0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av erkap »

Legato skrev:
erkap skrev:
K-Ankan skrev:
Tack.

Har också beställt men blir lite förvånad när Tesla inte kan ange villkoren. Det jag saknar är tex vilken referensräntan är. Annars blir det ju omöjligt att härleda den dagen de höjer räntan.

A
Min erfarenhet är att de flesta lån, inklusive bolån, följer inte en referensränta såsom Stibor. Banken kan fritt höja, eller sänka, räntan. Oftast måste man ta ett väldigt stort bolån, tex. 10M, för att få banken att följa Stibor. Det går såklart att förhandla på bolån.

Så på ett billån på <1M så är jag inte alls förvånad att det inte finns en extern referensränta, dvs. ränta som banken själva inte kontrollerar helt.

Jag vet dock inte om det är skillnad på privat och företagslån.
Stibor tror jag sällan/aldrig används av bankerna då deras upplåningskostnad inte behöver vara särskilt korrelerad till stibor.

Det man brukar förhandla fram är ju antingen en ränta på en viss bindningstid, eller en rabatt från deras listränta om man väljer rörlig (3-månadersränta). Referensräntan är då alltså den ränta banken publicerar på sin hemsida, och från denna dras det antal punkter man förhandlat fram.
Man kan få Stibor på större lån av banken. Vår BRF fick tex. det när vi omförhandlade lånen. Företaget som skötte förhandlingen åt oss påpekade att det är en fördel att få Stibor då bankerna inte själva kan höja som de vill.

På billånet jag har så har räntan höjts en gång, från 0.49% till 0.74%. Detta under en tvåårsperiod.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av Bjelke »

Var det kring årsskiftet när repo höjdes tro? Det var ju dessutom exakt 0,25% :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av erkap »

Bjelke skrev:
Var det kring årsskiftet när repo höjdes tro? Det var ju dessutom exakt 0,25% :)
Japp, DNB följde repo den gången. Förmodligen fortsätter de göra det om inget drastiskt sker i världen.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 375
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av jonsalgerier »

Är det någon som fått något skriftligt angående 0,25% räntan antingen i webben eller på något annat sätt i processen?
Jag har gått igenom hela processen nu, men överallt står det 1,95%.
Jag förväntas trycka på en knapp som godkänner villkoren (1,95%) men det känns ju lite dumt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av Legato »

jonsalgerier skrev:
Är det någon som fått något skriftligt angående 0,25% räntan antingen i webben eller på något annat sätt i processen?
Jag har gått igenom hela processen nu, men överallt står det 1,95%.
Jag förväntas trycka på en knapp som godkänner villkoren (1,95%) men det känns ju lite dumt.
Såg senast idag screenshots där det stod 0,25% under processen. Det är inte en performance du kollat på?

Står ju 0,25% längst upp på första vyn för både S&X ser jag nu...

https://www.tesla.com/sv_SE/modelx/design#battery
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Eliard
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 26 feb 2015 19:10
Ort: Uppsala

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av Eliard »

Är grymt sugen på att byta min M3LR ,mot en S eller X nu ,
Men kampanjerna lär inte bli sämre mot Q4 slut , så tror detta kommer tillbaka i december om det nu upphör snart .
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 375
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av jonsalgerier »

Legato skrev:
jonsalgerier skrev:
Är det någon som fått något skriftligt angående 0,25% räntan antingen i webben eller på något annat sätt i processen?
Jag har gått igenom hela processen nu, men överallt står det 1,95%.
Jag förväntas trycka på en knapp som godkänner villkoren (1,95%) men det känns ju lite dumt.
Såg senast idag screenshots där det stod 0,25% under processen. Det är inte en performance du kollat på?

Står ju 0,25% längst upp på första vyn för både S&X ser jag nu...

https://www.tesla.com/sv_SE/modelx/design#battery
Ja det står det när man beställer (precis som du säger, och jag var nog lite otydlig), men sedan i alla uträkningar står det 1,95%.
För att bli klar i beställningsprocessen så behöver jag nu godkänna DNBs villkor och där står också 1,95%.
Jag pratade med dem och de sade att de inte tänkte ändra någon ränta utan att Tesla fick sköta det.
Så jag pratade med Tesla och säljaren sade att "inga problem jag uppdaterar kontraktet". Men det står fortfarande fel när jag skall godkänna och DNB verkar inte ha blivit notifierade. Men detta var hyfsat sent på dagen så det kanske löser sig imorgon.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av Legato »

jonsalgerier skrev:
Legato skrev:
jonsalgerier skrev:
Är det någon som fått något skriftligt angående 0,25% räntan antingen i webben eller på något annat sätt i processen?
Jag har gått igenom hela processen nu, men överallt står det 1,95%.
Jag förväntas trycka på en knapp som godkänner villkoren (1,95%) men det känns ju lite dumt.
Såg senast idag screenshots där det stod 0,25% under processen. Det är inte en performance du kollat på?

Står ju 0,25% längst upp på första vyn för både S&X ser jag nu...

https://www.tesla.com/sv_SE/modelx/design#battery
Ja det står det när man beställer (precis som du säger, och jag var nog lite otydlig), men sedan i alla uträkningar står det 1,95%.
För att bli klar i beställningsprocessen så behöver jag nu godkänna DNBs villkor och där står också 1,95%.
Jag pratade med dem och de sade att de inte tänkte ändra någon ränta utan att Tesla fick sköta det.
Så jag pratade med Tesla och säljaren sade att "inga problem jag uppdaterar kontraktet". Men det står fortfarande fel när jag skall godkänna och DNB verkar inte ha blivit notifierade. Men detta var hyfsat sent på dagen så det kanske löser sig imorgon.
Hade inte oroat mig. Du har det ju dokumenterat att det ska vara 0,25%.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 375
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av jonsalgerier »

Legato skrev:
jonsalgerier skrev:
Legato skrev:
jonsalgerier skrev:
Är det någon som fått något skriftligt angående 0,25% räntan antingen i webben eller på något annat sätt i processen?
Jag har gått igenom hela processen nu, men överallt står det 1,95%.
Jag förväntas trycka på en knapp som godkänner villkoren (1,95%) men det känns ju lite dumt.
Såg senast idag screenshots där det stod 0,25% under processen. Det är inte en performance du kollat på?

Står ju 0,25% längst upp på första vyn för både S&X ser jag nu...

https://www.tesla.com/sv_SE/modelx/design#battery
Ja det står det när man beställer (precis som du säger, och jag var nog lite otydlig), men sedan i alla uträkningar står det 1,95%.
För att bli klar i beställningsprocessen så behöver jag nu godkänna DNBs villkor och där står också 1,95%.
Jag pratade med dem och de sade att de inte tänkte ändra någon ränta utan att Tesla fick sköta det.
Så jag pratade med Tesla och säljaren sade att "inga problem jag uppdaterar kontraktet". Men det står fortfarande fel när jag skall godkänna och DNB verkar inte ha blivit notifierade. Men detta var hyfsat sent på dagen så det kanske löser sig imorgon.
Hade inte oroat mig. Du har det ju dokumenterat att det ska vara 0,25%.
Nej jag är inte särskilt orolig, och jag postade innan jag pratat med vare sig Tesla eller DNB så nu känns det under kontroll.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av thnis »

jonsalgerier skrev:
Legato skrev:
jonsalgerier skrev:
Legato skrev:
jonsalgerier skrev:
Är det någon som fått något skriftligt angående 0,25% räntan antingen i webben eller på något annat sätt i processen?
Jag har gått igenom hela processen nu, men överallt står det 1,95%.
Jag förväntas trycka på en knapp som godkänner villkoren (1,95%) men det känns ju lite dumt.
Såg senast idag screenshots där det stod 0,25% under processen. Det är inte en performance du kollat på?

Står ju 0,25% längst upp på första vyn för både S&X ser jag nu...

https://www.tesla.com/sv_SE/modelx/design#battery
Ja det står det när man beställer (precis som du säger, och jag var nog lite otydlig), men sedan i alla uträkningar står det 1,95%.
För att bli klar i beställningsprocessen så behöver jag nu godkänna DNBs villkor och där står också 1,95%.
Jag pratade med dem och de sade att de inte tänkte ändra någon ränta utan att Tesla fick sköta det.
Så jag pratade med Tesla och säljaren sade att "inga problem jag uppdaterar kontraktet". Men det står fortfarande fel när jag skall godkänna och DNB verkar inte ha blivit notifierade. Men detta var hyfsat sent på dagen så det kanske löser sig imorgon.
Hade inte oroat mig. Du har det ju dokumenterat att det ska vara 0,25%.
Nej jag är inte särskilt orolig, och jag postade innan jag pratat med vare sig Tesla eller DNB så nu känns det under kontroll.
Hej på er alla!
Ni som tänker er att få 0,25% ränta. Kolla upp vad jag skrev tidigt i tråden, Det är ngt som inte stämmer med
Månadskostnaden... i’m just saying...
1,25 i ränta ja visst men det stämmer inte!
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 375
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av jonsalgerier »

thnis skrev:
Hej på er alla!
Ni som tänker er att få 0,25% ränta. Kolla upp vad jag skrev tidigt i tråden, Det är ngt som inte stämmer med
Månadskostnaden... i’m just saying...
1,25 i ränta ja visst men det stämmer inte!
Nej det känns inte som att deras verktyg hänger med riktigt.
Så jag förväntar mig lägre månadskostnad än vad jag kommit överens med dem om när det väl skall börja betalas.
Dessutom kommer ju miljöbonusen ramla in om leverans + 6 månader så då kommer den sjunka ytterligare.
Användarvisningsbild
jakobt
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 jan 2017 00:16
Ort: Karlstad

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av jakobt »

Är det någon som har fått svar från Tesla/DNB vad som gäller om leveransen sker efter 31/12? Utebli rabatten då?
Model S Long Range
Peugeot e-208 beställd
Användarvisningsbild
Cay
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 27 maj 2017 20:25

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av Cay »

Jepp, årsskiftet är gränsen har jag fått bekräftat från en säljare. Kan de inte erbjuda exakt den konfiguration du beställt senast 3 nov, så kommer de att erbjuda dig en ”likvärdig”. Sedan är det upp till dig att stå fast vid ditt förstaval, med leverans efter nyår och högre ränta, eller acceptera det som finns/erbjuds.
Användarvisningsbild
jakobt
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 jan 2017 00:16
Ort: Karlstad

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av jakobt »

OK, jag förstår. Vad anser de är en likvärdig? Annan färg?
Om de inte kan erbjuda en som de anser är likvärdig, vad händer då?

Och slutligen, varför sätter de ett villkorat datum den 3 november när de inte kan garantera leverans inom det andra villkorade datumet? Sjukt märkligt upplägg.
Model S Long Range
Peugeot e-208 beställd
Användarvisningsbild
khybner
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 okt 2019 15:00

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av khybner »

jakobt skrev:
Är det någon som har fått svar från Tesla/DNB vad som gäller om leveransen sker efter 31/12? Utebli rabatten då?
Jag beställde på den gamla kampanjen (0,99% vid beställning i aug för leverans senast 30/9).

Har inte fått bilen ännu men har kollat med Tesla och kampanjräntan gäller ändå (i alla fall för mig)
Seimawn
Inlägg: 43
Blev medlem: 09 jul 2019 19:00

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av Seimawn »

khybner skrev:
jakobt skrev:
Är det någon som har fått svar från Tesla/DNB vad som gäller om leveransen sker efter 31/12? Utebli rabatten då?
Jag beställde på den gamla kampanjen (0,99% vid beställning i aug för leverans senast 30/9).

Har inte fått bilen ännu men har kollat med Tesla och kampanjräntan gäller ändå (i alla fall för mig)
Samma här. Ringde dock och bad om att få ta del av nya räntan eftersom min beställning inte gått till produktion. Det var inga konstigheter!
K-Ankan
Inlägg: 30
Blev medlem: 18 okt 2019 22:00

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av K-Ankan »

Beställde också en S på kampanjen för en knapp månad sen. Tog en ”lagerbil” avsedd för Sverige men det är snart en månad sen och har inte hört nånting. Tycker det är rätt märkligt. Kan ju inte påstå att man är speciellt imponerad av Tesla än så länge. Alla frågor man har kring kampanjen eller försäkring etc hänvisas hela tiden till 3e part. Inte så premium enligt min definition iallafall.

Nån som vet vad som händer om man avbeställer? Får man tillbaka de 30 00:-?

K-A
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av Gustafsson »

K-Ankan skrev:
Beställde också en S på kampanjen för en knapp månad sen. Tog en ”lagerbil” avsedd för Sverige men det är snart en månad sen och har inte hört nånting. Tycker det är rätt märkligt. Kan ju inte påstå att man är speciellt imponerad av Tesla än så länge. Alla frågor man har kring kampanjen eller försäkring etc hänvisas hela tiden till 3e part. Inte så premium enligt min definition iallafall.

Nån som vet vad som händer om man avbeställer? Får man tillbaka de 30 00:-?

K-A
Ett billån till 0,25% ränta är väl ändå rätt imponerande ? Tesla är ju inte heller något försäkringsbolag, så det är väl inte heller konstigt att de hänvisar till försäkringsbolagen där. Det som inte är premium är bristen på dialog och uppdateringar till kund. På den tiden jag köpte Toyota var det inte svårt att få tag i säljaren eller service, det vara bara det att den info jag fick inför köp inte var korrekt. Efter köpet fanns det ingen som tog ansvar för att säljaren lovat för mycket. Retar mig fortfarande på Toyota, 7 år efteråt, när jag tänker på det. Teslas kundorganisation suger ibland, men nästan alla bilar är otroligt bra och levererar mer än man trodde. Konkurrensen från andra framöver kommer att tvinga Tesla att förbättra sig, men så länge de säljer allt de kan tillverka är nog incitamentet för kundvård mindre än det borde vara.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
K-Ankan
Inlägg: 30
Blev medlem: 18 okt 2019 22:00

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av K-Ankan »

Syftade just på kommunikationen och bristande information
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av Robertrimmevik »

Har tänkt att beställa en SLR ikväll. En fråga bara är det något strul om man vill ha igen handpenningen på 30 000kr om jag skulle ångra mig av någon anledning. Är det någon här som ångrat sig och fått igen pengarna smidigt och utan några avgifter?
Användarvisningsbild
Cay
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 27 maj 2017 20:25

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av Cay »

Det är nog många här på forumet som kan vittna om bra hantering när man ångrar sig och vill ha tillbaks sin deposition. Det har åtminstone fungerat bra (enkelt, snabbt) för mig.
Användarvisningsbild
jakobt
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 jan 2017 00:16
Ort: Karlstad

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av jakobt »

Cay skrev:
Det är nog många här på forumet som kan vittna om bra hantering när man ångrar sig och vill ha tillbaks sin deposition. Det har åtminstone fungerat bra (enkelt, snabbt) för mig.
Ja, förra Teslan jag köpte avbokade jag först och sen beställde på nytt (med ny handpenning). Var inga problem att få tillbaka första handpenningen lite senare.
Model S Long Range
Peugeot e-208 beställd
Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 okt 2019 09:40

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av greenstreet »

Intressant att det är först nu man kan läsa på Teslas sida att bilen måste levereras innan årsskiftet för att kvalificera.

Jag hade läst det här i tråden men säljaren jag pratade med kände inte till något sådant villkor. Skulle min beställning inte levereras i tid får vi väl se hur det hanteras. Villkoren när jag beställde var dock väldigt tydliga ("innan 4 nov") och det har jag dokumenterat.
2020 Model S LR - Midnight Silver
Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 okt 2019 09:40

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av greenstreet »

Med tanke på att kampanjen förlängts, om än med lite högre ränta, är väl slutsatsen att fler bilar är på väg till Europa än vad beställts.
2020 Model S LR - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 746
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av Bjorn »

greenstreet skrev:
Med tanke på att kampanjen förlängts, om än med lite högre ränta, är väl slutsatsen att fler bilar är på väg till Europa än vad beställts.
Det borde rimligen vara så och det trodde jag att det skulle vara när jag beställde i den förra förlängda kampanjen. Före 2 sept 0,99% mot juli 0,49%. Det stod uppskattad leveranstid: september. Men vi är ju några som beställt då och fortfarande väntar. Man kanske skickar fler extrabilar denna gång.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Skriv svar