Unable to Start

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Alzie
Inlägg: 296
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Unable to Start

Inlägg av Alzie »

Laddade relativt långt ifrån min hemort på Grums i Karlstad. När jag laddat upp till ca 70% och disconnectar Superchargern så får jag flera felmeddelanden som "Unable to drive. Voltage suply too low."

Det går inte att sätta bilen i drive över huvud taget.

Ringer road assistance och de försöker hjälpa mig att reboota bilen. Bilen startar aldrig upp igen och får ringa bärgaren som bärgar iväg bilen.

Någon som har varit med om liknande?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Unable to Start

Inlägg av Bjelke »

Låter som 12V-batteriet som gett upp (eller laddningen av det som gett upp) :(
Knepigt att det hände direkt efter laddning för jag trodde iaf att 12V-systemet är igång under denna tid (och 12V-batteriet laddas under tiden)...
Hur gjorde bärgaren för att få upp bilen? Dom brukar ju behöva få liv i bilen för att kunna sätta den i rätt bogser-läge...
Kopplade han in en mobil laddare till 12V-systemet? Och vaknade bilen till liv då? Isf lär det vara just 12V-batteriet som dött...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Unable to Start

Inlägg av Jerker »

Jag har hört förvånande många fall om 12V-batteri som lägger av, t.o.m. på helt nya bilar. Borde man ha ett reservbatteri i bagaget för att slippa bli stående mitt i natten på en öde plats? :?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Unable to Start

Inlägg av LarsL »

Att 12V batteriet ger upp verkar vara vanligt på elbilar. Händer rätt ofta på Leaf också.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Unable to Start

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Att 12V batteriet ger upp verkar vara vanligt på elbilar. Händer rätt ofta på Leaf också.
Jo, jag har läst om det. Verkar dock inte vara så vanligt på Zoe. Men förutom andra incidenter med Tesla som jag bara läst om så jag har en bekant som fick en Tesla 3 i våras. Bara efter ett par dagar med bilen så var den heldöd när han skulle ta den på morgonen till jobbet. Det blev bärgning till SC (de fick släpa upp bilen på flaket med låsta hjul). Det var ett dött 12V-batteri. Har Tesla köpt nåt konkurslager av 12V-batterier som de inte vet statusen på? Inte fan ska ett helt nytt batteri lägga av på en helt ny bil!
Alzie
Inlägg: 296
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Re: Unable to Start

Inlägg av Alzie »

Bärgaren försökte aldrig få bilen till liv. Nu i efterhand låter det ju som att jag kanske borde ha föreslagit det. Har en bakhjulsdriven MS så han backade upp med borgserarbilen tills min MS kom upp på flaket sen vet jag inte hur han fick upp den sista bakdelen, antar att han drog med rep som fästs i fälgarna.

Har status på 12V batteriet något att göra med om man kör på väldigt låg batterikapacitet?

Vi har även en MS -17 som vi precis sålt där vi även var tvungna att byta 12V batteriet. Låter som ett otroligt vanligt fenomen. Riktigt dåligt.

Tror ni att det kan finnas en annan orsak till varför det blev så här? På vår andra MS så varnade bilen när 12V batteriet började bli svagt. På denna hade vi aldrig fått upp någon varning för batteriet.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Unable to Start

Inlägg av bonath »

En teori är väl att 12 volts batteriet får samma jämna laddning hela tiden.
Det får aldrig "jobba" som på en gammaldags bil.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Unable to Start

Inlägg av e5m1r »

Varit med om samma meddelande men min bil varnade innan om andra fel och bad mig att stanna säkert
Var då a 5km från SuC så jag stannade där och laddade som RSA föreslog
Efter laddning kom detta meddelande
När detta meddelande kommer så slutar bilen använda det stora batteriet vilket i slutändan innebär att 12V kommer dö och slutar med svarta skärmar.
Meddelandet har att göra med för låg spänning från det stora batteriet som i sin tur har att göra med något som triggar att stora batteriet inte ska användas
I mitt fall läcka i DU som orsakade kortslutning
Men det kunde lika gärna ha varit vilken komponent som helst som kortsluter och triggar skyddssystem som stänger av strömtillförsel
Så omöjligt att säga vad det är.
Om jag inte minns fel så var det nån som hade fel på batterivärmare som orsakade samma symtom
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Alzie
Inlägg: 296
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Re: Unable to Start

Inlägg av Alzie »

e5m1r skrev:
Varit med om samma meddelande men min bil varnade innan om andra fel och bad mig att stanna säkert
Var då a 5km från SuC så jag stannade där och laddade som RSA föreslog
Efter laddning kom detta meddelande
När detta meddelande kommer så slutar bilen använda det stora batteriet vilket i slutändan innebär att 12V kommer dö och slutar med svarta skärmar.
Meddelandet har att göra med för låg spänning från det stora batteriet som i sin tur har att göra med något som triggar att stora batteriet inte ska användas
I mitt fall läcka i DU som orsakade kortslutning
Men det kunde lika gärna ha varit vilken komponent som helst som kortsluter och triggar skyddssystem som stänger av strömtillförsel
Så omöjligt att säga vad det är.
Om jag inte minns fel så var det nån som hade fel på batterivärmare som orsakade samma symtom
Väldigt bra info! Min bil hade också meddelandet "Stanna säkert", bland annat. Låter som samma fenomen bara att min hände medan jag superchargade. Hur hanterade Tesla/försäkringsbolaget detta?
Alzie
Inlägg: 296
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Re: Unable to Start

Inlägg av Alzie »

bonath skrev:
En teori är väl att 12 volts batteriet får samma jämna laddning hela tiden.
Det får aldrig "jobba" som på en gammaldags bil.
Ah, I see. Har kört många olika gamla och nya bilar och aldrig har en bil inte startat när man trycker på startknappen. Först då förstår man hur sårbar man är.. Tråkigt att det var just Tesla som jag varit mest nöjd med som tog med mig på den erfarenheten för första gången.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Unable to Start

Inlägg av LarsL »

Då har du haft rätt nya bilar. Jag tillbringade hela min ungdom med bilar som man aldrig riktigt visste om de skulle starta eller inte. Det lärde mig att alltid vara förberedd på allt. Då hade jag startkablar och alla andra verktyg med mig som Jerker tänker (antar jag). Numera har jag slappnat av lite och litar på bärgare.
Alzie
Inlägg: 296
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Re: Unable to Start

Inlägg av Alzie »

Det låter som den hårda skolan jag aldrig fick gå. Är relativt ung så har väl inte upplevt lika mycket. Åkte några timmar bort med endast jeans och tjocktröja igår kväll. När man blev fast på Suparchargern mitt på ett fält 3h hemifrån och värmen slutade fungera var det inte lika kul.. Men nu är man en erfarenhet rikare :)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Unable to Start

Inlägg av e5m1r »

Alzie skrev:
e5m1r skrev:
Varit med om samma meddelande men min bil varnade innan om andra fel och bad mig att stanna säkert
Var då a 5km från SuC så jag stannade där och laddade som RSA föreslog
Efter laddning kom detta meddelande
När detta meddelande kommer så slutar bilen använda det stora batteriet vilket i slutändan innebär att 12V kommer dö och slutar med svarta skärmar.
Meddelandet har att göra med för låg spänning från det stora batteriet som i sin tur har att göra med något som triggar att stora batteriet inte ska användas
I mitt fall läcka i DU som orsakade kortslutning
Men det kunde lika gärna ha varit vilken komponent som helst som kortsluter och triggar skyddssystem som stänger av strömtillförsel
Så omöjligt att säga vad det är.
Om jag inte minns fel så var det nån som hade fel på batterivärmare som orsakade samma symtom
Väldigt bra info! Min bil hade också meddelandet "Stanna säkert", bland annat. Låter som samma fenomen bara att min hände medan jag superchargade. Hur hanterade Tesla/försäkringsbolaget detta?
Min bil var utanför nybilsgaranti och då det kan vara vilken komponent som helst så var de försiktiga och sa varken eller
Då det var DU i mitt fall gick det på drivlina garanti som är 8 år
Det andra caset där det var batterivärmaren så gick inte det på garanti ( också bil utanför nybils garanti )
Så är bilen under 4 år 8000mil så är det garanti om bilen är äldre eller rulllat mer så får du vänta och se vad de kommer fram till
Som sagt det kan vara vad som helst som har med hög spänning att göra
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Alzie
Inlägg: 296
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Re: Unable to Start

Inlägg av Alzie »

Jag förstår. En annan intressant aspekt var att larm, framlyse, tuta och lås fungerade fortfarande av de elektroniska komponenterna när allt annat var dött. Är det 12V batteriet som styr dessa?

Var det så på din bil med?
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Unable to Start

Inlägg av TeslaM3 »

Kanske bra idé att installera en sådan?

https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... bel-p44947
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Unable to Start

Inlägg av e5m1r »

Alzie skrev:
Jag förstår. En annan intressant aspekt var att larm, framlyse, tuta och lås fungerade fortfarande av de elektroniska komponenterna när allt annat var dött. Är det 12V batteriet som styr dessa?

Var det så på din bil med?
Yes
Svarta skärmar lås lås upp blinkade och fönsterhissar
Enligt Tesla så kunde dessa funktioner lägga av när som utan förvarning
Krävdes att bärgaren kopplade på booster för att lägga bilen i tow mode dock
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
np519
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 29 nov 2018 11:49

Re: Unable to Start

Inlägg av np519 »

Var sitter 12 volts batteriet?
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Unable to Start

Inlägg av juristen »

np519 skrev:
Var sitter 12 volts batteriet?
Mellan bakkant på frunken och torpedväggen på nyare, rätt mitt på. På äldre så sitter det mer utåt, halvt inne i framskärmen på passagerarsidan bakom framhjulet. Mycket lättare att komma åt på nyare. På äldre kan man iofs komma åt polerna bakom noskonen.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Unable to Start

Inlägg av e5m1r »

juristen skrev:
np519 skrev:
Var sitter 12 volts batteriet?
Mellan bakkant på frunken och torpedväggen på nyare, rätt mitt på. På äldre så sitter det mer utåt, halvt inne i framskärmen på passagerarsidan bakom framhjulet. Mycket lättare att komma åt på nyare. På äldre kan man iofs komma åt polerna bakom noskonen.
Inte de senare nosecone
På min 2015 finns inte + polen framdragen till bakom nosecone
Men mitt på ca där batteriet är på facelift finns anslutningspunkter för laddning
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Unable to Start

Inlägg av [JM] »

Finns videos på Youtube där man går igenom varför 12v batterit packar ihop.
Kortfattat så misshandlar Tesla 12V batteriet tills det ger upp.
Samma sak med flashminnet i MCUn som dom verkar skriva sönder med onödiga loggfiler från linux OS:et och sen får man byta hela MCUn.
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Re: Unable to Start

Inlägg av Peter Holm »

Jag har fått meddelandet. Det föregicks av ett annat meddelande "Car needs service, Car may not restart". Senare kom även "Power reduced, Vehicle systems shutting down". När jag då kopplade klassiska gamla startkablar till 12V-batteriet fick jag ytterligare meddelanden "Car needs service, Unable to start car" och "Car needs service, Unable to drive".

Det hela slutade med bytt kablage mellan batteri och DU då något kontaktdon hade ett jordfel.
IMG_2949.jpeg
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Alzie
Inlägg: 296
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Re: Unable to Start

Inlägg av Alzie »

Intressant! Tack för väldigt bra info vänner.

Vår MS hade ett garantiärende inbokat om ca 1v där det var något kablage som skulle bytas. Därför hade jag även "Limited acceleration" (gick att gasa upp till 80-90 ungefär på den gula accelerationsskalan) tills det skulle bytas ut. Finns det möjlighet att det kan ha varit detta som har orsakat felet eftersom jag körde medan det var något fel på kablaget?
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Re: Unable to Start

Inlägg av Peter Holm »

Alzie skrev:
Finns det möjlighet att det kan ha varit detta som har orsakat felet eftersom jag körde medan det var något fel på kablaget?
Inte omöjligt med tanke på symptomen mitt defekta kablage orsakade.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Alzie
Inlägg: 296
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Re: Unable to Start

Inlägg av Alzie »

Om någon bryr sig eller stöter på samma problem i framtiden och letar upp följande tråd så var felet följande:

Det finns en kommunikationsbox som är kopplad till stora batteriet, och någon signal mellan den och batteriet hade blivit fel, och därmed stängdes hela batteriet ned. Jag tror att det blev någon skada på batteriet då, eftersom jag ska få ett nytt batteri. Går på garantin.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Unable to Start

Inlägg av bonath »

Om du ska få nytt batteri, stooora eller 12v, så kanske skadan på det triggade felet?
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Skriv svar