Supercharging överförbar 2016?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Supercharging överförbar 2016?

Inlägg av jonsalgerier »

Hej,

Jag har beställt ny Tesla och skall därför snart sälja den gamla.
För att inte hamna i diskussioner skulle det vara bra om man kunde vara helt säker på att Fri supercharging kan överföras till nya ägaren när jag säljer nuvarande bil.
Finns det något sätt att kontrollera detta t.ex. med VIN?
Den verkar vara tillverkad 2016 men jag fick den som demobil kring påsk 2017.

/Jons
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Supercharging överförbar 2016?

Inlägg av bylund »

Logga in på ditt teslakonto. På min, som har obegränsad överförbar laddning för bilen, står
Supercharging Status
Free Unlimited Supercharging

Om någon som har en som inte följer med bilen kan verifiera att det står något annat där, så borde du ha det om du har samma text som jag.
Senast redigerad av bylund, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Supercharging överförbar 2016?

Inlägg av ChristerSjo »

Finns en del trådar där detta diskuteras. Problemet är att Tesla har ju ändrat regeleverket lika ofta som vi byter kalsonger.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Supercharging överförbar 2016?

Inlägg av NEO »

jonsalgerier skrev:
Hej,

Jag har beställt ny Tesla och skall därför snart sälja den gamla.
För att inte hamna i diskussioner skulle det vara bra om man kunde vara helt säker på att Fri supercharging kan överföras till nya ägaren när jag säljer nuvarande bil.
Finns det något sätt att kontrollera detta t.ex. med VIN?
Den verkar vara tillverkad 2016 men jag fick den som demobil kring påsk 2017.

/Jons
Har du loggat in på dina sidor på tesla.com och kollat vad som står där? Har bilen gratis SuC står det där.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Supercharging överförbar 2016?

Inlägg av mati »

Är den tillverkad 2016 så är det fri SuC på bilen.
Det förutsätter dock att du inte säljer den via Tesla. De kan som bekant ändra det ena och det andra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Supercharging överförbar 2016?

Inlägg av GreenMachine »

bylund skrev:
Logga in på ditt teslakonto. På min, som har obegränsad överförbar laddning för bilen, står
Supercharging Status
Free Unlimited Supercharging

Om någon som har en som inte följer med bilen kan verifiera att det står något annat där, så borde du ha det om du har samma text som jag.
På mitt konto så står det också ”Free Unlimited” men jag har inte överförbar SuC så tror inte att man ska gå på just detta.
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Supercharging överförbar 2016?

Inlägg av jonsalgerier »

Tack för alla svar!

På min står det på svenska för att komplicera det hela lite bara "Gratis supercharging"

På den beställda bilen står det istället "Obegränsad gratis Supercharger-laddning"

Det är ju i alla fall inte samma :D
Och ja, den är onekligen tillverkad 2016, men den lämnade inte Tesla förrän i maj 2017 (lite senare än jag trodde).
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Supercharging överförbar 2016?

Inlägg av lator »

viewtopic.php?f=45&t=18674&p=379077&hil ... ng#p379077

Hoppas detta gör att det klarnar lite... :)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Supercharging överförbar 2016?

Inlägg av jonsalgerier »

lator skrev:
viewtopic.php?f=45&t=18674&p=379077&hil ... ng#p379077

Hoppas detta gör att det klarnar lite... :)
Tack! Ja det rätar frågetecknen kring reglerna!
Det visade sig dock att min bil har mer komplicerad historia än vad jag trodde. :?
Den togs i trafik i februari, såld till en bilhandlare som tydligen inte lyckades bli av med den för senare tog Tesla tillbaka den och sålde den som lagerbil.

Det får nog bli till att ringa (!?) Tesla och fråga.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Supercharging överförbar 2016?

Inlägg av Leo »

Var ju det där med tekniken ”ringa” som Tesla också gjort lite komplicerat :P
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Supercharging överförbar 2016?

Inlägg av evilirish »

De verkar obekligen ha ändrat på hemsidan. Tidigare stod det explicit att min bara hade gratis Supercharging med första ägaren. Nuförtiden står det såhär:
Supercharging-status

Gratis Supercharging
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Supercharging överförbar 2016?

Inlägg av lator »

jonsalgerier skrev:

Tack! Ja det rätar frågetecknen kring reglerna!
Det visade sig dock att min bil har mer komplicerad historia än vad jag trodde. :?
Den togs i trafik i februari, såld till en bilhandlare som tydligen inte lyckades bli av med den för senare tog Tesla tillbaka den och sålde den som lagerbil.

Det får nog bli till att ringa (!?) Tesla och fråga.
Om den togs i trafik i februari 2017 så har den obegränsad SuC. Att den sedan såldes som lagerbil påverkar inte då den redan varit registrerad och avtalsbrottet att ta bort fri laddning började ju Tesla inte med förrän i år... :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Supercharging överförbar 2016?

Inlägg av bylund »

lator skrev:
Om den togs i trafik i februari 2017 så har den obegränsad SuC. Att den sedan såldes som lagerbil påverkar inte då den redan varit registrerad och avtalsbrottet att ta bort fri laddning började ju Tesla inte med förrän i år... :(
Fast de tog ju bort fri laddning på bilar som de ägde själva. När Tesla är båda avtalsparterna har jag svårt att se det som avtalsbrott att ändra i avtalet.

Eller menar du att de tagit bort laddning mot ägares vilja?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Supercharging överförbar 2016?

Inlägg av lator »

bylund skrev:
lator skrev:
Om den togs i trafik i februari 2017 så har den obegränsad SuC. Att den sedan såldes som lagerbil påverkar inte då den redan varit registrerad och avtalsbrottet att ta bort fri laddning började ju Tesla inte med förrän i år... :(
Fast de tog ju bort fri laddning på bilar som de ägde själva. När Tesla är båda avtalsparterna har jag svårt att se det som avtalsbrott att ändra i avtalet.

Eller menar du att de tagit bort laddning mot ägares vilja?
Nej, vad jag vet så har ingen ägare blivit fråntagen den fria laddningen utan det handlar om huruvida en bil som när den såldes sas ha fri laddning "for life" ska ha denna kvar eller inte... Livet avslutas inte bara för att Tesla byter in bilen. Jag inbillar mig att det handlar mycket om Taxi´s beteende avseende laddning på SUC utan betalning som näringsidkare, fast där har vi också en gräns för när Tesla "avtalade" bort rätten att ladda gratis som näringsidkare.

Jag kan tänka mig att en anmälan mot Tesla angående detta skulle bli ganska långdragen.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Supercharging överförbar 2016?

Inlägg av bylund »

lator skrev:
bylund skrev:
lator skrev:
Om den togs i trafik i februari 2017 så har den obegränsad SuC. Att den sedan såldes som lagerbil påverkar inte då den redan varit registrerad och avtalsbrottet att ta bort fri laddning började ju Tesla inte med förrän i år... :(
Fast de tog ju bort fri laddning på bilar som de ägde själva. När Tesla är båda avtalsparterna har jag svårt att se det som avtalsbrott att ändra i avtalet.

Eller menar du att de tagit bort laddning mot ägares vilja?
Nej, vad jag vet så har ingen ägare blivit fråntagen den fria laddningen utan det handlar om huruvida en bil som när den såldes sas ha fri laddning "for life" ska ha denna kvar eller inte... Livet avslutas inte bara för att Tesla byter in bilen. Jag inbillar mig att det handlar mycket om Taxi´s beteende avseende laddning på SUC utan betalning som näringsidkare, fast där har vi också en gräns för när Tesla "avtalade" bort rätten att ladda gratis som näringsidkare.

Jag kan tänka mig att en anmälan mot Tesla angående detta skulle bli ganska långdragen.
Jag har svårt se att tidigare ägare skulle kunna föra talan mot en ändring Tesla gör på bilen när den är i Teslas ägo efter att Tesla köpt tillbaka den. Det är ju inte riktigt som en konstnärs ideella rätt till sitt verk även efter försäljning. :)

Onödigt och förvirrande kan jag tycka att det är, men knappast avtalsbrott.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Supercharging överförbar 2016?

Inlägg av frippe »

bylund skrev:
lator skrev:
bylund skrev:
lator skrev:
Om den togs i trafik i februari 2017 så har den obegränsad SuC. Att den sedan såldes som lagerbil påverkar inte då den redan varit registrerad och avtalsbrottet att ta bort fri laddning började ju Tesla inte med förrän i år... :(
Fast de tog ju bort fri laddning på bilar som de ägde själva. När Tesla är båda avtalsparterna har jag svårt att se det som avtalsbrott att ändra i avtalet.

Eller menar du att de tagit bort laddning mot ägares vilja?
Nej, vad jag vet så har ingen ägare blivit fråntagen den fria laddningen utan det handlar om huruvida en bil som när den såldes sas ha fri laddning "for life" ska ha denna kvar eller inte... Livet avslutas inte bara för att Tesla byter in bilen. Jag inbillar mig att det handlar mycket om Taxi´s beteende avseende laddning på SUC utan betalning som näringsidkare, fast där har vi också en gräns för när Tesla "avtalade" bort rätten att ladda gratis som näringsidkare.

Jag kan tänka mig att en anmälan mot Tesla angående detta skulle bli ganska långdragen.
Jag har svårt se att tidigare ägare skulle kunna föra talan mot en ändring Tesla gör på bilen när den är i Teslas ägo efter att Tesla köpt tillbaka den. Det är ju inte riktigt som en konstnärs ideella rätt till sitt verk även efter försäljning. :)

Onödigt och förvirrande kan jag tycka att det är, men knappast avtalsbrott.
Vem skulle vara motpart mot tesla i ett sådant ärende? Förra ägaren, en ny ägare eller någon annan?
Vem förlorar eller kan anses sig lurad av att tesla gör ändringar på bilar de själva äger, troligen ingen alls. Så att driva det blir omöjligt.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Supercharging överförbar 2016?

Inlägg av lator »

frippe skrev:

Vem skulle vara motpart mot tesla i ett sådant ärende? Förra ägaren, en ny ägare eller någon annan?
Vem förlorar eller kan anses sig lurad av att tesla gör ändringar på bilar de själva äger, troligen ingen alls. Så att driva det blir omöjligt.
Givetvis så är det den nya ägaren som är motpart då denne mister den utlovade gratisladdningen på den begagnade bilen som såldes med löftet om evig fri laddning.
Det spelar ju egentligen ingen roll vem som äger bilen när Tesla väljer att ta bort den fria laddningen, de ändrar på de utlovade villkoren för nya ägare. Givetvis så handlar detta om att undvika kostnader för laddning men det kan ju anses småaktigt med tanke på den ringa mängd bilar som omfattas av den fria laddningen.
Att någon skulle orka driva målet mot Tesla får anses otroligt så de klarar sig säkert, och fortsätter i nästa "quarter" att lova fri laddning igen... :roll:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Supercharging överförbar 2016?

Inlägg av frippe »

lator skrev:
frippe skrev:

Vem skulle vara motpart mot tesla i ett sådant ärende? Förra ägaren, en ny ägare eller någon annan?
Vem förlorar eller kan anses sig lurad av att tesla gör ändringar på bilar de själva äger, troligen ingen alls. Så att driva det blir omöjligt.
Givetvis så är det den nya ägaren som är motpart då denne mister den utlovade gratisladdningen på den begagnade bilen som såldes med löftet om evig fri laddning.
Det spelar ju egentligen ingen roll vem som äger bilen när Tesla väljer att ta bort den fria laddningen, de ändrar på de utlovade villkoren för nya ägare. Givetvis så handlar detta om att undvika kostnader för laddning men det kan ju anses småaktigt med tanke på den ringa mängd bilar som omfattas av den fria laddningen.
Att någon skulle orka driva målet mot Tesla får anses otroligt så de klarar sig säkert, och fortsätter i nästa "quarter" att lova fri laddning igen... :roll:
Fast för att kunna driva ett mål mot Tesla måste du kunna visa på att du förlorat pengar, lidit en skada då bilen inte har fri SUC. Och du kan inte ha förlorat pengar på något du inte köpt och du är först part i målet när du köper bilen. För rättsprocessen blir det ett moment 22 som du aldrig kan komma runt.

Om det i annonsen på bilen klart och tydligt framgår att den inte har fri SuC kan du inte klaga på det i efterhand med argumentet att den borde haft det för det hade den när den såldes som ny. Ingen tvingade dig att köpa bilen och du kan inte heller hävda att du blivit missledd av informationen.
Model Y LR.
Model S70D
bensinfri
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 nov 2019 19:25

Re: Supercharging överförbar 2016?

Inlägg av bensinfri »

Jag ska köpa en begagnad model S årsmodell 2013. En långmilare med 30tusen mil på nacken.
Säljaren hävdar att "unlimited" supercharging och destination charging ingår.
Kan det verkligen stämma?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Supercharging överförbar 2016?

Inlägg av taliz »

bensinfri skrev:
Jag ska köpa en begagnad model S årsmodell 2013. En långmilare med 30tusen mil på nacken.
Säljaren hävdar att "unlimited" supercharging och destination charging ingår.
Kan det verkligen stämma?
Ja 2013 inkluderades definitivt supercharging på alla.
Destination charging är sånt som restauranger och hotell etc bjuder på.

En 2013 saknar dock autopilot och mkt förfining. Har du budget skulle jag råda att satsa på något mer modernt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Supercharging överförbar 2016?

Inlägg av GreenMachine »

lator skrev:
frippe skrev:

Vem skulle vara motpart mot tesla i ett sådant ärende? Förra ägaren, en ny ägare eller någon annan?
Vem förlorar eller kan anses sig lurad av att tesla gör ändringar på bilar de själva äger, troligen ingen alls. Så att driva det blir omöjligt.
Givetvis så är det den nya ägaren som är motpart då denne mister den utlovade gratisladdningen på den begagnade bilen som såldes med löftet om evig fri laddning.
Det spelar ju egentligen ingen roll vem som äger bilen när Tesla väljer att ta bort den fria laddningen, de ändrar på de utlovade villkoren för nya ägare. Givetvis så handlar detta om att undvika kostnader för laddning men det kan ju anses småaktigt med tanke på den ringa mängd bilar som omfattas av den fria laddningen.
Att någon skulle orka driva målet mot Tesla får anses otroligt så de klarar sig säkert, och fortsätter i nästa "quarter" att lova fri laddning igen... :roll:
Om Tesla köpt in bilen så har de ju rätt att göra vad de vill med den. De hade ju också kunnat montera in en dieselmotor och sedan sålt den som dieselbil. Förutsatt givetvis att det Tesla då inte angivit i beskrivningen när de sålde bilen att det skulle ingå fri SuC så förstår jag inte vad problemet är?

Vem är det som har lovat den nya köparen gratisladdning???

Låter för mig lite som att springa på en gammal ungdomskärlek när man är 40 och sedan tycka att hon/eller han är ohederlig eftersom hon/han ju sa att hen var oskuld sist ni sågs, och så visade det sig nu att det inte är riktigt är så.. ??
bensinfri
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 nov 2019 19:25

Re: Supercharging överförbar 2016?

Inlägg av bensinfri »

taliz skrev:
bensinfri skrev:
Jag ska köpa en begagnad model S årsmodell 2013. En långmilare med 30tusen mil på nacken.
Säljaren hävdar att "unlimited" supercharging och destination charging ingår.
Kan det verkligen stämma?
En 2013 saknar dock autopilot och mkt förfining. Har du budget skulle jag råda att satsa på något mer modernt.
Hej och tack för ditt svar. Jag befarade att fri-supercharging inte skulle kunna när man köpt en begagnad bil.

Autopilot kan jag leva utan med. Har du ett exempel på någon förfining som jag går miste om?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Supercharging överförbar 2016?

Inlägg av lator »

GreenMachine skrev:

Om Tesla köpt in bilen så har de ju rätt att göra vad de vill med den. De hade ju också kunnat montera in en dieselmotor och sedan sålt den som dieselbil. Förutsatt givetvis att det Tesla då inte angivit i beskrivningen när de sålde bilen att det skulle ingå fri SuC så förstår jag inte vad problemet är?

Vem är det som har lovat den nya köparen gratisladdning???
Det är ju just det som Tesla har gjort. Lovat att bilen har "free supercharging for life" !!! Livet tog dock tydligen slut när Tesla bytte in bilen... :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Supercharging överförbar 2016?

Inlägg av bylund »

bensinfri skrev:
Jag ska köpa en begagnad model S årsmodell 2013. En långmilare med 30tusen mil på nacken.
Säljaren hävdar att "unlimited" supercharging och destination charging ingår.
Kan det verkligen stämma?
Destinationsladdning kan man inte direkt säga att följer med bilen. Det är laddare som näringsidkare fått och satt upp, mot att de lovat att inte ta extra betalt av sina kunder för att använda dem. Men det kan ändras när som helst, och är inte olika för olika bilar.

Att superladdning ingår kan, som signaturen "taliz" skriver ingå. Det är normalfallet för en 2013, om det inte är en Model S 60, då var det något som man köpte till extra för 20 000 kr, så då kan man dubbelkolla att så är fallet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Supercharging överförbar 2016?

Inlägg av GreenMachine »

lator skrev:
GreenMachine skrev:

Om Tesla köpt in bilen så har de ju rätt att göra vad de vill med den. De hade ju också kunnat montera in en dieselmotor och sedan sålt den som dieselbil. Förutsatt givetvis att det Tesla då inte angivit i beskrivningen när de sålde bilen att det skulle ingå fri SuC så förstår jag inte vad problemet är?

Vem är det som har lovat den nya köparen gratisladdning???
Det är ju just det som Tesla har gjort. Lovat att bilen har "free supercharging for life" !!! Livet tog dock tydligen slut när Tesla bytte in bilen... :(
Du får kanske ta en liten kurs i avtalsrätt eller något men det fungerar inte så. Det enda som är intressant är hur/vad bilen är specad som när den såldes nu senaste gången.
Skriv svar