Nej, det kan inte vara många sekunder man tjänar på att ligga över 269 km/h. Kan inte vara så lång sträcka?RagWal skrev:Men det är väl bara ett par sekunder på totalen va?Jordad skrev:Om man tittar på långa rakan så slog den i taket rätt snabbt. Jag såg inte heller högre än 269 och det begränsar tiden.jpetters skrev:Vad var det för toppfartsbegränsning? Någon skrev att de körde up till 279km/h i videon. Jag såg inte att det var mer än 269 km/h, vilket väl är ungefär 162 mph som ska vara max nu.Jordad skrev:Tiden på ringen är ändå imponerande med tanke på att de körde med standarddäck, stålbromsar och hade begränsad toppfart. Att bara ta bort begränsningen på toppfart kommer nog ge en del.
Model S på Nürburg ring
Moderator: Redaktion
Re: Model S på Nürburg ring
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Model S på Nürburg ring
Ja, det bör väl ändå inte påverka slutresultatet särskilt mycket, det var väl bara ett par tillfällen och under några få sekunder som den var över 260 km/h?RagWal skrev:Men det är väl bara ett par sekunder på totalen va?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Model S på Nürburg ring
Elon nämnde att de skulle göra tider med bandäck nu efter de hade gjort en tid med standardbil. Då borde väl däcken också varit standard? Jobbigt att ingen biltillverkare som gör tider på ringen nämner alla detaljer som kan påverka tiden ordentligt.backe skrev:Jordad skrev:Tiden på ringen är ändå imponerande med tanke på att de körde med standarddäck, stålbromsar och hade begränsad toppfart. Att bara ta bort begränsningen på toppfart kommer nog ge en del.
Vart har du läst vilka däck dom körde på?
Sen om man ska jämföra med Porschen så har väl Plaid nästan 400 hk mer än den som dom körde sin tid med?
Re: Model S på Nürburg ring
Det är rätt långa sektioner som farten var begränsad. Jag kommer ihåg att man nämnde att Taycans tid med samma toppfart var så dålig jämfört med motsvarande bensinbilar just pga det. Säg 20 sekunder totalt per varv. Men frågan är om plaid skulle kunna utnyttja all högfartsektioner fullt ut när den har så begränsat grepp och bromsar? Jag hade aldrig vågat göra det varvet iaf.fth skrev:Ja, det bör väl ändå inte påverka slutresultatet särskilt mycket, det var väl bara ett par tillfällen och under några få sekunder som den var över 260 km/h?RagWal skrev:Men det är väl bara ett par sekunder på totalen va?
/fth
Högre topphastighet, bättre däck, keramiska bromsar och lite aero för stabilitet så kan den nog göra de där 7 minuterna som Elon talade om.
Edit: Någon räknade på det här: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/5903719/
Re: Model S på Nürburg ring
Okej. Officiella tiden var 7:35 och toppfarten 279kmh: https://nuerburgring.de/news/tesla-faeh ... ofahrzeuge
Re: Model S på Nürburg ring
De flesta brukar uppge det, kolla kolumn längst till höger.Jordad skrev:Elon nämnde att de skulle göra tider med bandäck nu efter de hade gjort en tid med standardbil. Då borde väl däcken också varit standard? Jobbigt att ingen biltillverkare som gör tider på ringen nämner alla detaljer som kan påverka tiden ordentligt.backe skrev:Jordad skrev:Tiden på ringen är ändå imponerande med tanke på att de körde med standarddäck, stålbromsar och hade begränsad toppfart. Att bara ta bort begränsningen på toppfart kommer nog ge en del.
Vart har du läst vilka däck dom körde på?
Sen om man ska jämföra med Porschen så har väl Plaid nästan 400 hk mer än den som dom körde sin tid med?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... _lap_times
Ska dom börja jämföra sig med icke gatlegala bilar så kommer den nog stå sig ganska dåligt, nu gör den iofs det även mot gatlegala då Porsche 911 har kört ca 50 sekunder snabbare än Plaid.
Re: Model S på Nürburg ring
Går inte att jämföra med Porsches rekordtid. En tvåsitsig racebil mot en omodifierad familjesedan som väger över 2 ton.backe skrev:
Ska dom börja jämföra sig med icke gatlegala bilar så kommer den nog stå sig ganska dåligt, nu gör den iofs det även mot gatlegala då Porsche 911 har kört ca 50 sekunder snabbare än Plaid.
Ska något jämföras med Porsches Manthey GT2 RS bör det vara en unplugged performance plaid med keramiska bromsar, bandäck och modifieringar på fjädring och aero. Det kommer säkert sådana tider så småningom, men nu fick vi åtminstone bekräftat att Plaid är extremt kompetent även på NBR i standardutförande.
“The 911 GT2 RS sticks to the track like glue with the Manthey Performance Kit,” Kers said. “You feel as if you’re in a racing car, especially on faster corners. It is truly breathtaking how the car puts its 700PS (691bhp) down, and how incredibly well it brakes while always remaining easy to control.”
That Performance Kit is only available as a package, although Porsche is evaluating the purchase of individual parts. It includes new flaps on the front spoiler, a carbon underbody and air guide elements around the front wheels. As a result, there’s now 70kg of downforce (up from 49kg) at 124mph on the front axle. Thanks to a new rear spoiler, modified diffuser and ‘aerodiscs’ on the wheels, rear downforce rises to a whopping 200kg (up from 93kg) at the same speed.
The front shocks are adjustable, it gets special racing brake pads, steel-encased brake lines, and magnesium wheels offering up a 11.4kg weight saving over standard. Plus, there’s an additional water tank for the intercoolers that increases capacity by nine litres."
Re: Model S på Nürburg ring
hooked skrev:Går inte att jämföra med Porsches rekordtid. En tvåsitsig racebil mot en omodifierad familjesedan som väger över 2 ton.backe skrev:
Ska dom börja jämföra sig med icke gatlegala bilar så kommer den nog stå sig ganska dåligt, nu gör den iofs det även mot gatlegala då Porsche 911 har kört ca 50 sekunder snabbare än Plaid.
Ska något jämföras med Porsches Manthey GT2 RS bör det vara en unplugged performance plaid med keramiska bromsar, bandäck och modifieringar på fjädring och aero. Det kommer säkert sådana tider så småningom, men nu fick vi åtminstone bekräftat att Plaid är extremt kompetent även på NBR i standardutförande.
“The 911 GT2 RS sticks to the track like glue with the Manthey Performance Kit,” Kers said. “You feel as if you’re in a racing car, especially on faster corners. It is truly breathtaking how the car puts its 700PS (691bhp) down, and how incredibly well it brakes while always remaining easy to control.”
That Performance Kit is only available as a package, although Porsche is evaluating the purchase of individual parts. It includes new flaps on the front spoiler, a carbon underbody and air guide elements around the front wheels. As a result, there’s now 70kg of downforce (up from 49kg) at 124mph on the front axle. Thanks to a new rear spoiler, modified diffuser and ‘aerodiscs’ on the wheels, rear downforce rises to a whopping 200kg (up from 93kg) at the same speed.
The front shocks are adjustable, it gets special racing brake pads, steel-encased brake lines, and magnesium wheels offering up a 11.4kg weight saving over standard. Plus, there’s an additional water tank for the intercoolers that increases capacity by nine litres."
Men varför jämför man en Plaid på över 1000 Hk med Taycan som kördes med 400 Hk mindre? Känns inte riktigt rättvist?
Re: Model S på Nürburg ring
Men det är väl en jädra skillnad! Jämfört med Taycan var ju Teslan snabbare, då blir det rättvist att jämföra tiderna på ett helt annat sättbacke skrev:hooked skrev:Går inte att jämföra med Porsches rekordtid. En tvåsitsig racebil mot en omodifierad familjesedan som väger över 2 ton.backe skrev:
Ska dom börja jämföra sig med icke gatlegala bilar så kommer den nog stå sig ganska dåligt, nu gör den iofs det även mot gatlegala då Porsche 911 har kört ca 50 sekunder snabbare än Plaid.
Ska något jämföras med Porsches Manthey GT2 RS bör det vara en unplugged performance plaid med keramiska bromsar, bandäck och modifieringar på fjädring och aero. Det kommer säkert sådana tider så småningom, men nu fick vi åtminstone bekräftat att Plaid är extremt kompetent även på NBR i standardutförande.
“The 911 GT2 RS sticks to the track like glue with the Manthey Performance Kit,” Kers said. “You feel as if you’re in a racing car, especially on faster corners. It is truly breathtaking how the car puts its 700PS (691bhp) down, and how incredibly well it brakes while always remaining easy to control.”
That Performance Kit is only available as a package, although Porsche is evaluating the purchase of individual parts. It includes new flaps on the front spoiler, a carbon underbody and air guide elements around the front wheels. As a result, there’s now 70kg of downforce (up from 49kg) at 124mph on the front axle. Thanks to a new rear spoiler, modified diffuser and ‘aerodiscs’ on the wheels, rear downforce rises to a whopping 200kg (up from 93kg) at the same speed.
The front shocks are adjustable, it gets special racing brake pads, steel-encased brake lines, and magnesium wheels offering up a 11.4kg weight saving over standard. Plus, there’s an additional water tank for the intercoolers that increases capacity by nine litres."
Men varför jämför man en Plaid på över 1000 Hk med Taycan som kördes med 400 Hk mindre? Känns inte riktigt rättvist?
Re: Model S på Nürburg ring
Det beror på hur mycket priset skiljer tycker jag.backe skrev:hooked skrev:Går inte att jämföra med Porsches rekordtid. En tvåsitsig racebil mot en omodifierad familjesedan som väger över 2 ton.backe skrev:
Ska dom börja jämföra sig med icke gatlegala bilar så kommer den nog stå sig ganska dåligt, nu gör den iofs det även mot gatlegala då Porsche 911 har kört ca 50 sekunder snabbare än Plaid.
Ska något jämföras med Porsches Manthey GT2 RS bör det vara en unplugged performance plaid med keramiska bromsar, bandäck och modifieringar på fjädring och aero. Det kommer säkert sådana tider så småningom, men nu fick vi åtminstone bekräftat att Plaid är extremt kompetent även på NBR i standardutförande.
“The 911 GT2 RS sticks to the track like glue with the Manthey Performance Kit,” Kers said. “You feel as if you’re in a racing car, especially on faster corners. It is truly breathtaking how the car puts its 700PS (691bhp) down, and how incredibly well it brakes while always remaining easy to control.”
That Performance Kit is only available as a package, although Porsche is evaluating the purchase of individual parts. It includes new flaps on the front spoiler, a carbon underbody and air guide elements around the front wheels. As a result, there’s now 70kg of downforce (up from 49kg) at 124mph on the front axle. Thanks to a new rear spoiler, modified diffuser and ‘aerodiscs’ on the wheels, rear downforce rises to a whopping 200kg (up from 93kg) at the same speed.
The front shocks are adjustable, it gets special racing brake pads, steel-encased brake lines, and magnesium wheels offering up a 11.4kg weight saving over standard. Plus, there’s an additional water tank for the intercoolers that increases capacity by nine litres."
Men varför jämför man en Plaid på över 1000 Hk med Taycan som kördes med 400 Hk mindre? Känns inte riktigt rättvist?
Är Plaid väsentligt dyrare så är det absolut inte rättvist kan jag hålla med om.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Model S på Nürburg ring
Kul inte bara med elbilsrekordet, men även att det var en svensk som satte det!Jordad skrev:Okej. Officiella tiden var 7:35 och toppfarten 279kmh: https://nuerburgring.de/news/tesla-faeh ... ofahrzeuge
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model S på Nürburg ring
Lite beroende på däck, men drar till med en gissning på 7.15 för det långa varvet med gatlegala däck.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- Frippanecci
- Teslaägare
- Inlägg: 481
- Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: Model S på Nürburg ring
Track Package har dom ju inte släppt till M3P än i Sverige, men dom måste banne mig göra det till Plaiden.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
Re: Model S på Nürburg ring
Tycker de borde sälja till både M3P och MSP i EU.Frippanecci skrev:Track Package har dom ju inte släppt till M3P än i Sverige, men dom måste banne mig göra det till Plaiden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Model S på Nürburg ring
https://www.topgear.com/car-news/electr ... lap-record
Så är Porsche tillbaka, 7:33, hela 2 sekunder snabbare än Plaid.
Så är Porsche tillbaka, 7:33, hela 2 sekunder snabbare än Plaid.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Model S på Nürburg ring
Credde skrev:https://www.topgear.com/car-news/electr ... lap-record
Så är Porsche tillbaka, 7:33, hela 2 sekunder snabbare än Plaid.
Ja otroligt. Tycker dock man gott kan använda en ICE om man håller på med dylikt.
Re: Model S på Nürburg ring
Vart går gränsen för standardbil? Är inte Rimac standard men den kanske bara inte är körd på ringen?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Model S på Nürburg ring
Sätt på Porschens däck på Plaid så har vi ett nytt rekord
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model S på Nürburg ring
Nu vet jag inte vad det satt för däck på Teslan när den kördes men när man specialutvecklar ett bandäck och sätter på som "standardutrustning" så börjar det lukta lite.Legato skrev:Sätt på Porschens däck på Plaid så har vi ett nytt rekord
Oavsett vem som gör det.
Re: Model S på Nürburg ring
Vet inte heller, men läste någonstans att Teslan hade däck med treadwear 300 och Porschens 40... Stämmer det så är det som natt och dag. Helt vanliga "sportdäck" för vardagsbruk vs extrema racingdäck.[JM] skrev:Nu vet jag inte vad det satt för däck på Teslan när den kördes men när man specialutvecklar ett bandäck och sätter på som "standardutrustning" så börjar det lukta lite.Legato skrev:Sätt på Porschens däck på Plaid så har vi ett nytt rekord
Oavsett vem som gör det.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Model S på Nürburg ring
Porschen rullade på Pirelli P Zero Corsas.Legato skrev:Vet inte heller, men läste någonstans att Teslan hade däck med treadwear 300 och Porschens 40... Stämmer det så är det som natt och dag. Helt vanliga "sportdäck" för vardagsbruk vs extrema racingdäck.[JM] skrev:Nu vet jag inte vad det satt för däck på Teslan när den kördes men när man specialutvecklar ett bandäck och sätter på som "standardutrustning" så börjar det lukta lite.Legato skrev:Sätt på Porschens däck på Plaid så har vi ett nytt rekord
Oavsett vem som gör det.
Helt vanliga prestandadäck du kan köpa via valfri webbhandlare idag.
Re: Model S på Nürburg ring
"Helt vanliga" är de ju knappast. Model S Plaids PS4:or däremot är "helt vanliga".R_Edvinsson skrev:Porschen rullade på Pirelli P Zero Corsas.Legato skrev:Vet inte heller, men läste någonstans att Teslan hade däck med treadwear 300 och Porschens 40... Stämmer det så är det som natt och dag. Helt vanliga "sportdäck" för vardagsbruk vs extrema racingdäck.[JM] skrev:Nu vet jag inte vad det satt för däck på Teslan när den kördes men när man specialutvecklar ett bandäck och sätter på som "standardutrustning" så börjar det lukta lite.Legato skrev:Sätt på Porschens däck på Plaid så har vi ett nytt rekord
Oavsett vem som gör det.
Helt vanliga prestandadäck du kan köpa via valfri webbhandlare idag.
"Even if technically road legal the Pirelli P Zero Corsa are really designed for track use only and Porsche suggests its customers should swap the wheel and tyre package for the standard road wheels once off the race track."
""Their tire compound is similar to that of racing tires,” Porsche said"
För övrigt körde ju en Plaid S på 7:30.9 i september 2021, men antar att det inte var ett officiellt rekordförsök.
Hur som helst helt uppenbart att Plaid lätt slår 7:33 med mer racinganpassade däck och bättre bromsar. Plaid utan track package har ju tyvärr riktigt trötta bromsar.
Sen är ju uppenbarligen Porschen ett bättre banbygge i grunden, prestandamässigt är ju bilarna i helt olika ligor egentligen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021