Vad är specifikt för model S i olika länder?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Alven
Inlägg: 32
Blev medlem: 04 maj 2014 14:30

Vad är specifikt för model S i olika länder?

Inlägg av Alven »

Vad förlorar man på att köpa en Tesla i Finland för att slippa vänta? Vad kommer inte att följa med till Sverige som är speciellt anpassat för Finland? Vilka mjukvaror skiljer? Funkar internet uppkopplingen i alla länder om man reser genom europa t.ex? Någon som har koll?
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Vad är specifikt för model S i olika länder?

Inlägg av Kalle »

Varför skulle du vänta kortare i finland?
De har ju samma leverans prosedur som sverige hadde innan tesla fick ett SC i sthlm.
Norge är lite anorlunda iom att de är utanför eu och behöver där med inte montera bilarna i holland först.
Vad ja förstår så är bilarna de samma i hela europa.
Alven
Inlägg: 32
Blev medlem: 04 maj 2014 14:30

Re: Vad är specifikt för model S i olika länder?

Inlägg av Alven »

I Finland har en bilfirma beställt 30 bilar som man kan köpa direkt utan vänte tkd men till något högre pris. Men har hört att vissa funktioner är specifikt för varje land och följer inte med över gränsen. Hur är det med gratis uppkoppling funkar detta i flera länder och i så fall vilka? När man kör genom europa.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vad är specifikt för model S i olika länder?

Inlägg av TiborBlomhall »

Uppkopplingen funkar nog, men programuppdateringarna blir det värre med. Vad jag har förstått blåses ny programvara ner olika tidpunkter i olika länder, och vete fanken om ny programvara blåses ner i bilar som befinner sig utomlands (roamingavgifter).

Jag skrev om de bilarna i fjol - har de fortfarande inte sålt alla?
http://teslaclubsweden.se/vill-du-kopa-en-tesla-idag/
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Vad är specifikt för model S i olika länder?

Inlägg av Kalle »

Har man wifi i garaget funkar de nog med.
Men maila tesla sthlm och fråga om de kan konventera en finsk tesla till en dvensk.
Alven
Inlägg: 32
Blev medlem: 04 maj 2014 14:30

Re: Vad är specifikt för model S i olika länder?

Inlägg av Alven »

Om internet uppkopplingen är fri och funkar i hela Europa så ska väl uppdateringarna funka också. Annars blir det problem om man visstas utomlands halva delen av året med bilen. Vet någon om 12 volts batteriet hålls laddat och fullt oavbrutet eller om man kan riskera att ladda ur det om man förbrukar mycket då man står parkerad t.ex? Har hört att många haft problem med detta men vet ej om det berott på att laddningen från batteri packet slutat funka eller om det inte finns någon sådan alls.
Användarvisningsbild
hasse_h
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 02 apr 2014 13:33

Re: Vad är specifikt för model S i olika länder?

Inlägg av hasse_h »

TiborBlomhall skrev:
Uppkopplingen funkar nog, men programuppdateringarna blir det värre med. Vad jag har förstått blåses ny programvara ner olika tidpunkter i olika länder, och vete fanken om ny programvara blåses ner i bilar som befinner sig utomlands (roamingavgifter).

Jag skrev om de bilarna i fjol - har de fortfarande inte sålt alla?
http://teslaclubsweden.se/vill-du-kopa-en-tesla-idag/
Den enda invändning jag kan tänka mig mot att köpa en bil i Finland är att den inte får vara intullad, för då har du betalat en extra importaccis på 5% som inte finns i Sverige. 5% blir ju en del på en så här dyr bil...

Tror inte de har några roamingavgifter i Europa. Jag har fått uppfattningen att allt är köpt av Telefonica, och är ett stort VPN som slutar i Madrid. Telefonica kan sen ha köpt upp trafik av lokala operatörer i de länder där de inte själva finns, men högst antagligen till fast pris eller extremt bulkpris per gigabyte. Det är bara att kolla: Om alla ni som har en svensk Model S webbar in på www.whatismyip.com och berättar vilket land de säger att ni befinner er i så vet vi.
Skriv svar