Lyfta Teslan på en billyft

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Lyfta Teslan på en billyft

Inlägg av renes »

bonath skrev:
Snubblaren skrev:
https://www.banggood.com/sv/Rubber-Jack ... rehouse=CN

Dessa borde väl annars vara bättre om man inte vill snickra själv? :)

117 kr styck...
Köpte en set av 4 precis likadana som i banggood länken ovan via Amazon.co.uk. Med frakt och allt blev det 696 kr. Döm mig inte...
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Lyfta Teslan på en billyft

Inlägg av sven-labil »

Det verkar enklare att bygga klossar till en Model 3, under en S ser det ut så här:
IMG_1146.JPG
Aluminiumdistanserna håller upp magneterna tillräckligt högt för att dragkraften mot skruvarna på bilen ska räcka för att lyfta dem så att skallarna på skruvarna som går in i distansen från andra hållet bottnar i de försänkta hålen i gummiklossen och håller upp den mot bilen.
Dörrstoppen styr mot mittenhålet så klossen hamnar centrerat under lyftpunkten och magneterna drar den till rätt vinkel.
(Jag satte tryckluftsslang i hålen som skruvarna löper för att minska friktionen. Det hade såklart varit enklare att ha längre distanser och fasta magneter men då skulle det kanske funnits en risk att en del kraft överförts till fästskruvarna på bilen.)
Jag kan göra en ritning om någon är sugen på att bygga likadana trots att det finns en del liknande att köpa.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Lyfta Teslan på en billyft

Inlägg av [JM] »

sven-labil skrev:
Det verkar enklare att bygga klossar till en Model 3, under en S ser det ut så här:
IMG_1146.JPG
Aluminiumdistanserna håller upp magneterna tillräckligt högt för att dragkraften mot skruvarna på bilen ska räcka för att lyfta dem så att skallarna på skruvarna som går in i distansen från andra hållet bottnar i de försänkta hålen i gummiklossen och håller upp den mot bilen.
Dörrstoppen styr mot mittenhålet så klossen hamnar centrerat under lyftpunkten och magneterna drar den till rätt vinkel.
(Jag satte tryckluftsslang i hålen som skruvarna löper för att minska friktionen. Det hade såklart varit enklare att ha längre distanser och fasta magneter men då skulle det kanske funnits en risk att en del kraft överförts till fästskruvarna på bilen.)
Jag kan göra en ritning om någon är sugen på att bygga likadana trots att det finns en del liknande att köpa.
Jag kikar gärna på en ritning.
DIY FTW.
Kommer inte vara alltför kritisk mot dina paintskillz ;)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6182
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Lyfta Teslan på en billyft

Inlägg av spacecoin »

Finns ritning för enklare modell här:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... l-s.81179/
Delpiero
Inlägg: 118
Blev medlem: 27 apr 2015 21:51

Re: Lyfta Teslan på en billyft

Inlägg av Delpiero »

Överdriver man detta lite?

Har en model 3.
Tänker lämna in bilen och redan köpta vinterdäck på en däckverkstad.

Jag skriver ut sidan om ”lyftpunkter” från manualen och ger däckkillarna när jag kommer.
Då är man safe, eller?
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Lyfta Teslan på en billyft

Inlägg av sven-labil »

[JM] skrev:
sven-labil skrev:
Det verkar enklare att bygga klossar till en Model 3, under en S ser det ut så här:
Bilagan IMG_1146.JPG finns inte längre
Aluminiumdistanserna håller upp magneterna tillräckligt högt för att dragkraften mot skruvarna på bilen ska räcka för att lyfta dem så att skallarna på skruvarna som går in i distansen från andra hållet bottnar i de försänkta hålen i gummiklossen och håller upp den mot bilen.
Dörrstoppen styr mot mittenhålet så klossen hamnar centrerat under lyftpunkten och magneterna drar den till rätt vinkel.
(Jag satte tryckluftsslang i hålen som skruvarna löper för att minska friktionen. Det hade såklart varit enklare att ha längre distanser och fasta magneter men då skulle det kanske funnits en risk att en del kraft överförts till fästskruvarna på bilen.)
Jag kan göra en ritning om någon är sugen på att bygga likadana trots att det finns en del liknande att köpa.
Jag kikar gärna på en ritning.
DIY FTW.
Kommer inte vara alltför kritisk mot dina paintskillz ;)
Bara de paranoida överlever!

Hjälper några "skillz" i Paint? Oändligt tålamod kanske? I brist på CAD-program så får det duga med papper:
IMG_2751.JPG
Klossarna är 145x65x30 mm. Styrningen och magneterna är centrerade längs mitten. Egentligen ska de inte sitta helt symmetriskt, men då blir det ju nödvändigt att montera klossen med rätt sida in vilket delvis skulle förstöra poängen ;)
Gummiplattorna är XRLK007 från IKH. De är 150 x 200 mm så det behövdes två. Tyvärr var de lite för mjuka, (65 Shore,) så jag behövde lägga en extra kloss under när jag använde garagedomkraften. Det kanske funkar med en större lyftplatta, men hårdare gummi vore bättre.
Magneterna är 09.GT16M6 från Magnetvaruhuset.
Dörrstoppen är 40-7869 från Clas Ohlson.
Distanserna stal jag från en skrotlåda på jobbet. 10 mm aluminiumstång med ett litet hål i mitten. Kapade till lagom längd, borrade upp och gängade M6.
8 mm tryckluftslang passar bra på M6.
Distanserna sitter med M6x20 insex.
Dörrstoppen sitter med försänkt M5x16 (så kunde jag borra stället för att planförsänka hålet) mutter och bricka.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Lyfta Teslan på en billyft

Inlägg av [JM] »

sven-labil skrev:
[JM] skrev:
sven-labil skrev:
Det verkar enklare att bygga klossar till en Model 3, under en S ser det ut så här:
IMG_1146.JPG
Aluminiumdistanserna håller upp magneterna tillräckligt högt för att dragkraften mot skruvarna på bilen ska räcka för att lyfta dem så att skallarna på skruvarna som går in i distansen från andra hållet bottnar i de försänkta hålen i gummiklossen och håller upp den mot bilen.
Dörrstoppen styr mot mittenhålet så klossen hamnar centrerat under lyftpunkten och magneterna drar den till rätt vinkel.
(Jag satte tryckluftsslang i hålen som skruvarna löper för att minska friktionen. Det hade såklart varit enklare att ha längre distanser och fasta magneter men då skulle det kanske funnits en risk att en del kraft överförts till fästskruvarna på bilen.)
Jag kan göra en ritning om någon är sugen på att bygga likadana trots att det finns en del liknande att köpa.
Jag kikar gärna på en ritning.
DIY FTW.
Kommer inte vara alltför kritisk mot dina paintskillz ;)
Bara de paranoida överlever!

Hjälper några "skillz" i Paint? Oändligt tålamod kanske? I brist på CAD-program så får det duga med papper:
IMG_2751.JPG
Klossarna är 145x65x30 mm. Styrningen och magneterna är centrerade längs mitten. Egentligen ska de inte sitta helt symmetriskt, men då blir det ju nödvändigt att montera klossen med rätt sida in vilket delvis skulle förstöra poängen ;)
Gummiplattorna är XRLK007 från IKH. De är 150 x 200 mm så det behövdes två. Tyvärr var de lite för mjuka, (65 Shore,) så jag behövde lägga en extra kloss under när jag använde garagedomkraften. Det kanske funkar med en större lyftplatta, men hårdare gummi vore bättre.
Magneterna är 09.GT16M6 från Magnetvaruhuset.
Dörrstoppen är 40-7869 från Clas Ohlson.
Distanserna stal jag från en skrotlåda på jobbet. 10 mm aluminiumstång med ett litet hål i mitten. Kapade till lagom längd, borrade upp och gängade M6.
8 mm tryckluftslang passar bra på M6.
Distanserna sitter med M6x20 insex.
Dörrstoppen sitter med försänkt M5x16 (så kunde jag borra stället för att planförsänka hålet) mutter och bricka.
Klockrent. Tackar allra ödmjukast.
Gällande de paranoida så skriver jag under på det direkt. :D

Mitt personliga motto:
Assumption is the mother of all fuckups.
Delpiero
Inlägg: 118
Blev medlem: 27 apr 2015 21:51

Re: Lyfta Teslan på en billyft

Inlägg av Delpiero »

Delpiero skrev:
Överdriver man detta lite?

Har en model 3.
Tänker lämna in bilen och redan köpta vinterdäck på en däckverkstad.

Jag skriver ut sidan om ”lyftpunkter” från manualen och ger däckkillarna när jag kommer.
Då är man safe, eller?
Citerar mig själv, frågan kvarstår ovan.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Lyfta Teslan på en billyft

Inlägg av kikat »

Delpiero skrev:
Delpiero skrev:
Överdriver man detta lite?

Har en model 3.
Tänker lämna in bilen och redan köpta vinterdäck på en däckverkstad.

Jag skriver ut sidan om ”lyftpunkter” från manualen och ger däckkillarna när jag kommer.
Då är man safe, eller?
Citerar mig själv, frågan kvarstår ovan.
Lämnar du in den hos en seriös däckbytare bör det inte vara några problem. Euromaster är partner för Tesla i Sverige så de bör ju veta hur det funkar men det skadar inte att fråga.
Akta dig för Däckskiftarna bara. Lämnade in min tidigare BMW till dem en gång, hann knappt gå ut ur bilen innan de hade hissat upp den i all hast vilket resulterade i att en plastpanel under bilen gick sönder. Dessutom försökte de sälja på mig otroligt överprisade däck fast det inte var något fel på de jag hade med mig.
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Lyfta Teslan på en billyft

Inlägg av TeslaM3 »

bonath skrev:
Snubblaren skrev:
https://www.banggood.com/sv/Rubber-Jack ... rehouse=CN

Dessa borde väl annars vara bättre om man inte vill snickra själv? :)

117 kr styck...

Jag köpte 4 puckar, https://www.biltema.se/fritid/sport/vin ... 2000028493
och en paket fästknoppar, https://www.biltema.se/fritid/tradgard/ ... 2000035589
Blev 93 spänn. Skruv hade jag innan. Tog tio minuter.
Snart dags att byta tillbaka till sommardäck:)
Fråga, vad behövs knoppen till? Räcker inte en puck på domkraften? Antar att det är bara är att slänga under pucken på domkraften och lyfta? Är knoppen något som gör att man sätter den på rätt ställe?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6182
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Lyfta Teslan på en billyft

Inlägg av spacecoin »

TeslaM3 skrev:
Fråga, vad behövs knoppen till? Räcker inte en puck på domkraften? Antar att det är bara är att slänga under pucken på domkraften och lyfta? Är knoppen något som gör att man sätter den på rätt ställe?
Ja, det finns tre hål (på x iaf) på fyra ställen där man ska lyfta.
Användarvisningsbild
Magicmike
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 dec 2019 18:09
Ort: Söderåkra

Re: Lyfta Teslan på en billyft

Inlägg av Magicmike »

https://www.banggood.com/sv/Car-Jack-Pa ... rehouse=CN

Inte så dyrt att beställa... frågan är om den hinner komma till svedala innan sommarsäsongen är garanterat här..
jag bytte till sommardäck i helgen (hos den lokala däckhandlaren) när jag egentligen bara tänkt att hämta sommardäcken :D . Hade med en liknande pryl som den i länken och handlaren verkade tycka om den. Han Använde vanlig verkstadsdomkraft som lyftverktyg förstås och bytte utanför hallen.
Mvh
Micke
Skriv svar