Bilbesiktning påpekade dimljus står fel. Hur fixa?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Bilbesiktning påpekade dimljus står fel. Hur fixa?

Inlägg av Frisk »

LarsL skrev:
Frisk skrev:
Är det dimma är det mer regel än undantag att de man möter med dimmljus har det i kombination med halvljuset. Det bör ju inte ge några fördelar för sikten om man inte släcker halvljus (som tänder väggen av dimman)?

Inser nu att jag måste kolla hur bilen tänder.. släcker den automatiskt halvljuset om jag slår på dimmljus fram?
Du får inte köra med halvljus och dimljus samtidigt.
Lite fullt klippt ovan.

Hur kör jag med dimmljus på Teslan? Testade lite när denna tråd var "aktuell" sist.

Slår jag ljus av får jag inte tända dimmljusen (antar också bak slocknar då. Slår jag på eller ställer på auto tänds både halvljus och dimmljus, hur får jag igång dimmljusen utan att halvljuset är på?
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Bilbesiktning påpekade dimljus står fel. Hur fixa?

Inlägg av Lessmog »

Frisk skrev:
LarsL skrev:
Frisk skrev:
Är det dimma är det mer regel än undantag att de man möter med dimmljus har det i kombination med halvljuset. Det bör ju inte ge några fördelar för sikten om man inte släcker halvljus (som tänder väggen av dimman)?

Inser nu att jag måste kolla hur bilen tänder.. släcker den automatiskt halvljuset om jag slår på dimmljus fram?
Du får inte köra med halvljus och dimljus samtidigt.
Lite fullt klippt ovan.

Hur kör jag med dimmljus på Teslan? Testade lite när denna tråd var "aktuell" sist.

Slår jag ljus av får jag inte tända dimmljusen (antar också bak slocknar då. Slår jag på eller ställer på auto tänds både halvljus och dimmljus, hur får jag igång dimmljusen utan att halvljuset är på?
P-ljus? Bilen måste nog vara "igång" men måste inte vara i Drive. Tror jag.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Bilbesiktning påpekade dimljus står fel. Hur fixa?

Inlägg av Teslared »

Taget från service manual:

9. Insert an 8 mm socket wrench or Philips socket bit (as necessary) in the hole in the lower valance below the LH
foglamp.
Lamps ­ Fog ­ Front ­ Adjust
10. Use the socket wrench or Philips socket bit (as necessary) to adjust the fog lamp vertically so that the top beam
cut off is aligned with the horizontal line marked on the wall.

Foto
20220209_121236.jpg
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Bilbesiktning påpekade dimljus står fel. Hur fixa?

Inlägg av jonasl »

Använd inte dimljusen tillsammans med helljusen som en förstärkning. Du lurar ögonen att titta för nära bilen, det känns säkert bra men i realiteten blir det en försämring. Ögat dras dit det är som ljusast och så nära bilen som dimljusen lyser hinner du inte reagera ändå.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Bilbesiktning påpekade dimljus står fel. Hur fixa?

Inlägg av Frisk »

Lessmog skrev:
Frisk skrev:
LarsL skrev:
Frisk skrev:
Är det dimma är det mer regel än undantag att de man möter med dimmljus har det i kombination med halvljuset. Det bör ju inte ge några fördelar för sikten om man inte släcker halvljus (som tänder väggen av dimman)?

Inser nu att jag måste kolla hur bilen tänder.. släcker den automatiskt halvljuset om jag slår på dimmljus fram?
Du får inte köra med halvljus och dimljus samtidigt.
Lite fullt klippt ovan.

Hur kör jag med dimmljus på Teslan? Testade lite när denna tråd var "aktuell" sist.

Slår jag ljus av får jag inte tända dimmljusen (antar också bak slocknar då. Slår jag på eller ställer på auto tänds både halvljus och dimmljus, hur får jag igång dimmljusen utan att halvljuset är på?
P-ljus? Bilen måste nog vara "igång" men måste inte vara i Drive. Tror jag.
Ska testa vid tillfälle. Aldrig kört med dimmljus eller känt något behov, men kan i alla fall vara bra att veta hur man ställer reglagen om behov någon gång skulle uppstå.

Testade lite i samband med besiktning för att i alla fall verifierat att de inte stod rakt upp i himmelen, var inte helt lätt för när man öppnade dörrar etc ändrades "inställningarna" har för mig jag inte kunde slå på dimljuset med parkeringsljus, men kanske inte bilen "var igång" när jag testade.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Bilbesiktning påpekade dimljus står fel. Hur fixa?

Inlägg av Lessmog »

Frisk skrev:
Lessmog skrev:
Frisk skrev:
LarsL skrev:
Frisk skrev:
Är det dimma är det mer regel än undantag att de man möter med dimmljus har det i kombination med halvljuset. Det bör ju inte ge några fördelar för sikten om man inte släcker halvljus (som tänder väggen av dimman)?

Inser nu att jag måste kolla hur bilen tänder.. släcker den automatiskt halvljuset om jag slår på dimmljus fram?
Du får inte köra med halvljus och dimljus samtidigt.
Lite fullt klippt ovan.

Hur kör jag med dimmljus på Teslan? Testade lite när denna tråd var "aktuell" sist.

Slår jag ljus av får jag inte tända dimmljusen (antar också bak slocknar då. Slår jag på eller ställer på auto tänds både halvljus och dimmljus, hur får jag igång dimmljusen utan att halvljuset är på?
P-ljus? Bilen måste nog vara "igång" men måste inte vara i Drive. Tror jag.
Ska testa vid tillfälle. Aldrig kört med dimmljus eller känt något behov, men kan i alla fall vara bra att veta hur man ställer reglagen om behov någon gång skulle uppstå.

Testade lite i samband med besiktning för att i alla fall verifierat att de inte stod rakt upp i himmelen, var inte helt lätt för när man öppnade dörrar etc ändrades "inställningarna" har för mig jag inte kunde slå på dimljuset med parkeringsljus, men kanske inte bilen "var igång" när jag testade.
Nä, jag tror det slocknar när du lyfter på rumpan för att titta efter ... Man behöver en kompis :)
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Bilbesiktning påpekade dimljus står fel. Hur fixa?

Inlägg av Frisk »

Jag testade lite idag, förstår inte hur man gör...
Visst kan jag slå på parkeringsljus och har då också möjlighet till dimmframljus, men jag kan då inte slå på dimmbakljus. Jag antar också bilen har svagare bakljus i parkeringsläge, det är ju inte önskvärt i dimma, inte heller om dimmbakljuset hade fungerat, då dimmljuset ju bör bländas av när det kommer någon inom synhåll bakom.

Nu ser jag ju inget större nytta av dimmljuset, men vill ju ändå gärna veta hur det fungerar och hur jag ställer ljuset på lagligt vis.

Någon som vet? Annars får jag kanske ringa tesla.

Bäst vore ju om halvljuset automatiskt slocknade vid aktivering av dimmljus fram, men så tycks det inte vara av den test jag tidigare gjort parkerad framför en husvägg experimenterande med ljusinställningarna.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Bilbesiktning påpekade dimljus står fel. Hur fixa?

Inlägg av bylund »

Manualen för Model S skrev:
Tryck för att tända och släcka dimljusen i förekommande fall. Dimljusen lyser endast när halvljuset är tänt. När strålkastarna är släckta är även dimljusen släckta.
Så, det går inte att använda framdimljusen på ett lagligt sätt i Sverige. Jag påpekade det för Tesla 2014, och fick då svaret
Ja det kanske är så att det beror på hur föraren använder ljusen och ifall detta är fallet så kanske det isåfall är något som går att styras/uppgraderas via en software update.

Vi får ta en titt på detta, tack för tipset!
Men det kanske inte har haft högsta prio :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Bilbesiktning påpekade dimljus står fel. Hur fixa?

Inlägg av Gustafsson »

jonasl skrev:
Använd inte dimljusen tillsammans med helljusen som en förstärkning. Du lurar ögonen att titta för nära bilen, det känns säkert bra men i realiteten blir det en försämring. Ögat dras dit det är som ljusast och så nära bilen som dimljusen lyser hinner du inte reagera ändå.
Har du nåt belägg för det? Jag använder mina extensivt tillsammans med helljuset och tycker jag har stor nytta av dem. Skulle hellre ha en ljusramp dock.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Bilbesiktning påpekade dimljus står fel. Hur fixa?

Inlägg av TeslaM3 »

Teslared skrev:
Taget från service manual:

9. Insert an 8 mm socket wrench or Philips socket bit (as necessary) in the hole in the lower valance below the LH
foglamp.
Lamps ­ Fog ­ Front ­ Adjust
10. Use the socket wrench or Philips socket bit (as necessary) to adjust the fog lamp vertically so that the top beam
cut off is aligned with the horizontal line marked on the wall.

Foto
20220209_121236.jpg
Vilket verktyg ska man använda? Har googlat men är fortfarande osäker?
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Bilbesiktning påpekade dimljus står fel. Hur fixa?

Inlägg av Teslared »

Antingen 8 mm hylsa eller Philips bit (stjärnskruvmejsel) som det står i manualen. Vilken som passar vet man inte, bilen kan vara byggd med en av dessa varianter.

Jag lyckades med hjälp av mobilkameran få en bild via hålet att det var Philips varianten på min bil.

Det var ganska svårt att träffa rätt med mejseln, skruven sitter ganska högt upp!
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Bilbesiktning påpekade dimljus står fel. Hur fixa?

Inlägg av spacecoin »

TeslaM3 skrev:
Vilket verktyg ska man använda? Har googlat men är fortfarande osäker?
Jag undrar det också. Är det samma 8 mm hane som används till helljusen, eller är det en hona här? Jag kan inte få till det med samma nyckel som för helljusen...
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Bilbesiktning påpekade dimljus står fel. Hur fixa?

Inlägg av Teslared »

Hona! Om det inte är stjärnskruv.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Bilbesiktning påpekade dimljus står fel. Hur fixa?

Inlägg av spacecoin »

Teslared skrev:
Hona! Om det inte är stjärnskruv.
Tack,. Jag ska försöka kolla med mobilen om jag kan se vad det är. Klurigt.

Har en Raven MX 2019.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Bilbesiktning påpekade dimljus står fel. Hur fixa?

Inlägg av spacecoin »

Kan meddela att jag var på besiktning igår i Upplands-Väsby (av strategisk anledning, nära till SC) och övertalade efter lite motstånd från personalen att få skruva lite på halvljuset för att få ned det. Jag skruvade några varv på skruvarna och inget hände, så jag skruvade tillbaka och gav upp. Istället tog jag en drop in på SC som fixade ljusinställningen på en kvart och sedan var jag tillbaka på bilprovningen och tjatade till mig en drop-in tid två timmar senare så var allt godkänt. Dimljuset gick utan anmärkning innan SC fixat.

Kommentarer från Bilprovningspersonalen var att typ varannan Tesla fick nedslag på halvljuset. På SC hävdade dom att dom hade haft en trasig ljusinställnings-maskin där som gjorde att alla bilar som varit inne där för åtgärd runt ljusen fått fel inställning (det har dock inte min bil varit).
Användarvisningsbild
superdupersteffe
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 apr 2023 21:25

Re: Bilbesiktning påpekade dimljus står fel. Hur fixa?

Inlägg av superdupersteffe »

Jag fick nedslag på för dimljusen och justerat ner dem nu. Ombesiktning i övermorgon. Håller tummar och tår
Skärmbild 2023-04-10 213601.png
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Bilbesiktning påpekade dimljus står fel. Hur fixa?

Inlägg av AAKEE »

Verkar vara standard Teslafel.
Finns nog bara ett sätt att långsiktigt lösa det, att alla ställer krav på att det är korrekt och att Tesla ansvarar för att de inte står fel.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Bilbesiktning påpekade dimljus står fel. Hur fixa?

Inlägg av AAKEE »

spacecoin skrev: 07 jul 2022 11:47
På SC hävdade dom att dom hade haft en trasig ljusinställnings-maskin där som gjorde att alla bilar som varit inne där för åtgärd runt ljusen fått fel inställning (det har dock inte min bil varit).
De kan inte haft en trasig ljudinställningsmaskin för en miljon byggda bilar. Det är bullshit. Med all sannolikhet är det som med hjulinställningar, ljusinställningar, panel gaps etc, dvs att kvalitén från fabrik är under all tänkbar kritik.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bilbesiktning påpekade dimljus står fel. Hur fixa?

Inlägg av Bjelke »

AAKEE skrev: 10 apr 2023 22:25
spacecoin skrev: 07 jul 2022 11:47
På SC hävdade dom att dom hade haft en trasig ljusinställnings-maskin där som gjorde att alla bilar som varit inne där för åtgärd runt ljusen fått fel inställning (det har dock inte min bil varit).
De kan inte haft en trasig ljudinställningsmaskin för en miljon byggda bilar. Det är bullshit. Med all sannolikhet är det som med hjulinställningar, ljusinställningar, panel gaps etc, dvs att kvalitén från fabrik är under all tänkbar kritik.
Ja exakt, det finns ju en förklaring till deras höga vinst per bil liksom… tyvärr…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Electron
Inlägg: 333
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Bilbesiktning påpekade dimljus står fel. Hur fixa?

Inlägg av Electron »

Hej, snart dags för mej att besikta. Åt vilket håll ska jag skruva?
Vänster eller höger för att sänka ljusstrålen? Jag har en M3.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Bilbesiktning påpekade dimljus står fel. Hur fixa?

Inlägg av AAKEE »

Electron skrev: 03 mar 2024 14:37
Hej, snart dags för mej att besikta. Åt vilket håll ska jag skruva?
Vänster eller höger för att sänka ljusstrålen? Jag har en M3.
Ställ bilen så den lyser mot en vägg eller ngt så ser du tydligt vilket som är rätt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bilbesiktning påpekade dimljus står fel. Hur fixa?

Inlägg av bjelkeman »

En Tesla Mobil tekniker kom och fixade mina dimljus och bjöd på det. :!:
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Electron
Inlägg: 333
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Bilbesiktning påpekade dimljus står fel. Hur fixa?

Inlägg av Electron »

bjelkeman skrev: 04 mar 2024 17:00
En Tesla Mobil tekniker kom och fixade mina dimljus och bjöd på det. :!:
Lyckost!
Skriv svar