 sep 2020 09:14
av vigge50
Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
tesla-august-2020-europe.png
I världen? Europa?
Det står Europa på första raden ;)

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 26 sep 2020 09:16
av Hertsh
vigge50 skrev:
Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
tesla-august-2020-europe.png
I världen? Europa?
Det står Europa på första raden ;)
Bild Det här du rätt i. Ovanför modellnamnen. Den som gjort tabellen kan inte göra tabeller, och jag kan uppenbarligen inte läsa.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 30 sep 2020 13:32
av Zalman3
Hur många Tesla bilar kommer att levereras i Q3?
Medelvärdet från de åtta prognoserna är för närvarande 144 000 Teslas - rekordet för Q4 2019 kan därför överträffas med cirka 29 procent.
För det tredje kvartalet ett år sedan hade Tesla levererat 97 000 av sina elbilar ; under andra kvartalet i år var siffran 90 650.
Här förväntas en ökning med nästan 50 procent och nästan 60 procent.
https://teslamag.de/news/tesla-vor-neue ... ngen-30278

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 30 sep 2020 14:45
av dd88
Hur ligger det i linje med de prognoser som gjordes innan Covid-19?

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 30 sep 2020 15:45
av Jordad
Zalman3 skrev:
Hur många Tesla bilar kommer att levereras i Q3?
Medelvärdet från de åtta prognoserna är för närvarande 144 000 Teslas - rekordet för Q4 2019 kan därför överträffas med cirka 29 procent.
För det tredje kvartalet ett år sedan hade Tesla levererat 97 000 av sina elbilar ; under andra kvartalet i år var siffran 90 650.
Här förväntas en ökning med nästan 50 procent och nästan 60 procent.
https://teslamag.de/news/tesla-vor-neue ... ngen-30278
144k levererade låter överdrivet med tanke på corona. Skulle produktionen vara 144k och man levererar 125-130k hade bara det varit fantastiskt med tanke på omständigheterna.

Leveranserna i de marknader man kan följa har inte varit särskilt höga. Det man kan hoppas på är att MY i Nordamerika och M3 i Kina gått oerhört bra.

Edit: Tesla hade sitt bästa augusti någonsin så jag kanske är överdrivet pessimistisk :) Länk: http://ev-sales.blogspot.com/2020/09/gl ... -2020.html

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 30 sep 2020 19:01
av Bjelke
Kina tuffar ju på så...

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 30 sep 2020 21:56
av Zalman3
Ser ut att bli en bra månad för Tesla.
3 bilar bland 10 de mest sålda elbilarna i september.
20200930_215338.jpg

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 okt 2020 09:14
av Zalman3
12% elbilar i september!

https://alltomelbil.se/elbilen-slar-rek ... r-elbilar/
Rekord för andelen laddbara bilar i september
- Andelen laddbara bilar, dvs elbilar och laddhybrider, fortsätter att ligga på höga nivåer och svarade för 34,4 procent av personbilsregistreringarna i september.
http://www.bilsweden.se/statistik/nyreg ... -september

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 okt 2020 09:17
av dd88
TESLA MODEL 3 - 754
TESLA MODEL S - 189
TESLA MODEL X - 115

http://www.bilsweden.se/storage/ma/26f8 ... nload=true

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 okt 2020 09:22
av dd88
Zalman3 skrev:
12% elbilar i september!

https://alltomelbil.se/elbilen-slar-rek ... r-elbilar/
Rekord för andelen laddbara bilar i september
- Andelen laddbara bilar, dvs elbilar och laddhybrider, fortsätter att ligga på höga nivåer och svarade för 34,4 procent av personbilsregistreringarna i september.
http://www.bilsweden.se/statistik/nyreg ... -september
Gällande:
Även antalet nyregistreringar (3 803 elbilar) i september är den högsta noteringen för en enskild månad. Det gamla rekordet sattes i mars i år med 3 111 elbilar. Till dagens datum finns det 55 456 registrerade elbilar i Sverige.
Rent krasst så är det väl för att Polestar 2 har tillkommit med 564 bilar? Tar man bort den bilen ur ekvationen så skulle jag tro att den marginella höjningen är pga ett försiktigt Q2.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 okt 2020 09:24
av Zalman3
Norge i september.
norge.jpg

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 okt 2020 09:25
av Credde
Audi E-Tron: 130
VW ID3: 460
Polestar 2: 582
BMW I3: 64

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 okt 2020 09:26
av Credde
Zalman3 skrev:
Norge i september.
norge.jpg
Zalman, kan du inte please lära dig att lägga med källan ;)

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 okt 2020 09:54
av Svenssons
dd88 skrev:

Gällande:
Även antalet nyregistreringar (3 803 elbilar) i september är den högsta noteringen för en enskild månad. Det gamla rekordet sattes i mars i år med 3 111 elbilar. Till dagens datum finns det 55 456 registrerade elbilar i Sverige.
Rent krasst så är det väl för att Polestar 2 har tillkommit med 564 bilar? Tar man bort den bilen ur ekvationen så skulle jag tro att den marginella höjningen är pga ett försiktigt Q2.
Varför ska man räkna bort Polestar 2? Varför skulle inte den få räknas med i totala antalet sålda elbilar?

Visst är det början av Polestars försäljning och de lär säkert sälja lite färre de resterande månaderna under året men det är ändå en ren elbil som säljs i Sverige och kommer fortsätta säljas i Sverige. Förstår inte varför dessa inte ska räknas med i rekordet. Det kommer ju komma fler nya bilmodeller som introduceras på marknaden. Tror att vi kommer få se fler månader där dagens rekord ökar med 10-20%.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 okt 2020 10:33
av dd88
Svenssons skrev:
dd88 skrev:

Gällande:
Även antalet nyregistreringar (3 803 elbilar) i september är den högsta noteringen för en enskild månad. Det gamla rekordet sattes i mars i år med 3 111 elbilar. Till dagens datum finns det 55 456 registrerade elbilar i Sverige.
Rent krasst så är det väl för att Polestar 2 har tillkommit med 564 bilar? Tar man bort den bilen ur ekvationen så skulle jag tro att den marginella höjningen är pga ett försiktigt Q2.
Varför ska man räkna bort Polestar 2? Varför skulle inte den få räknas med i totala antalet sålda elbilar?

Visst är det början av Polestars försäljning och de lär säkert sälja lite färre de resterande månaderna under året men det är ändå en ren elbil som säljs i Sverige och kommer fortsätta säljas i Sverige. Förstår inte varför dessa inte ska räknas med i rekordet. Det kommer ju komma fler nya bilmodeller som introduceras på marknaden. Tror att vi kommer få se fler månader där dagens rekord ökar med 10-20%.
Vet inte om det var det jag skrev?

Vi har två nya modeller som kommit ut senaste kvartalet, varav sålt senaste månaden:
VW ID.3 - 460st
Polestar 2 - 564st

Totalt 1024 bilar.

Om det under Mars såldes 3011 bilar, och under September 3803, så äts hela den ökning bort av två nysläppta modeller.

Vilket innebär att resterande modeller har minskat, är det inte egentligen det som är anmärkningsvärt? Man vill ju någonstans tro att nya modeller innebär nya köpare, men andelen köpare växer inte i samma takt som antalet tillgängliga modeller. Håller med om att det är en lite väl mörk slutsats att dra efter en jämförelse av två lösrykta månader, men här är vi.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 okt 2020 10:37
av Bjelke
dd88 skrev:
Svenssons skrev:
dd88 skrev:

Gällande:
Även antalet nyregistreringar (3 803 elbilar) i september är den högsta noteringen för en enskild månad. Det gamla rekordet sattes i mars i år med 3 111 elbilar. Till dagens datum finns det 55 456 registrerade elbilar i Sverige.
Rent krasst så är det väl för att Polestar 2 har tillkommit med 564 bilar? Tar man bort den bilen ur ekvationen så skulle jag tro att den marginella höjningen är pga ett försiktigt Q2.
Varför ska man räkna bort Polestar 2? Varför skulle inte den få räknas med i totala antalet sålda elbilar?

Visst är det början av Polestars försäljning och de lär säkert sälja lite färre de resterande månaderna under året men det är ändå en ren elbil som säljs i Sverige och kommer fortsätta säljas i Sverige. Förstår inte varför dessa inte ska räknas med i rekordet. Det kommer ju komma fler nya bilmodeller som introduceras på marknaden. Tror att vi kommer få se fler månader där dagens rekord ökar med 10-20%.
Vet inte om det var det jag skrev?

Vi har två nya modeller som kommit ut senaste kvartalet, varav sålt senaste månaden:
VW ID.3 - 460st
Polestar 2 - 564st

Totalt 1024 bilar.

Om det under Mars såldes 3011 bilar, och under September 3803, så äts hela den ökning bort av två nysläppta modeller.

Vilket innebär att resterande modeller har minskat, är det inte egentligen det som är anmärkningsvärt? Man vill ju någonstans tro att nya modeller innebär nya köpare, men andelen köpare växer inte i samma takt som antalet tillgängliga modeller. Håller med om att det är en lite väl mörk slutsats att dra efter en jämförelse av två lösrykta månader, men här är vi.
Jag tycker inte att det är anmärkningsvärt om någon modell minskar i försäljning och någon annan ökar så länge
totalen ökar :)

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 okt 2020 11:00
av Svenssons
dd88 skrev:

Vet inte om det var det jag skrev?

Vi har två nya modeller som kommit ut senaste kvartalet, varav sålt senaste månaden:
VW ID.3 - 460st
Polestar 2 - 564st

Totalt 1024 bilar.

Om det under Mars såldes 3011 bilar, och under September 3803, så äts hela den ökning bort av två nysläppta modeller.

Vilket innebär att resterande modeller har minskat, är det inte egentligen det som är anmärkningsvärt? Man vill ju någonstans tro att nya modeller innebär nya köpare, men andelen köpare växer inte i samma takt som antalet tillgängliga modeller. Håller med om att det är en lite väl mörk slutsats att dra efter en jämförelse av två lösrykta månader, men här är vi.
Bara för att det kommer nya modeller så kan dess försäljning inte räknas bort bara för att de är nya. Äldre modeller säljer naturligtvis inte lika bra som nyare, nybilsförsäljning kommer alltid att vara förskjuten mot nyare modeller. Totalen från rekordmånaden mars ökar med ca 20% och får väl ses som att vi är förbi den negativa påverkan från Corona nu. Vi har än fler nya modeller på ingång och även de ska naturligtvis räknas med i kommande försäljningssiffror. Vi vet inte hur totalen hade sett ut ifall Polestar och ID.3 inte hade funnits. Kanske hade det ändå varit en rekordmånad eftersom fler då hade köpt andra elbilar men detta är ju bara kontrafaktiska spekulationer, nu har vi ett nytt rekord att jämföra kommande månaders försäljning mot.