Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 02 okt 2020 15:00
/fth
Starkt, men det krävs drygt 181k deliveries i Q4 för att nå till årsmålet 500k, kan gå, men det blir definitivt tufft.
Det kommer väl glömmas bort att 500k är deras egna mål som inte många trott på. Tesla har dock tillfälligt stängt Giga Shanghai 20/9-7/10 för att ställa om till treskift och ökad produktion i Kina. Lär nog snart bli dags att öppna några nya marknader i Asien också. Länder som Indonesien, Thailand, Malaysia och Singapore borde ligga på tur för Tesla. Märkligt nog har man redan öppnat Superchargers i Kazakstan, visserligen grannland till Kina men känns annars lite udda. Indonesien är det största exportland av nikel, kanske dags för etablering där snart?[/quote]Svenssons skrev:Starkt, men det krävs drygt 181k deliveries i Q4 för att nå till årsmålet 500k, kan gå, men det blir definitivt tufft.
/fth
Jag tror inte att Kina kommer leverera några bilar till Indien. Istället tror jag att det kommer byggas en ny fabrik i Indien för den indiska marknaden. Detta tar lite längre tid, de kinesiska kan leverera bilar till ASEAN redan i år. Det var därför jag utelämnade Indien i mitt inlägg.metchristian skrev:Glöm inte bort Indien!
Det kommer väl glömmas bort att 500k är deras egna mål som inte många trott på. Tesla har dock tillfälligt stängt Giga Shanghai 20/9-7/10 för att ställa om till treskift och ökad produktion i Kina. Lär nog snart bli dags att öppna några nya marknader i Asien också. Länder som Indonesien, Thailand, Malaysia och Singapore borde ligga på tur för Tesla. Märkligt nog har man redan öppnat Superchargers i Kazakstan, visserligen grannland till Kina men känns annars lite udda. Indonesien är det största exportland av nikel, kanske dags för etablering där snart?[/quote]Svenssons skrev:Starkt, men det krävs drygt 181k deliveries i Q4 för att nå till årsmålet 500k, kan gå, men det blir definitivt tufft.
/fth
Sant men det hindrar ju inte Tesla att utnyttja tiden till att lägga om produktion vilket de också gör. Kom ju inte heller oplanerat.Hertsh skrev:
Fabriken stängd för att det är golden week i Kina. Hela landet är stängt o ledigt. Inget Tesla bestämt av någon särskild anledning.
Så hela landet ledigt utom för produktionsomläggare?Svenssons skrev:Sant men det hindrar ju inte Tesla att utnyttja tiden till att lägga om produktion vilket de också gör. Kom ju inte heller oplanerat.Hertsh skrev:
Fabriken stängd för att det är golden week i Kina. Hela landet är stängt o ledigt. Inget Tesla bestämt av någon särskild anledning.
Det finns garanterat en del som jobbar under ledigheten som är 1-7/10, hela landet kommer inte stå helt stilla en vecka. Omställningen började dock redan den 20/9 och nya treskiftet kommer igång efter Golden Week. Golden week är ju inget som kommer plötsligt och oplanerat och Tesla är kända att nyttja avbrott effektivare än bara låta fabriken stå stilla.bylund skrev:Så hela landet ledigt utom för produktionsomläggare?Svenssons skrev:Sant men det hindrar ju inte Tesla att utnyttja tiden till att lägga om produktion vilket de också gör. Kom ju inte heller oplanerat.Hertsh skrev:
Fabriken stängd för att det är golden week i Kina. Hela landet är stängt o ledigt. Inget Tesla bestämt av någon särskild anledning.
Det är rörliga mål. Idag är det endast två fabriker som producerar bilar:alenyb skrev:Halloj.
Någon som vet hur många bilar respektive gigafactory kan producera per år?
Tack
Alex
Man ska kanske se Giga Shanghai som ett mindre övningsprojekt för Tesla.Svenssons skrev:Det är rörliga mål. Idag är det endast två fabriker som producerar bilar:alenyb skrev:Halloj.
Någon som vet hur många bilar respektive gigafactory kan producera per år?
Tack
Alex
Fremont, Kalifornien
Giga Shanghai, Kina
Fremont ligger väl på en kapacitet på ca 500k bilar idag.
Giga Shanghai håller fortfarande på att byggas och kommer nästa vecka gå över till treskift efter en tids stängning. Idag produceras endast Model 3 i fabriken. Målet var 500k bilar per år när den är färdig men det kan ändras med tiden. Idag ligger kapacitet kanske på 200k per år eller kanske lite mer från och med nästa vecka.
Giga Berlin och Giga Austin (eller kanske Terra Austin?) håller på att byggas och bör börja producera bilar under första halvan av 2021. Det pratas om en fabrik i Indien och fler är säkerligen påväg.
Ta en titt på följande klipp för lite mer info:
Ja, Giga Shanghai känns lite som en förserie för att testa konceptet. Tror dock att Giga Austin blir bra mycket större än Giga Berlin när det väl är färdigbyggt. Dels var initiala ytan bra mycket större, i princip samtliga övriga fabriker tillsammans eller drygt 3 gånger större än Giga Berlin och dels har Tesla fixat ytterligare angränsande mark i efterhand. Skulle inte bli förvånad om de bygger första Terra Factory i Austin. Huvudkontot m.m. lär också flytta dit nu när Elon har flyttat till Texas.Jordad skrev:Man ska kanske se Giga Shanghai som ett mindre övningsprojekt för Tesla.
Enligt tyska källor ska Giga Berlin nå 2 miljoner bilar per år. Austin blir antagligen något liknande.
Länk: https://www.teslarati.com/tesla-gigafac ... ear-media/
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... sales/amp/
The Zoe finished September in second-place with 11,026 units and the VW ID.3 in third with 8,571 cars.
All of the 16,125 Model 3s that made their way to new owners were manufactured at Tesla’s Fremont production plant in Northern California
Hur var det nu med att plocka ut en enskild månad...Zalman3 skrev:https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... sales/amp/
The Zoe finished September in second-place with 11,026 units and the VW ID.3 in third with 8,571 cars.
All of the 16,125 Model 3s that made their way to new owners were manufactured at Tesla’s Fremont production plant in Northern California
Märkligt att Tesla M3 sålde dubbelt så bra som VW ID3 under september i Europa.
För VW hade ju tillverkat ID3 sedan 4 november 2019 och haft massor av bilar på lager som man vräkt ut på marknaden nu i september.
Stämmer men inte ens efter efter de 6 första leveransveckorna så har ID.3 levererat fler Model 3 än under september månad i Europa. Jag trodde också VW hade tusentals bilar redan producerade som de bara behövde uppdatera mjukvaran på. De ska visst ha 38 000 beställningar och VW borde inte ha några problem att leverera detta antal bilar på några få veckor. Tesla med mycket sämre utbyggd servicenätverk i Europa levererade ca 15 800 Model 3 under sin första leveransmånad.dd88 skrev:Leveranserna av ID3 kom väl igång först i mitten av månaden?
Svenssons skrev:Stämmer men inte ens efter efter de 6 första leveransveckorna så har ID.3 levererat fler Model 3 än under september månad i Europa. Jag trodde också VW hade tusentals bilar redan producerade som de bara behövde uppdatera mjukvaran på. De ska visst ha 38 000 beställningar och VW borde inte ha några problem att leverera detta antal bilar på några få veckor. Tesla med mycket sämre utbyggd servicenätverk i Europa levererade ca 15 800 Model 3 under sin första leveransmånad.dd88 skrev:Leveranserna av ID3 kom väl igång först i mitten av månaden?
https://alltomelbil.se/volkswagen-har-r ... ex-veckor/
Bråkar mjukvaruppdateringarna för VW fortfarande eller varför lyckas de inte leverera de bilar de lär ha producerat till de kunder som verkar ha beställt?
Jo men nu tar jag bara upp Model 3 som jämförelsebil för respektive bils första leveransveckor/månad. Då spelar kvartalshysterin mindre eller ingen roll.Banane skrev:Svenssons skrev:Stämmer men inte ens efter efter de 6 första leveransveckorna så har ID.3 levererat fler Model 3 än under september månad i Europa. Jag trodde också VW hade tusentals bilar redan producerade som de bara behövde uppdatera mjukvaran på. De ska visst ha 38 000 beställningar och VW borde inte ha några problem att leverera detta antal bilar på några få veckor. Tesla med mycket sämre utbyggd servicenätverk i Europa levererade ca 15 800 Model 3 under sin första leveransmånad.dd88 skrev:Leveranserna av ID3 kom väl igång först i mitten av månaden?
https://alltomelbil.se/volkswagen-har-r ... ex-veckor/
Bråkar mjukvaruppdateringarna för VW fortfarande eller varför lyckas de inte leverera de bilar de lär ha producerat till de kunder som verkar ha beställt?
Är det inte så att Tesla levererar nästan alla sina bilar i Europa kvartalsvis och för att få korrekt månadssiffra bör man dela septembers siffra med 3?
Svenssons skrev:Jo men nu tar jag bara upp Model 3 som jämförelsebil för respektive bils första leveransveckor/månad. Då spelar kvartalshysterin mindre eller ingen roll.Banane skrev:Svenssons skrev:Stämmer men inte ens efter efter de 6 första leveransveckorna så har ID.3 levererat fler Model 3 än under september månad i Europa. Jag trodde också VW hade tusentals bilar redan producerade som de bara behövde uppdatera mjukvaran på. De ska visst ha 38 000 beställningar och VW borde inte ha några problem att leverera detta antal bilar på några få veckor. Tesla med mycket sämre utbyggd servicenätverk i Europa levererade ca 15 800 Model 3 under sin första leveransmånad.dd88 skrev:Leveranserna av ID3 kom väl igång först i mitten av månaden?
https://alltomelbil.se/volkswagen-har-r ... ex-veckor/
Bråkar mjukvaruppdateringarna för VW fortfarande eller varför lyckas de inte leverera de bilar de lär ha producerat till de kunder som verkar ha beställt?
Är det inte så att Tesla levererar nästan alla sina bilar i Europa kvartalsvis och för att få korrekt månadssiffra bör man dela septembers siffra med 3?
Har VW som en av världens största producenter producerat ID.3 i kanske 10 månader innan september i år, har en väldigt välutbyggd serviceorganisation på sin hemmamarknad Europa och har 38 000 beställningar så tycker jag att man borde kunna leverera fler bilar under 6 veckor än vad en liten amerikansk tillverkare utan större serviceorganisation klarar av på en månad. Något som inte stämmer tycker jag.
Ja, man undrar ju vad som hände med alla oceaner av bilar man såg uppställda på parkeringsplatser, var det inte så många trots allt eller var det något fel på dem så de måste tillbaka till fabrik för att byta komponenter? Är ju längre levtid på id3 än TM3.Svenssons skrev:Jo men nu tar jag bara upp Model 3 som jämförelsebil för respektive bils första leveransveckor/månad. Då spelar kvartalshysterin mindre eller ingen roll.Banane skrev:Svenssons skrev:Stämmer men inte ens efter efter de 6 första leveransveckorna så har ID.3 levererat fler Model 3 än under september månad i Europa. Jag trodde också VW hade tusentals bilar redan producerade som de bara behövde uppdatera mjukvaran på. De ska visst ha 38 000 beställningar och VW borde inte ha några problem att leverera detta antal bilar på några få veckor. Tesla med mycket sämre utbyggd servicenätverk i Europa levererade ca 15 800 Model 3 under sin första leveransmånad.dd88 skrev:Leveranserna av ID3 kom väl igång först i mitten av månaden?
https://alltomelbil.se/volkswagen-har-r ... ex-veckor/
Bråkar mjukvaruppdateringarna för VW fortfarande eller varför lyckas de inte leverera de bilar de lär ha producerat till de kunder som verkar ha beställt?
Är det inte så att Tesla levererar nästan alla sina bilar i Europa kvartalsvis och för att få korrekt månadssiffra bör man dela septembers siffra med 3?
Har VW som en av världens största producenter producerat ID.3 i kanske 10 månader innan september i år, har en väldigt välutbyggd serviceorganisation på sin hemmamarknad Europa och har 38 000 beställningar så tycker jag att man borde kunna leverera fler bilar under 6 veckor än vad en liten amerikansk tillverkare utan större serviceorganisation klarar av på en månad. Något som inte stämmer tycker jag.