Trasigt varselljus
Moderator: Redaktion
Re: Trasigt varselljus
Om du har 24V på LEDs som är specade att gå på 12V är det inte så konstigt att de bränner
Re: Trasigt varselljus
Kylbalsam skrev:Får med några bilder till.
Här är en närbild på LED-kretskortet i nedre delen på övre DRL-ljusrampen (de som bränt plast-ljusfördelaren):
Här är övre kretskortet där inkommande ström kopplas på och fördelas. LED 4-7 är de som är övre LED-lamporna till övre DRL-ljusrampen (alltså motsatt sida av DRL-rampen som ovan bild).
De har jag dock inte spänningsmätt än. Antagligen 24,8 V där med...blir kontroll imorgon.
LED 2-3 är den DRL-ljusramp som sitter vertikal på strålkastaren.
Närbild på bränd plast-ljusfördelare:
Vad jobbar du med ? När jag får fel på min LR så ringer jag dig istället för tesla
Har du direktnummer
Re: Trasigt varselljus
Nej, går bara att kontakta via appSnap02 skrev:Kylbalsam skrev:Får med några bilder till.
Här är en närbild på LED-kretskortet i nedre delen på övre DRL-ljusrampen (de som bränt plast-ljusfördelaren):
Här är övre kretskortet där inkommande ström kopplas på och fördelas. LED 4-7 är de som är övre LED-lamporna till övre DRL-ljusrampen (alltså motsatt sida av DRL-rampen som ovan bild).
De har jag dock inte spänningsmätt än. Antagligen 24,8 V där med...blir kontroll imorgon.
LED 2-3 är den DRL-ljusramp som sitter vertikal på strålkastaren.
Närbild på bränd plast-ljusfördelare:
Vad jobbar du med ? När jag får fel på min LR så ringer jag dig istället för tesla
Har du direktnummer
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Trasigt varselljus
Se där...en hel helg spenderad åt 1 st strålkastare...eller egentligen 1 st LED-grupp, för det var den som var felet!
Det är korrekt att det ska vara 25 V på övre DRL-slingan, då den har två st grupper om 4 st LED vardera (totalt 8 st LEDs).
Efter att ha testat med en av de fungerande LED:erna på samma plats som den trasiga, så fungerade hela övre DRL-slingan.
Jag får förklara i detalj senare med bilder etc...för det är så pass intressant.
Men nu till den stora frågan:
Hur löder/byter man ut dessa LED-lampor på ett kretskort gjort av aluminium (större massa som måste hettas upp)?
Rött streck = övre DRL (markerat med röda cirklar runt respektive LED-grupp - grupperna sitter i varsin ände)
Grönt streck = nedre DRL (det saknas en LED i bilden som är andra änden på sido DRL-slingan)
Det är korrekt att det ska vara 25 V på övre DRL-slingan, då den har två st grupper om 4 st LED vardera (totalt 8 st LEDs).
Efter att ha testat med en av de fungerande LED:erna på samma plats som den trasiga, så fungerade hela övre DRL-slingan.
Jag får förklara i detalj senare med bilder etc...för det är så pass intressant.
Men nu till den stora frågan:
Hur löder/byter man ut dessa LED-lampor på ett kretskort gjort av aluminium (större massa som måste hettas upp)?
Rött streck = övre DRL (markerat med röda cirklar runt respektive LED-grupp - grupperna sitter i varsin ände)
Grönt streck = nedre DRL (det saknas en LED i bilden som är andra änden på sido DRL-slingan)
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Trasigt varselljus
Verkligen intressant detta. Men jag fattar inte riktigt problemet. Lyser LED12-15 lite, eller är de brända? Och lyser LED4-7 eller är dessa också brända? Tänker om de nu lyser lite, så borde det ju även lysa lite i lampan, när den är monterad. Fast det kanske är den där plastljusfördelaren som har blivit nedsvärtad, som gör att den inte kan fördela ljuset, om det är för svagt? Funderar vidare på om LED4-7 är för blinkers, eller är det andra LED till det? Och om nu LED12-15 är brända så verkar det ju vara ett problem som kommer på många bilar (har hört fler med samma bekymmer). Det borde ju indikera på för stark ström, eller otillräckliga motstånd, enligt min mening. Jag har dock väldigt begränsade elkunskaper, så jag gissar mest.
I mitt fall, så yttrade felet sig som så att först blev den släckt längst in mot fronten, precis som om en eller två av LED-lamporna slutade att fungera. Till slut är nu hela övre LED-slingan helt släckt även för mig.
Inser i alla fall, att detta inte är något för mig. Verkar ta alldeles för lång tid att pilla med detta. Jag hade hoppats på att något var löst, eller enklare att fixa. Tror du förresten att du behöver byta den där plastljusfördelaren också?
I mitt fall, så yttrade felet sig som så att först blev den släckt längst in mot fronten, precis som om en eller två av LED-lamporna slutade att fungera. Till slut är nu hela övre LED-slingan helt släckt även för mig.
Inser i alla fall, att detta inte är något för mig. Verkar ta alldeles för lång tid att pilla med detta. Jag hade hoppats på att något var löst, eller enklare att fixa. Tror du förresten att du behöver byta den där plastljusfördelaren också?
Model S 90D -2017 Titanium
- Syncronauten
- Teslaägare
- Inlägg: 203
- Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/svante12917
Re: Trasigt varselljus
Du behöver värma upp hela kretskortet ordentligt och sen löda bort ledden med lämplig lödkolv eller varmluft. Samma sak när du löder på de nya. Skulle kunna hjälpt till men du verkar hålla till en bit bort.Kylbalsam skrev:Se där...en hel helg spenderad åt 1 st strålkastare...eller egentligen 1 st LED-grupp, för det var den som var felet!
Det är korrekt att det ska vara 25 V på övre DRL-slingan, då den har två st grupper om 4 st LED vardera (totalt 8 st LEDs).
Efter att ha testat med en av de fungerande LED:erna på samma plats som den trasiga, så fungerade hela övre DRL-slingan.
Jag får förklara i detalj senare med bilder etc...för det är så pass intressant.
Men nu till den stora frågan:
Hur löder/byter man ut dessa LED-lampor på ett kretskort gjort av aluminium (större massa som måste hettas upp)?
Rött streck = övre DRL (markerat med röda cirklar runt respektive LED-grupp - grupperna sitter i varsin ände)
Grönt streck = nedre DRL (det saknas en LED i bilden som är andra änden på sido DRL-slingan)
Re: Trasigt varselljus
Många bra frågor Generalbogge!Generalbogge skrev:Verkligen intressant detta. Men jag fattar inte riktigt problemet. Lyser LED12-15 lite, eller är de brända? Och lyser LED4-7 eller är dessa också brända? Tänker om de nu lyser lite, så borde det ju även lysa lite i lampan, när den är monterad. Fast det kanske är den där plastljusfördelaren som har blivit nedsvärtad, som gör att den inte kan fördela ljuset, om det är för svagt? Funderar vidare på om LED4-7 är för blinkers, eller är det andra LED till det? Och om nu LED12-15 är brända så verkar det ju vara ett problem som kommer på många bilar (har hört fler med samma bekymmer). Det borde ju indikera på för stark ström, eller otillräckliga motstånd, enligt min mening. Jag har dock väldigt begränsade elkunskaper, så jag gissar mest.
I mitt fall, så yttrade felet sig som så att först blev den släckt längst in mot fronten, precis som om en eller två av LED-lamporna slutade att fungera. Till slut är nu hela övre LED-slingan helt släckt även för mig.
Inser i alla fall, att detta inte är något för mig. Verkar ta alldeles för lång tid att pilla med detta. Jag hade hoppats på att något var löst, eller enklare att fixa. Tror du förresten att du behöver byta den där plastljusfördelaren också?
I korthet så lyser ALLA LED:ar.
Men, de LED:ar jag säger är brända (LED12-15) lyser faktiskt, dock väldigt svagt.
När de är inkopplade tillsammans med LED4-7 så lyser alla LED på den slingan svagt - Alltså LED12-15 & LED4-7 tillsammans.
Kopplar jag ur LED12-15, så släcks också LED4-7 - alltså hela den slingan. (De är kopplade i serie, så det är säkert därför det är hela 25 V på den)
Lånar jag sedan LED8-11 (vilken är sido-linjens LED på strålkastaren med precis samma design som LED12-15), då lyser LED4-7 och LED8-11 så starkt som de bör!
Med det testet så kunde felet begränsas till endast LED12-15...eller de två motstånd som sitter på samma kretskort.
När lösning på att byta ut LED:arna finns, så funderar jag på att använda kylpasta mellan kylflänsar och kretskortet som är gjort av aluminium. Man kan tydligt se att LED:arna blir för varma och att resten också kommer att ge sig ganska snart. Det är väl det som händer på alla Model S där ute... :S
Jag märkte också att det sitter en kylfläkt inne i strålkastaren - Har man inte blinkersens kretskort inkopplat, så hoppar en kylfläkt igång antagligen pga felsignal av något slag (nej, det är inte nivåjusteringen i strålkastaren). Det flyttades i alla fall luft inne i strålkastaren.
Nedan är en bild på de två slingorna (sido-DRL och övre DRL).
Grönt = Sido-DRL
Rött = Övre DRL
Här är de hållare som sitter ovanför LED:arna. LED12-15 har bränt hållaren...
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Re: Trasigt varselljus
Syncronauten skrev:Du behöver värma upp hela kretskortet ordentligt och sen löda bort ledden med lämplig lödkolv eller varmluft. Samma sak när du löder på de nya. Skulle kunna hjälpt till men du verkar hålla till en bit bort.Kylbalsam skrev:Se där...en hel helg spenderad åt 1 st strålkastare...eller egentligen 1 st LED-grupp, för det var den som var felet!
Det är korrekt att det ska vara 25 V på övre DRL-slingan, då den har två st grupper om 4 st LED vardera (totalt 8 st LEDs).
Efter att ha testat med en av de fungerande LED:erna på samma plats som den trasiga, så fungerade hela övre DRL-slingan.
Jag får förklara i detalj senare med bilder etc...för det är så pass intressant.
Men nu till den stora frågan:
Hur löder/byter man ut dessa LED-lampor på ett kretskort gjort av aluminium (större massa som måste hettas upp)?
Rött streck = övre DRL (markerat med röda cirklar runt respektive LED-grupp - grupperna sitter i varsin ände)
Grönt streck = nedre DRL (det saknas en LED i bilden som är andra änden på sido DRL-slingan)
Ok, låter vettigt Syncronauten. Tror jag behöver en sån där värmepistol med litet munstycke för att kunna rikta värmen där den behövs. =)
Snällt att du erbjuder hjälp, men vet att jag bor lite avsides...
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Re: Trasigt varselljus
Glöm inte att det ska vara avsedd för syftet.Kylbalsam skrev:Syncronauten skrev:Du behöver värma upp hela kretskortet ordentligt och sen löda bort ledden med lämplig lödkolv eller varmluft. Samma sak när du löder på de nya. Skulle kunna hjälpt till men du verkar hålla till en bit bort.Kylbalsam skrev:Se där...en hel helg spenderad åt 1 st strålkastare...eller egentligen 1 st LED-grupp, för det var den som var felet!
Det är korrekt att det ska vara 25 V på övre DRL-slingan, då den har två st grupper om 4 st LED vardera (totalt 8 st LEDs).
Efter att ha testat med en av de fungerande LED:erna på samma plats som den trasiga, så fungerade hela övre DRL-slingan.
Jag får förklara i detalj senare med bilder etc...för det är så pass intressant.
Men nu till den stora frågan:
Hur löder/byter man ut dessa LED-lampor på ett kretskort gjort av aluminium (större massa som måste hettas upp)?
Rött streck = övre DRL (markerat med röda cirklar runt respektive LED-grupp - grupperna sitter i varsin ände)
Grönt streck = nedre DRL (det saknas en LED i bilden som är andra änden på sido DRL-slingan)
Ok, låter vettigt Syncronauten. Tror jag behöver en sån där värmepistol med litet munstycke för att kunna rikta värmen där den behövs. =)
Snällt att du erbjuder hjälp, men vet att jag bor lite avsides...
Många billigare har kraftigt varierande temperatur och är omöjliga att använda till detta syfte.
Googla och se vad som rekommenderas behöver absolut inte vara profsmaskin för flera tusingar men en för några hundringar kan vara bra eller helt katastrofalt kass
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Trasigt varselljus
Såg att du hade fler frågor....Generalbogge skrev:Verkligen intressant detta. Men jag fattar inte riktigt problemet. Lyser LED12-15 lite, eller är de brända? Och lyser LED4-7 eller är dessa också brända? Tänker om de nu lyser lite, så borde det ju även lysa lite i lampan, när den är monterad. Fast det kanske är den där plastljusfördelaren som har blivit nedsvärtad, som gör att den inte kan fördela ljuset, om det är för svagt? Funderar vidare på om LED4-7 är för blinkers, eller är det andra LED till det? Och om nu LED12-15 är brända så verkar det ju vara ett problem som kommer på många bilar (har hört fler med samma bekymmer). Det borde ju indikera på för stark ström, eller otillräckliga motstånd, enligt min mening. Jag har dock väldigt begränsade elkunskaper, så jag gissar mest.
I mitt fall, så yttrade felet sig som så att först blev den släckt längst in mot fronten, precis som om en eller två av LED-lamporna slutade att fungera. Till slut är nu hela övre LED-slingan helt släckt även för mig.
Inser i alla fall, att detta inte är något för mig. Verkar ta alldeles för lång tid att pilla med detta. Jag hade hoppats på att något var löst, eller enklare att fixa. Tror du förresten att du behöver byta den där plastljusfördelaren också?
Japp, det är superintressant.
Saken är den; Jag skulle kunna köpa en ny strålkastare för 16.250 kr (inkl. moms - ex arbete), som Tesla prissatt hela lyktan till och vara färdig med saken.
MEN då jag misstänkte att det endast var en 5 kr reservdel, så var jag tvungen att testa samt också lite att jag inte sett någon annan plocka isär en Facelift-strålkastare.
Sen känns det otroligt onödigt att byta ut hela strålkastaren. Slöseriet är "urbota dumt" som den äldre generationen skulle sagt...någon måste slås på fingrarna här...
Nä, hoppas jag inte behöver byta plastljusfördelaren. För det första, så är den sammansmält på plats med andra plastdetaljer, så den är skitsvår att byta.
Sen så har jag faktiskt smält bort de bruna området på fördelaren med löskolven, så nu är det en plan och fin yta för LED-ljuset att fördelas genom.
Till 99% så har plastljusfördelaren legat emot LEDen, vilket skapat överhettningen. Andra änden på plastljudfördelaren hade inga tecken på överhettning alls.
Får återkomma med mer info snart. Hittat massor med intressanta egenskaper hos strålkastaren som jag gärna delar med mig. Mer bilder kommer.
Förresten. Någon som har tips på bästa ställe att hitta dessa LEDs på?`Elfa?
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Re: Trasigt varselljus
Rich har plockat isär även de nya strålkastarna.Kylbalsam skrev:Såg att du hade fler frågor....Generalbogge skrev:Verkligen intressant detta. Men jag fattar inte riktigt problemet. Lyser LED12-15 lite, eller är de brända? Och lyser LED4-7 eller är dessa också brända? Tänker om de nu lyser lite, så borde det ju även lysa lite i lampan, när den är monterad. Fast det kanske är den där plastljusfördelaren som har blivit nedsvärtad, som gör att den inte kan fördela ljuset, om det är för svagt? Funderar vidare på om LED4-7 är för blinkers, eller är det andra LED till det? Och om nu LED12-15 är brända så verkar det ju vara ett problem som kommer på många bilar (har hört fler med samma bekymmer). Det borde ju indikera på för stark ström, eller otillräckliga motstånd, enligt min mening. Jag har dock väldigt begränsade elkunskaper, så jag gissar mest.
I mitt fall, så yttrade felet sig som så att först blev den släckt längst in mot fronten, precis som om en eller två av LED-lamporna slutade att fungera. Till slut är nu hela övre LED-slingan helt släckt även för mig.
Inser i alla fall, att detta inte är något för mig. Verkar ta alldeles för lång tid att pilla med detta. Jag hade hoppats på att något var löst, eller enklare att fixa. Tror du förresten att du behöver byta den där plastljusfördelaren också?
Japp, det är superintressant.
Saken är den; Jag skulle kunna köpa en ny strålkastare för 16.250 kr (inkl. moms - ex arbete), som Tesla prissatt hela lyktan till och vara färdig med saken.
MEN då jag misstänkte att det endast var en 5 kr reservdel, så var jag tvungen att testa samt också lite att jag inte sett någon annan plocka isär en Facelift-strålkastare.
Sen känns det otroligt onödigt att byta ut hela strålkastaren. Slöseriet är "urbota dumt" som den äldre generationen skulle sagt...någon måste slås på fingrarna här...
Nä, hoppas jag inte behöver byta plastljusfördelaren. För det första, så är den sammansmält på plats med andra plastdetaljer, så den är skitsvår att byta.
Sen så har jag faktiskt smält bort de bruna området på fördelaren med löskolven, så nu är det en plan och fin yta för LED-ljuset att fördelas genom.
Till 99% så har plastljusfördelaren legat emot LEDen, vilket skapat överhettningen. Andra änden på plastljudfördelaren hade inga tecken på överhettning alls.
Får återkomma med mer info snart. Hittat massor med intressanta egenskaper hos strålkastaren som jag gärna delar med mig. Mer bilder kommer.
Förresten. Någon som har tips på bästa ställe att hitta dessa LEDs på?`Elfa?
Elfa går snabbt men du hittar nog exakt samma led på aliexpress ebay osv
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Syncronauten
- Teslaägare
- Inlägg: 203
- Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/svante12917
Re: Trasigt varselljus
Har du någon beteckning på leddarna? Ibland står det med otroligt liten text på dem.Kylbalsam skrev:
Förresten. Någon som har tips på bästa ställe att hitta dessa LEDs på?`Elfa?
Sitter de i serie är det bra om alla är av samma typ annars kan de lysa olika starkt.
Finns en hel drös med leverantörer av komponenter, några där jag brukar handla.
TME
Mouser
Farnel
Rs-components
Digikey
Elfa
Re: Trasigt varselljus
Man skulle kunna fråga på vimmerby efter en trasig strålkastare alltså sprucken Led lär går att använda ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Trasigt varselljus
Ja, det är precis så jag också känner. Fruktansvärt slöseri.Kylbalsam skrev:Saken är den; Jag skulle kunna köpa en ny strålkastare för 16.250 kr (inkl. moms - ex arbete), som Tesla prissatt hela lyktan till och vara färdig med saken.
MEN då jag misstänkte att det endast var en 5 kr reservdel, så var jag tvungen att testa samt också lite att jag inte sett någon annan plocka isär en Facelift-strålkastare.
Sen känns det otroligt onödigt att byta ut hela strålkastaren. Slöseriet är "urbota dumt" som den äldre generationen skulle sagt...någon måste slås på fingrarna här...
Snyggt löst. Så det är kanske detta som är boven i dramat då.Kylbalsam skrev:Nä, hoppas jag inte behöver byta plastljusfördelaren. För det första, så är den sammansmält på plats med andra plastdetaljer, så den är skitsvår att byta.
Sen så har jag faktiskt smält bort de bruna området på fördelaren med löskolven, så nu är det en plan och fin yta för LED-ljuset att fördelas genom.
Till 99% så har plastljusfördelaren legat emot LEDen, vilket skapat överhettningen. Andra änden på plastljudfördelaren hade inga tecken på överhettning alls.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Trasigt varselljus
Snyggt jobbat! Jag har dock en fundering då jag råkat ut för exakt samma fel som dig med att horisontella DRLen pajat på min S från 2016. Då jag inte var lika modig som dig så beställde jag nya lyktor från USA för ca 8000 inkl tull och frakt då jag även hoppades på lite bättre helljus. Men en sak jag märkt efter att jag stod bakom en nytvättad bil är att endast ena DRLen speglades i den nytvättade bilen. Det visade sig att ena LEDen ej lyser upp.
Det är den ljusslingan/LEDen som stängs av när man sätter på blinkersen som dessutom lyser mycket starkare än resten av DRLen. Vet du om det är en och samma LED för både DRL och blinkers eller är det två olika?
När man sätter på varselljuset och går ur bilen så lyser allt som det ska, någon behöver sitta i bilen och "starta" bilen på dagtid alternativt slå på varselljuset om det är mörkt ute för att denna LED ska lysa upp.
Blinkersen fungerar som den ska.
Bifogar bilder så kanske ni förstår bättre
Det är den ljusslingan/LEDen som stängs av när man sätter på blinkersen som dessutom lyser mycket starkare än resten av DRLen. Vet du om det är en och samma LED för både DRL och blinkers eller är det två olika?
När man sätter på varselljuset och går ur bilen så lyser allt som det ska, någon behöver sitta i bilen och "starta" bilen på dagtid alternativt slå på varselljuset om det är mörkt ute för att denna LED ska lysa upp.
Blinkersen fungerar som den ska.
Bifogar bilder så kanske ni förstår bättre
Re: Trasigt varselljus
Hej Joakim_ (och resten...)
Såg att du ställt en direkt fråga...sorry för sent svar.
Du frågade: "Vet du om det är en och samma LED för både DRL och blinkers eller är det två olika?"
Det är 3 olika LED-grupper runtom strålkastaren - alltså om man räknar bort hel/halvljus och det adaptiva svängljuset.
1. Blinkers
2. DRL (vertikal på sidan & horisontal ovan) - Även kallat "Signature Lights"
3. "Vet-ej-vad-denna-kallas", men denna rad med vita LED:ar sitter just där du beskriver det.
Här ser du hur det ser ut på min bil när jag kopplat ur båda DRL/"Signature Lights" i väntan på att jag får tummen ur och löda om:
Denna extra rad längst ut på varje strålkastare lyser inte när halvljuset är på.
Jag är lite osäker här, men det verkar som blinkersraden och "Vet-ej-vad-denna-kallas"-raden med vita LEDs sitter på i princip samma positioner och på samma små kretskort.
Här är en bild inifrån och bakom blinkers och "Vet-ej-vad-denna-kallas"-LEDraden. Alla bör sitta på aluminiumkretskort med LEDar på för de två grupperna. Tog tyvärr inte isär just den delen...inte än.
Man ser längst upp i bild den borttagna kylflänsen för dessa LEDar - den som ser ut som en trappa...
Vet ej om detta gör dig klokare.
VIKTIG UPPDATERING:
Det som startade hela tråden var "sönderbrända" LEDar som jag skulle byta ut.
MEN! De behöver nog inte alls byta ut, utan behöver bara lödas om. Tog med kretskorten till vårat labb och spänningssatte enligt spec. (10V) De presterade precis som i bilen...alltså lös svagt.
Dock när man tryckte på dem, så lös de i full styrka! AHA!
De har gått så varma att en omlödning behövs!
Jag har nu lyckats värma av dem med en varmluftspistol på undersidan av aluminiumkretskortet och ska rengöra kontaktytorna (nu ser man äntligen hur de är kopplade i serie under LEDarna) och sedan lägga på nytt lödtenn...men ack så pilligt!
Återkommer när det är helt klart och med mer beskrivning.
Jag har faktiskt börjat vänja mig med att bara ha "Vet-ej-vad-de-heter"-LEDarna lysandes dagtid. Kanske struntar i att ordna med DRL/Signature Lights...eller så gör man bara rätt och fixar det!
Såg att du ställt en direkt fråga...sorry för sent svar.
Du frågade: "Vet du om det är en och samma LED för både DRL och blinkers eller är det två olika?"
Det är 3 olika LED-grupper runtom strålkastaren - alltså om man räknar bort hel/halvljus och det adaptiva svängljuset.
1. Blinkers
2. DRL (vertikal på sidan & horisontal ovan) - Även kallat "Signature Lights"
3. "Vet-ej-vad-denna-kallas", men denna rad med vita LED:ar sitter just där du beskriver det.
Här ser du hur det ser ut på min bil när jag kopplat ur båda DRL/"Signature Lights" i väntan på att jag får tummen ur och löda om:
Denna extra rad längst ut på varje strålkastare lyser inte när halvljuset är på.
Jag är lite osäker här, men det verkar som blinkersraden och "Vet-ej-vad-denna-kallas"-raden med vita LEDs sitter på i princip samma positioner och på samma små kretskort.
Här är en bild inifrån och bakom blinkers och "Vet-ej-vad-denna-kallas"-LEDraden. Alla bör sitta på aluminiumkretskort med LEDar på för de två grupperna. Tog tyvärr inte isär just den delen...inte än.
Man ser längst upp i bild den borttagna kylflänsen för dessa LEDar - den som ser ut som en trappa...
Vet ej om detta gör dig klokare.
VIKTIG UPPDATERING:
Det som startade hela tråden var "sönderbrända" LEDar som jag skulle byta ut.
MEN! De behöver nog inte alls byta ut, utan behöver bara lödas om. Tog med kretskorten till vårat labb och spänningssatte enligt spec. (10V) De presterade precis som i bilen...alltså lös svagt.
Dock när man tryckte på dem, så lös de i full styrka! AHA!
De har gått så varma att en omlödning behövs!
Jag har nu lyckats värma av dem med en varmluftspistol på undersidan av aluminiumkretskortet och ska rengöra kontaktytorna (nu ser man äntligen hur de är kopplade i serie under LEDarna) och sedan lägga på nytt lödtenn...men ack så pilligt!
Återkommer när det är helt klart och med mer beskrivning.
Jag har faktiskt börjat vänja mig med att bara ha "Vet-ej-vad-de-heter"-LEDarna lysandes dagtid. Kanske struntar i att ordna med DRL/Signature Lights...eller så gör man bara rätt och fixar det!
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Trasigt varselljus
"Vet-ej-vad-denna-kallas"-raden motsvarar nog positionsljus är min gissning... Dom ska ju dessutom sitta så långt ut på sidorna det "går" för
att markera fordonets bredd...
att markera fordonets bredd...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- TeslaManne
- Teslaägare
- Inlägg: 166
- Blev medlem: 19 sep 2019 09:10
Re: Trasigt varselljus
Läste igenom denna tråd för någon vecka sen.. nu otroligt nog så är det bland det första jag kollar när jag ser en S o X, rulla förbi… många har någon form av defekt på sina varselljus, frågan är bara om dom ens vet om det själva..
Blev det något lyckligt slut för trådskaparen? Någon som vet ..
Med Vänlig Hälsning Manne
Blev det något lyckligt slut för trådskaparen? Någon som vet ..
Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Trasigt varselljus
Och man undrar ju om Tesla någonsin ändrade något i konstruktionen eller om det är exakt
samma på alla model S oavsett tillverkningsdatum…? Dvs om man byter nu, kommer dom att
paja på samma sätt efter ungefär samma tid?
samma på alla model S oavsett tillverkningsdatum…? Dvs om man byter nu, kommer dom att
paja på samma sätt efter ungefär samma tid?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Trasigt varselljus
There's an interesting video on Youtube about a simple fix which does not require the lens to be stripped apart:
I tried this fix, but at least the first spare headlight I have has a faulty outer corner LED. My LED strip worked for a short while, then started flickering and finally had no power (voltage measurement showed 0V). It did the same when connected again after a few minutes. I understood from this thread that the inner and outer LED boards are connected in series, and now this simple fix steals power from the inner LED board wires.
Or maybe my LED strip is too powerful, the strip is driven by PWM, and the PWM power supply is intelligent enough to shut down under overload?
I tried this fix, but at least the first spare headlight I have has a faulty outer corner LED. My LED strip worked for a short while, then started flickering and finally had no power (voltage measurement showed 0V). It did the same when connected again after a few minutes. I understood from this thread that the inner and outer LED boards are connected in series, and now this simple fix steals power from the inner LED board wires.
Or maybe my LED strip is too powerful, the strip is driven by PWM, and the PWM power supply is intelligent enough to shut down under overload?