Hotell med laddningsmöjlighet

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 12 mar 2014 23:01

Hotell med laddningsmöjlighet

Inlägg av MEL »

Åkte med familjen från Stockholms-trakten t/r till Karlstad i helgen. Första gången jag laddade fullt vilket jag gjorde med långsam 16A laddning i ett garage vid Clarion Hotell Norra Bantorget. Det är Stockholms Parkering Kungsbron som tar 240 SEK/dygn med ett antal eluttag på nedre plan. Ett helt ok dygnspris för garageplats i centrala Stockholm, precis intill Centralstationen. Jag glömde dessutom lägga på men klarade mig ifrån böter. Dock behövs omkoppling från Teslas grova adapter som inte går in i uttagen.

Fyllde sedan på vid Statoil, verkstadsvägen i Södertälje med 3-fas 400V medan vi tog en fika. Uttag på baksidan som nog från tid till annan kan vara blockerat av hyrsläp. Nu sa jag till innan och det var helt ok att plugga in. Hade inte behövt fylla på men kunde nu åka helt utan räckviddsångest och hade 6-7 mil kvar i "tanken" vi kom fram, (+ reserv).

Elite i Karlstad har två egna garageplatser med uttag som kan bokas i förväg. 16A förvisso, men kan ju funka om man övernattar. 175/dygn och vi var åter full-laddade efter dryga 20 timmar. Vi var hos vänner i Karlstadtrakten och hade inte full laddning när vi senare vände hemåt.

På hemvägen fyllde vi på med lite långsam solenergi vid Centralstationen i Eskilstuna. Blev nog bara knappa 3 mil trots ett stopp på 1,5 timme. Det var dock skönt då vi bara hade 2 mil kvar när vi kom hem och det kändes på slutet att bilen inte var lika alert vid full gas.

Första gången jag legat både på max och nära min sedan jag fick bilen.
Användarvisningsbild
Gorr
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 04 mar 2014 23:52

Re: Hotell med laddningsmöjlighet

Inlägg av Gorr »

Trevligt inlägg. Mer sånt.
En fråga. Har du några tips på omkopplingen som behövs? Länk vore jättebra. Har inte fått leverans än men försöker förbereda mig så gott det går :)
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 12 mar 2014 23:01

Re: Hotell med laddningsmöjlighet

Inlägg av MEL »

Överlag ska man vara försiktig med förlängningssladd, men jag använder en kort förlängningssladd för utomhusbruk (ett par dm lång). Den är bra för att komma åt i trånga utrymmen, exempelvis kan man behöva vända kontakten för att det ska funka med fas och nolla. Teslas kontakt för vanliga uttag kan helt enkelt vara för bred för att komma åt.

Annars finns det ju många varianter på omkoppling, http://www.uppladdning.nu/OutletsInfo.aspx
men för Teslan väntar jag främst på CHAdeMO-adaptern.
Skriv svar