Väntelista - Vi som väntar på leverans

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ambuhguh
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 jun 2020 23:30

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av Ambuhguh »

bjornsam skrev:

Maersk Nijmegen ska ankomma Holland den 22 aug och därefter ska bilarna monteras ihop i Tilburg och sedan transporteras till exempelvis Sverige där jag fått ett preliminärt leveransdatum den 17 sep.

Mvh Björn
Eftersom jag inte fått någon information ang. leverans idag så får jag hoppas på att bilen finns på den båten.
Hur vet du allt detta egentligen? :)

Får man plats med fyra vinterdäck i bagaget utan att fälla baksätet?
Användarvisningsbild
bjornsam
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 26 maj 2020 21:42

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av bjornsam »

Har läst en del på forumet www.teslamotorsclub.com där det finns personer som verkar dedikera sina liv att följa transporterna med Teslor från USA till Europa... :-)

Angående vinterdäcken så vet jag inte, någon med erfarenhet får svara på det då detta blir min första Tesla.

Mvh Björn
Model S LR 2020
Johan J
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 aug 2020 09:11

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av Johan J »

PappaS skrev:
bjornsam skrev:
Idag blev jag matchad med en bil enligt min specifikation.

Okej, du beställde en månad innan mig och jag har inte fått något besked än så får nog rikta in mig på den där ”preliminära” leveransen slutet på september som de mailat om.

Jag beställde en S LR 2020-06-29 och jag har inte hört ett skvätt. Inga mail eller info på Tesla-kontot :(
Användarvisningsbild
bjornsam
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 26 maj 2020 21:42

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av bjornsam »

Följande fartyg kan ha model S/X ombord till Europa. Håll koll på marinetraffic.com

MAERSK MONTANA arrives Rotterdam 3 Aug
MAERSK IOWA arrives Rotterdam 10 Aug
MAERSKA IDAHO arrives Rotterdam 17 Aug
MAERSK NIJMEGEN arrives Rotterdam 22 Aug
MAERSK OHIO arrives Rotterdam 24 Aug
SAFMARINE MAFADI arrives Rotterdam 31 Aug

Mvh Björn
Model S LR 2020
HEAVY_BOSTON_AC
Inlägg: 32
Blev medlem: 11 aug 2020 15:21

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av HEAVY_BOSTON_AC »

Oj jag såg inte denna tråd :oops: :mrgreen:
HEAVY_BOSTON_AC
Inlägg: 32
Blev medlem: 11 aug 2020 15:21

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av HEAVY_BOSTON_AC »

Beställde Model S Performance typ 8:e juni, int hört ett skit.
Musk är då seg med sina leveranser, vilket är hyfsat skumt om han nu vill att folk ska köra/äga hans bilar ! :ugeek:
Användarvisningsbild
Admir
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 dec 2019 08:45
Ort: Göta

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av Admir »

HEAVY_BOSTON_AC skrev:
Beställde Model S Performance typ 8:e juni, int hört ett skit.
Musk är då seg med sina leveranser, vilket är hyfsat skumt om han nu vill att folk ska köra/äga hans bilar ! :ugeek:

Beställde i december med uppskattat leverans (enligt hemsidan) i februari. Levererades i mitten på mars, ganska exakt på dagen tre månader efter beställning. Fick hittat VIN via chrome plugin redan i början på februari, men sen tog det stopp. Info från tesla själva kom först en vecka innan leverans (även fast jag ringde och frågade status minst 1-2 gånger i veckan), fakturan fick jag dagen innan upphämtning.. :-) Och det var innan corona :lol:
// Admir.F
HEAVY_BOSTON_AC
Inlägg: 32
Blev medlem: 11 aug 2020 15:21

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av HEAVY_BOSTON_AC »

Admir skrev:
HEAVY_BOSTON_AC skrev:
Beställde Model S Performance typ 8:e juni, int hört ett skit.
Musk är då seg med sina leveranser, vilket är hyfsat skumt om han nu vill att folk ska köra/äga hans bilar ! :ugeek:

Beställde i december med uppskattat leverans (enligt hemsidan) i februari. Levererades i mitten på mars, ganska exakt på dagen tre månader efter beställning. Fick hittat VIN via chrome plugin redan i början på februari, men sen tog det stopp. Info från tesla själva kom först en vecka innan leverans (även fast jag ringde och frågade status minst 1-2 gånger i veckan), fakturan fick jag dagen innan upphämtning.. :-) Och det var innan corona :lol:
Jaha, men då förstår jag ....! Då kanske jag inte skall hoppas på för mkt på leverans i augusti.
Men då borde inte Tesla luras så på sin hemsida.

Visst, skall man vänta 3-4 månader innan leverans så är det väl OK, om man är riktigt sugen på en bil. Men Tesla behöver inte luras för det, vilka cp-amerikaner :roll: :oops: :o
Johan J
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 aug 2020 09:11

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av Johan J »

För info...

Tydligen blev jag matchad med en Model S för ungefär 10 dagar sedan, men att min "kontakt" på delivery-teamet varit på semester. Så inga uppdateringar på kontot osv. Men jag har fått VIN-nummer och den är tydligen på Maersk Ohio, för den som är intresserad. Båten anländer i Holland 23:e och sen ska bilen vara i Göteborg strax efter månadsskiftet tydligen. Sen ett par dagars "inspektion" innan leverans.
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av nicklasandersson »

Ambuhguh skrev:
bjornsam skrev:

Maersk Nijmegen ska ankomma Holland den 22 aug och därefter ska bilarna monteras ihop i Tilburg och sedan transporteras till exempelvis Sverige där jag fått ett preliminärt leveransdatum den 17 sep.

Mvh Björn
Eftersom jag inte fått någon information ang. leverans idag så får jag hoppas på att bilen finns på den båten.
Hur vet du allt detta egentligen? :)

Får man plats med fyra vinterdäck i bagaget utan att fälla baksätet?
Nej, jag skulle säga att däcken inte får plats utan att fälla baksätet. I min bil var sätet fält när jag hämtade bilen och det har jag fått göra när jag transporterat däcken också.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av AGCF »

Jag vill bara slå ett slag för att jag har ett begagnat staggered set The New Aero forged Razor 21”. Färgen Matte Stealth. Tre av fälgarna är beg, en är ny (vänster bak). Pris 34000 SEK inkl avlyftbar moms.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
PappaS
Inlägg: 36
Blev medlem: 27 jul 2020 13:27
Ort: Löddeköpinge

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av PappaS »

Inget VIN och inget besked. Men när man går in på Teslas sida för att beställa en ny bil så står det fortfarande leverans i september men det svarta 19” fälgarna Som jag beställt verkar inte gå att beställa längre utan är original fälg eller 21” som finns att välja på. Kanske inte betyder något men man blir ju direkt misstänksam att något inte stämmer :? :lol:
Med vänlig hälsning, Henrik
Model S LR 2020
Användarvisningsbild
Ambuhguh
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 jun 2020 23:30

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av Ambuhguh »

Nu j*vlar så fick jag ett mail om att jag ska betala in kontantinsatsen ca 7 dagar före leverans! :D

MEN jag har inte fått ett leveransdatum.... Hittar inget VIN heller..

Ni som är erfarna och håriga på bröstet, brukar det ta lång tid mellan ett sånt här mail och leverans?
Johan J
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 aug 2020 09:11

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av Johan J »

PappaS skrev:
Inget VIN och inget besked. Men när man går in på Teslas sida för att beställa en ny bil så står det fortfarande leverans i september men det svarta 19” fälgarna Som jag beställt verkar inte gå att beställa längre utan är original fälg eller 21” som finns att välja på. Kanske inte betyder något men man blir ju direkt misstänksam att något inte stämmer :? :lol:
Jag beställde också grå 19" och blev med orolig att de var slut och att det i sin tur skulle leda till försenad leverans. Men ringde Tesla idag och blev tydligen matchad för 10 dagar sedan. Så det går säkert fint!
PappaS
Inlägg: 36
Blev medlem: 27 jul 2020 13:27
Ort: Löddeköpinge

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av PappaS »

Johan J skrev:
PappaS skrev:
Inget VIN och inget besked. Men när man går in på Teslas sida för att beställa en ny bil så står det fortfarande leverans i september men det svarta 19” fälgarna Som jag beställt verkar inte gå att beställa längre utan är original fälg eller 21” som finns att välja på. Kanske inte betyder något men man blir ju direkt misstänksam att något inte stämmer :? :lol:
Jag beställde också grå 19" och blev med orolig att de var slut och att det i sin tur skulle leda till försenad leverans. Men ringde Tesla idag och blev tydligen matchad för 10 dagar sedan. Så det går säkert fint!

När beställde du?
Med vänlig hälsning, Henrik
Model S LR 2020
PappaS
Inlägg: 36
Blev medlem: 27 jul 2020 13:27
Ort: Löddeköpinge

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av PappaS »

Såg nu att du beställde 5 dagar innan mig...
Med vänlig hälsning, Henrik
Model S LR 2020
marko
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 aug 2020 14:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av marko »

Hej,

Ny här på forumet. Jag lade min beställning på en vit M3 LR AWD (lagerbil) den 13:e augusti. Har blivit utlovad leverans under september. Statusen är just nu att fakturan håller på att upprättas. Håller tummarna på en snabb leverans. Detta blir min allra första Tesla, ser verkligen framemot detta :-)

/Marko
tesla_kontant_INS
Inlägg: 12
Blev medlem: 20 aug 2020 15:06

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av tesla_kontant_INS »

marko skrev:
Hej,

Ny här på forumet. Jag lade min beställning på en vit M3 LR AWD (lagerbil) den 13:e augusti. Har blivit utlovad leverans under september. Statusen är just nu att fakturan håller på att upprättas. Håller tummarna på en snabb leverans. Detta blir min allra första Tesla, ser verkligen framemot detta :-)

/Marko
Det där med att fakturan upprättas står ju sen dag 1. :)

Beställde 8:e juni. Igår fick jag mejl om att "Snart blir du en Tesla-ägare". Jag förmodar att jag får min om ett par veckor som mest, vilket skulle bli närmare 3 månader efter beställning.

Också första Tesla, väntar spänt på den.
marko
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 aug 2020 14:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av marko »

tesla_kontant_INS skrev:
marko skrev:
Hej,

Ny här på forumet. Jag lade min beställning på en vit M3 LR AWD (lagerbil) den 13:e augusti. Har blivit utlovad leverans under september. Statusen är just nu att fakturan håller på att upprättas. Håller tummarna på en snabb leverans. Detta blir min allra första Tesla, ser verkligen framemot detta :-)

/Marko
Det där med att fakturan upprättas står ju sen dag 1. :)

Beställde 8:e juni. Igår fick jag mejl om att "Snart blir du en Tesla-ägare". Jag förmodar att jag får min om ett par veckor som mest, vilket skulle bli närmare 3 månader efter beställning.

Också första Tesla, väntar spänt på den.
Där ser man. För mig så visades det en lista med alla steg i beställningen som jag gjort klart under flera dagar tills den ändrades igår till nuvarande status.
tesla_kontant_INS
Inlägg: 12
Blev medlem: 20 aug 2020 15:06

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av tesla_kontant_INS »

marko skrev:
tesla_kontant_INS skrev:
marko skrev:
Hej,

Ny här på forumet. Jag lade min beställning på en vit M3 LR AWD (lagerbil) den 13:e augusti. Har blivit utlovad leverans under september. Statusen är just nu att fakturan håller på att upprättas. Håller tummarna på en snabb leverans. Detta blir min allra första Tesla, ser verkligen framemot detta :-)

/Marko
Det där med att fakturan upprättas står ju sen dag 1. :)

Beställde 8:e juni. Igår fick jag mejl om att "Snart blir du en Tesla-ägare". Jag förmodar att jag får min om ett par veckor som mest, vilket skulle bli närmare 3 månader efter beställning.

Också första Tesla, väntar spänt på den.
Där ser man. För mig så visades det en lista med alla steg i beställningen som jag gjort klart under flera dagar tills den ändrades igår till nuvarande status.

Hur som,

fick nyligen veta att Tesla gillar att leverera i stora batch:ar, speciellt nu i början på hösten, väldigt nära deras årliga presskonferens eller liknande, när de ska sammanställa siffror... Så det affärsmässigt skall se bra ut på papperet, de förbrukat material/bilar, skickat ut en massa nyligen och allt går bra, stor efterfrågan etc.

Så det är möjligt att du inte alls behöver vänta lika länge som mig ... Bara vänta och se, I guess
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av SwedishAdvocate »

tesla_kontant_INS skrev:
Hur som,

fick nyligen veta att Tesla gillar att leverera i stora batch:ar, speciellt nu i början på hösten, väldigt nära deras årliga presskonferens eller liknande, när de ska sammanställa siffror... Så det affärsmässigt skall se bra ut på papperet, de förbrukat material/bilar, skickat ut en massa nyligen och allt går bra, stor efterfrågan etc.

Så det är möjligt att du inte alls behöver vänta lika länge som mig ... Bara vänta och se, I guess
Kan det inte handla om att de vill minimera sina transportkostnader?

Kan det vara så att det är billigare att ta en hel båt i anspråk själv istället för att dela den ihop med andra?

Kan man minimera kostnader genom att batcha produktionen i Freemontfabriken (där bilarna som ska till Europa produceras), så att man producerar alla bilar avsedda för den europeiska marknaden i en batch, för att därefter ställa om och istället producera bilar för Nordamerika några dagar/veckor?

Ett kvartal helt utan leveranser skulle ju inte se bra ut i kvartalsrapporten, men så länge leveranserna sker inom kvartalet spelar det väl mindre roll exakt när de sker. Eller?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
tesla_kontant_INS
Inlägg: 12
Blev medlem: 20 aug 2020 15:06

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av tesla_kontant_INS »

SwedishAdvocate skrev:
tesla_kontant_INS skrev:
Hur som,

fick nyligen veta att Tesla gillar att leverera i stora batch:ar, speciellt nu i början på hösten, väldigt nära deras årliga presskonferens eller liknande, när de ska sammanställa siffror... Så det affärsmässigt skall se bra ut på papperet, de förbrukat material/bilar, skickat ut en massa nyligen och allt går bra, stor efterfrågan etc.

Så det är möjligt att du inte alls behöver vänta lika länge som mig ... Bara vänta och se, I guess
Kan det inte handla om att de vill minimera sina transportkostnader?

Kan det vara så att det är billigare att ta en hel båt i anspråk själv istället för att dela den ihop med andra?

Kan man minimera kostnader genom att batcha produktionen i Freemontfabriken (där bilarna som ska till Europa produceras), så att man producerar alla bilar avsedda för den europeiska marknaden i en batch, för att därefter ställa om och istället producera bilar för Nordamerika några dagar/veckor?

Ett kvartal helt utan leveranser skulle ju inte se bra ut i kvartalsrapporten, men så länge leveranserna sker inom kvartalet spelar det väl mindre roll exakt när de sker. Eller?
Bra fråga, möjligt.

Kan säkert nån som läst ekonomi/affärer/MBA ha koll på.
Användarvisningsbild
Ambuhguh
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 jun 2020 23:30

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av Ambuhguh »

Hur kommer teslorna till Sverige?
Jag vet att fartygen kommer till zeebrugge och där skickas de vidare ut. Vad jag förstått så åker vissa av fartygen vidare till Norge och är det där våra teslor kommer från?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av NEO »

Ambuhguh skrev:
Hur kommer teslorna till Sverige?
Jag vet att fartygen kommer till zeebrugge och där skickas de vidare ut. Vad jag förstått så åker vissa av fartygen vidare till Norge och är det där våra teslor kommer från?
Lastbilar från Holland.
Användarvisningsbild
bjornsam
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 26 maj 2020 21:42

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av bjornsam »

Ambuhguh skrev:
Hur kommer teslorna till Sverige?
Jag vet att fartygen kommer till zeebrugge och där skickas de vidare ut. Vad jag förstått så åker vissa av fartygen vidare till Norge och är det där våra teslor kommer från?

Enligt vad jag förstår så skickas model 3 som en hel bil medan model S och X skickas nedmonterade i tre delar. Anledningen till detta är att tullavgiften skiljer sig mellan bildelar respektive hela bilar... Så från fabriken i Fremont fraktas containers via väg och sedan med tåg och den sista biten via väg ned till hamnen i Houston. Där lastas containers på ett stort fartyg (ofta Maersk) och sedan bär det av till Holland och hamnen i Rotterdam. Där fraktas de vidare till Tilburg där bilarna monteras ihop.


Sen har jag hört lite olika men tror att de fraktas till Zeebrugge och därifrån vidare till olika länder.

Läs mer i dessa trådar:

https://teslaclubsweden.se/besok-i-tesl ... i-tilburg/

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 3/page-260
Model S LR 2020
Skriv svar