Värt att köpa FSD?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
KingRikard
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 01 maj 2019 18:48

Re: Värt att köpa FSD?

Inlägg av KingRikard »

Fast jag behöver inte greppa ratten alls, räcker med blinka fullt så byter den fil.
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Värt att köpa FSD?

Inlägg av Daniel »

Pontus skrev:
RagWal skrev:
Daniel skrev:
Som andra tidigare skrivit så behöver man blinka samt "greppa hårt" i ratten för att den ska initiera filbytet.
Fast inte med FSD och NOA då. Bara lätt tryck på blinkersspaken för att bekräfta.
Eller vilken knapp som helst på ratten :)
Intressant. Kräver detta att man aktiverat NoA i bilen? Jag har FSD och NoA, men avvaktiverat just NoA då jag tycker bilen beter sig mer oberäkneligt när jag haft det aktiverat.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10235
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Värt att köpa FSD?

Inlägg av Legato »

almtom skrev:
Var nog lite otydlig i min post men var mer intresserad av vad som faktiskt fungerar idag. Jag tycker det är otroligt otydlig vad som ingår när jag läser på Teslas hemsida


Total självkörningsförmåga
Navigera med Autopilot: automatisk körning från påfart till avfart, inklusive trafikplatser och omkörning av långsammare fordon. Vad betyder detta i praktiken? Fungerar detta i Sverige och i så fall hur?
Autoparkering: både fickparkering och vinkelrät parkering.
Summon: din parkerade bil kommer att hitta dig var som helst på en parkeringsplats. På riktigt. Vad innebär detta?

Kommer senare:
Identifiera och reagera på trafikljus och stoppskyltar.
Automatisk körning på stadsgator
Obs: Autopilot krävs vid köp av Total självkörningsförmåga
Navigering med autopilot fungerar. Ibland bristfälligt men funktionen är på plats.

Autoparkering fungerar för det mesta riktigt bra. Väldigt snabb och oftast ganska exakt.

Summon fungerar, dvs du kan köra din bil från appen. Smart summon som beskrivs i texten (där bilen söker upp dig) fungerar också, men får hittills inte erbjudas inom EU av regulatoriska skäl.

Övrigt "kommer senare" finns inte ännu.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8545
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Värt att köpa FSD?

Inlägg av Pontus »

Daniel skrev:
Pontus skrev:
RagWal skrev:
Daniel skrev:
Som andra tidigare skrivit så behöver man blinka samt "greppa hårt" i ratten för att den ska initiera filbytet.
Fast inte med FSD och NOA då. Bara lätt tryck på blinkersspaken för att bekräfta.
Eller vilken knapp som helst på ratten :)
Intressant. Kräver detta att man aktiverat NoA i bilen? Jag har FSD och NoA, men avvaktiverat just NoA då jag tycker bilen beter sig mer oberäkneligt när jag haft det aktiverat.
Det är väl bara med NoA som man får filbytesförslag dvs det är bara då du behöver bekräfta.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Värt att köpa FSD?

Inlägg av Daniel »

Pontus skrev:
Daniel skrev:
Pontus skrev:
RagWal skrev:
Daniel skrev:
Som andra tidigare skrivit så behöver man blinka samt "greppa hårt" i ratten för att den ska initiera filbytet.
Fast inte med FSD och NOA då. Bara lätt tryck på blinkersspaken för att bekräfta.
Eller vilken knapp som helst på ratten :)
Intressant. Kräver detta att man aktiverat NoA i bilen? Jag har FSD och NoA, men avvaktiverat just NoA då jag tycker bilen beter sig mer oberäkneligt när jag haft det aktiverat.
Det är väl bara med NoA som man får filbytesförslag dvs det är bara då du behöver bekräfta.
Jag tänkte nog inte hela vägen (alls)....självklart kommer den inte föreslå filbyte vid autosteer, även om bilen framför kör långsammare....men när jag föreslår filbyte vid autosteer så måste jag iaf hålla "hårt" i ratten.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Värt att köpa FSD?

Inlägg av kenny »

Daniel skrev:
Jag tänkte nog inte hela vägen (alls)....självklart kommer den inte föreslå filbyte vid autosteer, även om bilen framför kör långsammare....men när jag föreslår filbyte vid autosteer så måste jag iaf hålla "hårt" i ratten.
Det har väl dividerats en del huruvida man behöver "dra/hålla hårt" i ratten vid filbyte med autosteer, men det är definitvt så ja att man måste indikera till bilen att man vet vad man håller på med, annars släpper den inte ratten när man blinkar. De som upplever att dom inte behöver "dra i ratten" i samband med indikeringen upplever garanterat det så för att dom redan vilar handen tillräckligt hårt på ratten. Så ja jag är helt med dig här, för att få autosteer att släppa så måste man dra lite extra i ratten, annars bara blinkar den utan att låta en ta över. Det är väl rätt logiskt, det vore ju livsfarligt om den släppte ratten så fort man råkade trycka på blinkers, det är inte helt uteslutet att man råkar göra det av misstag eftersom autosteer låter en vara lite ledigare med armarna. Jag gissar att det är annorlunda med NOA just för att då är det bilen som styr så den släpper aldrig ratten.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Värt att köpa FSD?

Inlägg av frippan »

Steven Peeters har gjort en liten video med de senaste nyheterna om regulation 79, den killen verkar vara rätt så insatt i ämnet.

Med lite tur så får vi lite lättningar i Januari och under våren försommar lite mer autonom körning.

Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Värt att köpa FSD?

Inlägg av RagWal »

Pontus skrev:
RagWal skrev:
Daniel skrev:
Som andra tidigare skrivit så behöver man blinka samt "greppa hårt" i ratten för att den ska initiera filbytet.
Fast inte med FSD och NOA då. Bara lätt tryck på blinkersspaken för att bekräfta.
Eller vilken knapp som helst på ratten :)
Gäller det bara MS/X? När jag trycker, rullar eller drar när den föreslår filbyte (i en M3) så höjs/mutas volymen, hastigheten ändras eller så kan man lämna felrapport, men filbyte blir det bara om jag joxar med blinkersspaken. Tuta vågar jag inte prova.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Värt att köpa FSD?

Inlägg av frippan »

RagWal skrev:
Pontus skrev:
RagWal skrev:
Daniel skrev:
Som andra tidigare skrivit så behöver man blinka samt "greppa hårt" i ratten för att den ska initiera filbytet.
Fast inte med FSD och NOA då. Bara lätt tryck på blinkersspaken för att bekräfta.
Eller vilken knapp som helst på ratten :)
Gäller det bara MS/X? När jag trycker, rullar eller drar när den föreslår filbyte (i en M3) så höjs/mutas volymen, hastigheten ändras eller så kan man lämna felrapport, men filbyte blir det bara om jag joxar med blinkersspaken. Tuta vågar jag inte prova.
Knapparna fungerar bara i USA
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8545
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Värt att köpa FSD?

Inlägg av Pontus »

RagWal skrev:
Pontus skrev:
RagWal skrev:
Daniel skrev:
Som andra tidigare skrivit så behöver man blinka samt "greppa hårt" i ratten för att den ska initiera filbytet.
Fast inte med FSD och NOA då. Bara lätt tryck på blinkersspaken för att bekräfta.
Eller vilken knapp som helst på ratten :)
Gäller det bara MS/X? När jag trycker, rullar eller drar när den föreslår filbyte (i en M3) så höjs/mutas volymen, hastigheten ändras eller så kan man lämna felrapport, men filbyte blir det bara om jag joxar med blinkersspaken. Tuta vågar jag inte prova.
Som sagt så har jag bara provat det för länge sedan och då bara i USA. Då fungerade det att bekräfta med knapparna på ratten. Tutan provade jag aldrig :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar