Uppgradering till AP3

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1894
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Uppgradering till AP3

Inlägg av themax »

default skrev:
Blir intressant att se den svenska serviceorganisationen ta sig an detta :D
Första koll i morgon, när min cambervinkel ska åtgärdas. Får väl se om jag åker hem med uppgraderad FSD-dator eller inte.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Uppgradering till AP3

Inlägg av Bjelke »

themax skrev:
default skrev:
Blir intressant att se den svenska serviceorganisationen ta sig an detta :D
Första koll i morgon, när min cambervinkel ska åtgärdas. Får väl se om jag åker hem med uppgraderad FSD-dator eller inte.
Köp en trisslott när du ändå håller på ;) :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1894
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Uppgradering till AP3

Inlägg av themax »

Bjelke skrev:
themax skrev:
default skrev:
Blir intressant att se den svenska serviceorganisationen ta sig an detta :D
Första koll i morgon, när min cambervinkel ska åtgärdas. Får väl se om jag åker hem med uppgraderad FSD-dator eller inte.
Köp en trisslott när du ändå håller på ;) :lol:
Får nog göra det. Lär vara större chans till högvinst där Bild
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Bertilsson
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 13 feb 2018 10:41

Re: Uppgradering till AP3

Inlägg av Bertilsson »

Bjelke skrev:
OlleBack skrev:
hanst skrev:
Det verkar som att mcu1 och ap3 inte är kompatibla med varandra :( Hoppas att de hittar en lösning fort på problemen.
Nice så man får uppgraderad mcu på köpet också!
Troligen inte, dom har ju (hittills) sagt att det inte går att byta MCU1 => MCU2,
så lösningen borde bli något annat, om det ens kommer någon (vettig) lösning...
Enligt tesla (både service och försäljning) är det inga problem att uppdgradera till MCU2. Jag har frågat 3 gånger om kostnaden och samtliga gånger har jag fått ett pris på ca 30'. Det sitter en av de sista MCU1 i min bil, så därför valde jag att lägga 22' för att få en billigare uppgradering av MCU.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Uppgradering till AP3

Inlägg av Nicklas »

Bertilsson skrev:
Enligt tesla (både service och försäljning) är det inga problem att uppdgradera till MCU2. Jag har frågat 3 gånger om kostnaden och samtliga gånger har jag fått ett pris på ca 30'. Det sitter en av de sista MCU1 i min bil, så därför valde jag att lägga 22' för att få en billigare uppgradering av MCU.
I vilken stad?
- Jag har frågat service i Göteborg ganska nyligen och de visste inget om uppgradering MCU1 -> MCU2...

Vad menar du med "därför valde jag att lägga 22"?
Användarvisningsbild
Bertilsson
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 13 feb 2018 10:41

Re: Uppgradering till AP3

Inlägg av Bertilsson »

Nicklas skrev:
Bertilsson skrev:
Enligt tesla (både service och försäljning) är det inga problem att uppdgradera till MCU2. Jag har frågat 3 gånger om kostnaden och samtliga gånger har jag fått ett pris på ca 30'. Det sitter en av de sista MCU1 i min bil, så därför valde jag att lägga 22' för att få en billigare uppgradering av MCU.
I vilken stad?
- Jag har frågat service i Göteborg ganska nyligen och de visste inget om uppgradering MCU1 -> MCU2...

Vad menar du med "därför valde jag att lägga 22"?
Ursäkta mitt otydliga svar :)

Två gånger har jag frågat SC InfraCity (med ca 6 månaders mellanrum) samt en gång per telefon med en säljare som förmodligen satt i Holland.

Jag valde att hoppa på erbjudandet för några månader sedan, då de "reade" ut FSD för 22'. Det var på den tiden då man kunde ringa och prata med deras säljare, och hon förklarade för mig att MCU'n skulle uppgraderas. Några dagar efter beställning ringde jag SC InfraCity och ville kolla när de kunde uppgradera MCU'n, men han var mycket frågande till var jag fått informationen från. Enligt honom skulle den "bara bytas om FSD kommer att kräva det". Det lustiga i hela historien är att dagen efter min beställning, gick det inte längre att ringa till någon säljare. Det går inte heller att ångra köpet, eeftersom Tesla friskriver sig från återköpsrätten av mjukvaruuppgraderingar.

Samtliga gånger jag frågat om pris, har jag fått "runt 30 000" som svar.

Hoppas jag var tydligare än tidigare.
Användarvisningsbild
hanst
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 28 mar 2017 23:37
Ort: Täby

Re: Uppgradering till AP3

Inlägg av hanst »

Jag fick detta svar av Tesla

Hej,

Vi har nu lagt till detta i ditt ärende. Tyvärr är uppgraderingen för nyare MCU inte tillgänglig ännu, och vi kan därför heller inte ge pris på detta.

Mvh
Tesla service
MS LR -23
MS 100D -18
Användarvisningsbild
Bertilsson
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 13 feb 2018 10:41

Re: Uppgradering till AP3

Inlägg av Bertilsson »

hanst skrev:
Jag fick detta svar av Tesla

Hej,

Vi har nu lagt till detta i ditt ärende. Tyvärr är uppgraderingen för nyare MCU inte tillgänglig ännu, och vi kan därför heller inte ge pris på detta.

Mvh
Tesla service
Olika bud beroende på vem som svarar tydligen. Älskar deras tydlighet :D
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Uppgradering till AP3

Inlägg av Nicklas »

Skulle nog säga att det inte är många (ens hos Tesla själva) som förstår skillnaden mellan MCU1/2 samt HW1/2/2.5/3.

Dock var det ju en intressant (och givetvis korrekt) svar där det informerades om att uppgradering av MCU bara skulle ingå om det krävdes för FSD...
- frågan är om jag klarar av att leva med lagget i MCU1 tills det blir klart om man får MCU2 (alltså om det kommer krävas för FSD)... Risken är nog att jag kommer betala för en uppgradering till MCU2 så snart det bara blir möjligt för egen sinnesfrid :)
Skriv svar