Sida 1 av 18

Model S på Nürburg ring

Postat: 06 sep 2019 11:08
av Pontus
Någon som vet mer om detta och hur skiljer sig en ny model S mot de som testats tidigare där?
https://electrek.co/2019/09/05/tesla-mo ... he-taycan/

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 06 sep 2019 11:12
av Legato
Pontus skrev:
Någon som vet mer om detta och hur skiljer sig en ny model S mot de som testats tidigare där?
https://electrek.co/2019/09/05/tesla-mo ... he-taycan/
Ganska lång diskussion i Taycan-tråden :)

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... &start=680

(Därmed inte sagt att det inte förtjänar en ny/egen tråd, orkar dock personligen inte skriva samma saker igen ;) )

För mig är det otänkbart att de skickar en Model S som inte slår Taycans rekord. Min förhoppning är att det görs med en uppdaterad eller extrautrustad Model S som i samband med det släpps till försäljning. (Att nuvarande SPL skulle slå Taycans tid utan modifikationer känns otänkbart).

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 06 sep 2019 11:18
av Verdi
Jag upprepar mig.

För att Tesla ska ses som vinnare tycker jag det måste göras med en bil som kommer gå att köpa inom 6-12 månader till ett avsevärt lägre pris än Taycan.

Dvs det duger inte om de kommer med en specialpreppad race-version som inte går att köpa och om den var till salu skulle kosta mer än Porschen.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 06 sep 2019 11:23
av PhR34k
Tyckte dock inte att Porschens tid var out of this world direkt. 7.45?
Har en MS P100DL dålig fjädring och chassi?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 06 sep 2019 11:26
av Legato
PhR34k skrev:
Tyckte dock inte att Porschens tid var out of this world direkt. 7.45?
Har en MS P100DL dålig fjädring och chassi?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Dålig vet jag inte, men sämre än en ren sportbil som Taycan absolut. Framförallt är det nog batterikylningen som inte räcker till dock. Den klarar inte ett så långt lopp i hög fart utan modifieringar.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 06 sep 2019 11:34
av Verdi
PhR34k skrev:
Tyckte dock inte att Porschens tid var out of this world direkt. 7.45?
Har en MS P100DL dålig fjädring och chassi?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Nästan. Var 7:42.

Nej men helt ok ändå. Kom ihåg att Taycan väger in på 2,3 ton.

Andra bilar i samma härad.

7:39 Ferrari 430 Scuderia
7:40 Bugatti Veyron 16.4
7:40 Porsche 911 GT3 (997.2)
7:40 Mercedes-Benz SLR McLaren
7:42 Porsche Cayman GT4 (981)
7:42 Porsche 911 GT3 (997)
7:42 Lamborghini Murciélago LP670-4 SuperVeloce


Dock finns det flera 4-dörrars som är snabbare.

7:38.92 BMW M5 (F90)
7:39 Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (2015)


Det är dock en rejäl bit kvar till den snabbaste Porschen (som faktiskt inte är 918 längre)

6:47.25 Porsche 911 GT2 RS (991.2)
6:56.4 Porsche 911 GT3 RS (991.2)
6:57 Porsche 918 Spyder

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 06 sep 2019 11:38
av TiborBlomhall
Efter att ha kört Model S på bana måste jag säga att det är framför allt originaldäcken som inte håller utan bokstavligen smälter.

Och på längre banor begränsas effekten efter ett tag.

Och bromsarna kan bli överhettade och tappa grepp.

Fixar Tesla 2-3 av ovan punkter kan de ha en chans. Model S är ju både lättare och starkare än Taycan.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 06 sep 2019 11:39
av dd88
Verdi skrev:
Dock finns det flera 4-dörrars som är snabbare.

7:38.92 BMW M5 (F90)
7:39 Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (2015)
7:13 Jaguar XE SV Project 8

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 06 sep 2019 11:42
av Verdi
dd88 skrev:
Verdi skrev:
Dock finns det flera 4-dörrars som är snabbare.

7:38.92 BMW M5 (F90)
7:39 Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (2015)
7:13 Jaguar XE SV Project 8

Aj, dålig koll på den. Den är väl löjligt dyr dock?

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 06 sep 2019 11:46
av helix
Taycan är absolut bättre när det kommer till repeterbar prestanda och allt annat vore konstigt givet hur mycket Porsche investerat inom just det här området och all kunskap man har byggt upp från motorsport genom åren. Dock tycker jag det är mycket överdrifter på andra hållet också att en P100D överhettas efter några acceleration osv. Mycket folk på Internet som inte ens provat bilen som kryddar och gärna skriker ut att en P100D överhettas bara man accelererar lite...

När jag hade min P100DL som inte ens var en Raven så körde jag den hårt just för att själv testa hur bilen reagerar på hård körning och repeterbarhet. Gjorde upprepade accelerationer utan någon direkt märkbar avmattning. Det kanske är så att accdeleration 1, 2 och 3 får man 0-100 sub 2.8 sek. Acceleration 4 och 5 så blir det 2.9 sek. När man accelererar för 10:e gången gör den 0-100 på 3,1 sek osv. Gör man en rimlig paus på några minuter så kyler den ner och man har full prestanda direkt. Dessutom är det fel att skriva att den överhettas. Det är snarare så att effekten begränsas och kylning tar vid för att förhindra att den överhettas.

Är det något som inte hänger med så är det bromsarna och det pre-Raven chassit jag hade på min tidigare P100D. Chassit var ganska svampigt och man kände bilens tyng rejält i kurvorna. Men Tesla kan ju nu välja att lansera ett Track-Pack med keramiska bromsar, styvare chassi med mera. Antar också att nya Raven-chassit kanske går att kalibrera en smula mer också även om det är mer troligt att Tesla kanske sätter in ett mer sportkalibrerat chassi med annan hårdvara. Chassit i Model 3 Performance är exempelvis i en helt annan liga och känns generellt mer "tyskt" :)

Intressant är också att inte ens Taycan är fullt repeterbar även om nu Porsche ger sken av detta i marknadsföringen. De skriver själva att effekten är repeterbar, men inte i följd. Dvs, det krävs att drivlinan vilar mellan varven, annars begränsas kraften, precis som med Teslan. Läs här vad Porsche själva skriver för disclaimers gällande prestanda i Taycan
taycan11.png

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 06 sep 2019 11:52
av TiborBlomhall
helix skrev:
Bild
Lol "den är repeterbar fast inte" :lol:

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 06 sep 2019 12:03
av fth
TiborBlomhall skrev:
Lol "den är repeterbar fast inte" :lol:
Vilken grym friskrivning, "repeatedly but not consecutively", det går alltså att upprepa, men inte i en följd?
Var drar dom gränsen mellan "repeatedly" och "consecutively" undrar man då, en minut, en timme, en dag?

Här har Porsche-juristerna varit inne och petat i formuleringen tror jag :D

/fth

Model S på Nürburg ring

Postat: 06 sep 2019 12:46
av taliz
Som jag gissat tidigare har Tesla antagligen planerat långt i förväg att stjäla rampljuset från Porsche.

Den S som de kör runt ringen kan vara den uppdaterade versionen med 2170-pack osv(lägre vikt, bättre kylning, laddhastighet etc).
Lanseras kanske primärt som en ny Performance med track-mode etc likt Model 3 P.

MEN, då bör vi inte få se resultatet innan september är slut, isf skulle de ju döda efterfrågan på befintliga P såhär i slutet av Q3.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 06 sep 2019 16:41
av Lessmog
Fantastiskt vad man kan åstadkomma med know-how, djärvhet och lite tejp :mrgreen:


Det finns en tråd på TMC för entusiaster (ej säkert experter)
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ek.165251/

Själv gissar jag att Tesla inte har annat än lätt modifierat en Raven stock-car (bromsar, däck, spoilern och inte minst SW -- möjligen styvare och/eller mer aktiv fjädring då).

Vi lär snart få se hur det hela funkar. Hur som helst skapar duellen gratis PR, för Tesla och för elbilar.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 06 sep 2019 19:54
av Fredrik j
Lessmog skrev:
Fantastiskt vad man kan åstadkomma med know-how, djärvhet och lite tejp :mrgreen:


Det finns en tråd på TMC för entusiaster (ej säkert experter)
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ek.165251/

Själv gissar jag att Tesla inte har annat än lätt modifierat en Raven stock-car (bromsar, däck, spoilern och inte minst SW -- möjligen styvare och/eller mer aktiv fjädring då).

Vi lär snart få se hur det hela funkar. Hur som helst skapar duellen gratis PR, för Tesla och för elbilar.
Precis. När två tillvekare tävlar om vem som är snabbast runt ringen får bägge bra publicitet. Det värsta som kan hända är tekniska problem. Inte bra reklam.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 06 sep 2019 20:19
av Henrik Torphammar
https://www.yr.no/sted/Tyskland/Rheinla ... arsel.html

Fredag den 13:e, sol, 20grader och medvind!

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 06 sep 2019 20:28
av Svenssons
Verdi skrev:
Jag upprepar mig.

För att Tesla ska ses som vinnare tycker jag det måste göras med en bil som kommer gå att köpa inom 6-12 månader till ett avsevärt lägre pris än Taycan.

Dvs det duger inte om de kommer med en specialpreppad race-version som inte går att köpa och om den var till salu skulle kosta mer än Porschen.
Så en modifierad Tesla om den slår Porsche Taycans tid måste vara avsevärt billigare och finnas för köp inom 12 månader även ifall den modifierade Porsche Taycan som gjorde varvet på 7:42 inte finns till salu för ens än 2,8 miljoner för annars räknas inte Teslas tid?

Nu hoppas jag att Tesla slår mynt på detta mer än som ett marknadsföringstrick. En track option för 500kkr med bättre däck, bromsar, kylning kanske annan batterikemi för lättare batteripack och högre C-värde och lite annat skulle ju kunna vara något. Det är ju ändå miljonen billigare... Problemet lär ju vara det där att få ut den till försäljning på 12 månader.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 06 sep 2019 20:40
av jeppe_sthlm
Det är ju inte direkt som att Tesla inte har vetat om att Taycan skulle komma, så de kan ju mycket väl ha filat på både det ena och det andra och väntat på att Porsche skulle spela ut korten först. Nu vet de vad de behöver knäcka och kan välja den lösning som passar.

Att släppa något innan Porsche hade ju varit lite onödigt, då de redan är herren på täppan med P100D.

Vi vet ju också att Tesla är duktiga på att göra modellförändringar on-the-fly, så det ska de nog fixa :-)

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 06 sep 2019 21:10
av Lessmog
jeppe_sthlm skrev:
Det är ju inte direkt som att Tesla inte har vetat om att Taycan skulle komma, så de kan ju mycket väl ha filat på både det ena och det andra och väntat på att Porsche skulle spela ut korten först. Nu vet de vad de behöver knäcka och kan välja den lösning som passar.

Att släppa något innan Porsche hade ju varit lite onödigt, då de redan är herren på täppan med P100D.

Vi vet ju också att Tesla är duktiga på att göra modellförändringar on-the-fly, så det ska de nog fixa :-)
Som sagt, lite tejp och plexiglas -- voilà, trimmad akterspoiler! :geek:

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 07 sep 2019 15:26
av Tjosansa
Hoppas Elon döper denna till “Model S Not a Turbo”

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 07 sep 2019 17:17
av PhR34k
https://feber.se/fordon/musk-skickar-en ... ng/401729/

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 07 sep 2019 21:39
av Fredrik j
Om nu ringen är fullbokad borde porsche syna korten och erbjuda en av sina bokningar som dom säkert har...

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 08 sep 2019 07:12
av Pontus
Fredrik j skrev:
Om nu ringen är fullbokad borde porsche syna korten och erbjuda en av sina bokningar som dom säkert har...
Låter inte troligt. Även Porsche vet att detta rekord kommer bli slaget och då verkar det bara dumt att hjälpa till att påskynda den processen skulle jag säga.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 08 sep 2019 12:18
av jpetters
Förare löst. Bild

Bild

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 08 sep 2019 12:47
av Pontus
Haha, det vore något med Nico bakom ratten.
Kanske borde erbjuda mig om dom vill ha en billigare förare :D

Lite OT: Vad är den snabbaste 4 dörrars vätgasbilen runt ringen?