Supercharging överförbar 2016?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Supercharging överförbar 2016?

Inlägg av GreenMachine »

lator skrev:
frippe skrev:

Vem skulle vara motpart mot tesla i ett sådant ärende? Förra ägaren, en ny ägare eller någon annan?
Vem förlorar eller kan anses sig lurad av att tesla gör ändringar på bilar de själva äger, troligen ingen alls. Så att driva det blir omöjligt.
Givetvis så är det den nya ägaren som är motpart då denne mister den utlovade gratisladdningen på den begagnade bilen som såldes med löftet om evig fri laddning.
Det spelar ju egentligen ingen roll vem som äger bilen när Tesla väljer att ta bort den fria laddningen, de ändrar på de utlovade villkoren för nya ägare. Givetvis så handlar detta om att undvika kostnader för laddning men det kan ju anses småaktigt med tanke på den ringa mängd bilar som omfattas av den fria laddningen.
Att någon skulle orka driva målet mot Tesla får anses otroligt så de klarar sig säkert, och fortsätter i nästa "quarter" att lova fri laddning igen... :roll:
Om Tesla köpt in bilen så har de ju rätt att göra vad de vill med den. De hade ju också kunnat montera in en dieselmotor och sedan sålt den som dieselbil. Förutsatt givetvis att det Tesla då inte angivit i beskrivningen när de sålde bilen att det skulle ingå fri SuC så förstår jag inte vad problemet är?

Vem är det som har lovat den nya köparen gratisladdning???

Låter för mig lite som att springa på en gammal ungdomskärlek när man är 40 och sedan tycka att hon/eller han är ohederlig eftersom hon/han ju sa att hen var oskuld sist ni sågs, och så visade det sig nu att det inte är riktigt är så.. ??
bensinfri
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 nov 2019 19:25

Re: Supercharging överförbar 2016?

Inlägg av bensinfri »

taliz skrev:
bensinfri skrev:
Jag ska köpa en begagnad model S årsmodell 2013. En långmilare med 30tusen mil på nacken.
Säljaren hävdar att "unlimited" supercharging och destination charging ingår.
Kan det verkligen stämma?
En 2013 saknar dock autopilot och mkt förfining. Har du budget skulle jag råda att satsa på något mer modernt.
Hej och tack för ditt svar. Jag befarade att fri-supercharging inte skulle kunna när man köpt en begagnad bil.

Autopilot kan jag leva utan med. Har du ett exempel på någon förfining som jag går miste om?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Supercharging överförbar 2016?

Inlägg av lator »

GreenMachine skrev:

Om Tesla köpt in bilen så har de ju rätt att göra vad de vill med den. De hade ju också kunnat montera in en dieselmotor och sedan sålt den som dieselbil. Förutsatt givetvis att det Tesla då inte angivit i beskrivningen när de sålde bilen att det skulle ingå fri SuC så förstår jag inte vad problemet är?

Vem är det som har lovat den nya köparen gratisladdning???
Det är ju just det som Tesla har gjort. Lovat att bilen har "free supercharging for life" !!! Livet tog dock tydligen slut när Tesla bytte in bilen... :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Supercharging överförbar 2016?

Inlägg av bylund »

bensinfri skrev:
Jag ska köpa en begagnad model S årsmodell 2013. En långmilare med 30tusen mil på nacken.
Säljaren hävdar att "unlimited" supercharging och destination charging ingår.
Kan det verkligen stämma?
Destinationsladdning kan man inte direkt säga att följer med bilen. Det är laddare som näringsidkare fått och satt upp, mot att de lovat att inte ta extra betalt av sina kunder för att använda dem. Men det kan ändras när som helst, och är inte olika för olika bilar.

Att superladdning ingår kan, som signaturen "taliz" skriver ingå. Det är normalfallet för en 2013, om det inte är en Model S 60, då var det något som man köpte till extra för 20 000 kr, så då kan man dubbelkolla att så är fallet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Supercharging överförbar 2016?

Inlägg av GreenMachine »

lator skrev:
GreenMachine skrev:

Om Tesla köpt in bilen så har de ju rätt att göra vad de vill med den. De hade ju också kunnat montera in en dieselmotor och sedan sålt den som dieselbil. Förutsatt givetvis att det Tesla då inte angivit i beskrivningen när de sålde bilen att det skulle ingå fri SuC så förstår jag inte vad problemet är?

Vem är det som har lovat den nya köparen gratisladdning???
Det är ju just det som Tesla har gjort. Lovat att bilen har "free supercharging for life" !!! Livet tog dock tydligen slut när Tesla bytte in bilen... :(
Du får kanske ta en liten kurs i avtalsrätt eller något men det fungerar inte så. Det enda som är intressant är hur/vad bilen är specad som när den såldes nu senaste gången.
bensinfri
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 nov 2019 19:25

Re: Supercharging överförbar 2016?

Inlägg av bensinfri »

bylund skrev:
bensinfri skrev:
Jag ska köpa en begagnad model S årsmodell 2013. En långmilare med 30tusen mil på nacken.
Säljaren hävdar att "unlimited" supercharging och destination charging ingår.
Kan det verkligen stämma?
Destinationsladdning kan man inte direkt säga att följer med bilen. Det är laddare som näringsidkare fått och satt upp, mot att de lovat att inte ta extra betalt av sina kunder för att använda dem. Men det kan ändras när som helst, och är inte olika för olika bilar.

Att superladdning ingår kan, som signaturen "taliz" skriver ingå. Det är normalfallet för en 2013, om det inte är en Model S 60, då var det något som man köpte till extra för 20 000 kr, så då kan man dubbelkolla att så är fallet.
Hej, det är en p85d model s - Har på kort tid sett flera utanonnserade via hemsidan autoscout24 nere i holland. Jag flög ner på en jobbresa och passade på att åka runt bland bilhandlarna efteråt. Exakt varenda Tesla som låg ute till salu hade precis passerat datumet för teslas garanti. I regel tittar jag på P85D och uppåt och min maxbudget är 300tkr.

Vet inte varför men det känns som jag är på väg att bli lurad. Bilhandlarna är otroligt ivriga för att få mig att slå till.
Det kanske rör sig om lokala subventioner som gör att holländare inte rör dessa bilar och att de därför är svårsålda. Vem vet..
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Supercharging överförbar 2016?

Inlägg av Bjelke »

bensinfri skrev:
bylund skrev:
bensinfri skrev:
Jag ska köpa en begagnad model S årsmodell 2013. En långmilare med 30tusen mil på nacken.
Säljaren hävdar att "unlimited" supercharging och destination charging ingår.
Kan det verkligen stämma?
Destinationsladdning kan man inte direkt säga att följer med bilen. Det är laddare som näringsidkare fått och satt upp, mot att de lovat att inte ta extra betalt av sina kunder för att använda dem. Men det kan ändras när som helst, och är inte olika för olika bilar.

Att superladdning ingår kan, som signaturen "taliz" skriver ingå. Det är normalfallet för en 2013, om det inte är en Model S 60, då var det något som man köpte till extra för 20 000 kr, så då kan man dubbelkolla att så är fallet.
Hej, det är en p85d model s - Har på kort tid sett flera utanonnserade via hemsidan autoscout24 nere i holland. Jag flög ner på en jobbresa och passade på att åka runt bland bilhandlarna efteråt. Exakt varenda Tesla som låg ute till salu hade precis passerat datumet för teslas garanti. I regel tittar jag på P85D och uppåt och min maxbudget är 300tkr.

Vet inte varför men det känns som jag är på väg att bli lurad. Bilhandlarna är otroligt ivriga för att få mig att slå till.
Det kanske rör sig om lokala subventioner som gör att holländare inte rör dessa bilar och att de därför är svårsålda. Vem vet..
P85D kom till Sverige i Mars 2015, byggda hösten 2014, så en 2013 kan det iaf inte röra sig om, och OM man hittar en sådan för 300 papp så är det antingen en riktigt bra affär eller en rejält skadad
eller USA-import eller ett "renoveringsobjekt" från något öststatsland eller liknande...
Däremot skulle en P85D ha fri SuC sålänge den inte sålts genom Tesla själv ganska nyligt (eftersom dom numera plockar bort fri SuC på begagnat)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Supercharging överförbar 2016?

Inlägg av jonsalgerier »

jonsalgerier skrev:
lator skrev:
viewtopic.php?f=45&t=18674&p=379077&hil ... ng#p379077

Hoppas detta gör att det klarnar lite... :)
Tack! Ja det rätar frågetecknen kring reglerna!
Det visade sig dock att min bil har mer komplicerad historia än vad jag trodde. :?
Den togs i trafik i februari, såld till en bilhandlare som tydligen inte lyckades bli av med den för senare tog Tesla tillbaka den och sålde den som lagerbil.

Det får nog bli till att ringa (!?) Tesla och fråga.
Nu fick jag svar från Tesla och fick därmed ett sätt att kontrollera saken.
Min bil har utrustningskoden SC01 och det är Free supercharging överförbart till nästa ägare.
Om det hade varit SC05 hade det stannat med mig.
SC00 är tydligen pay-per-charge fwiw.


Det verkar som att man för ytterligare visshet kan kontrollera genom api:et, men jag har inte provat det.
Skriv svar