Bilen dog
Moderator: Redaktion
Bilen dog
Tänkte berätta om min erfarenhet i helgen och hoppas det kan hjälpa någon annan. Jag skulle köra ca 450KM i lördags, laddade bilen till ca 95% och åkte jag iväg på E4:an, första stopp var SuCen i Lagan.
Under körningen så dök dom gula prickarna upp, dom som kommer när batteriet är kallt. Jag tyckte det var lite konstigt men fortsatte att köra. När batteriet låg på 21% så dök det upp ett meddelande om att jag direkt skulle köra in till sidan av vägen. Detta följdes upp av lite mer olika meddelanden, och sen slockade hela bilen. Detta alltså i ca 110km/h på motorvägen.
Jag lät bilen rulla vidare då gasen inte fungerade, tryckte snabbt på bromsen för att testa och den fungerade som den skulle. Jag tittade lite förskräckt på diket och visste inte riktigt vart jag slulle ta vägen. Det fanns en avfart lite längre fram så jag rullade vidare med varningsblinkers (dom funkade iallafall). Insåg att jag inte skulle nå avfarten men jag hade en enorm tur och såg en vändplats. Rullade in där i ca 5 - 10 km/h.
Hittade Tesla vägassistans nummret, ringde, väntade 22min i kö, kom igenom, samtalet bröts. Försökte ringa igen direkt men då plingade telefonen till så jag la på samtalet och ringde telefonsvararen, det var från Tesla, dom sa att jag skulle lägga på om jag försökte ringa till dom igen och att dom skulle ringa mig om några minuter. Jag la på och väntade. 15min senare har jag inte fått något samtal. Nu är det alltså nästan 40min sedan bilen bara stängde av sig. Det ska tilläggas att jag hade två barn i bilen och vi sitter vid det här laget med jackor och filtar. Som tur är hade jag vatten, juice och kex i bilen. Barnen började bli lite oroliga så gjorde det jag kunde för att hålla dom lugna.
Jag ringde till Tesla igen, ca 25min i ny kö. kommer igenom och dom säger att dom ska fixa bärgning och ordna med lånebil. Bärgaren ringer, jag förklarar vart jag står och bärgningsbilen dyker upp. Det tar ca 40min till efter jag lägger på andra samtalet tills bärgaren är på plats.
Bärgaren vet inte hur man får upp en Tesla på flaket. Jag kollar snabbt på nätet och hittar en video på Youtube. Med hjälp av den får vi på kroken och kan koppla på bilen. Vid det här laget är bilen död på riktigt, dörrar går inte att öppna längre, så jag får skicka in sonen via bagageutrymmet. Det gick att öppna dörrarna inifrån.
Jag sätter mig i bilen, bromsarna ligger på men nu är det mörkt och kallt och det finns ingen annan hjälp att få, så vi bestämmer oss för att helt enkelt dra upp bilen, och får ändå relativt smärtfritt upp den på flaket. Vi hoppar alla in i bärgningsbilen och får äntligen värma oss. Det har nu gått en bit mer än 2 timmar från att bilen stannade.
Nu börjar letandet efter en hyrbil. Bärgaren sitter i telefon en bra stund men han lyckas till sist hitta en bil i Ljungby, så vi åker dit (ca 30min i bärgningsbilen). Det finns en Toyota Yaris där som vi får, Tesla (eller bolaget dom anlitat) är snabba med att ordna betalningsgarantier och annat så jag får bilen på typ 10min. Flyttar över allt från Teslan, ren tur att det får plats, ordnar något att äta till familjen och kör sen iväg.
Det tog ca 3,5 timmar från att incidenten inträffade tills vi var iväg med hyrbilen. Jag var _mycket_ irriterad på Tesla och telefonkön, tycker dom borde ha bättre SLA'er. 25min x2 är inte en acceptabel responstid.
Vi får se hur det går nu, bilen ligger hos SC i Göteborg. Jag kollade lite snabbt och fick nu i eftermiddag kontakt med den via tesla-appen så något gör dom ju.
Som summering får man säga att det ändå gick hyfsat bra med tanke på vad som har hänt, men kommunikationen med Tesla är direkt usel! Långa köer för vägassistans och just nu vet jag inte vad som händer eller vad jag ska göra med hyrbilen då det är omöjligt att få tag på Tesla. Dom ska nog ordna kommunikationsvägarna, annars kommer det ske värre saker än det som här hänt mig!
Under körningen så dök dom gula prickarna upp, dom som kommer när batteriet är kallt. Jag tyckte det var lite konstigt men fortsatte att köra. När batteriet låg på 21% så dök det upp ett meddelande om att jag direkt skulle köra in till sidan av vägen. Detta följdes upp av lite mer olika meddelanden, och sen slockade hela bilen. Detta alltså i ca 110km/h på motorvägen.
Jag lät bilen rulla vidare då gasen inte fungerade, tryckte snabbt på bromsen för att testa och den fungerade som den skulle. Jag tittade lite förskräckt på diket och visste inte riktigt vart jag slulle ta vägen. Det fanns en avfart lite längre fram så jag rullade vidare med varningsblinkers (dom funkade iallafall). Insåg att jag inte skulle nå avfarten men jag hade en enorm tur och såg en vändplats. Rullade in där i ca 5 - 10 km/h.
Hittade Tesla vägassistans nummret, ringde, väntade 22min i kö, kom igenom, samtalet bröts. Försökte ringa igen direkt men då plingade telefonen till så jag la på samtalet och ringde telefonsvararen, det var från Tesla, dom sa att jag skulle lägga på om jag försökte ringa till dom igen och att dom skulle ringa mig om några minuter. Jag la på och väntade. 15min senare har jag inte fått något samtal. Nu är det alltså nästan 40min sedan bilen bara stängde av sig. Det ska tilläggas att jag hade två barn i bilen och vi sitter vid det här laget med jackor och filtar. Som tur är hade jag vatten, juice och kex i bilen. Barnen började bli lite oroliga så gjorde det jag kunde för att hålla dom lugna.
Jag ringde till Tesla igen, ca 25min i ny kö. kommer igenom och dom säger att dom ska fixa bärgning och ordna med lånebil. Bärgaren ringer, jag förklarar vart jag står och bärgningsbilen dyker upp. Det tar ca 40min till efter jag lägger på andra samtalet tills bärgaren är på plats.
Bärgaren vet inte hur man får upp en Tesla på flaket. Jag kollar snabbt på nätet och hittar en video på Youtube. Med hjälp av den får vi på kroken och kan koppla på bilen. Vid det här laget är bilen död på riktigt, dörrar går inte att öppna längre, så jag får skicka in sonen via bagageutrymmet. Det gick att öppna dörrarna inifrån.
Jag sätter mig i bilen, bromsarna ligger på men nu är det mörkt och kallt och det finns ingen annan hjälp att få, så vi bestämmer oss för att helt enkelt dra upp bilen, och får ändå relativt smärtfritt upp den på flaket. Vi hoppar alla in i bärgningsbilen och får äntligen värma oss. Det har nu gått en bit mer än 2 timmar från att bilen stannade.
Nu börjar letandet efter en hyrbil. Bärgaren sitter i telefon en bra stund men han lyckas till sist hitta en bil i Ljungby, så vi åker dit (ca 30min i bärgningsbilen). Det finns en Toyota Yaris där som vi får, Tesla (eller bolaget dom anlitat) är snabba med att ordna betalningsgarantier och annat så jag får bilen på typ 10min. Flyttar över allt från Teslan, ren tur att det får plats, ordnar något att äta till familjen och kör sen iväg.
Det tog ca 3,5 timmar från att incidenten inträffade tills vi var iväg med hyrbilen. Jag var _mycket_ irriterad på Tesla och telefonkön, tycker dom borde ha bättre SLA'er. 25min x2 är inte en acceptabel responstid.
Vi får se hur det går nu, bilen ligger hos SC i Göteborg. Jag kollade lite snabbt och fick nu i eftermiddag kontakt med den via tesla-appen så något gör dom ju.
Som summering får man säga att det ändå gick hyfsat bra med tanke på vad som har hänt, men kommunikationen med Tesla är direkt usel! Långa köer för vägassistans och just nu vet jag inte vad som händer eller vad jag ska göra med hyrbilen då det är omöjligt att få tag på Tesla. Dom ska nog ordna kommunikationsvägarna, annars kommer det ske värre saker än det som här hänt mig!
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Bilen dog
Ja.... otroligt tråkigt det som har hänt och hoppas någon i ledningen kan läsa detta eller få vetskap om alvaret som händer när man inte har en fungerande serviceorganisation.
Skönt att det till slut löste sig.
Skönt att det till slut löste sig.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Tråkigt
För mig tog det totalt 13 timmar att få ut hyrbil och kommunikation med någon över huvud taget i tyskland om man inte pratar tyska är horribel
eller rent av omöjlig.
Hur som helst så låter det som att något kortslutits och stora batteriet avaktiverats för att skydda sig själv och andra komponenter.
12V klarar sig inte länge utan stora batteriets hjälp så därför dog bilen.
Till nästa gång
Be bärgaren ansluta booster till 12V efter nån minut kommer bilen till liv nu kan man släppa handbroms och sätta bilen i tow mode.
För mig tog det totalt 13 timmar att få ut hyrbil och kommunikation med någon över huvud taget i tyskland om man inte pratar tyska är horribel

Hur som helst så låter det som att något kortslutits och stora batteriet avaktiverats för att skydda sig själv och andra komponenter.
12V klarar sig inte länge utan stora batteriets hjälp så därför dog bilen.
Till nästa gång
Be bärgaren ansluta booster till 12V efter nån minut kommer bilen till liv nu kan man släppa handbroms och sätta bilen i tow mode.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Hela grejan köra elbil tyckar jag börjar mer bli som en hobby, man är som en upptäcksresande, måste vara beredd på det oväntade. det blir spännade och intressant. Det minner om min tidigare hobby segelflyg, varför flyga med bensinmotor när man kan göra det utan. Lite besvär är det värt. Synd bara den gången det strular med familjen ombord. Vi är alla first responders till ny teknik, det har en viss charm. Tur barnen gillar täta stopp på långresan. Om 10år och nästan alla har elbil och det inte längre är svårt få nått fel fixat kan man berätta hur det var de första åren, med Tesla servicecenter som inte gick att nå på telefon eller e-mail, undrar om de kommer tro oss? Att justera fart och vägval för att nå en laddstation innan energin tar slut är precis som vid segelflyg, kul och spännande, ju mindre marginaler desto fortare går det i snitthastighet.
Men ibland får man oväntade problem, åskan slår ned! Jag har själv på mina 4 månder som ägare hängt på linjen för att få nödhjälp vid 3 olika tillfällen. Får prata engelska med folk från USA , hur coolt är inte det, sen bli kopplad till Sverigekontoret som inte lyfter på luren och börja om igen. Stått strandad med död bil 50cm ifrån en supercharger då växelspaken inte fungerat, stått utelåst från min Tesla med nyckeln innuti. Hur fan kan man bygga en bil som automatiskt låser in nyckeln ?
Turligt nog gått bra hittills ,då jag haft familjen med mig. Vågat oss ända ner till medelhavet och tillbaks, men vete sjutton om jag vågar det nått mer då jag märkt vilken backupp det finns om något strular. Ska man ha Tesla måste man ha appar som andra konfigurerat åt en efter några månaders väntetid, hur praktiskt är inte det. För räckte det med en nyckel. Nu har man istället en radiosändare som måste förvaras i en metalllåda så ingen stjäl bilen medan du sover. Teknikens under !
Men ibland får man oväntade problem, åskan slår ned! Jag har själv på mina 4 månder som ägare hängt på linjen för att få nödhjälp vid 3 olika tillfällen. Får prata engelska med folk från USA , hur coolt är inte det, sen bli kopplad till Sverigekontoret som inte lyfter på luren och börja om igen. Stått strandad med död bil 50cm ifrån en supercharger då växelspaken inte fungerat, stått utelåst från min Tesla med nyckeln innuti. Hur fan kan man bygga en bil som automatiskt låser in nyckeln ?
Turligt nog gått bra hittills ,då jag haft familjen med mig. Vågat oss ända ner till medelhavet och tillbaks, men vete sjutton om jag vågar det nått mer då jag märkt vilken backupp det finns om något strular. Ska man ha Tesla måste man ha appar som andra konfigurerat åt en efter några månaders väntetid, hur praktiskt är inte det. För räckte det med en nyckel. Nu har man istället en radiosändare som måste förvaras i en metalllåda så ingen stjäl bilen medan du sover. Teknikens under !
Gud vad tråkigt. Liknande hände mig och gjorde en tråd för ca 2v sedan. Det stora batteriet dog och ett nytt är beställt och jag väntar fortfarande på min bil.
Var glad att du har garanti kvar, annars är Roadassistance ännu mer ohjälpliga.
Den väntetiden i telefonkö (2x25min) är ju helt sjukt! Man får ju uppfattningen att det är ett sjukt tryck på den telefonlinjen och var och varannan tesla har problem när man hör de väntetiderna. Men förmodligen är det bara så att det sitter 1 eller 2 stycken och tar emot dessa samtalen.
Kommer man till tesla i Sverige eller har dom en central i europa typ som tar emot allt? Nä det som oroar mest är just om man får problem med sin bil. Bara att hålla tummarna att det exemplaret man får blir fritt från problem (ska beställa idag).
Kommer man till tesla i Sverige eller har dom en central i europa typ som tar emot allt? Nä det som oroar mest är just om man får problem med sin bil. Bara att hålla tummarna att det exemplaret man får blir fritt från problem (ska beställa idag).
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Det är inte helt omöjligt att det är många som ringer och väljer akut problem som egentligen inte har akut problem utan snarare väljer det för att de tror att deras problem är akut. Lite som att folk ringer 112 och vill ha ambulans för att de fått ont i foten på en promenad. Och ja, det finns en hel del som ringer 112 för liknande problem.peken skrev:Den väntetiden i telefonkö (2x25min) är ju helt sjukt! Man får ju uppfattningen att det är ett sjukt tryck på den telefonlinjen och var och varannan tesla har problem när man hör de väntetiderna. Men förmodligen är det bara så att det sitter 1 eller 2 stycken och tar emot dessa samtalen.
Jag kan väl tycka att problemet här är inte väntetiden utan att de inte ringde upp när de sa att de skulle det. Men, kanske också beror på att de är överbelastade med inringare som tror sig ha akuta problem men egentligen inte har det. Problemet är att det kostar en hel del att ha folk som sitter och svarar i telefon och jag skulle nog uppskatta om de som svarar är lite snabbare på att avgöra om det är ett akutproblem eller bara ett problem. Då genom lite hård selektion skulle problemet snabbt minska. Alternativt skicka ut räkningar till de som ringer och väljer akut problem men sedan inte verkligen ha det.
Fast, då skulle nog facebook och forumet bli översållat av arga idivider som visst tyckte att deras problem var extremt akut, men egentligen inte var det.
Å andra sidan, om du har en egen försäkring med assistans, vilken tid tar det då att få tag på en bärgningsbil och som sedan kommer ut till dig där du står? 40 minuter från det att samtalet tar slut tills en bärgare står vid bilen, låter som en ganska normal tid som jag ser det.
Model Y LR.
Model S70D
Jo så är det nog också. Men jag kan tycka att väntetiden är lite väl lång ändå (telefonkön). Men sen är det såklart så att människor är olika och söker akut hjälp lite lättvindigt. Som någon uttryckte det, att SC har högt tryck beror mångt och mycket på att många vill åtgärda skitsaker som dom enkelt skulle kunna åtgärda själva. Ungefär som att akutmottagningen på sjukhuset skulle vara överbelastat med snoriga förkylda barnfrippe skrev:Det är inte helt omöjligt att det är många som ringer och väljer akut problem som egentligen inte har akut problem utan snarare väljer det för att de tror att deras problem är akut. Lite som att folk ringer 112 och vill ha ambulans för att de fått ont i foten på en promenad. Och ja, det finns en hel del som ringer 112 för liknande problem.peken skrev:Den väntetiden i telefonkö (2x25min) är ju helt sjukt! Man får ju uppfattningen att det är ett sjukt tryck på den telefonlinjen och var och varannan tesla har problem när man hör de väntetiderna. Men förmodligen är det bara så att det sitter 1 eller 2 stycken och tar emot dessa samtalen.
Jag kan väl tycka att problemet här är inte väntetiden utan att de inte ringde upp när de sa att de skulle det. Men, kanske också beror på att de är överbelastade med inringare som tror sig ha akuta problem men egentligen inte har det. Problemet är att det kostar en hel del att ha folk som sitter och svarar i telefon och jag skulle nog uppskatta om de som svarar är lite snabbare på att avgöra om det är ett akutproblem eller bara ett problem. Då genom lite hård selektion skulle problemet snabbt minska. Alternativt skicka ut räkningar till de som ringer och väljer akut problem men sedan inte verkligen ha det.
Fast, då skulle nog facebook och forumet bli översållat av arga idivider som visst tyckte att deras problem var extremt akut, men egentligen inte var det.
Å andra sidan, om du har en egen försäkring med assistans, vilken tid tar det då att få tag på en bärgningsbil och som sedan kommer ut till dig där du står? 40 minuter från det att samtalet tar slut tills en bärgare står vid bilen, låter som en ganska normal tid som jag ser det.

Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Tesla kunde ju enkelt lösa problemet med att ha ett supportnummer som kostar 10kr per minut.peken skrev:Jo så är det nog också. Men jag kan tycka att väntetiden är lite väl lång ändå (telefonkön). Men sen är det såklart så att människor är olika och söker akut hjälp lite lättvindigt. Som någon uttryckte det, att SC har högt tryck beror mångt och mycket på att många vill åtgärda skitsaker som dom enkelt skulle kunna åtgärda själva. Ungefär som att akutmottagningen på sjukhuset skulle vara överbelastat med snoriga förkylda barnfrippe skrev:Det är inte helt omöjligt att det är många som ringer och väljer akut problem som egentligen inte har akut problem utan snarare väljer det för att de tror att deras problem är akut. Lite som att folk ringer 112 och vill ha ambulans för att de fått ont i foten på en promenad. Och ja, det finns en hel del som ringer 112 för liknande problem.peken skrev:Den väntetiden i telefonkö (2x25min) är ju helt sjukt! Man får ju uppfattningen att det är ett sjukt tryck på den telefonlinjen och var och varannan tesla har problem när man hör de väntetiderna. Men förmodligen är det bara så att det sitter 1 eller 2 stycken och tar emot dessa samtalen.
Dels får man bort onödiga samtal, dels har man ekonomi för så mycket personal att man kan ha korta svarstider och god service.
Jag skulle gärna betala 10kr per minut för att få snabb service.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jag tycker inte Tesla är i "early adopter" fasen längre, dom vill bli behandlat som vilket annat bilmärke som helst och försöker producera höga volymer, och då krävs det att kvaliten finns där, speciellt när man befinner sig i premium-segmentet. Alltså, dålig service, laddare som inte fungerar, långa vänttider, bristande kommunikation osv är något som inte accepteras av mig för en firma som leverar över 30 000 bilar i månaden och har serieproducerat bilar i över 6 år nu.
Jag har förståelse för att saker kan gå fel, det är därför man öppnar kontaktvägar och har en serviceorganisation! Jag är av åsikten att Tesla's serviceorganisation inte håller måttet, men sen hade jag bilen innan 3:an lanserades och är van vid en helt annan nivå av service än den jag får just nu.
Jag tycker Tesla gör fantastiska bilar och chansen är rätt god att jag nästa år köper en Tesla till, men det betyder ändå inte att jag accepterar dålig service eller bristande kommunikation.
Jag är lite irriterad för tillfället då dom fortfarande inte har hört av sig, det är stressande att sitta med en hyrbil man inte vet vad man ska göra av, jag kan inte planera veckan som det är just nu... tid är den resurs jag har minst av! Det kan inte vara så svårt att lyfta luren och berätta för en kund vad status är, eller iallafall vad planen är framåt!
Jag har förståelse för att saker kan gå fel, det är därför man öppnar kontaktvägar och har en serviceorganisation! Jag är av åsikten att Tesla's serviceorganisation inte håller måttet, men sen hade jag bilen innan 3:an lanserades och är van vid en helt annan nivå av service än den jag får just nu.
Jag tycker Tesla gör fantastiska bilar och chansen är rätt god att jag nästa år köper en Tesla till, men det betyder ändå inte att jag accepterar dålig service eller bristande kommunikation.
Jag är lite irriterad för tillfället då dom fortfarande inte har hört av sig, det är stressande att sitta med en hyrbil man inte vet vad man ska göra av, jag kan inte planera veckan som det är just nu... tid är den resurs jag har minst av! Det kan inte vara så svårt att lyfta luren och berätta för en kund vad status är, eller iallafall vad planen är framåt!
Jag hade inte garanti kvar på min bil och RSA var de enda som agerade snabbt och korrektAlzie skrev:Gud vad tråkigt. Liknande hände mig och gjorde en tråd för ca 2v sedan. Det stora batteriet dog och ett nytt är beställt och jag väntar fortfarande på min bil.
SOS LF och SC var det värre med
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
frippe skrev:Det är inte helt omöjligt att det är många som ringer och väljer akut problem som egentligen inte har akut problem utan snarare väljer det för att de tror att deras problem är akut. Lite som att folk ringer 112 och vill ha ambulans för att de fått ont i foten på en promenad. Och ja, det finns en hel del som ringer 112 för liknande problem.peken skrev:Den väntetiden i telefonkö (2x25min) är ju helt sjukt! Man får ju uppfattningen att det är ett sjukt tryck på den telefonlinjen och var och varannan tesla har problem när man hör de väntetiderna. Men förmodligen är det bara så att det sitter 1 eller 2 stycken och tar emot dessa samtalen.
Problemet är att Tesla inte har ett "1177-nummer" att ringa. Då ringer man "112" eftersom det är det enda som fungerar.
Ärligt talat, Tesla måste fixa sin service-organisation. Jättefint att de lyckades spara så mycket pengar och kunde gå med vinst. Men vad kostar den vinsten i badwill?
Andra bilmärken lyckas ju hantera folk som ringer in och frågar om struntsaker. Varför kan inte Tesla?
Bra där...exakt så är det...håller med till 200%Verdi skrev:frippe skrev:Det är inte helt omöjligt att det är många som ringer och väljer akut problem som egentligen inte har akut problem utan snarare väljer det för att de tror att deras problem är akut. Lite som att folk ringer 112 och vill ha ambulans för att de fått ont i foten på en promenad. Och ja, det finns en hel del som ringer 112 för liknande problem.peken skrev:Den väntetiden i telefonkö (2x25min) är ju helt sjukt! Man får ju uppfattningen att det är ett sjukt tryck på den telefonlinjen och var och varannan tesla har problem när man hör de väntetiderna. Men förmodligen är det bara så att det sitter 1 eller 2 stycken och tar emot dessa samtalen.
Problemet är att Tesla inte har ett "1177-nummer" att ringa. Då ringer man "112" eftersom det är det enda som fungerar.
Ärligt talat, Tesla måste fixa sin service-organisation. Jättefint att de lyckades spara så mycket pengar och kunde gå med vinst. Men vad kostar den vinsten i badwill?
Andra bilmärken lyckas ju hantera folk som ringer in och frågar om struntsaker. Varför kan inte Tesla?

70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Innan Tesla började fjanta sig och tog bort möjligheten att ringa SC, så var det aldrig kö på nödnumret. Där kom man fram på studs. Nu finns inga alternativa nummer att ringa, självklart ringer man då dit även med icke-brådskande ärenden.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Vad skumt. När min bil dog typ mitt i natten på en SuC på en vardag så kunde Roadassistance hjälpa till med att reboota skärmen - mer än det kunde de inte hjälpa till med. Eftersom att garanti hade gått ut (bil hade gått 12 000 mil), så sa de "please call your insurance company sir".e5m1r skrev:Jag hade inte garanti kvar på min bil och RSA var de enda som agerade snabbt och korrektAlzie skrev:Gud vad tråkigt. Liknande hände mig och gjorde en tråd för ca 2v sedan. Det stora batteriet dog och ett nytt är beställt och jag väntar fortfarande på min bil.
IF hjälpte dock till relativt snabbt och smidigt.
Alzie skrev:Vad skumt. När min bil dog typ mitt i natten på en SuC på en vardag så kunde Roadassistance hjälpa till med att reboota skärmen - mer än det kunde de inte hjälpa till med. Eftersom att garanti hade gått ut (bil hade gått 12 000 mil), så sa de "please call your insurance company sir".e5m1r skrev:Jag hade inte garanti kvar på min bil och RSA var de enda som agerade snabbt och korrektAlzie skrev:Gud vad tråkigt. Liknande hände mig och gjorde en tråd för ca 2v sedan. Det stora batteriet dog och ett nytt är beställt och jag väntar fortfarande på min bil.
Egentligen är det väl rätt? Får man stopp på sin Volvo eller BMW så är väl inte första instinkten att ringa dem? Man ringer väl efter bärgare direkt eller till försäkringsbolaget?
Kanske beror på feletAlzie skrev:Vad skumt. När min bil dog typ mitt i natten på en SuC på en vardag så kunde Roadassistance hjälpa till med att reboota skärmen - mer än det kunde de inte hjälpa till med. Eftersom att garanti hade gått ut (bil hade gått 12 000 mil), så sa de "please call your insurance company sir".e5m1r skrev:Jag hade inte garanti kvar på min bil och RSA var de enda som agerade snabbt och korrektAlzie skrev:Gud vad tråkigt. Liknande hände mig och gjorde en tråd för ca 2v sedan. Det stora batteriet dog och ett nytt är beställt och jag väntar fortfarande på min bil.
Iofs så viste inte RSA vad det var för fel men trodde på batteri medan jag själv tippade först på DU och senare på huvudsäkring i batteriet
Visade sig vara DU
Då både DU och batteri omfattas av 8 år garanti så var dem under garanti
SC var det värre med de sa att det kan vara kabel eller någon annan komponent i direkt anslutning till DU eller batteri som inte omfattas av garanti
De vägrade lånebil och ville ha 1000kr om dagen
Jag kontrade med att fine jag löser själv men ni får ersätta mig när det visar sig vara garanti
Tror ni jag sett nån ersättning ?
De bad mig skicka in kvitton sen har jag knte hört nåt...
Så kanske det är. Jag vet inte. Har aldrig haft en bil som stannat förut.Verdi skrev:Alzie skrev:Vad skumt. När min bil dog typ mitt i natten på en SuC på en vardag så kunde Roadassistance hjälpa till med att reboota skärmen - mer än det kunde de inte hjälpa till med. Eftersom att garanti hade gått ut (bil hade gått 12 000 mil), så sa de "please call your insurance company sir".e5m1r skrev:Jag hade inte garanti kvar på min bil och RSA var de enda som agerade snabbt och korrektAlzie skrev:Gud vad tråkigt. Liknande hände mig och gjorde en tråd för ca 2v sedan. Det stora batteriet dog och ett nytt är beställt och jag väntar fortfarande på min bil.
Egentligen är det väl rätt? Får man stopp på sin Volvo eller BMW så är väl inte första instinkten att ringa dem? Man ringer väl efter bärgare direkt eller till försäkringsbolaget?
När ska man ringa Roadassistance då?
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Jag hade en XC60 en gång i tiden och ringde Volvo on Call 2 gånger under tiden jag ägde bilen. Ingen av gångerna var det någon som svarade. Detta trots att tjänsten kostade ca 1200 kr/år.point1 skrev:Nej, Volvo har Volvo on Call och BMW har liknande. Det finns en knapp som heter Volvo on call ovanför backspegeln.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Bilen dog
När min V60 inte ville gå igång tryckte jag på VOC-knappen.point1 skrev:Har en XC60 T8 2018 nu, använt den flera gånger, alltid någon som svarar. Men de kan aldrig hjälpa en med problemen...EnTraktor skrev:Jag hade en XC60 en gång i tiden och ringde Volvo on Call 2 gånger under tiden jag ägde bilen. Ingen av gångerna var det någon som svarade. Detta trots att tjänsten kostade ca 1200 kr/år.point1 skrev:Nej, Volvo har Volvo on Call och BMW har liknande. Det finns en knapp som heter Volvo on call ovanför backspegeln.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
De svarade och sa att eftersom de inte såg när bilen servats sist i sina system kunde de inte hjälpa. Kontaktade bärgare själv(som inte kom, och debiterade dubbelt... men det är en annan historia)

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Jag hade en XC60 tidigare. Ringde VoC två gånger och fick hjälp direkt. De svarade på mindre än en minut och hade bärare hos bilen inom 5 min. Då stod jag på Essingeleden med motorstopp. En gång i Småland med punktering. Svar omedelbart och bärgare inom rimliga 45 min med tanke på var vi stod.
Jag har även blivit uppringd av dem en gång. Då hade bullar et löst ut och då ringde VoC mig för att berätta detta. När teslas larm löser ut får man en notis i telefonen men inget annat.
Med BMW i3'an har jag också ringt via bilen en gång pga punktering. Då tog det säkert 10-15 min att komma fram. Bärare kom inom 1 timme (i Bromma med bilen på min uppfart så jag berättade att det inte var bråttom).
Tesla ligger definitivt efter i bemötandet jmf med VoC. Om jag fått vänta 2x25min hade jag ringt försäkringsbolaget istället. De är garanterat snabbare.
Jag har även blivit uppringd av dem en gång. Då hade bullar et löst ut och då ringde VoC mig för att berätta detta. När teslas larm löser ut får man en notis i telefonen men inget annat.
Med BMW i3'an har jag också ringt via bilen en gång pga punktering. Då tog det säkert 10-15 min att komma fram. Bärare kom inom 1 timme (i Bromma med bilen på min uppfart så jag berättade att det inte var bråttom).
Tesla ligger definitivt efter i bemötandet jmf med VoC. Om jag fått vänta 2x25min hade jag ringt försäkringsbolaget istället. De är garanterat snabbare.
Glad för att jag sålt min Tesla
Har också bara positiv erfarenhet av Volvo on Call. Dessutom kan man numera välja i bilen om SOS-knappen ska ringa VoC eller larmcentralen direkt.Hertsh skrev:Jag hade en XC60 tidigare. Ringde VoC två gånger och fick hjälp direkt. De svarade på mindre än en minut och hade bärare hos bilen inom 5 min. Då stod jag på Essingeleden med motorstopp. En gång i Småland med punktering. Svar omedelbart och bärgare inom rimliga 45 min med tanke på var vi stod.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Samma nr men 2 valAlzie skrev:Så kanske det är. Jag vet inte. Har aldrig haft en bil som stannat förut.Verdi skrev:Alzie skrev:Vad skumt. När min bil dog typ mitt i natten på en SuC på en vardag så kunde Roadassistance hjälpa till med att reboota skärmen - mer än det kunde de inte hjälpa till med. Eftersom att garanti hade gått ut (bil hade gått 12 000 mil), så sa de "please call your insurance company sir".e5m1r skrev:Jag hade inte garanti kvar på min bil och RSA var de enda som agerade snabbt och korrektAlzie skrev:Gud vad tråkigt. Liknande hände mig och gjorde en tråd för ca 2v sedan. Det stora batteriet dog och ett nytt är beställt och jag väntar fortfarande på min bil.
När ska man ringa Roadassistance då?
När du behöver hjälp akut, tex bilen startar inte laddat inte du kommer inte in i bilen punktering osv
När wifi inte funkar spotify hänger sig ingen 3g 4g du saknar uppdatering osv
Men då är det icke akut
Nu är det Torsdag och SC har fortfarande inte hört av sig. Är det så svårt för dom att ringa ett samtal?
Angående vem man ringer om något händer så har jag läst denna: https://www.tesla.com/sites/default/fil ... -sv-se.pdf
På sidan 10 står det rätt klart att vägassistans ingår. Om dom inte vill erbjuda tjänsten så får dom helt enkelt säga det, så skulle jag se till att det var med i min försäkring.
Tesla vill inte ha en partner-organisation med certificerade verkstäder, återförsäljare och annat utan dom vill göra allt själva. Då får dom se till att göra det lika bra själva.
Finns det något annat bilmärke där bilen kan ligga på en verkstad i 5 dagar utan att man ens har en möjlighet att kontakta dom?
Angående vem man ringer om något händer så har jag läst denna: https://www.tesla.com/sites/default/fil ... -sv-se.pdf
På sidan 10 står det rätt klart att vägassistans ingår. Om dom inte vill erbjuda tjänsten så får dom helt enkelt säga det, så skulle jag se till att det var med i min försäkring.
Tesla vill inte ha en partner-organisation med certificerade verkstäder, återförsäljare och annat utan dom vill göra allt själva. Då får dom se till att göra det lika bra själva.
Finns det något annat bilmärke där bilen kan ligga på en verkstad i 5 dagar utan att man ens har en möjlighet att kontakta dom?
Det där är ju lugnt du är på hemma planpubbe skrev:Nu är det Torsdag och SC har fortfarande inte hört av sig. Är det så svårt för dom att ringa ett samtal?
Prova att ha bil på en tesla SC 130 mil bort utan att kunna kontakta

Sen när jag äntligen fick besked och flög ner för att köra hem bilen ( ja de vägrade leverera den ) så ser den ut som nedan

Jag flög givetvis ner på en lördag för att slippa bli av med inkomst och de har stängt
Lyckades dock köra hem bilen
Sen tog det 2v till innan jag fick tid för åtgärd här hemma
Väl på plats i götet så hade de inte reserverat en loaner och menar på att bilen är utanför garanti...
Att de själva orsakat felet hade dem inte reflekterat över
De ordnade dock en loaner och kag fick skriva på att den kommer kosta mig 1000kr om dagen samt också en preliminär kostnad på några tusingar som lagningen skulle kosta.
Givetvis fick jag inte betala nåt och hade vägrat även om de hade kommit fram till att jag ska betala....
Kostnader som jag drog på mig för resan hem skulle dem ersätta sas det men jag har inte hört eller sett nåt och att ta kontakt med SC i tyskland går ju inte .....