Modern problems require modern solutions!Jeppe_E skrev:
Om Generalbogge har garanti kvar på sin bil så kanske han inte bara har en trasig, utan två?
Jäkla jobb bara att flytta runt dem.
Moderator: Redaktion
Modern problems require modern solutions!Jeppe_E skrev:
Om Generalbogge har garanti kvar på sin bil så kanske han inte bara har en trasig, utan två?
Kylbalsam skrev:Får med några bilder till.
Här är en närbild på LED-kretskortet i nedre delen på övre DRL-ljusrampen (de som bränt plast-ljusfördelaren):
Här är övre kretskortet där inkommande ström kopplas på och fördelas. LED 4-7 är de som är övre LED-lamporna till övre DRL-ljusrampen (alltså motsatt sida av DRL-rampen som ovan bild).
De har jag dock inte spänningsmätt än. Antagligen 24,8 V där med...blir kontroll imorgon.
LED 2-3 är den DRL-ljusramp som sitter vertikal på strålkastaren.
Närbild på bränd plast-ljusfördelare:
Nej, går bara att kontakta via appSnap02 skrev:Kylbalsam skrev:Får med några bilder till.
Här är en närbild på LED-kretskortet i nedre delen på övre DRL-ljusrampen (de som bränt plast-ljusfördelaren):
Här är övre kretskortet där inkommande ström kopplas på och fördelas. LED 4-7 är de som är övre LED-lamporna till övre DRL-ljusrampen (alltså motsatt sida av DRL-rampen som ovan bild).
De har jag dock inte spänningsmätt än. Antagligen 24,8 V där med...blir kontroll imorgon.
LED 2-3 är den DRL-ljusramp som sitter vertikal på strålkastaren.
Närbild på bränd plast-ljusfördelare:
Vad jobbar du med ? När jag får fel på min LR så ringer jag dig istället för tesla
Har du direktnummer
Du behöver värma upp hela kretskortet ordentligt och sen löda bort ledden med lämplig lödkolv eller varmluft. Samma sak när du löder på de nya. Skulle kunna hjälpt till men du verkar hålla till en bit bort.Kylbalsam skrev:Se där...en hel helg spenderad åt 1 st strålkastare...eller egentligen 1 st LED-grupp, för det var den som var felet!
Det är korrekt att det ska vara 25 V på övre DRL-slingan, då den har två st grupper om 4 st LED vardera (totalt 8 st LEDs).
Efter att ha testat med en av de fungerande LED:erna på samma plats som den trasiga, så fungerade hela övre DRL-slingan.
Jag får förklara i detalj senare med bilder etc...för det är så pass intressant.
Men nu till den stora frågan:
Hur löder/byter man ut dessa LED-lampor på ett kretskort gjort av aluminium (större massa som måste hettas upp)?
Rött streck = övre DRL (markerat med röda cirklar runt respektive LED-grupp - grupperna sitter i varsin ände)
Grönt streck = nedre DRL (det saknas en LED i bilden som är andra änden på sido DRL-slingan)
Många bra frågor Generalbogge!Generalbogge skrev:Verkligen intressant detta. Men jag fattar inte riktigt problemet. Lyser LED12-15 lite, eller är de brända? Och lyser LED4-7 eller är dessa också brända? Tänker om de nu lyser lite, så borde det ju även lysa lite i lampan, när den är monterad. Fast det kanske är den där plastljusfördelaren som har blivit nedsvärtad, som gör att den inte kan fördela ljuset, om det är för svagt? Funderar vidare på om LED4-7 är för blinkers, eller är det andra LED till det? Och om nu LED12-15 är brända så verkar det ju vara ett problem som kommer på många bilar (har hört fler med samma bekymmer). Det borde ju indikera på för stark ström, eller otillräckliga motstånd, enligt min mening. Jag har dock väldigt begränsade elkunskaper, så jag gissar mest.
I mitt fall, så yttrade felet sig som så att först blev den släckt längst in mot fronten, precis som om en eller två av LED-lamporna slutade att fungera. Till slut är nu hela övre LED-slingan helt släckt även för mig.
Inser i alla fall, att detta inte är något för mig. Verkar ta alldeles för lång tid att pilla med detta. Jag hade hoppats på att något var löst, eller enklare att fixa. Tror du förresten att du behöver byta den där plastljusfördelaren också?
Syncronauten skrev:Du behöver värma upp hela kretskortet ordentligt och sen löda bort ledden med lämplig lödkolv eller varmluft. Samma sak när du löder på de nya. Skulle kunna hjälpt till men du verkar hålla till en bit bort.Kylbalsam skrev:Se där...en hel helg spenderad åt 1 st strålkastare...eller egentligen 1 st LED-grupp, för det var den som var felet!
Det är korrekt att det ska vara 25 V på övre DRL-slingan, då den har två st grupper om 4 st LED vardera (totalt 8 st LEDs).
Efter att ha testat med en av de fungerande LED:erna på samma plats som den trasiga, så fungerade hela övre DRL-slingan.
Jag får förklara i detalj senare med bilder etc...för det är så pass intressant.
Men nu till den stora frågan:
Hur löder/byter man ut dessa LED-lampor på ett kretskort gjort av aluminium (större massa som måste hettas upp)?
Rött streck = övre DRL (markerat med röda cirklar runt respektive LED-grupp - grupperna sitter i varsin ände)
Grönt streck = nedre DRL (det saknas en LED i bilden som är andra änden på sido DRL-slingan)
Glöm inte att det ska vara avsedd för syftet.Kylbalsam skrev:Syncronauten skrev:Du behöver värma upp hela kretskortet ordentligt och sen löda bort ledden med lämplig lödkolv eller varmluft. Samma sak när du löder på de nya. Skulle kunna hjälpt till men du verkar hålla till en bit bort.Kylbalsam skrev:Se där...en hel helg spenderad åt 1 st strålkastare...eller egentligen 1 st LED-grupp, för det var den som var felet!
Det är korrekt att det ska vara 25 V på övre DRL-slingan, då den har två st grupper om 4 st LED vardera (totalt 8 st LEDs).
Efter att ha testat med en av de fungerande LED:erna på samma plats som den trasiga, så fungerade hela övre DRL-slingan.
Jag får förklara i detalj senare med bilder etc...för det är så pass intressant.
Men nu till den stora frågan:
Hur löder/byter man ut dessa LED-lampor på ett kretskort gjort av aluminium (större massa som måste hettas upp)?
Rött streck = övre DRL (markerat med röda cirklar runt respektive LED-grupp - grupperna sitter i varsin ände)
Grönt streck = nedre DRL (det saknas en LED i bilden som är andra änden på sido DRL-slingan)
Ok, låter vettigt Syncronauten. Tror jag behöver en sån där värmepistol med litet munstycke för att kunna rikta värmen där den behövs. =)
Snällt att du erbjuder hjälp, men vet att jag bor lite avsides...
Såg att du hade fler frågor....Generalbogge skrev:Verkligen intressant detta. Men jag fattar inte riktigt problemet. Lyser LED12-15 lite, eller är de brända? Och lyser LED4-7 eller är dessa också brända? Tänker om de nu lyser lite, så borde det ju även lysa lite i lampan, när den är monterad. Fast det kanske är den där plastljusfördelaren som har blivit nedsvärtad, som gör att den inte kan fördela ljuset, om det är för svagt? Funderar vidare på om LED4-7 är för blinkers, eller är det andra LED till det? Och om nu LED12-15 är brända så verkar det ju vara ett problem som kommer på många bilar (har hört fler med samma bekymmer). Det borde ju indikera på för stark ström, eller otillräckliga motstånd, enligt min mening. Jag har dock väldigt begränsade elkunskaper, så jag gissar mest.
I mitt fall, så yttrade felet sig som så att först blev den släckt längst in mot fronten, precis som om en eller två av LED-lamporna slutade att fungera. Till slut är nu hela övre LED-slingan helt släckt även för mig.
Inser i alla fall, att detta inte är något för mig. Verkar ta alldeles för lång tid att pilla med detta. Jag hade hoppats på att något var löst, eller enklare att fixa. Tror du förresten att du behöver byta den där plastljusfördelaren också?
Rich har plockat isär även de nya strålkastarna.Kylbalsam skrev:Såg att du hade fler frågor....Generalbogge skrev:Verkligen intressant detta. Men jag fattar inte riktigt problemet. Lyser LED12-15 lite, eller är de brända? Och lyser LED4-7 eller är dessa också brända? Tänker om de nu lyser lite, så borde det ju även lysa lite i lampan, när den är monterad. Fast det kanske är den där plastljusfördelaren som har blivit nedsvärtad, som gör att den inte kan fördela ljuset, om det är för svagt? Funderar vidare på om LED4-7 är för blinkers, eller är det andra LED till det? Och om nu LED12-15 är brända så verkar det ju vara ett problem som kommer på många bilar (har hört fler med samma bekymmer). Det borde ju indikera på för stark ström, eller otillräckliga motstånd, enligt min mening. Jag har dock väldigt begränsade elkunskaper, så jag gissar mest.
I mitt fall, så yttrade felet sig som så att först blev den släckt längst in mot fronten, precis som om en eller två av LED-lamporna slutade att fungera. Till slut är nu hela övre LED-slingan helt släckt även för mig.
Inser i alla fall, att detta inte är något för mig. Verkar ta alldeles för lång tid att pilla med detta. Jag hade hoppats på att något var löst, eller enklare att fixa. Tror du förresten att du behöver byta den där plastljusfördelaren också?
Japp, det är superintressant.
Saken är den; Jag skulle kunna köpa en ny strålkastare för 16.250 kr (inkl. moms - ex arbete), som Tesla prissatt hela lyktan till och vara färdig med saken.
MEN då jag misstänkte att det endast var en 5 kr reservdel, så var jag tvungen att testa samt också lite att jag inte sett någon annan plocka isär en Facelift-strålkastare.
Sen känns det otroligt onödigt att byta ut hela strålkastaren. Slöseriet är "urbota dumt" som den äldre generationen skulle sagt...någon måste slås på fingrarna här...
Nä, hoppas jag inte behöver byta plastljusfördelaren. För det första, så är den sammansmält på plats med andra plastdetaljer, så den är skitsvår att byta.
Sen så har jag faktiskt smält bort de bruna området på fördelaren med löskolven, så nu är det en plan och fin yta för LED-ljuset att fördelas genom.
Till 99% så har plastljusfördelaren legat emot LEDen, vilket skapat överhettningen. Andra änden på plastljudfördelaren hade inga tecken på överhettning alls.
Får återkomma med mer info snart. Hittat massor med intressanta egenskaper hos strålkastaren som jag gärna delar med mig. Mer bilder kommer.
Förresten. Någon som har tips på bästa ställe att hitta dessa LEDs på?`Elfa?
Har du någon beteckning på leddarna? Ibland står det med otroligt liten text på dem.Kylbalsam skrev:
Förresten. Någon som har tips på bästa ställe att hitta dessa LEDs på?`Elfa?
Ja, det är precis så jag också känner. Fruktansvärt slöseri.Kylbalsam skrev:Saken är den; Jag skulle kunna köpa en ny strålkastare för 16.250 kr (inkl. moms - ex arbete), som Tesla prissatt hela lyktan till och vara färdig med saken.
MEN då jag misstänkte att det endast var en 5 kr reservdel, så var jag tvungen att testa samt också lite att jag inte sett någon annan plocka isär en Facelift-strålkastare.
Sen känns det otroligt onödigt att byta ut hela strålkastaren. Slöseriet är "urbota dumt" som den äldre generationen skulle sagt...någon måste slås på fingrarna här...
Snyggt löst. Så det är kanske detta som är boven i dramat då.Kylbalsam skrev:Nä, hoppas jag inte behöver byta plastljusfördelaren. För det första, så är den sammansmält på plats med andra plastdetaljer, så den är skitsvår att byta.
Sen så har jag faktiskt smält bort de bruna området på fördelaren med löskolven, så nu är det en plan och fin yta för LED-ljuset att fördelas genom.
Till 99% så har plastljusfördelaren legat emot LEDen, vilket skapat överhettningen. Andra änden på plastljudfördelaren hade inga tecken på överhettning alls.