Trasigt varselljus
Moderator: Redaktion
Re: Trasigt varselljus
Ingen billig reparation. Tror priset låg på närmre 20kkr för en lampa? Hör med den där bildemoteringsfirman på Gotland? (eller öland?) som specialiserat sig på Tesla.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Trasigt varselljus
Senast jag kollade så låg inte Vimmerby på någon ö...Jeppe_E skrev:Ingen billig reparation. Tror priset låg på närmre 20kkr för en lampa? Hör med den där bildemoteringsfirman på Gotland? (eller öland?) som specialiserat sig på Tesla.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Trasigt varselljus
Generalbogge:Generalbogge skrev:Förutom att det inte är så snyggt, så är det väl egentligen inte olagligt, eller?
Intressant idé att byta. Ingen som skulle märka tror jag...men vem tar de två icke fungerande?!
Det finns en lykta till dig på Vimmerby bildemontering. Pris på förfrågan...
https://www.laga.se/visa-produkter?Part ... ber=YFE990
Sen hittar du samma som ovan samt en i Norge genom http://www.bildelsbasen.se
http://www.bildelsbasen.se/605-W286315.html
Där är priset 8200 SEK.
Eller ett par som tydligen ska lysa starkare...från Amerikat:
https://www.ebay.com/itm/16-17-Tesla-Mo ... %7Ciid%3A1
Men då åker man säkert dit på någon kontroll (besiktning) eller att kablaget inte passar...eller att LED-drivmodulerna inte pratar europeiskt språk.
De är billiga i alla fall. (man får inte glömma 25% moms som med 99% säkerhet kommer läggas på i tullen...o lite tullavgift på det)
Ska själv kolla lite hands-on, men bävar för fullt integrerad elektronik och plast...men vad har man o förlora om enda alternativet är att köpa hela skiten. Det är ok om det går åt ¤"#%
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Re: Trasigt varselljus
Sten, sax, påse?Kylbalsam skrev:[men vem tar de två icke fungerande?!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Trasigt varselljus
bylund skrev:Sten, sax, påse?Kylbalsam skrev:[men vem tar de två icke fungerande?!
Ganska rättvis lösning faktiskt...
Hade varit spännande om någon har erfarenhet att försöka fixa det själv...ändå om resultatet var att byta ut allt. Vad var i så fall slutsatsen?
Återkommer med egen felsökning snart.
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Re: Trasigt varselljus
Kylbalsam skrev:bylund skrev:Sten, sax, påse?Kylbalsam skrev:[men vem tar de två icke fungerande?!
Ganska rättvis lösning faktiskt...
Hade varit spännande om någon har erfarenhet att försöka fixa det själv...ändå om resultatet var att byta ut allt. Vad var i så fall slutsatsen?
Återkommer med egen felsökning snart.
Om Generalbogge har garanti kvar på sin bil så kanske han inte bara har en trasig, utan två?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Trasigt varselljus
Rich visade lite hur demonteringen går till i alla fall.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Re: Trasigt varselljus
Stort tack roder99!roder99 skrev:Rich visade lite hur demonteringen går till i alla fall.
Gav mycket mer info. Xenon-husen sitter säkert ihop på samma sätt som LED-versionen.
Blir att testa nästa vecka...bröllop-ståhej till helgen först.
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Re: Trasigt varselljus
Nu så!
Äntligen fått lite tid över till sånt som är "viktigt".
Efter ett antal timmar var äntligen strålkastaren urmonterad och isärtagen. Tog bort hela frunk-innehållet för att enklare komma åt.
Äntligen fått lite tid över till sånt som är "viktigt".
Efter ett antal timmar var äntligen strålkastaren urmonterad och isärtagen. Tog bort hela frunk-innehållet för att enklare komma åt.
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Re: Trasigt varselljus
...bara 3 bilder per inlägg. Jaja.
En iakttagelse: Tesla har monterat så kallade "blindnitsmuttrar" eller "expandermuttrar" överallt i plastdetaljer där det behövs en mutter.
Om mutter och skruv fast pga korrosion, så snurrar muttern i plasten. Såklart så hände det på 1 av de inte så många skruvar som skulle bort.
Tog ca 1 timme extra att komma åt etc. :S
Annars var det ganska enkelt att få isär allt. Man behöver inte ta ner hela spoilern, men det var mycket enklare att komma åt. Var inte så klurigt.
Här ska det sitta en mutter, men den hängde med ut:
Så här ska det egentligen se ut med en "expandermutter" på plats:
Och så är äntligen strålkastaren ute.
Nu började en tålamodsprövning utan dess like...strålkastaren skulle öppnas.
En iakttagelse: Tesla har monterat så kallade "blindnitsmuttrar" eller "expandermuttrar" överallt i plastdetaljer där det behövs en mutter.
Om mutter och skruv fast pga korrosion, så snurrar muttern i plasten. Såklart så hände det på 1 av de inte så många skruvar som skulle bort.
Tog ca 1 timme extra att komma åt etc. :S
Annars var det ganska enkelt att få isär allt. Man behöver inte ta ner hela spoilern, men det var mycket enklare att komma åt. Var inte så klurigt.
Här ska det sitta en mutter, men den hängde med ut:
Så här ska det egentligen se ut med en "expandermutter" på plats:
Och så är äntligen strålkastaren ute.
Nu började en tålamodsprövning utan dess like...strålkastaren skulle öppnas.
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Re: Trasigt varselljus
Modern problems require modern solutions!Jeppe_E skrev:
Om Generalbogge har garanti kvar på sin bil så kanske han inte bara har en trasig, utan två?
Jäkla jobb bara att flytta runt dem.
Re: Trasigt varselljus
Tätmassan som håller frontglaset (som är i plast) och strålkastarhuset är limmade för bästa täthet.
Varmluftpistol, plast-bändar-verktyg och trubbig/sliten skruvmejsel fram...och just det...nämnde jag tålamod?!
Just detta är därför Tesla byter hela skiten...och det förstår jag.
Isärtagandet ser värre ut än vad det är. Kommer kunna monteras ihop fint igen med ny tätmassa.
Den orörda tätmassan: Bortskrapad tätmassa: ÖPPEN EFTER 2 TIMMAR!
Varmluftpistol, plast-bändar-verktyg och trubbig/sliten skruvmejsel fram...och just det...nämnde jag tålamod?!
Just detta är därför Tesla byter hela skiten...och det förstår jag.
Isärtagandet ser värre ut än vad det är. Kommer kunna monteras ihop fint igen med ny tätmassa.
Den orörda tätmassan: Bortskrapad tätmassa: ÖPPEN EFTER 2 TIMMAR!
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Re: Trasigt varselljus
Kablaget urkopplat från frontglaset, vilket gör att de gick att separera.
Saker som jag iakttagit från LED-konstruktionen:
1. Att ljusdelen (halvljus, helljus och sväng/corner-ljus) inne i strålkastaren faktiskt var aktivt justerande i höjdled med motor. Skitbra ju, när man inte har luftfjädring. (tydligen lag) Det var därför som det står W/ LVL i produktnamnet.
2. Komponenterna är extremt mer komplicerade än den gamla volvon (240) som jobbades på en gång i tiden.
3. LED-lamporna för heljus och halvljus är extremt små för så pass mycket ljus.
4. Allt är bestyckat med kylflänsar - där det finns en LED, finns en kylfläns.
Ljusrampen upphängd på axel för justering: Annars ganska "straight-forward" design.
Nu till självaste FELET:
Övre DRL (Daytime Running Light) lyser inte (som det såg ut i första bilden i tråden).
MEN, LED-lamporna lyser faktiskt fast inte alls så starkt som de bör.
Det här är nedre änden på övre DRL-lampan:
Inne i plastkoppen till höger i bild sitter 4 st LEDs. De lyser, men inte starkt nog.
Till vänster i bild ser man hur de 4 LED:arna bränt plast-ljusfördelaren som sitter instucken i den vita plastkoppen (när kretskortet och kylfläns sitter på rätt plats).
Nu börjar det intressanta;
Alla fungerande LEDs visar 10,9 V.
De som lyser endast lite och som bränt sönder plast-fördelaren, visar 24,8 V!!!
Man kan se att de fyra LED-arna är lite brända på toppen, men kan vara plast från när de kommit i kontakt med plast-ljusfördelaren.
Ungefär så här långt kom jag idag...men det är ju en dag imorgon också!
Tips från elektronik-ingenjörer specialiserade på LED, mottages extremt tacksamt.
Fortsättning följer......................
Saker som jag iakttagit från LED-konstruktionen:
1. Att ljusdelen (halvljus, helljus och sväng/corner-ljus) inne i strålkastaren faktiskt var aktivt justerande i höjdled med motor. Skitbra ju, när man inte har luftfjädring. (tydligen lag) Det var därför som det står W/ LVL i produktnamnet.
2. Komponenterna är extremt mer komplicerade än den gamla volvon (240) som jobbades på en gång i tiden.
3. LED-lamporna för heljus och halvljus är extremt små för så pass mycket ljus.
4. Allt är bestyckat med kylflänsar - där det finns en LED, finns en kylfläns.
Ljusrampen upphängd på axel för justering: Annars ganska "straight-forward" design.
Nu till självaste FELET:
Övre DRL (Daytime Running Light) lyser inte (som det såg ut i första bilden i tråden).
MEN, LED-lamporna lyser faktiskt fast inte alls så starkt som de bör.
Det här är nedre änden på övre DRL-lampan:
Inne i plastkoppen till höger i bild sitter 4 st LEDs. De lyser, men inte starkt nog.
Till vänster i bild ser man hur de 4 LED:arna bränt plast-ljusfördelaren som sitter instucken i den vita plastkoppen (när kretskortet och kylfläns sitter på rätt plats).
Nu börjar det intressanta;
Alla fungerande LEDs visar 10,9 V.
De som lyser endast lite och som bränt sönder plast-fördelaren, visar 24,8 V!!!
Man kan se att de fyra LED-arna är lite brända på toppen, men kan vara plast från när de kommit i kontakt med plast-ljusfördelaren.
Ungefär så här långt kom jag idag...men det är ju en dag imorgon också!
Tips från elektronik-ingenjörer specialiserade på LED, mottages extremt tacksamt.
Fortsättning följer......................
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Re: Trasigt varselljus
Får med några bilder till.
Här är en närbild på LED-kretskortet i nedre delen på övre DRL-ljusrampen (de som bränt plast-ljusfördelaren):
Här är övre kretskortet där inkommande ström kopplas på och fördelas. LED 4-7 är de som är övre LED-lamporna till övre DRL-ljusrampen (alltså motsatt sida av DRL-rampen som ovan bild).
De har jag dock inte spänningsmätt än. Antagligen 24,8 V där med...blir kontroll imorgon.
LED 2-3 är den DRL-ljusramp som sitter vertikal på strålkastaren.
Närbild på bränd plast-ljusfördelare:
Här är en närbild på LED-kretskortet i nedre delen på övre DRL-ljusrampen (de som bränt plast-ljusfördelaren):
Här är övre kretskortet där inkommande ström kopplas på och fördelas. LED 4-7 är de som är övre LED-lamporna till övre DRL-ljusrampen (alltså motsatt sida av DRL-rampen som ovan bild).
De har jag dock inte spänningsmätt än. Antagligen 24,8 V där med...blir kontroll imorgon.
LED 2-3 är den DRL-ljusramp som sitter vertikal på strålkastaren.
Närbild på bränd plast-ljusfördelare:
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Re: Trasigt varselljus
Detta var intressant! Aningen mer än jag hade vågat skruva på min
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Trasigt varselljus
Om du har 24V på LEDs som är specade att gå på 12V är det inte så konstigt att de bränner
Re: Trasigt varselljus
Kylbalsam skrev:Får med några bilder till.
Här är en närbild på LED-kretskortet i nedre delen på övre DRL-ljusrampen (de som bränt plast-ljusfördelaren):
Här är övre kretskortet där inkommande ström kopplas på och fördelas. LED 4-7 är de som är övre LED-lamporna till övre DRL-ljusrampen (alltså motsatt sida av DRL-rampen som ovan bild).
De har jag dock inte spänningsmätt än. Antagligen 24,8 V där med...blir kontroll imorgon.
LED 2-3 är den DRL-ljusramp som sitter vertikal på strålkastaren.
Närbild på bränd plast-ljusfördelare:
Vad jobbar du med ? När jag får fel på min LR så ringer jag dig istället för tesla
Har du direktnummer
Re: Trasigt varselljus
Nej, går bara att kontakta via appSnap02 skrev:Kylbalsam skrev:Får med några bilder till.
Här är en närbild på LED-kretskortet i nedre delen på övre DRL-ljusrampen (de som bränt plast-ljusfördelaren):
Här är övre kretskortet där inkommande ström kopplas på och fördelas. LED 4-7 är de som är övre LED-lamporna till övre DRL-ljusrampen (alltså motsatt sida av DRL-rampen som ovan bild).
De har jag dock inte spänningsmätt än. Antagligen 24,8 V där med...blir kontroll imorgon.
LED 2-3 är den DRL-ljusramp som sitter vertikal på strålkastaren.
Närbild på bränd plast-ljusfördelare:
Vad jobbar du med ? När jag får fel på min LR så ringer jag dig istället för tesla
Har du direktnummer
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Trasigt varselljus
Se där...en hel helg spenderad åt 1 st strålkastare...eller egentligen 1 st LED-grupp, för det var den som var felet!
Det är korrekt att det ska vara 25 V på övre DRL-slingan, då den har två st grupper om 4 st LED vardera (totalt 8 st LEDs).
Efter att ha testat med en av de fungerande LED:erna på samma plats som den trasiga, så fungerade hela övre DRL-slingan.
Jag får förklara i detalj senare med bilder etc...för det är så pass intressant.
Men nu till den stora frågan:
Hur löder/byter man ut dessa LED-lampor på ett kretskort gjort av aluminium (större massa som måste hettas upp)?
Rött streck = övre DRL (markerat med röda cirklar runt respektive LED-grupp - grupperna sitter i varsin ände)
Grönt streck = nedre DRL (det saknas en LED i bilden som är andra änden på sido DRL-slingan)
Det är korrekt att det ska vara 25 V på övre DRL-slingan, då den har två st grupper om 4 st LED vardera (totalt 8 st LEDs).
Efter att ha testat med en av de fungerande LED:erna på samma plats som den trasiga, så fungerade hela övre DRL-slingan.
Jag får förklara i detalj senare med bilder etc...för det är så pass intressant.
Men nu till den stora frågan:
Hur löder/byter man ut dessa LED-lampor på ett kretskort gjort av aluminium (större massa som måste hettas upp)?
Rött streck = övre DRL (markerat med röda cirklar runt respektive LED-grupp - grupperna sitter i varsin ände)
Grönt streck = nedre DRL (det saknas en LED i bilden som är andra änden på sido DRL-slingan)
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 979
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Trasigt varselljus
Verkligen intressant detta. Men jag fattar inte riktigt problemet. Lyser LED12-15 lite, eller är de brända? Och lyser LED4-7 eller är dessa också brända? Tänker om de nu lyser lite, så borde det ju även lysa lite i lampan, när den är monterad. Fast det kanske är den där plastljusfördelaren som har blivit nedsvärtad, som gör att den inte kan fördela ljuset, om det är för svagt? Funderar vidare på om LED4-7 är för blinkers, eller är det andra LED till det? Och om nu LED12-15 är brända så verkar det ju vara ett problem som kommer på många bilar (har hört fler med samma bekymmer). Det borde ju indikera på för stark ström, eller otillräckliga motstånd, enligt min mening. Jag har dock väldigt begränsade elkunskaper, så jag gissar mest.
I mitt fall, så yttrade felet sig som så att först blev den släckt längst in mot fronten, precis som om en eller två av LED-lamporna slutade att fungera. Till slut är nu hela övre LED-slingan helt släckt även för mig.
Inser i alla fall, att detta inte är något för mig. Verkar ta alldeles för lång tid att pilla med detta. Jag hade hoppats på att något var löst, eller enklare att fixa. Tror du förresten att du behöver byta den där plastljusfördelaren också?
I mitt fall, så yttrade felet sig som så att först blev den släckt längst in mot fronten, precis som om en eller två av LED-lamporna slutade att fungera. Till slut är nu hela övre LED-slingan helt släckt även för mig.
Inser i alla fall, att detta inte är något för mig. Verkar ta alldeles för lång tid att pilla med detta. Jag hade hoppats på att något var löst, eller enklare att fixa. Tror du förresten att du behöver byta den där plastljusfördelaren också?
Model S 90D -2017 Titanium
- Syncronauten
- Teslaägare
- Inlägg: 203
- Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/svante12917
Re: Trasigt varselljus
Du behöver värma upp hela kretskortet ordentligt och sen löda bort ledden med lämplig lödkolv eller varmluft. Samma sak när du löder på de nya. Skulle kunna hjälpt till men du verkar hålla till en bit bort.Kylbalsam skrev:Se där...en hel helg spenderad åt 1 st strålkastare...eller egentligen 1 st LED-grupp, för det var den som var felet!
Det är korrekt att det ska vara 25 V på övre DRL-slingan, då den har två st grupper om 4 st LED vardera (totalt 8 st LEDs).
Efter att ha testat med en av de fungerande LED:erna på samma plats som den trasiga, så fungerade hela övre DRL-slingan.
Jag får förklara i detalj senare med bilder etc...för det är så pass intressant.
Men nu till den stora frågan:
Hur löder/byter man ut dessa LED-lampor på ett kretskort gjort av aluminium (större massa som måste hettas upp)?
Rött streck = övre DRL (markerat med röda cirklar runt respektive LED-grupp - grupperna sitter i varsin ände)
Grönt streck = nedre DRL (det saknas en LED i bilden som är andra änden på sido DRL-slingan)
Re: Trasigt varselljus
Många bra frågor Generalbogge!Generalbogge skrev:Verkligen intressant detta. Men jag fattar inte riktigt problemet. Lyser LED12-15 lite, eller är de brända? Och lyser LED4-7 eller är dessa också brända? Tänker om de nu lyser lite, så borde det ju även lysa lite i lampan, när den är monterad. Fast det kanske är den där plastljusfördelaren som har blivit nedsvärtad, som gör att den inte kan fördela ljuset, om det är för svagt? Funderar vidare på om LED4-7 är för blinkers, eller är det andra LED till det? Och om nu LED12-15 är brända så verkar det ju vara ett problem som kommer på många bilar (har hört fler med samma bekymmer). Det borde ju indikera på för stark ström, eller otillräckliga motstånd, enligt min mening. Jag har dock väldigt begränsade elkunskaper, så jag gissar mest.
I mitt fall, så yttrade felet sig som så att först blev den släckt längst in mot fronten, precis som om en eller två av LED-lamporna slutade att fungera. Till slut är nu hela övre LED-slingan helt släckt även för mig.
Inser i alla fall, att detta inte är något för mig. Verkar ta alldeles för lång tid att pilla med detta. Jag hade hoppats på att något var löst, eller enklare att fixa. Tror du förresten att du behöver byta den där plastljusfördelaren också?
I korthet så lyser ALLA LED:ar.
Men, de LED:ar jag säger är brända (LED12-15) lyser faktiskt, dock väldigt svagt.
När de är inkopplade tillsammans med LED4-7 så lyser alla LED på den slingan svagt - Alltså LED12-15 & LED4-7 tillsammans.
Kopplar jag ur LED12-15, så släcks också LED4-7 - alltså hela den slingan. (De är kopplade i serie, så det är säkert därför det är hela 25 V på den)
Lånar jag sedan LED8-11 (vilken är sido-linjens LED på strålkastaren med precis samma design som LED12-15), då lyser LED4-7 och LED8-11 så starkt som de bör!
Med det testet så kunde felet begränsas till endast LED12-15...eller de två motstånd som sitter på samma kretskort.
När lösning på att byta ut LED:arna finns, så funderar jag på att använda kylpasta mellan kylflänsar och kretskortet som är gjort av aluminium. Man kan tydligt se att LED:arna blir för varma och att resten också kommer att ge sig ganska snart. Det är väl det som händer på alla Model S där ute... :S
Jag märkte också att det sitter en kylfläkt inne i strålkastaren - Har man inte blinkersens kretskort inkopplat, så hoppar en kylfläkt igång antagligen pga felsignal av något slag (nej, det är inte nivåjusteringen i strålkastaren). Det flyttades i alla fall luft inne i strålkastaren.
Nedan är en bild på de två slingorna (sido-DRL och övre DRL).
Grönt = Sido-DRL
Rött = Övre DRL
Här är de hållare som sitter ovanför LED:arna. LED12-15 har bränt hållaren...
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Re: Trasigt varselljus
Syncronauten skrev:Du behöver värma upp hela kretskortet ordentligt och sen löda bort ledden med lämplig lödkolv eller varmluft. Samma sak när du löder på de nya. Skulle kunna hjälpt till men du verkar hålla till en bit bort.Kylbalsam skrev:Se där...en hel helg spenderad åt 1 st strålkastare...eller egentligen 1 st LED-grupp, för det var den som var felet!
Det är korrekt att det ska vara 25 V på övre DRL-slingan, då den har två st grupper om 4 st LED vardera (totalt 8 st LEDs).
Efter att ha testat med en av de fungerande LED:erna på samma plats som den trasiga, så fungerade hela övre DRL-slingan.
Jag får förklara i detalj senare med bilder etc...för det är så pass intressant.
Men nu till den stora frågan:
Hur löder/byter man ut dessa LED-lampor på ett kretskort gjort av aluminium (större massa som måste hettas upp)?
Rött streck = övre DRL (markerat med röda cirklar runt respektive LED-grupp - grupperna sitter i varsin ände)
Grönt streck = nedre DRL (det saknas en LED i bilden som är andra änden på sido DRL-slingan)
Ok, låter vettigt Syncronauten. Tror jag behöver en sån där värmepistol med litet munstycke för att kunna rikta värmen där den behövs. =)
Snällt att du erbjuder hjälp, men vet att jag bor lite avsides...
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Re: Trasigt varselljus
Glöm inte att det ska vara avsedd för syftet.Kylbalsam skrev:Syncronauten skrev:Du behöver värma upp hela kretskortet ordentligt och sen löda bort ledden med lämplig lödkolv eller varmluft. Samma sak när du löder på de nya. Skulle kunna hjälpt till men du verkar hålla till en bit bort.Kylbalsam skrev:Se där...en hel helg spenderad åt 1 st strålkastare...eller egentligen 1 st LED-grupp, för det var den som var felet!
Det är korrekt att det ska vara 25 V på övre DRL-slingan, då den har två st grupper om 4 st LED vardera (totalt 8 st LEDs).
Efter att ha testat med en av de fungerande LED:erna på samma plats som den trasiga, så fungerade hela övre DRL-slingan.
Jag får förklara i detalj senare med bilder etc...för det är så pass intressant.
Men nu till den stora frågan:
Hur löder/byter man ut dessa LED-lampor på ett kretskort gjort av aluminium (större massa som måste hettas upp)?
Rött streck = övre DRL (markerat med röda cirklar runt respektive LED-grupp - grupperna sitter i varsin ände)
Grönt streck = nedre DRL (det saknas en LED i bilden som är andra änden på sido DRL-slingan)
Ok, låter vettigt Syncronauten. Tror jag behöver en sån där värmepistol med litet munstycke för att kunna rikta värmen där den behövs. =)
Snällt att du erbjuder hjälp, men vet att jag bor lite avsides...
Många billigare har kraftigt varierande temperatur och är omöjliga att använda till detta syfte.
Googla och se vad som rekommenderas behöver absolut inte vara profsmaskin för flera tusingar men en för några hundringar kan vara bra eller helt katastrofalt kass
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Trasigt varselljus
Såg att du hade fler frågor....Generalbogge skrev:Verkligen intressant detta. Men jag fattar inte riktigt problemet. Lyser LED12-15 lite, eller är de brända? Och lyser LED4-7 eller är dessa också brända? Tänker om de nu lyser lite, så borde det ju även lysa lite i lampan, när den är monterad. Fast det kanske är den där plastljusfördelaren som har blivit nedsvärtad, som gör att den inte kan fördela ljuset, om det är för svagt? Funderar vidare på om LED4-7 är för blinkers, eller är det andra LED till det? Och om nu LED12-15 är brända så verkar det ju vara ett problem som kommer på många bilar (har hört fler med samma bekymmer). Det borde ju indikera på för stark ström, eller otillräckliga motstånd, enligt min mening. Jag har dock väldigt begränsade elkunskaper, så jag gissar mest.
I mitt fall, så yttrade felet sig som så att först blev den släckt längst in mot fronten, precis som om en eller två av LED-lamporna slutade att fungera. Till slut är nu hela övre LED-slingan helt släckt även för mig.
Inser i alla fall, att detta inte är något för mig. Verkar ta alldeles för lång tid att pilla med detta. Jag hade hoppats på att något var löst, eller enklare att fixa. Tror du förresten att du behöver byta den där plastljusfördelaren också?
Japp, det är superintressant.
Saken är den; Jag skulle kunna köpa en ny strålkastare för 16.250 kr (inkl. moms - ex arbete), som Tesla prissatt hela lyktan till och vara färdig med saken.
MEN då jag misstänkte att det endast var en 5 kr reservdel, så var jag tvungen att testa samt också lite att jag inte sett någon annan plocka isär en Facelift-strålkastare.
Sen känns det otroligt onödigt att byta ut hela strålkastaren. Slöseriet är "urbota dumt" som den äldre generationen skulle sagt...någon måste slås på fingrarna här...
Nä, hoppas jag inte behöver byta plastljusfördelaren. För det första, så är den sammansmält på plats med andra plastdetaljer, så den är skitsvår att byta.
Sen så har jag faktiskt smält bort de bruna området på fördelaren med löskolven, så nu är det en plan och fin yta för LED-ljuset att fördelas genom.
Till 99% så har plastljusfördelaren legat emot LEDen, vilket skapat överhettningen. Andra änden på plastljudfördelaren hade inga tecken på överhettning alls.
Får återkomma med mer info snart. Hittat massor med intressanta egenskaper hos strålkastaren som jag gärna delar med mig. Mer bilder kommer.
Förresten. Någon som har tips på bästa ställe att hitta dessa LEDs på?`Elfa?
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!