0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av thnis »

Gustafsson skrev:
big-olle skrev:
Gäller denna ränta alla de år man leasar bilen, eller är det så att de smyghöjer efter ett tag?
Vad jag förstår stiger räntan om riksbanken höjer styrräntan, men någon egen räntehöjning som kommer från DNB själva har jag inte hört talas om. Med dagens ränteläge är det ju fråga om ett närmast räntefritt lån, väldigt förmånligt.
Fick ett infomail från Tesla i morse gällande 0,25% ränta. Det gäller för beställningar gjorda före 4 november och leverans under 2019.

Gällande leverans under 2019 kan ju bli spännande om Tesla inte klarar av att leverera. Vad händer med räntan då? :o
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1417
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av Niclas »

Gäller det model S Performance också?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av Pontus »

Hur fungerar detta? Tesla ska ju inte ge några rabatter, inte ens till Elons mamma. Dvs DNB borde inte kunna få några rabatter och att då tjäna 0,25% ränta på sina pengar känns inte som den bästa affärsidén. Så varifrån kommer vinsten?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av OfarligTesla »

Pontus skrev:
Hur fungerar detta? Tesla ska ju inte ge några rabatter, inte ens till Elons mamma. Dvs DNB borde inte kunna få några rabatter och att då tjäna 0,25% ränta på sina pengar känns inte som den bästa affärsidén. Så varifrån kommer vinsten?
Tesla ger ju alltid rabatter i olika former bara det att de förklär ju dem, antingen låga räntor, avdrag på ”lagerbilar” eller sänkta priser i 2 veckor. DnB lånar helt klart inte ut pengar för 0.25%.
Fredrik j
Inlägg: 10797
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Pontus skrev:
Hur fungerar detta? Tesla ska ju inte ge några rabatter, inte ens till Elons mamma. Dvs DNB borde inte kunna få några rabatter och att då tjäna 0,25% ränta på sina pengar känns inte som den bästa affärsidén. Så varifrån kommer vinsten?
Tesla ger ju alltid rabatter i olika former bara det att de förklär ju dem, antingen låga räntor, avdrag på ”lagerbilar” eller sänkta priser i 2 veckor. DnB lånar helt klart inte ut pengar för 0.25%.
Jag har fattat det som att tesla inte förhandlar om rabatter med individuella köpare. Bilaffärer är väl ett av få branscher där ingen betalar listpriser.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
Jag har fattat det som att tesla inte förhandlar om rabatter med individuella köpare. Bilaffärer är väl ett av få branscher där ingen betalar listpriser.
Fast det har de ju också gjort på sistone iaf i USA, fast i form av att man fått tillbehör gratis (större fälgar, FSD, färg osv) om man tar leverans innan kvartalsslut. Hur mycket man fick var avhängt på hur hårt man förhandlade.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av Legato »

Pontus skrev:
Hur fungerar detta? Tesla ska ju inte ge några rabatter, inte ens till Elons mamma. Dvs DNB borde inte kunna få några rabatter och att då tjäna 0,25% ränta på sina pengar känns inte som den bästa affärsidén. Så varifrån kommer vinsten?
Aviavgifter, påminnelser, deras försäkring, ingen restvärdesgaranti, bilen som säkerhet.

Inte så säker på att DNB inte tjänar pengar på det faktiskt. Särskilt som man kan låna upp extremt billigt. Det kommer fler och fler företagsobligationer med negativ ränta.

Slutligen... DNB verkar fokusera på en "hållbar" kreditstock, kanske för att få "hållbara" fonder att investera i banken. Hörde för bara någon vecka sedan en analytiker som hävdade att DNB var bästa valet i sektorn om man ville ha en bank med "ren" kreditstock.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Fredrik j
Inlägg: 10797
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:
Jag har fattat det som att tesla inte förhandlar om rabatter med individuella köpare. Bilaffärer är väl ett av få branscher där ingen betalar listpriser.
Fast det har de ju också gjort på sistone iaf i USA, fast i form av att man fått tillbehör gratis (större fälgar, FSD, färg osv) om man tar leverans innan kvartalsslut. Hur mycket man fick var avhängt på hur hårt man förhandlade.
Så var det väl inte? Man kunde få utrustning om man accepterade en överbliven bil om man tog snabb leverans.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:
Jag har fattat det som att tesla inte förhandlar om rabatter med individuella köpare. Bilaffärer är väl ett av få branscher där ingen betalar listpriser.
Fast det har de ju också gjort på sistone iaf i USA, fast i form av att man fått tillbehör gratis (större fälgar, FSD, färg osv) om man tar leverans innan kvartalsslut. Hur mycket man fick var avhängt på hur hårt man förhandlade.
Så var det väl inte? Man kunde få utrustning om man accepterade en överbliven bil om man tog snabb leverans.
Beror på vad du menar med överbliven bil. Det var en "lagerbil" men det var ju i vissa fall bilar som fortfarande var under transport från fabrik, de har normalt sätt bara en lite rabatt. Och folk fick olika erbjudanden om olika mycket utrustning beroende på hur väl de förhandlade.
Fredrik j
Inlägg: 10797
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av Fredrik j »

Med överbliven menade jag inte ratad utan en bil byggd mot lager där man sedan letat efter matchande kund. Antagligen byggs inte den typen av bil med minimalt med utrustning.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av Bjelke »

Niclas skrev:
Gäller det model S Performance också?
Det verkar inte så just nu iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av Pontus »

Men jag antar att Tesla är inblandade på något sätt, om det bara var DNB så skulle väl den låga räntan gälla oavsett vilken modell man väljer?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av Legato »

Pontus skrev:
Men jag antar att Tesla är inblandade på något sätt, om det bara var DNB så skulle väl den låga räntan gälla oavsett vilken modell man väljer?
Svårt att gissa. Jag tror också de utformar kampanjer i samarbete, men det är ju inte samma sak som att Tesla sponsrar det ekonomiskt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Daniel11
Inlägg: 14
Blev medlem: 24 maj 2019 22:15

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av Daniel11 »

Seimawn skrev:
Beställde min för 6 veckor sedan men fortfarande inte gått i produktion. Jag ringde dom idag och var inga konstigheter att få 0.25% ränta på min bil :D
Får man fråga vart du ringde då? Är ju inte så lätt att få tag på nån i teslas värld, Är i samma situation som du beställde för 5 veckor sen.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av Black »

Men det gäller väl bara i tre år?
Sedan får man väl sälja eller ta ett dyrare lån om man vill behålla den och inte har kontanter?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av Gustafsson »

Black skrev:
Men det gäller väl bara i tre år?
Sedan får man väl sälja eller ta ett dyrare lån om man vill behålla den och inte har kontanter?
Tror leasingen bara fortsätter som tidigare.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av Bjorn »

Som det ser ut så har man fått en fast subvention som belopp i kr som motsvarar skillnad mellan 1,95 och den kampanjränta men fått under 3 år. Min slutsats blir att efter 3 år så fortsätter leasing med 1,95%.

Ett extra år har jag provat med DNB men jag hade lite brantare avbetalning så efter 4 år var bilen nere i 10%. Då ville de att jag löste den. Jag tror det var 10% som triggade detta, men det kan ju ha varit 4 år.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Verdi

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av Verdi »

Bjorn skrev:
Som det ser ut så har man fått en fast subvention som belopp i kr som motsvarar skillnad mellan 1,95 och den kampanjränta men fått under 3 år. Min slutsats blir att efter 3 år så fortsätter leasing med 1,95%.

Ett extra år har jag provat med DNB men jag hade lite brantare avbetalning så efter 4 år var bilen nere i 10%. Då ville de att jag löste den. Jag tror det var 10% som triggade detta, men det kan ju ha varit 4 år.
Japp, det är 10%.
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av fimpen »

Hej

Nu gäller det även X hursomhelst...

/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
K-Ankan
Inlägg: 30
Blev medlem: 18 okt 2019 22:00

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av K-Ankan »

Någon som vet vad exakt det är för villkor som gäller för 0,25% räntan? Säljaren jag pratade med visste i princip ingenting om villkoren för den kampanjen. Först sa de att det var en fast ränta över hela leasingperioden men sen ändrade de sig till att den var rörlig.
Nån som sett nåt prospekt på finansieringen gällande själva 0,25% kampanjen?

Mvh
A
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av zed »

K-Ankan skrev:
Någon som vet vad exakt det är för villkor som gäller för 0,25% räntan? Säljaren jag pratade med visste i princip ingenting om villkoren för den kampanjen. Först sa de att det var en fast ränta över hela leasingperioden men sen ändrade de sig till att den var rörlig.
Nån som sett nåt prospekt på finansieringen gällande själva 0,25% kampanjen?

Mvh
A
Beställde förra veckan, saxat ur DNB:s villkor:
"Leasingavgiften är beräknad vid ränteläge den första dagen i den kalendermånad kontraktet är
utskrivet. Om räntan på den penningmarknad där leasegivaren refinansierar sin verksamhet
ändras, om leasegivarens upplåningskostnader ändras eller om leasegivarens kostnadsbild
ändras som en följd av lagstiftning, kreditpolitisk åtgärd eller annan anledning som leasegivaren
inte skäligen kunde förutse när avtalet ingicks äger leasegivaren rätt att ändra leasingavgiften. En
sådan anledning är bl a om Leasegivarens kostnader för kapitaltäckning skulle komma att ändras.
Om räntan på den penningmarknad där Leasegivaren refinansierar sin verksamhet är/blir negativ
äger Leasegivaren rätt att bibehålla leasingavgiften. För det fall det särskilt överenskommits att
leasingavgiften skall vara fast, äger Leasegivaren rätt att ändra leasingavgiften om kostnaden för
Leasegivarens refinansiering har förändrats med mer än 0,5%-enheter under tiden mellan avtalets
utskriftsdatum och första hyresdag, eller om det motiveras av ändrad lagstiftning,
myndighetsbeslut eller kreditpolitisk åtgärd. Om s.k kampanjränta tillämpas under
grundleasingtiden kommer vid eventuell förlängning av avtalet istället att användas den räntesats
som Leasegivaren vid detta tillfälle normalt använder för leasingavtal av detta slag. Leasegivaren
äger rätt att uttaga, vid var tid av denne tillämpade aviseringsavgifter och övriga administrativa
kostnader."

Så kanske inte jättetydligt, men min tolkning är att det kan ändras.
K-Ankan
Inlägg: 30
Blev medlem: 18 okt 2019 22:00

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av K-Ankan »

Tack.

Har också beställt men blir lite förvånad när Tesla inte kan ange villkoren. Det jag saknar är tex vilken referensräntan är. Annars blir det ju omöjligt att härleda den dagen de höjer räntan.

A
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av zed »

K-Ankan skrev:
Tack.

Har också beställt men blir lite förvånad när Tesla inte kan ange villkoren. Det jag saknar är tex vilken referensräntan är. Annars blir det ju omöjligt att härleda den dagen de höjer räntan.

A
Inser att jag inte alls svarade på frågan och nu har jag plötsligt samma fråga :)
Ska också ligga på min säljare...
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2018 18:17
Ort: Skanör

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av Willerud »

K-Ankan skrev:
Tack.

Har också beställt men blir lite förvånad när Tesla inte kan ange villkoren. Det jag saknar är tex vilken referensräntan är. Annars blir det ju omöjligt att härleda den dagen de höjer räntan.

A
Våren 2018 försökte jag få ut information om vilken som var referensräntan för DNB, jag fick bara vaga svar och formuleringar om marknadsränta och det allmänna ränteläget. Så det det var helt omöjligt för DNB att precisera tex STIBOR 90 dagar.
Vi chansade och finansierade en MX genom DNB, de har höjt vår ränta 25 punkter efter det att Riksbanken höjde reporäntan med 25 punkter. Så långt känns det ändå seriöst.
Jag resonerade som så, att så länge DNB är billigare än andra alternativ, så lånar vi genom dom. Börjar de okynneshöja räntan, så visar vi vårt missnöje och löser lånet.
Inget svar på frågan om referensräntan, men förhoppningsvis värdefulla tankar.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: 0,25% ränta på Model S LR till 4 nov

Inlägg av bonath »

Legato skrev:
Pontus skrev:
Hur fungerar detta? Tesla ska ju inte ge några rabatter, inte ens till Elons mamma. Dvs DNB borde inte kunna få några rabatter och att då tjäna 0,25% ränta på sina pengar känns inte som den bästa affärsidén. Så varifrån kommer vinsten?
Aviavgifter, påminnelser, deras försäkring, ingen restvärdesgaranti, bilen som säkerhet.

Inte så säker på att DNB inte tjänar pengar på det faktiskt. Särskilt som man kan låna upp extremt billigt. Det kommer fler och fler företagsobligationer med negativ ränta.

Slutligen... DNB verkar fokusera på en "hållbar" kreditstock, kanske för att få "hållbara" fonder att investera i banken. Hörde för bara någon vecka sedan en analytiker som hävdade att DNB var bästa valet i sektorn om man ville ha en bank med "ren" kreditstock.
Man "får med" ett kreditkort också. Det har inte kampanjränta...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Skriv svar