Är 54 kw laddhastighet ok på supercharger?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Är 54 kw laddhastighet ok på supercharger?

Inlägg av Jwe »

Tack för länken!
Endast läst en bråkdel av den omfattande textmassan där förtvivlade teslaägare fått sina bilar strypta aningen via plötsligt inskränkt batterikapacitet eller reducerad laddhastighet eller båda.
Fenomenen kallas Batterygate respektive Chargegate
Ty man jämför med VW skandalen Dieselgate.

Tesla stäms pga ovanstående i USA då Tesla inte vidkänner att det är något fel på batterierna till trots för att de anser sig nödsakade att manipulera batterierna och eller laddningen drastiskt.

Ur ett ägarperspektiv hoppas man på usa forumet på att Tesla skall byta ut de batterier som kräver dessa strypande åtgärder, dels för egen del men också för Teslas skull då man är rädd för att detta kommer att påverka tilliten till Tesla, och äventyra omställningen till EV.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Är 54 kw laddhastighet ok på supercharger?

Inlägg av Jojo »

Det är väl på tiden att det händer något...
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Är 54 kw laddhastighet ok på supercharger?

Inlägg av juristen »

Det åtminstone jag inte förstått är att det tar väldigt lång tid för batteriet att nå optimal temperatur för att ta emot max laddeffekt.

Igår körde jag från Härnösand till Skellefteå. Innan avfärd stod bilen ute utan att laddas ett par timmar. Det tog 1 timme och 10 minuter till Övik och jag hade matat in Superchargern där som destination direkt när jag startade resan. Jag kom fram till Superchargern med 12% kvar. Laddeffekten gick direkt upp till 114 kw, men vände direkt och på några sekunder var den nere på ca 90 kw. Efter någon minut gick den dock upp till 93 kw och höll sig stabilt kring 90 kwh rätt länge, jag antar att det var när batteriet blev varmare av laddningen. En dryg timme är alltså inte alltid tillräckligt på vintern för att batteriet ska hinna få tillräcklig temperatur med destinationen inställd på supercharger.

Jag laddade bara så mycket jag behövde i Övik och satte direkt destinationen på Superchargern i Umeå. När jag var där en dryg timme senare med 10% kvar så var laddkurvan mer normal. Den gick upp på 114 kw utan att droppa och låg över 100 kw till ca 35%.

Jag har inte uppdaterat programvaran sedan 2019.16.2. Bilen är dock riktigt sugen på att uppdatera nu och jag får trycka bort en nag/popup varje gång jag startar eller stannar.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Är 54 kw laddhastighet ok på supercharger?

Inlägg av Kilowatt »

Jag reagerade också på laddhastigheten häromdagen när jag kört 1,5h motorväg och stannade i Arboga för att ladda. Fick just 54kw med ca ungefär 50% i batteriet. Jag var ensam på laddparet A/B...
På returen stannade jag igen och kom upp i ca 90 kw men inte högre.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: Är 54 kw laddhastighet ok på supercharger?

Inlägg av HenricL »

Var idag i Karlstad och hade haft bilen stående ute ett par dagar i -4 grader. Åkte till Supercharger i Karlstad (tog 10 minuter) och började ladda med mycket kallt batteri. Den började på ca 7kw och var på 11kw efter några minuter och var väl i 28kw efter 20 minuter. Intressant hur långsamt det går med riktigt kallt batteri (men bra att veta). Körde sedan mot Arboga och laddade där och fick fina 115kw tills jag var runt 60% varefter det gick ner i vanlig takt (hade förvärmning ca 20 minuter innan jag kom till Arboga).
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Är 54 kw laddhastighet ok på supercharger?

Inlägg av metchristian »

HenricL skrev:
Var idag i Karlstad och hade haft bilen stående ute ett par dagar i -4 grader. Åkte till Supercharger i Karlstad (tog 10 minuter) och började ladda med mycket kallt batteri. Den började på ca 7kw och var på 11kw efter några minuter och var väl i 28kw efter 20 minuter. Intressant hur långsamt det går med riktigt kallt batteri (men bra att veta). Körde sedan mot Arboga och laddade där och fick fina 115kw tills jag var runt 60% varefter det gick ner i vanlig takt (hade förvärmning ca 20 minuter innan jag kom till Arboga).
/Henric
Laddade i Enköping (första gången jag någonsin laddade via supercharger) inkl mig va det 3 model ingen stod vid samma stolpe.. jag fick ca 80kw - 87kw under de 15-20min jag laddade.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Är 54 kw laddhastighet ok på supercharger?

Inlägg av mans71 »

Jag har faktiskt funderat på om en gruppstämning inom EU är en väg att gå? Det är, iaf anser jag det, helt orimligt att så kraftigt försämra laddhastigheten bara för att Tesla ska lyckas kringgå garantiproblem på X antal bilar.

Är det möjligt med gruppstämningar inom EU mot ett USA-företag? Finns liknande fall där sådan process har kunnat göras?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Är 54 kw laddhastighet ok på supercharger?

Inlägg av bat »

mans71 skrev:
Jag har faktiskt funderat på om en gruppstämning inom EU är en väg att gå? Det är, iaf anser jag det, helt orimligt att så kraftigt försämra laddhastigheten bara för att Tesla ska lyckas kringgå garantiproblem på X antal bilar.

Är det möjligt med gruppstämningar inom EU mot ett USA-företag? Finns liknande fall där sådan process har kunnat göras?

https://money.cnn.com/2018/04/11/news/e ... index.html
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Re: Är 54 kw laddhastighet ok på supercharger?

Inlägg av Saab99turbo »

I morgon åker vi mot Stockholm från Jämtland. Bilen har stått och puttrat på 6 A ett par dagar (nu dock 5 A eftersom huvudsäkringen här hemma just löst ut). I morgon kopplar vi ur laddaren och åker raka vägen, ca 3 mil, till Superchargern i Krokom för att fylla batteriet ordentligt. Då ska det bli intressant att se om körningen och tidigare snigelladdningen påverkar laddhastigheten där. Har varit mellan -15 och - 6 grader ute.

Bara så att ni vet. :)

I förrgår körde jag 3 mil med utkylt batteri och stannade vid en laddare som brukar ladda ganska snabbt, 17 kW. Men det tog ca en timme innan den den började ladda ordentligt. Ca -15 grader.

För övrigt verkar det rimligt med tidigare tips här på forumet: Ska man ladda långsamt i vanligt eluttag, tex när man kommer fram till den lånade fjällstugan och det är kallt, bör man koppla i bilen direkt efter körning när den fortfarande har varmt batteri. Annars kan det ta evigheter innan laddningen ens startar.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
Lillys
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 20 nov 2019 12:22
Ort: Täby

Re: Är 54 kw laddhastighet ok på supercharger?

Inlägg av Lillys »

Laddade i Jung igår. Kom dit med 2% kvar, laddningen började på 90 kw de första ca 2 min och sen direkt upp till 143 kw där det sedan låg stabilt. Så verkar inte vara någon begränsning där. Ska tilläggas att jag var ensam där.
2020 Model X Midnight Silver, 6-seater, chrome delete, Onyx 22"
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Är 54 kw laddhastighet ok på supercharger?

Inlägg av frippe »

Lillys skrev:
Laddade i Jung igår. Kom dit med 2% kvar, laddningen började på 90 kw de första ca 2 min och sen direkt upp till 143 kw där det sedan låg stabilt. Så verkar inte vara någon begränsning där. Ska tilläggas att jag var ensam där.
Tror det är ganska bra om du samtidigt berättar vilken model av batteri du har. Annars är det svårt att värdera siffrorna.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
BorschReniers
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 jan 2020 08:51

Re: Är 54 kw laddhastighet ok på supercharger?

Inlägg av BorschReniers »

HenricL skrev:
Var idag i Karlstad och hade haft bilen stående ute ett par dagar i -4 grader. Åkte till Supercharger i Karlstad (tog 10 minuter) och började ladda med mycket kallt batteri. Den började på ca 7kw och var på 11kw efter några minuter och var väl i 28kw efter 20 minuter. Intressant hur långsamt det går med riktigt kallt batteri (men bra att veta). Körde sedan mot Arboga och laddade där och fick fina 115kw tills jag var runt 60% varefter det gick ner i vanlig takt (hade förvärmning ca 20 minuter innan jag kom till Arboga).
/Henric

Jag har nyligen köpt en Tesla Model S 70D 2015 och skulle ladda den på Supercharger i Karlstad. Hade exakt samma problem, dröjde ca 5-10 min innan den var uppe i 30-35 kW, och där stannade den. Jag var helt ensam på parkeringen. Temperaturen var ca +5, bilen hade förvisso endast kört ca 5 min innan. Men borde den inte komma upp i betydligt mer?
/ Rasmus
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Är 54 kw laddhastighet ok på supercharger?

Inlägg av jonas »

Lillys skrev:
Laddade i Jung igår. Kom dit med 2% kvar, laddningen började på 90 kw de första ca 2 min och sen direkt upp till 143 kw där det sedan låg stabilt. Så verkar inte vara någon begränsning där. Ska tilläggas att jag var ensam där.
Hur långt och vilken bil var det frågan om ? Nya bilar verkar inte ha problem.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm

Re: Är 54 kw laddhastighet ok på supercharger?

Inlägg av jans »

Richardk skrev:
Efter en tidigare mjukvaru uppdatering så får jag i bästa fall runt 50 kW vid 50% laddning med en P85+. Fick tidigare runt 75kW.
Ja, man väntar och väntar på en uppdatering så detta skulle återställas till de gamla värdena. Numera fyller jag sällan över 50% på långresor, dvs i praktiken har jag bara 40 kwH att använda, inte helt OK tycker jag :(

Tycks som vi både ligger i den undre delen av mätresultaten.
korrekt ladd p85.png
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Är 54 kw laddhastighet ok på supercharger?

Inlägg av [JM] »

BorschReniers skrev:
HenricL skrev:
Var idag i Karlstad och hade haft bilen stående ute ett par dagar i -4 grader. Åkte till Supercharger i Karlstad (tog 10 minuter) och började ladda med mycket kallt batteri. Den började på ca 7kw och var på 11kw efter några minuter och var väl i 28kw efter 20 minuter. Intressant hur långsamt det går med riktigt kallt batteri (men bra att veta). Körde sedan mot Arboga och laddade där och fick fina 115kw tills jag var runt 60% varefter det gick ner i vanlig takt (hade förvärmning ca 20 minuter innan jag kom till Arboga).
/Henric

Jag har nyligen köpt en Tesla Model S 70D 2015 och skulle ladda den på Supercharger i Karlstad. Hade exakt samma problem, dröjde ca 5-10 min innan den var uppe i 30-35 kW, och där stannade den. Jag var helt ensam på parkeringen. Temperaturen var ca +5, bilen hade förvisso endast kört ca 5 min innan. Men borde den inte komma upp i betydligt mer?
/ Rasmus
Som det står tidigare i tråden så behöver bilen köras i motorvägsfart i typ en timme innan du börjar få rätt temp i batteriet. Det räcker alltså inte med att de gula prickarna är borta (som indikerar kallt batteri).
Har själv en "ny" TMX 100 och vid +5grader och ca 20min på motorvägen så kommer den upp i typ 30kW på närmaste ChaDeMo (gratisladdning på Lidl).
Kör jag 1.5 timme motorväg, typ STHLM-GÄVLE, så får jag utan problem 143kW.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Är 54 kw laddhastighet ok på supercharger?

Inlägg av e5m1r »

BorschReniers skrev:
HenricL skrev:
Var idag i Karlstad och hade haft bilen stående ute ett par dagar i -4 grader. Åkte till Supercharger i Karlstad (tog 10 minuter) och började ladda med mycket kallt batteri. Den började på ca 7kw och var på 11kw efter några minuter och var väl i 28kw efter 20 minuter. Intressant hur långsamt det går med riktigt kallt batteri (men bra att veta). Körde sedan mot Arboga och laddade där och fick fina 115kw tills jag var runt 60% varefter det gick ner i vanlig takt (hade förvärmning ca 20 minuter innan jag kom till Arboga).
/Henric

Jag har nyligen köpt en Tesla Model S 70D 2015 och skulle ladda den på Supercharger i Karlstad. Hade exakt samma problem, dröjde ca 5-10 min innan den var uppe i 30-35 kW, och där stannade den. Jag var helt ensam på parkeringen. Temperaturen var ca +5, bilen hade förvisso endast kört ca 5 min innan. Men borde den inte komma upp i betydligt mer?
/ Rasmus
En 70D laddar ca 50kW vid 50% och ca 30kW vid 70% mycket bättre än så blir det inte
Toppar strax över 100 under 10% helst under 5%
Förutsättning är ensam på par och uppvärmd batteri
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Är 54 kw laddhastighet ok på supercharger?

Inlägg av Jojo »

Finns det någon som har orkat driva ärendet vidare mot Tesla? Jag har nu försökt, men enbart fått höra att 'allting är som det ska vara' och detta efter meningslöst felsökande, som man redan från början kunde klura ut att det inte är givande. Har det hänt något på den här fronten någon annanstans? Det kanske är så enkelt att man med system försöker göra det så jobbigt för kunden att man helt unisono ger upp till sist.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Är 54 kw laddhastighet ok på supercharger?

Inlägg av Gustafsson »

Tror att det är svårt att greppa problemets omfattning så här års. Om man får samma resultat på sommaren är det dock illa.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar