Unable to Start
Moderator: Redaktion
Re: Unable to Start
Då har du haft rätt nya bilar. Jag tillbringade hela min ungdom med bilar som man aldrig riktigt visste om de skulle starta eller inte. Det lärde mig att alltid vara förberedd på allt. Då hade jag startkablar och alla andra verktyg med mig som Jerker tänker (antar jag). Numera har jag slappnat av lite och litar på bärgare.
Re: Unable to Start
Det låter som den hårda skolan jag aldrig fick gå. Är relativt ung så har väl inte upplevt lika mycket. Åkte några timmar bort med endast jeans och tjocktröja igår kväll. När man blev fast på Suparchargern mitt på ett fält 3h hemifrån och värmen slutade fungera var det inte lika kul.. Men nu är man en erfarenhet rikare
Re: Unable to Start
Min bil var utanför nybilsgaranti och då det kan vara vilken komponent som helst så var de försiktiga och sa varken ellerAlzie skrev:Väldigt bra info! Min bil hade också meddelandet "Stanna säkert", bland annat. Låter som samma fenomen bara att min hände medan jag superchargade. Hur hanterade Tesla/försäkringsbolaget detta?e5m1r skrev:Varit med om samma meddelande men min bil varnade innan om andra fel och bad mig att stanna säkert
Var då a 5km från SuC så jag stannade där och laddade som RSA föreslog
Efter laddning kom detta meddelande
När detta meddelande kommer så slutar bilen använda det stora batteriet vilket i slutändan innebär att 12V kommer dö och slutar med svarta skärmar.
Meddelandet har att göra med för låg spänning från det stora batteriet som i sin tur har att göra med något som triggar att stora batteriet inte ska användas
I mitt fall läcka i DU som orsakade kortslutning
Men det kunde lika gärna ha varit vilken komponent som helst som kortsluter och triggar skyddssystem som stänger av strömtillförsel
Så omöjligt att säga vad det är.
Om jag inte minns fel så var det nån som hade fel på batterivärmare som orsakade samma symtom
Då det var DU i mitt fall gick det på drivlina garanti som är 8 år
Det andra caset där det var batterivärmaren så gick inte det på garanti ( också bil utanför nybils garanti )
Så är bilen under 4 år 8000mil så är det garanti om bilen är äldre eller rulllat mer så får du vänta och se vad de kommer fram till
Som sagt det kan vara vad som helst som har med hög spänning att göra
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Unable to Start
Jag förstår. En annan intressant aspekt var att larm, framlyse, tuta och lås fungerade fortfarande av de elektroniska komponenterna när allt annat var dött. Är det 12V batteriet som styr dessa?
Var det så på din bil med?
Var det så på din bil med?
Re: Unable to Start
YesAlzie skrev:Jag förstår. En annan intressant aspekt var att larm, framlyse, tuta och lås fungerade fortfarande av de elektroniska komponenterna när allt annat var dött. Är det 12V batteriet som styr dessa?
Var det så på din bil med?
Svarta skärmar lås lås upp blinkade och fönsterhissar
Enligt Tesla så kunde dessa funktioner lägga av när som utan förvarning
Krävdes att bärgaren kopplade på booster för att lägga bilen i tow mode dock
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Unable to Start
Var sitter 12 volts batteriet?
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Re: Unable to Start
Mellan bakkant på frunken och torpedväggen på nyare, rätt mitt på. På äldre så sitter det mer utåt, halvt inne i framskärmen på passagerarsidan bakom framhjulet. Mycket lättare att komma åt på nyare. På äldre kan man iofs komma åt polerna bakom noskonen.np519 skrev:Var sitter 12 volts batteriet?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Unable to Start
Inte de senare noseconejuristen skrev:Mellan bakkant på frunken och torpedväggen på nyare, rätt mitt på. På äldre så sitter det mer utåt, halvt inne i framskärmen på passagerarsidan bakom framhjulet. Mycket lättare att komma åt på nyare. På äldre kan man iofs komma åt polerna bakom noskonen.np519 skrev:Var sitter 12 volts batteriet?
På min 2015 finns inte + polen framdragen till bakom nosecone
Men mitt på ca där batteriet är på facelift finns anslutningspunkter för laddning
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Unable to Start
Finns videos på Youtube där man går igenom varför 12v batterit packar ihop.
Kortfattat så misshandlar Tesla 12V batteriet tills det ger upp.
Samma sak med flashminnet i MCUn som dom verkar skriva sönder med onödiga loggfiler från linux OS:et och sen får man byta hela MCUn.
Kortfattat så misshandlar Tesla 12V batteriet tills det ger upp.
Samma sak med flashminnet i MCUn som dom verkar skriva sönder med onödiga loggfiler från linux OS:et och sen får man byta hela MCUn.
- Peter Holm
- Teslaägare
- Inlägg: 369
- Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
- Ort: Resarö
Re: Unable to Start
Jag har fått meddelandet. Det föregicks av ett annat meddelande "Car needs service, Car may not restart". Senare kom även "Power reduced, Vehicle systems shutting down". När jag då kopplade klassiska gamla startkablar till 12V-batteriet fick jag ytterligare meddelanden "Car needs service, Unable to start car" och "Car needs service, Unable to drive".
Det hela slutade med bytt kablage mellan batteri och DU då något kontaktdon hade ett jordfel.
Det hela slutade med bytt kablage mellan batteri och DU då något kontaktdon hade ett jordfel.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Re: Unable to Start
Intressant! Tack för väldigt bra info vänner.
Vår MS hade ett garantiärende inbokat om ca 1v där det var något kablage som skulle bytas. Därför hade jag även "Limited acceleration" (gick att gasa upp till 80-90 ungefär på den gula accelerationsskalan) tills det skulle bytas ut. Finns det möjlighet att det kan ha varit detta som har orsakat felet eftersom jag körde medan det var något fel på kablaget?
Vår MS hade ett garantiärende inbokat om ca 1v där det var något kablage som skulle bytas. Därför hade jag även "Limited acceleration" (gick att gasa upp till 80-90 ungefär på den gula accelerationsskalan) tills det skulle bytas ut. Finns det möjlighet att det kan ha varit detta som har orsakat felet eftersom jag körde medan det var något fel på kablaget?
- Peter Holm
- Teslaägare
- Inlägg: 369
- Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
- Ort: Resarö
Re: Unable to Start
Inte omöjligt med tanke på symptomen mitt defekta kablage orsakade.Alzie skrev:Finns det möjlighet att det kan ha varit detta som har orsakat felet eftersom jag körde medan det var något fel på kablaget?
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Re: Unable to Start
Om någon bryr sig eller stöter på samma problem i framtiden och letar upp följande tråd så var felet följande:
Det finns en kommunikationsbox som är kopplad till stora batteriet, och någon signal mellan den och batteriet hade blivit fel, och därmed stängdes hela batteriet ned. Jag tror att det blev någon skada på batteriet då, eftersom jag ska få ett nytt batteri. Går på garantin.
Det finns en kommunikationsbox som är kopplad till stora batteriet, och någon signal mellan den och batteriet hade blivit fel, och därmed stängdes hela batteriet ned. Jag tror att det blev någon skada på batteriet då, eftersom jag ska få ett nytt batteri. Går på garantin.
Re: Unable to Start
Om du ska få nytt batteri, stooora eller 12v, så kanske skadan på det triggade felet?
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Unable to Start
Får ett nytt stort batteri. Om det är nytt-nytt eller ett beg. batteri i samma eller bättre skick kan jag inte uttala mig om. Tror även de byter 12V batteriet.bonath skrev:Om du ska få nytt batteri, stooora eller 12v, så kanske skadan på det triggade felet?
Re: Unable to Start
Då fick jag följande flora av felmeddelanden på min MS 2019:
"Unable to start vehicle/Service is required"
"Adaptive ride control disabled/Vehicle speed limited - Drive with caution"
"Vehicle may not restart/Service is required"
Bilen går inte att starta.
Är detta 12v batteriet som spökar? Går det att ladda det själv på något sätt (fick tid för service om en vecka, kan inte vänta så länge).
Någon som har en bra YouTube-video som beskriver hur man gör?
"Unable to start vehicle/Service is required"
"Adaptive ride control disabled/Vehicle speed limited - Drive with caution"
"Vehicle may not restart/Service is required"
Bilen går inte att starta.
Är detta 12v batteriet som spökar? Går det att ladda det själv på något sätt (fick tid för service om en vecka, kan inte vänta så länge).
Någon som har en bra YouTube-video som beskriver hur man gör?
Tesla Model S LR-19 Raven, Deep Blue Metallic, FSD
Re: Unable to Start
Kan vara 12V men lika gärna något annat.AndreasF skrev:Då fick jag följande flora av felmeddelanden på min MS 2019:
"Unable to start vehicle/Service is required"
"Adaptive ride control disabled/Vehicle speed limited - Drive with caution"
"Vehicle may not restart/Service is required"
Bilen går inte att starta.
Är detta 12v batteriet som spökar? Går det att ladda det själv på något sätt (fick tid för service om en vecka, kan inte vänta så länge).
Någon som har en bra YouTube-video som beskriver hur man gör?
Jag har haft bägge felen.
Först var det en vattenläcka som kortslöt 12V och krävde bärgning. Lukt av brända kablar kring A-stolpen. Niklas Bärgare hade med sig en booster för att lossa broms och få upp bilen på flaket. 12V driver bl a kontaktorerna till HS. Detta var ett par år sen.
I somras dök samma slags meddelanden upp igen. Då vart 12V tömd -- men felet låg nånstans i högspänningen. Fick ett nytt 350V på drivlinegarantin, men det tog fem veckor. Ingen aning om vilket fel det var. Så det var lika gott att jag inte skaffade ett nytt 12V den gången!
Du kan såklart försöka blåsa liv i bilen med batteriladdare eller startsladd och hoppas att du kommer hem igen ...
Eller chansa på att skaffa ett nytt 12V -- men tänk på att det är en rätt speciell modell som inte finns överallt. Inte heller säkert att det hjälper dig, om felet sitter någon annanstans.
Du torde ha garanti kvar, så jag skulle nog hoppa på den där servicen i alla fall. Låna bil av grannen? Hyra?
De ä möcke mä de teckniska!
Re: Unable to Start
Läste någon statistik från bilbärgningsföretag eller om det var försäkringsbolagen, som fört statistik över de vanligaste felen som stoppar bilar, och tydligen kom 12V-batteriet på plats #1 även för fossilbilar som behöver assistans. Tydligen mycket vanligare fel än punktering.LarsL skrev:Att 12V batteriet ger upp verkar vara vanligt på elbilar. Händer rätt ofta på Leaf också.
Så mer värt för alla bilar att ha med 12V-batteri i reserv än reservhjul.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Unable to Start
Bärgaren var på plats och kollade 12v batteriet men det verkade ok. Tesla service misstänker ett fel i stora batteriet så det tar nog ett tag att fixa. Kan inte undra att tänka hur lång tid det skulle ta att fixa om batteripacket är kass. Leveranstiderna lär ju inte vara fantastiska i dessa tider.
Tesla Model S LR-19 Raven, Deep Blue Metallic, FSD
Re: Unable to Start
Se där.AndreasF skrev:Bärgaren var på plats och kollade 12v batteriet men det verkade ok. Tesla service misstänker ett fel i stora batteriet så det tar nog ett tag att fixa. Kan inte undra att tänka hur lång tid det skulle ta att fixa om batteripacket är kass. Leveranstiderna lär ju inte vara fantastiska i dessa tider.
Hoppas du får lånebil, för det kan nog ta tid. Huvudbatterier finns nog inte på lager utan byggs eller sätts ihop av renoverade moduler.
Håller tummarna!
Re: Unable to Start
Ingen lånebil, fick åka till Hertz och kvittera ut en V90 som luktade fotsvamp. Det är i sådana lägen som man verkligen uppskattar sin Tesla...
Det som var trasigt var batterivärmarpumpen. Den går på 400v och därmed stängs systemet av automatiskt för att inte skada dyrare komponenter som tex batteriet. 12v var det inga fel på men de bytte det ändå. Allt gratis. Det som skall åtgärdas är att nöd-öppningen till frunken skall återställas då bärgaren drog i dem för att få upp luckan då bilen var strömlös. Man får väl säga att de rättade till allt hyfsat snabbt ändå. Hämtade bilen efter sex timmar, allt ordnat efter 6 dagar (tre arbetsdagar).
Det som var trasigt var batterivärmarpumpen. Den går på 400v och därmed stängs systemet av automatiskt för att inte skada dyrare komponenter som tex batteriet. 12v var det inga fel på men de bytte det ändå. Allt gratis. Det som skall åtgärdas är att nöd-öppningen till frunken skall återställas då bärgaren drog i dem för att få upp luckan då bilen var strömlös. Man får väl säga att de rättade till allt hyfsat snabbt ändå. Hämtade bilen efter sex timmar, allt ordnat efter 6 dagar (tre arbetsdagar).
Tesla Model S LR-19 Raven, Deep Blue Metallic, FSD