Väntelista - Vi som väntar på leverans

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av zed »

Nilzze skrev:
Justp skrev:
Nilzze skrev:
Mitt VIN-nummer verkar aldrig få något registreringsnummer... Eller är det jag som kollar helt fel?
När jag söker på mitt nummer i "Quick tracking" så får jag fram följande information:
WR: LAXW263411
Vessel departed: 11/17/2019
Shipment: Loaded
Destination: 10/31/2019

Ni som kan hitta båtarna, vilket fartyg borde min vara på? Borde den inte vara i hamn? Borde den då inte ha fått ett Reg.nr? Japp, jag är otroligt ivrig och kan inte hålla mig, det är därför dessa frågor dyker upp... Tesla visste inte (när jag pratade med dem) när den skulle levereras. Men det var av dem jag fick mitt VIN, har inte lyckats få det via källkoden än.

https://www.maersk.com/schedules/#vesse ... 2019-11-15

Så den kom fram till Rotterdam den 3 dec.
Min kom någon vecka tidigare och jag ska hämta ut bilen den 13 dec. Jag har ännu inget regnummer.
Tack för info :-)
Då hoppas jag på att få hämta någon vecka efter 13:e :-D
Min var på samma båt, inget regnr men beräknad till Stockholm kring 20:e enligt delivery...
Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 okt 2019 09:40

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av greenstreet »

zed skrev:
Nilzze skrev:
Justp skrev:
Nilzze skrev:
Mitt VIN-nummer verkar aldrig få något registreringsnummer... Eller är det jag som kollar helt fel?
När jag söker på mitt nummer i "Quick tracking" så får jag fram följande information:
WR: LAXW263411
Vessel departed: 11/17/2019
Shipment: Loaded
Destination: 10/31/2019

Ni som kan hitta båtarna, vilket fartyg borde min vara på? Borde den inte vara i hamn? Borde den då inte ha fått ett Reg.nr? Japp, jag är otroligt ivrig och kan inte hålla mig, det är därför dessa frågor dyker upp... Tesla visste inte (när jag pratade med dem) när den skulle levereras. Men det var av dem jag fick mitt VIN, har inte lyckats få det via källkoden än.

https://www.maersk.com/schedules/#vesse ... 2019-11-15

Så den kom fram till Rotterdam den 3 dec.
Min kom någon vecka tidigare och jag ska hämta ut bilen den 13 dec. Jag har ännu inget regnummer.
Tack för info :-)
Då hoppas jag på att få hämta någon vecka efter 13:e :-D
Min var på samma båt, inget regnr men beräknad till Stockholm kring 20:e enligt delivery...
Intressant att min kom tidigare och att jag redan har registreringsnummer, men min leverans är bokad till 27 december. Elon can you hear me, I have been so good this year... :roll:
2020 Model S LR - Midnight Silver
Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 okt 2019 09:40

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av greenstreet »

Tomten kommer tidigt i år. Jag hämtar min på torsdag eftermiddag!

Beställd 28 oktober.
Ankom Rotterdam 25 november.
Registrerad 2 december.
Leverans (om inget går fel) 12 december.
2020 Model S LR - Midnight Silver
Linansky
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 okt 2019 16:27

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av Linansky »

greenstreet skrev:
Tomten kommer tidigt i år. Jag hämtar min på torsdag eftermiddag!

Beställd 28 oktober.
Ankom Rotterdam 25 november.
Registrerad 2 december.
Leverans (om inget går fel) 12 december.
Jag beställde samma dag! Men har inte fått leveransdatum än.
Min åkte med båten den 17 november, framme 3 Dec.

Hoppas jag bara kan plussa på en vecka från ditt datum.

Model s vit, svart interiör, FSD.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
K-Ankan
Inlägg: 30
Blev medlem: 18 okt 2019 22:00

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av K-Ankan »

Hämtade ut min S idag. Lagerbil, skrev på beställning 29e oktober. Leverans funkade utan några som helst problem.

Fantastisk bil på det hela taget och känslan att köra elbil är nästan bäst av allt! Jäkligt tillfredställande att tanka medan man gör annat.

Dock 2 rätt negativa saker som jag faktiskt redan efter 11 mil stör mig ordentligt på.

1. Testade supercharger i ca 15 min medan jag passade på att klämma en burgare. När jag satte mig i bilen var framrutan helt igenimmad och tog en halv evigheten att få bort den (ca. 10 mim ) Hoppas på skit bakom spakarna....

2. Ljudnivån i kupén är tyvärr bortom all kritik. Visserligen sitter helt nya hakka 9:or ( dubb )på men ändå. Skulle säga att det inte är en decibel bättre än i min gamla Subaru outback från 2014. Det är faktiskt för dåligt. Ska känna på bilen ett tag till men tanken slog mig både en och flera gånger idag att jag kaske lämnar tillbaka den pga det. Men jag vill gärna ha dem i övrigt för den är ju helt fantastisk!

K-A
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av SolnaGnagarn »

K-Ankan skrev:
Hämtade ut min S idag. Lagerbil, skrev på beställning 29e oktober. Leverans funkade utan några som helst problem.

Fantastisk bil på det hela taget och känslan att köra elbil är nästan bäst av allt! Jäkligt tillfredställande att tanka medan man gör annat.

Dock 2 rätt negativa saker som jag faktiskt redan efter 11 mil stör mig ordentligt på.

1. Testade supercharger i ca 15 min medan jag passade på att klämma en burgare. När jag satte mig i bilen var framrutan helt igenimmad och tog en halv evigheten att få bort den (ca. 10 mim ) Hoppas på skit bakom spakarna....

2. Ljudnivån i kupén är tyvärr bortom all kritik. Visserligen sitter helt nya hakka 9:or ( dubb )på men ändå. Skulle säga att det inte är en decibel bättre än i min gamla Subaru outback från 2014. Det är faktiskt för dåligt. Ska känna på bilen ett tag till men tanken slog mig både en och flera gånger idag att jag kaske lämnar tillbaka den pga det. Men jag vill gärna ha dem i övrigt för den är ju helt fantastisk!

K-A
Dubbdäck borde vara olagligt till en elbil. Jag åker på dubbfria 19” continental och det går finfint!
Användarvisningsbild
Justp
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 19 okt 2019 03:35
Ort: Jönköping

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av Justp »

K-Ankan skrev:
Hämtade ut min S idag. Lagerbil, skrev på beställning 29e oktober. Leverans funkade utan några som helst problem.

Fantastisk bil på det hela taget och känslan att köra elbil är nästan bäst av allt! Jäkligt tillfredställande att tanka medan man gör annat.

Dock 2 rätt negativa saker som jag faktiskt redan efter 11 mil stör mig ordentligt på.

1. Testade supercharger i ca 15 min medan jag passade på att klämma en burgare. När jag satte mig i bilen var framrutan helt igenimmad och tog en halv evigheten att få bort den (ca. 10 mim ) Hoppas på skit bakom spakarna....

2. Ljudnivån i kupén är tyvärr bortom all kritik. Visserligen sitter helt nya hakka 9:or ( dubb )på men ändå. Skulle säga att det inte är en decibel bättre än i min gamla Subaru outback från 2014. Det är faktiskt för dåligt. Ska känna på bilen ett tag till men tanken slog mig både en och flera gånger idag att jag kaske lämnar tillbaka den pga det. Men jag vill gärna ha dem i övrigt för den är ju helt fantastisk!

K-A

Jag hoppas inte jag kommer uppleva ljudnivån som ett problem men det är väl det som jag känner mig tveksam över i valet mellan X och Etron. Ska hämta min X på fredag. Beror kanske lite på från vilken bil man kommer. Hur upplever ni andra, som har hämtat era bilar, ljudnivån?
K-Ankan
Inlägg: 30
Blev medlem: 18 okt 2019 22:00

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av K-Ankan »

Tvärtom!

Dubb borde vara obligatoriskt för elbilar, är ju så jäkla lätt hänt att man åker på sladd....
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av bylund »

K-Ankan skrev:
Tvärtom!

Dubb borde vara obligatoriskt för elbilar, är ju så jäkla lätt hänt att man åker på sladd....
Snickesnack. Min bil har ett antisladdsystem som gör att jag måste ta bort sladden för att kunna köra.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av zed »

zed skrev:
Nilzze skrev:
Justp skrev:
Nilzze skrev:
Mitt VIN-nummer verkar aldrig få et regnummer.
Tack för info :-)
Då hoppas jag på att få hämta någon vecka efter 13:e :-D
Min var på samma båt, inget regnr men beräknad till Stockholm kring 20:e enligt delivery...
Yes! Leverans bokad 19:e Edit: Tidigarelagd till 17:e!i Trosta och regnummer. Blir (kanske) en god jul ändå!
Beställd 18/10
Åkte 17/11
Rotterdam 3/12
Stripe68
Inlägg: 194
Blev medlem: 24 nov 2014 01:21
Ort: Uppsala

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av Stripe68 »

Nu fick jag leveransdatum.

Tesla Model S LR
Beställd 2019-10-22
Båten ankom till Rotterdam 2019-12-14
Leverans Stockholm-Trosta 2019-12-27 13:00
Användarvisningsbild
Justp
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 19 okt 2019 03:35
Ort: Jönköping

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av Justp »

Justp skrev:
K-Ankan skrev:
Hämtade ut min S idag. Lagerbil, skrev på beställning 29e oktober. Leverans funkade utan några som helst problem.

Fantastisk bil på det hela taget och känslan att köra elbil är nästan bäst av allt! Jäkligt tillfredställande att tanka medan man gör annat.

Dock 2 rätt negativa saker som jag faktiskt redan efter 11 mil stör mig ordentligt på.

1. Testade supercharger i ca 15 min medan jag passade på att klämma en burgare. När jag satte mig i bilen var framrutan helt igenimmad och tog en halv evigheten att få bort den (ca. 10 mim ) Hoppas på skit bakom spakarna....

2. Ljudnivån i kupén är tyvärr bortom all kritik. Visserligen sitter helt nya hakka 9:or ( dubb )på men ändå. Skulle säga att det inte är en decibel bättre än i min gamla Subaru outback från 2014. Det är faktiskt för dåligt. Ska känna på bilen ett tag till men tanken slog mig både en och flera gånger idag att jag kaske lämnar tillbaka den pga det. Men jag vill gärna ha dem i övrigt för den är ju helt fantastisk!

K-A


Jag hoppas inte jag kommer uppleva ljudnivån som ett problem men det är väl det som jag känner mig tveksam över i valet mellan X och Etron. Ska hämta min X på fredag. Beror kanske lite på från vilken bil man kommer. Hur upplever ni andra, som har hämtat era bilar, ljudnivån?

Svarar mig själv nu när jag fått leverans.
Tycker bilen är tyst, tystare än jag hade förväntat mig och tystare än min tidigare XC60.
Inga andra problem heller så jag är mycket nöjd. Det ända som saknades vid leverans var märkningen "Dual motor" där bak.
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av zed »

zed skrev:
Yes! Leverans bokad 19:e Edit: Tidigarelagd till 17:e!i Trosta och regnummer. Blir (kanske) en god jul ändå!
Beställd 18/10
Åkte 17/11
Rotterdam 3/12
Hämtade bilen på förmiddagen. Fick en kort genomgång och tid till att gå igenom bilen.
Inga större problem, noterade att panelerna inte var jämna men inte så det stör i vardagen.

Körmässigt mycket nöjd, funderade på att byta till creep efter att varit van med automat men efter en stund med hold kändes det naturligt :)
Ljudnivån skulle jag säga är i nivån med min tidigare Passat så helt okej.
Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 okt 2019 09:40

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av greenstreet »

Jag hämtade min bil för en vecka sedan. Jag har hunnit avverka ca 250 mil sen dess och jag har inte mycket att klaga på. Det är mest mjukvarufunktioner som jag saknar eller skulle vilja ha annorlunda, så det finns hopp om det. Då tänker jag tex på styrhjälp utan att ha på autopilot. Dvs subtil hjälp att hålla en mitt i filen utan att med våld tvinga en att ligga PRECIS mitt i filen som autopilot gör.

Adaptiv farthållare skulle också kunna förbättras. Och sist men inte minst.. 360 graders kamera. Det är en skam att en bil med så många kameror och funktioner inte har den möjligheten.

Att lära sig köra med 1 pedal tog ca 1 dag. Nu känns det helt fantastiskt. Och bilen är snabb. Alldeles tillräckligt snabb!
2020 Model S LR - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Justp
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 19 okt 2019 03:35
Ort: Jönköping

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av Justp »

greenstreet skrev:
Jag hämtade min bil för en vecka sedan. Jag har hunnit avverka ca 250 mil sen dess och jag har inte mycket att klaga på. Det är mest mjukvarufunktioner som jag saknar eller skulle vilja ha annorlunda, så det finns hopp om det. Då tänker jag tex på styrhjälp utan att ha på autopilot. Dvs subtil hjälp att hålla en mitt i filen utan att med våld tvinga en att ligga PRECIS mitt i filen som autopilot gör.

Adaptiv farthållare skulle också kunna förbättras. Och sist men inte minst.. 360 graders kamera. Det är en skam att en bil med så många kameror och funktioner inte har den möjligheten.

Att lära sig köra med 1 pedal tog ca 1 dag. Nu känns det helt fantastiskt. Och bilen är snabb. Alldeles tillräckligt snabb!
Jag håller med om att styrhjälpen eller Filhållningsassistans som funktionen heter kunde varit bättre (som jag skrivit om i en annan tråd.
viewtopic.php?f=57&t=19449
Användarvisningsbild
valleywood
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 nov 2019 17:52

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av valleywood »

Beställde 3/11 och fick hämta min bil idag (Vit MS LR/Svart inredning).

Smidig transport med Arlanda Express och tog sen en Teslataxi till Trosta (Taxi Sthlm).
Nämnde att jag sett på Teslas site att det skulle kosta ca. 200 spänn så vi kom överens om det :)

Själva utlämningsplatsen kändes väl lite mer som O-ringens nummerlappsuthämtning än som en premiumbilshall men allt gick relativt smidigt och vi fick nästan hämta bilen direkt trots att vi var en dryg timme tidiga.

Väldigt nöjd med bilen så långt utom ett par detaljer:
1. Helljusautomatiken är superseg om jag jämför med min några år gamla Mercedes E t.ex. tar väldigt lång tid att båda blända av och slå på helljuset igen vid möte. Helt oanvändbar då den bländade mötande bilar hela tiden så jag fick blända av manuellt tillslut.
2. Vindruteautomatiken vet jag inte riktigt vad logiken var bakom, tyckte den fungerade sådär iaf. Kanske kan lösa sig men nån uppdatering.
3. Ljudnivån är OK men jag tycker att den är snäppet högre än i min Mercedes E (kan iofs bero på att jag har 17 tummare på mercan)

Efter ett halvt dygns ägnade känns det bra så långt! :)
Användarvisningsbild
kvasi
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 okt 2018 20:42
Ort: Tyresö, Stockholm

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av kvasi »

Är bilen per definition i Sverige när den fått regnr?
Min har det, men ser samtidigt ut att vara mellan Houston och Rotterdam... och tänkt att hämtas 27e. :)
MS85D 2015
Stripe68
Inlägg: 194
Blev medlem: 24 nov 2014 01:21
Ort: Uppsala

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av Stripe68 »

Jag hade bokad leverans den 27:e, dvs på fredag. Idag meddelande Tesla att det är "tekniska problem" med bilen så de skjuter upp leveransen till någon gång nästa år.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av Bjorn »

Fick min i fredags lagom till jul :D
(Beställt 28/8)

- En list sitter lite snett.
- Imma i kameran vid höger dörr.
- Kan instämma i att helljusauto är sämre (segare) än AP1.
- Ingen skyltläsning är ett steg bakåt.

- Torkarauto ungefär lika bra som AP1.
- Få spökbromsningar, bättre än jag förväntat mig.
- Nya AP bättre än AP1. Visst finns enstaka saker som AP1 gjorde något bättre, som helhetsbedömning är den nya bättre.

- Fjädringen är avsevärt förbättrad.
- Högre acceleration 50 - 100 km/h (S85D till S-LR)
- Tystare

- Ljudsystemet hade jag väntat mig lite mer av.
Basen låter mer än standardljudet i min förra, men inte på ett bra sätt.
Den är väldigt känslig för hur musiken är inspelad och mixad i basen. Den förstärker vissa toner men inte andra.
Jag skulle hellre ha bas med jämnare frekvenskurva med en mjuk "roll off" neråt. Men det är väl så här många tycker det ska låta.

På det stora hela jätte nöjd med bilen
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
infra
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 04 dec 2019 07:04

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av infra »

Fick först att jag skulle hämta min imorgon 30/12 men dom ändra tiden till 7/1 :evil:

Söker jag på vin på car.info så hittar den inte något regnr. Kan det vara därför som det blev försenat?
Användarvisningsbild
Patos
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 11 aug 2016 18:52
Ort: Göteborg

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av Patos »

Patos skrev:
Patos skrev:
Hej, beställde en grå MS LR den 22/10. Har hört att de ställer om till produktion för Europa nu i november. Så nu bör det väl hända grejer.
Fick vin i källkod idag. Mail om prel leverans i januari Bild hade hoppats på december.
Fick nu mail om leverans den 13/1. Tjohoo!
Användarvisningsbild
Admir
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 dec 2019 08:45
Ort: Göta

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av Admir »

Model: Midnight silver MS LR 21"
Beställningsdatum: 18/12
Leveransplats: Göteborg
VIN i källkoden: Nej

Hur långt fick ni vänta på att få leveransbekräftelse och faktura? Själv har jag inte fått något mer än oe från tesla. Enligt säljaren så trodde han att bilen skulle komma någon gång i februari (det som stod som uppskattad leverans när jag beställde bilen) vilket inte gjorde mig mycket klokare.. Stämde era uppskattade leveranstider med faktisk leverans?
// Admir.F
Användarvisningsbild
wrnrsn
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 apr 2016 09:12

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av wrnrsn »

Admir skrev:
Model: Midnight silver MS LR 21"
Beställningsdatum: 18/12
Leveransplats: Göteborg
VIN i källkoden: Nej

Hur långt fick ni vänta på att få leveransbekräftelse och faktura? Själv har jag inte fått något mer än oe från tesla. Enligt säljaren så trodde han att bilen skulle komma någon gång i februari (det som stod som uppskattad leverans när jag beställde bilen) vilket inte gjorde mig mycket klokare.. Stämde era uppskattade leveranstider med faktisk leverans?
Jag beställde min 21/12, stod att det var lev i februari men jag bad om leverans i mars. Står nu att det är bokad leverans den 21/1. Vet inte riktigt vad jag ska tro om det hela dock.
Användarvisningsbild
Admir
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 dec 2019 08:45
Ort: Göta

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av Admir »

wrnrsn skrev:
Admir skrev:
Model: Midnight silver MS LR 21"
Beställningsdatum: 18/12
Leveransplats: Göteborg
VIN i källkoden: Nej

Hur långt fick ni vänta på att få leveransbekräftelse och faktura? Själv har jag inte fått något mer än oe från tesla. Enligt säljaren så trodde han att bilen skulle komma någon gång i februari (det som stod som uppskattad leverans när jag beställde bilen) vilket inte gjorde mig mycket klokare.. Stämde era uppskattade leveranstider med faktisk leverans?
Jag beställde min 21/12, stod att det var lev i februari men jag bad om leverans i mars. Står nu att det är bokad leverans den 21/1. Vet inte riktigt vad jag ska tro om det hela dock.


Vad spännande för dig! Själv sitter man och uppdaterar sidan stup i kvarten i hopp om leveransbesked :D Vad hade du för config på bilen?
// Admir.F
Användarvisningsbild
wrnrsn
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 apr 2016 09:12

Re: Väntelista - Vi som väntar på leverans

Inlägg av wrnrsn »

Admir skrev:
wrnrsn skrev:
Admir skrev:
Model: Midnight silver MS LR 21"
Beställningsdatum: 18/12
Leveransplats: Göteborg
VIN i källkoden: Nej

Hur långt fick ni vänta på att få leveransbekräftelse och faktura? Själv har jag inte fått något mer än oe från tesla. Enligt säljaren så trodde han att bilen skulle komma någon gång i februari (det som stod som uppskattad leverans när jag beställde bilen) vilket inte gjorde mig mycket klokare.. Stämde era uppskattade leveranstider med faktisk leverans?
Jag beställde min 21/12, stod att det var lev i februari men jag bad om leverans i mars. Står nu att det är bokad leverans den 21/1. Vet inte riktigt vad jag ska tro om det hela dock.


Vad spännande för dig! Själv sitter man och uppdaterar sidan stup i kvarten i hopp om leveransbesked :D Vad hade du för config på bilen?
Haha ja spännande men jag "vill" inte ha den förrns i mars :D
En vit long range med utökad AP.
Skriv svar