Månadens leveransstatistik
Moderator: Redaktion
Re: Månadens leveransstatistik
Dessutom har man ibland problem med att arbetarna inte kommer tillbaka alls utan får andra erbjudanden när dom är i hemregionen. Många vill också komma hem med goda nyheter om ett bättre jobb och gör slag i saken innan hemresan.
Re: Gigafactory produktionskapacitet
Halloj.
Någon som vet hur många bilar respektive gigafactory kan producera per år?
Tack
Alex
Någon som vet hur många bilar respektive gigafactory kan producera per år?
Tack
Alex
Re: Gigafactory produktionskapacitet
Det är rörliga mål. Idag är det endast två fabriker som producerar bilar:alenyb skrev:Halloj.
Någon som vet hur många bilar respektive gigafactory kan producera per år?
Tack
Alex
Fremont, Kalifornien
Giga Shanghai, Kina
Fremont ligger väl på en kapacitet på ca 500k bilar idag.
Giga Shanghai håller fortfarande på att byggas och kommer nästa vecka gå över till treskift efter en tids stängning. Idag produceras endast Model 3 i fabriken. Målet var 500k bilar per år när den är färdig men det kan ändras med tiden. Idag ligger kapacitet kanske på 200k per år eller kanske lite mer från och med nästa vecka.
Giga Berlin och Giga Austin (eller kanske Terra Austin?) håller på att byggas och bör börja producera bilar under första halvan av 2021. Det pratas om en fabrik i Indien och fler är säkerligen påväg.
Ta en titt på följande klipp för lite mer info:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Gigafactory produktionskapacitet
Man ska kanske se Giga Shanghai som ett mindre övningsprojekt för Tesla.Svenssons skrev:Det är rörliga mål. Idag är det endast två fabriker som producerar bilar:alenyb skrev:Halloj.
Någon som vet hur många bilar respektive gigafactory kan producera per år?
Tack
Alex
Fremont, Kalifornien
Giga Shanghai, Kina
Fremont ligger väl på en kapacitet på ca 500k bilar idag.
Giga Shanghai håller fortfarande på att byggas och kommer nästa vecka gå över till treskift efter en tids stängning. Idag produceras endast Model 3 i fabriken. Målet var 500k bilar per år när den är färdig men det kan ändras med tiden. Idag ligger kapacitet kanske på 200k per år eller kanske lite mer från och med nästa vecka.
Giga Berlin och Giga Austin (eller kanske Terra Austin?) håller på att byggas och bör börja producera bilar under första halvan av 2021. Det pratas om en fabrik i Indien och fler är säkerligen påväg.
Ta en titt på följande klipp för lite mer info:
Enligt tyska källor ska Giga Berlin nå 2 miljoner bilar per år. Austin blir antagligen något liknande.
Länk: https://www.teslarati.com/tesla-gigafac ... ear-media/
Re: Gigafactory produktionskapacitet
Ja, Giga Shanghai känns lite som en förserie för att testa konceptet. Tror dock att Giga Austin blir bra mycket större än Giga Berlin när det väl är färdigbyggt. Dels var initiala ytan bra mycket större, i princip samtliga övriga fabriker tillsammans eller drygt 3 gånger större än Giga Berlin och dels har Tesla fixat ytterligare angränsande mark i efterhand. Skulle inte bli förvånad om de bygger första Terra Factory i Austin. Huvudkontot m.m. lär också flytta dit nu när Elon har flyttat till Texas.Jordad skrev:Man ska kanske se Giga Shanghai som ett mindre övningsprojekt för Tesla.
Enligt tyska källor ska Giga Berlin nå 2 miljoner bilar per år. Austin blir antagligen något liknande.
Länk: https://www.teslarati.com/tesla-gigafac ... ear-media/
Giga och Terra avser produktionskapacitet av batterier som dock direkt är kopplat till bilproduktion.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Månadens leveransstatistik
Nu är Tesla Model 3 den vanligast förekommande elbilen även i Sverige efter att ha gått om Renault Zoe.
https://www.elbilsstatistik.se/elbilsstatistik
https://www.elbilsstatistik.se/elbilsstatistik
Re: Månadens leveransstatistik
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... sales/amp/
The Zoe finished September in second-place with 11,026 units and the VW ID.3 in third with 8,571 cars.
All of the 16,125 Model 3s that made their way to new owners were manufactured at Tesla’s Fremont production plant in Northern California
Märkligt att Tesla M3 sålde dubbelt så bra som VW ID3 under september i Europa.
För VW hade ju tillverkat ID3 sedan 4 november 2019 och haft massor av bilar på lager som man vräkt ut på marknaden nu i september.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 28 mar 2020 09:06
Re: Månadens leveransstatistik
Hur var det nu med att plocka ut en enskild månad...Zalman3 skrev:https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... sales/amp/
The Zoe finished September in second-place with 11,026 units and the VW ID.3 in third with 8,571 cars.
All of the 16,125 Model 3s that made their way to new owners were manufactured at Tesla’s Fremont production plant in Northern California
Märkligt att Tesla M3 sålde dubbelt så bra som VW ID3 under september i Europa.
För VW hade ju tillverkat ID3 sedan 4 november 2019 och haft massor av bilar på lager som man vräkt ut på marknaden nu i september.
Re: Månadens leveransstatistik
Leveranserna av ID3 kom väl igång först i mitten av månaden?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Månadens leveransstatistik
Stämmer men inte ens efter efter de 6 första leveransveckorna så har ID.3 levererat fler Model 3 än under september månad i Europa. Jag trodde också VW hade tusentals bilar redan producerade som de bara behövde uppdatera mjukvaran på. De ska visst ha 38 000 beställningar och VW borde inte ha några problem att leverera detta antal bilar på några få veckor. Tesla med mycket sämre utbyggd servicenätverk i Europa levererade ca 15 800 Model 3 under sin första leveransmånad.dd88 skrev:Leveranserna av ID3 kom väl igång först i mitten av månaden?
https://alltomelbil.se/volkswagen-har-r ... ex-veckor/
Bråkar mjukvaruppdateringarna för VW fortfarande eller varför lyckas de inte leverera de bilar de lär ha producerat till de kunder som verkar ha beställt?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Månadens leveransstatistik
Svenssons skrev:Stämmer men inte ens efter efter de 6 första leveransveckorna så har ID.3 levererat fler Model 3 än under september månad i Europa. Jag trodde också VW hade tusentals bilar redan producerade som de bara behövde uppdatera mjukvaran på. De ska visst ha 38 000 beställningar och VW borde inte ha några problem att leverera detta antal bilar på några få veckor. Tesla med mycket sämre utbyggd servicenätverk i Europa levererade ca 15 800 Model 3 under sin första leveransmånad.dd88 skrev:Leveranserna av ID3 kom väl igång först i mitten av månaden?
https://alltomelbil.se/volkswagen-har-r ... ex-veckor/
Bråkar mjukvaruppdateringarna för VW fortfarande eller varför lyckas de inte leverera de bilar de lär ha producerat till de kunder som verkar ha beställt?
Är det inte så att Tesla levererar nästan alla sina bilar i Europa kvartalsvis och för att få korrekt månadssiffra bör man dela septembers siffra med 3?
Re: Månadens leveransstatistik
Jo men nu tar jag bara upp Model 3 som jämförelsebil för respektive bils första leveransveckor/månad. Då spelar kvartalshysterin mindre eller ingen roll.Banane skrev:Svenssons skrev:Stämmer men inte ens efter efter de 6 första leveransveckorna så har ID.3 levererat fler Model 3 än under september månad i Europa. Jag trodde också VW hade tusentals bilar redan producerade som de bara behövde uppdatera mjukvaran på. De ska visst ha 38 000 beställningar och VW borde inte ha några problem att leverera detta antal bilar på några få veckor. Tesla med mycket sämre utbyggd servicenätverk i Europa levererade ca 15 800 Model 3 under sin första leveransmånad.dd88 skrev:Leveranserna av ID3 kom väl igång först i mitten av månaden?
https://alltomelbil.se/volkswagen-har-r ... ex-veckor/
Bråkar mjukvaruppdateringarna för VW fortfarande eller varför lyckas de inte leverera de bilar de lär ha producerat till de kunder som verkar ha beställt?
Är det inte så att Tesla levererar nästan alla sina bilar i Europa kvartalsvis och för att få korrekt månadssiffra bör man dela septembers siffra med 3?
Har VW som en av världens största producenter producerat ID.3 i kanske 10 månader innan september i år, har en väldigt välutbyggd serviceorganisation på sin hemmamarknad Europa och har 38 000 beställningar så tycker jag att man borde kunna leverera fler bilar under 6 veckor än vad en liten amerikansk tillverkare utan större serviceorganisation klarar av på en månad. Något som inte stämmer tycker jag.
Ps. Det var bilder som dessa som visades för 7 månader sedan: https://www.google.com/amp/s/www.world- ... -here/amp/
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Månadens leveransstatistik
Svenssons skrev:Jo men nu tar jag bara upp Model 3 som jämförelsebil för respektive bils första leveransveckor/månad. Då spelar kvartalshysterin mindre eller ingen roll.Banane skrev:Svenssons skrev:Stämmer men inte ens efter efter de 6 första leveransveckorna så har ID.3 levererat fler Model 3 än under september månad i Europa. Jag trodde också VW hade tusentals bilar redan producerade som de bara behövde uppdatera mjukvaran på. De ska visst ha 38 000 beställningar och VW borde inte ha några problem att leverera detta antal bilar på några få veckor. Tesla med mycket sämre utbyggd servicenätverk i Europa levererade ca 15 800 Model 3 under sin första leveransmånad.dd88 skrev:Leveranserna av ID3 kom väl igång först i mitten av månaden?
https://alltomelbil.se/volkswagen-har-r ... ex-veckor/
Bråkar mjukvaruppdateringarna för VW fortfarande eller varför lyckas de inte leverera de bilar de lär ha producerat till de kunder som verkar ha beställt?
Är det inte så att Tesla levererar nästan alla sina bilar i Europa kvartalsvis och för att få korrekt månadssiffra bör man dela septembers siffra med 3?
Har VW som en av världens största producenter producerat ID.3 i kanske 10 månader innan september i år, har en väldigt välutbyggd serviceorganisation på sin hemmamarknad Europa och har 38 000 beställningar så tycker jag att man borde kunna leverera fler bilar under 6 veckor än vad en liten amerikansk tillverkare utan större serviceorganisation klarar av på en månad. Något som inte stämmer tycker jag.
Jag antar att VW inte vill leverera alla på en gång utifall det visar sig att de måste återkalla bilar. Så småningom kommer antalet levererade ID.3 vida överstiga Teslas leveranser.
Re: Månadens leveransstatistik
Ja, man undrar ju vad som hände med alla oceaner av bilar man såg uppställda på parkeringsplatser, var det inte så många trots allt eller var det något fel på dem så de måste tillbaka till fabrik för att byta komponenter? Är ju längre levtid på id3 än TM3.Svenssons skrev:Jo men nu tar jag bara upp Model 3 som jämförelsebil för respektive bils första leveransveckor/månad. Då spelar kvartalshysterin mindre eller ingen roll.Banane skrev:Svenssons skrev:Stämmer men inte ens efter efter de 6 första leveransveckorna så har ID.3 levererat fler Model 3 än under september månad i Europa. Jag trodde också VW hade tusentals bilar redan producerade som de bara behövde uppdatera mjukvaran på. De ska visst ha 38 000 beställningar och VW borde inte ha några problem att leverera detta antal bilar på några få veckor. Tesla med mycket sämre utbyggd servicenätverk i Europa levererade ca 15 800 Model 3 under sin första leveransmånad.dd88 skrev:Leveranserna av ID3 kom väl igång först i mitten av månaden?
https://alltomelbil.se/volkswagen-har-r ... ex-veckor/
Bråkar mjukvaruppdateringarna för VW fortfarande eller varför lyckas de inte leverera de bilar de lär ha producerat till de kunder som verkar ha beställt?
Är det inte så att Tesla levererar nästan alla sina bilar i Europa kvartalsvis och för att få korrekt månadssiffra bör man dela septembers siffra med 3?
Har VW som en av världens största producenter producerat ID.3 i kanske 10 månader innan september i år, har en väldigt välutbyggd serviceorganisation på sin hemmamarknad Europa och har 38 000 beställningar så tycker jag att man borde kunna leverera fler bilar under 6 veckor än vad en liten amerikansk tillverkare utan större serviceorganisation klarar av på en månad. Något som inte stämmer tycker jag.
Re: Månadens leveransstatistik
Om man inte ville leverera alla varför producera dem så långt innan i så stort antal? Skulle det vara något fel så får de lik förbaskat rätta detta på bilarna nu eftersom de redan är producerad.Banane skrev:
Jag antar att VW inte vill leverera alla på en gång utifall det visar sig att de måste återkalla bilar. Så småningom kommer antalet levererade ID.3 vida överstiga Teslas leveranser.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Månadens leveransstatistik
Så volkswagen har lyckats leverera 8500 bilar trots gigantiska problem med mjukvara som inte går att fixa OTA?
Re: Månadens leveransstatistik
Väldigt märkligt resonemang.
Jag antar att VW inte vill leverera alla på en gång utifall det visar sig att de måste återkalla bilar. Så småningom kommer antalet levererade ID.3 vida överstiga Teslas leveranser
Elbilar är inget nytt för VW, e-up har tillverkats i många år.
"Vi vill inte sälja så många ID3(som vi har massor av på lager) för det är fel på dom, så vi måste ändå återkalla dom."
Så VW säljer fullt medvetet felaktiga ID3 bilar i "lagom" stor mängd, så att de inte får CO2 böter, men som inte blir så dyrt att återkalla?
Känns som en paniklösning där kunden blir lidande.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Månadens leveransstatistik
Svenssons skrev:Om man inte ville leverera alla varför producera dem så långt innan i så stort antal? Skulle det vara något fel så får de lik förbaskat rätta detta på bilarna nu eftersom de redan är producerad.Banane skrev:
Jag antar att VW inte vill leverera alla på en gång utifall det visar sig att de måste återkalla bilar. Så småningom kommer antalet levererade ID.3 vida överstiga Teslas leveranser.
Du har kanske läst om att de har haft problem med mjukvaran?
Re: Månadens leveransstatistik
Så VW klarar bara av att uppdatera ca 2 000-3 000 bilar per vecka? De har ju bara klarat av att uppdatera lite drygt 14 000 bilar på 6 veckor.Fredrik j skrev:Så volkswagen har lyckats leverera 8500 bilar trots gigantiska problem med mjukvara som inte går att fixa OTA?
Om detta stämmer och det fortfarande är mjukvaran som strular så lär det bli inte gå bra för VW. När de väl fått fram mjukvara som är acceptabel så borde de kunna uppdatera bilarna fortare än så.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Månadens leveransstatistik
Zalman3 skrev:Väldigt märkligt resonemang.
Jag antar att VW inte vill leverera alla på en gång utifall det visar sig att de måste återkalla bilar. Så småningom kommer antalet levererade ID.3 vida överstiga Teslas leveranser
Elbilar är inget nytt för VW, e-up har tillverkats i många år.
"Vi vill inte sälja så många ID3(som vi har massor av på lager) för det är fel på dom, så vi måste ändå återkalla dom."
Så VW säljer fullt medvetet felaktiga ID3 bilar i "lagom" stor mängd, så att de inte får CO2 böter, men som inte blir så dyrt att återkalla?
Känns som en paniklösning där kunden blir lidande.
VW vet väl inte riktigt hur det kommer fungera och tas emot. Då är det väl en bra princip att ta det försiktigt till en början? Hur hade du gjort?
Nu fastnar vi dock i detaljer igen. Är egentligen totalt ointressant.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Månadens leveransstatistik
Och speciellt slutet på ett kvartal, där det statistisk är bästa månaden för Tesla. Kanske vi ska titta över fler månader?VoltAmpere skrev:Hur var det nu med att plocka ut en enskild månad...Zalman3 skrev:https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... sales/amp/
The Zoe finished September in second-place with 11,026 units and the VW ID.3 in third with 8,571 cars.
All of the 16,125 Model 3s that made their way to new owners were manufactured at Tesla’s Fremont production plant in Northern California
Märkligt att Tesla M3 sålde dubbelt så bra som VW ID3 under september i Europa.
För VW hade ju tillverkat ID3 sedan 4 november 2019 och haft massor av bilar på lager som man vräkt ut på marknaden nu i september.
Sen kanske VW bara vill leverera det antal elbilar som gör att dom inte får böter i 2020.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Månadens leveransstatistik
Det moderna sättet att jobba är att få ut förbättringar till kunden så fort de är färdiga, även om de är små. Även små förbättringar ger över tid ett stort värde och produkten går framåt och blir bättre. Därför är det kritiskt att ett modernt företag kan uppdatera sin produkt snabbt och enkelt så att kunden hela tiden kan få förbättringarna. Att springa runt med USB-stickor till varje bil är inte snabbt.Banane skrev:VW vet väl inte riktigt hur det kommer fungera och tas emot. Då är det väl en bra princip att ta det försiktigt till en början? Hur hade du gjort?
Nu fastnar vi dock i detaljer igen. Är egentligen totalt ointressant.
Re: Månadens leveransstatistik
LarsL skrev:Det moderna sättet att jobba är att få ut förbättringar till kunden så fort de är färdiga, även om de är små. Även små förbättringar ger över tid ett stort värde och produkten går framåt och blir bättre. Därför är det kritiskt att ett modernt företag kan uppdatera sin produkt snabbt och enkelt så att kunden hela tiden kan få förbättringarna. Att springa runt med USB-stickor till varje bil är inte snabbt.Banane skrev:VW vet väl inte riktigt hur det kommer fungera och tas emot. Då är det väl en bra princip att ta det försiktigt till en början? Hur hade du gjort?
Nu fastnar vi dock i detaljer igen. Är egentligen totalt ointressant.
Det är välkänt att VW problem med sin OTA. Hur bör de göra med det i minnet? Ditt svar är tyvärr av typen "hallå yxskaft".
Re: Månadens leveransstatistik
Fixa OTA, fixa OTA och fixa OTA. Att kunna komma med ständiga förbättringar är kritiskt för att nå framgång.Banane skrev:LarsL skrev:Det moderna sättet att jobba är att få ut förbättringar till kunden så fort de är färdiga, även om de är små. Även små förbättringar ger över tid ett stort värde och produkten går framåt och blir bättre. Därför är det kritiskt att ett modernt företag kan uppdatera sin produkt snabbt och enkelt så att kunden hela tiden kan få förbättringarna. Att springa runt med USB-stickor till varje bil är inte snabbt.Banane skrev:VW vet väl inte riktigt hur det kommer fungera och tas emot. Då är det väl en bra princip att ta det försiktigt till en början? Hur hade du gjort?
Nu fastnar vi dock i detaljer igen. Är egentligen totalt ointressant.
Det är välkänt att VW problem med sin OTA. Hur bör de göra med det i minnet? Ditt svar är tyvärr av typen "hallå yxskaft".