Hur uppfattas din model S?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
calippo
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 10 nov 2019 17:17

Hur uppfattas din model S?

Inlägg av calippo »

Jag är ute efter en bil som inte sticker ut alltför mycket och tycker att elbil känns helt rätt. Jag undrar därför hur upplevelsen är för er som har en model S.

För att ge exempel tycker jag att en Porsche sticker ut alltför mycket medans en Volvo V90 kan smälta in trots att den är fullsmetad. Givetvis jag köpa en billigare bil men är alltså ute efter lite mer av en "sleeper", dvs en bil som är bra och lyxig men som inte sticker ut alltför mycket.

Hur är era upplevelser och vad tycker ni?
Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 12 apr 2016 13:32

Re: Hur uppfattas din model S?

Inlägg av jos32 »

Man ser ju att folk tittar. Men den är vanligare nu. När jag köpte min 2016 (facelift) så vände sig folk om. Det är lite lugnare nu..
Verdi

Re: Hur uppfattas din model S?

Inlägg av Verdi »

Nej, en Tesla väcker en massa känslor. Positiva såväl som negativa. Så det är definitivt ingen "sleeper".

Köp en E-Tron eller EQC istället. De är och ser dyra ut men seglar ändå under radarn på ett sätt då gemene man inte ser att det är en elbil. Så man slipper iaf den aspekten.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Hur uppfattas din model S?

Inlägg av Legato »

Tror det beror mycket på var man bor. I Stockholm tror jag väldigt få höjer på ögonen för en Model S, de är ju väldigt vanliga.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Hur uppfattas din model S?

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Tror det beror mycket på var man bor. I Stockholm tror jag väldigt få höjer på ögonen för en Model S, de är ju väldigt vanliga.
Det beror nog på i vilket _område_ man bor och vad man jobbar med. Finns definitivt många områden i Stockholm där en parkerad Tesla i grannskapet och arbetsplatser där en Tesla på jobbparkeringen skulle väcka uppmärksamhet och känslor. Däremot så är det ingen som tittar efter en Tesla på Sveavägen direkt. Men det är olika saker. Olika typer av uppmärksamhet.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Hur uppfattas din model S?

Inlägg av juristen »

Min model S blev den första Teslan som registrerades i en mindre stad i Norrlands inland, den är fortfarande ett halvår senare ensam Tesla inom ett område med över 7 mils radie.... Folk tittar lite, vänder på huvudet och en del nyfikna kommer fram och frågar och pratar. Räckvidden och hur det fungerar så här på vintern är heta ämnen.

Jag var lite orolig i början att det skulle bli tjafs eller att bilen inte skulle få vara ifred, jag parkerar utomhus både hemma och på jobbet. Men jag har inte en enda negativ upplevelse, bara positiva. Och det är ändå i en stad där pickups, diesel och epatraktorer är det coola.

Den sticker ut lite lagom, tycker jag. Folk tycker att det är en jäkligt snygg bil, och det är den! Men den är ändå diskret och stilren, verkar inte sticka i ögonen eller provocera - inte vad jag märkt iaf.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hur uppfattas din model S?

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Köp en E-Tron eller EQC istället. De är och ser dyra ut men seglar ändå under radarn på ett sätt då gemene man inte ser att det är en elbil. Så man slipper iaf den aspekten.
Hade det varit likvärdiga alternativ så kanske jag hade vägt in den aspekten, men jag skulle aldrig låta andras fördomar påverka mig till att köpa en väsentligt sämre bil (iaf i mina ögon) för samma pengar.

Visst får man en hel del kommentarer om elbilar i allmänhet, och Tesla/Elon Musk i synnerhet, men de flesta reagerar ändå positivt, och i stort sett alla är trots allt nyfikna på vad det innebär att köra elbil.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: Hur uppfattas din model S?

Inlägg av Bodes_dad »

Håller med föregående. Är rätt kul att barn är så peppade på bilen när designen ändå har några år på nacken nu.
Användarvisningsbild
np519
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 29 nov 2018 11:49

Re: Hur uppfattas din model S?

Inlägg av np519 »

Hej,

det beror lite på.
Jag bor inte i en stor stad och när jag införskaffade min var den nr 2 i staden. Jag har inte märkt något där jag bor mer än att folk tittar nyfiket ibland. Jag har fått tummen upp någon gång. Så bara positivt.
När folk tar kontakt, frågar de mest om hur det fungerar. Vissa är pesimistiska från början, men det beror på att de inte är informerade om hur det fungerar med laddstationer och hur långt man kan komma med en laddning.

Jag åkte söderut i somras. Där kunde jag komma tillbaka till en parkerad bil och det stod folk runt bilen och tittade. Men, det folk undrar över är samma saker + vad den kostar.

Det som kan vara känsligt är att man är egen företagare och kör en lyxbil (som den ändå räknas som). Det har ingen koppling till Tesla....det kan även vara Porsche eller någon annan "ovanlig" bil. Det är tyvärr lite avundsjuka i Sverige och vissa andra länder i Europa. Men i andra länder ses det som framgångsrikt och positivt.
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Hur uppfattas din model S?

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:
Tror det beror mycket på var man bor. I Stockholm tror jag väldigt få höjer på ögonen för en Model S, de är ju väldigt vanliga.
Det beror nog på i vilket _område_ man bor och vad man jobbar med. Finns definitivt många områden i Stockholm där en parkerad Tesla i grannskapet och arbetsplatser där en Tesla på jobbparkeringen skulle väcka uppmärksamhet och känslor. Däremot så är det ingen som tittar efter en Tesla på Sveavägen direkt. Men det är olika saker. Olika typer av uppmärksamhet.
Nja, av det som faktiskt är Stockholms kommun, samt tex Lidingö, Tyresö, Nacka så tror jag det är väldigt få ställen där en S sticker ut. I vissa kranskommuner och utanförskapsområden visst, men generellt skulle jag ändå säga att det väcker väldigt lite uppmärksamhet.

Model X tror jag är betydligt mer "provocerande" isf, dels för falkvingedörrarna, dels för dess storlek och dels för att den är betydligt ovanligare.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Hur uppfattas din model S?

Inlägg av Legato »

fth skrev:
Verdi skrev:
Köp en E-Tron eller EQC istället. De är och ser dyra ut men seglar ändå under radarn på ett sätt då gemene man inte ser att det är en elbil. Så man slipper iaf den aspekten.
Hade det varit likvärdiga alternativ så kanske jag hade vägt in den aspekten, men jag skulle aldrig låta andras fördomar påverka mig till att köpa en väsentligt sämre bil (iaf i mina ögon) för samma pengar.

Visst får man en hel del kommentarer om elbilar i allmänhet, och Tesla/Elon Musk i synnerhet, men de flesta reagerar ändå positivt, och i stort sett alla är trots allt nyfikna på vad det innebär att köra elbil.

/fth
Håller helt med. På det privata planet bryr jag mig väldigt lite vad andra tycker om mina livsval, inklusive valet av bil. Utöver det så tycker jag man möter väldigt mycket mer positiva reaktioner än negativa. Man vet ju att det finns massor av Teslahatare och elbilshatare, men min erfarenhet är att dessa extremt sällan kommer fram och pratar. De som visar intresse gör det oftast på ett postivit sätt.

Är man egen företagare och ska använda bilen i jobbet har jag dock förståelse för att man ibland kan känna sig tvungen att anpassa sig.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
calippo
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 10 nov 2019 17:17

Re: Hur uppfattas din model S?

Inlägg av calippo »

Tack för alla svar. Givetvis är det väldigt personligt hur man uppfattar saker och ting.

Håller med om att den var ovanligare för 2-3 år sedan och då stack den ut mer. Jag tycker ex att model X fortfarande sticker ut rätt mycket medans model S känns ganska "vanlig". Givetvis beror det på var man bor och jobbar.

Verdi - vad är det för negativa känslor menar du?
EQCn tycker jag tyvärr ser alltför fet ut.
Håller med om att E-tron ser lite ut som en Q5a men tyvärr känns det lite tidigt att köpa den så jag är inte helt säker på att den är aktuell. Kanske ska kolla ett varv till iof. :)
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Re: Hur uppfattas din model S?

Inlägg av Saab99turbo »

Kör i en mindre jämtländsk by. Bekanta är ju nyfikna, barn blir glada och jag är entusiastisk. Men inget märkvärdigt. Sen har jag ju ett rimligt argument som jag alltid kör med om jag vill få bort vräkstämpeln: att "månadskostnaden blir typ som vi lade på bensinen till vår skrothög".

Sen ser vår bil ut lite som en knarkarkvart trots att den är ny, så den sticker ju inte ut direkt ändå. Saltdammig och fylld med lortiga barn liksom...
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Verdi

Re: Hur uppfattas din model S?

Inlägg av Verdi »

calippo skrev:
Tack för alla svar. Givetvis är det väldigt personligt hur man uppfattar saker och ting.

Håller med om att den var ovanligare för 2-3 år sedan och då stack den ut mer. Jag tycker ex att model X fortfarande sticker ut rätt mycket medans model S känns ganska "vanlig". Givetvis beror det på var man bor och jobbar.

Verdi - vad är det för negativa känslor menar du?
EQCn tycker jag tyvärr ser alltför fet ut.
Håller med om att E-tron ser lite ut som en Q5a men tyvärr känns det lite tidigt att köpa den så jag är inte helt säker på att den är aktuell. Kanske ska kolla ett varv till iof. :)

Jag tänker nog mest på skepsisen mot elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet. Har väl inte haft några direkta negativa upplevelser förutom en massa frågor som jag känt bottnat i fördomar och skepsis. Fast det kanske är så det ser ut? De kanske verkligen inte vet bättre? Jag som har bättre koll får lätt för mig att folk gör sig dumma och raljerar när de undrar om jag t ex inte behöver ha nån bränslevärmare i Teslan för att få varm kupé på vintern. Men de kanske genuint tror att det behövs?

Den andra aspekten, att det är en dyr bil o det, finns också såklart men den är inte lika framträdande tycker jag.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4341
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Hur uppfattas din model S?

Inlägg av dstr »

För fem år sen var det fler som tittade efter Teslan än Ferrarin.

Idag är det ingen som tittar när man kommer i Teslan.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Hur uppfattas din model S?

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
fth skrev:
Verdi skrev:
Köp en E-Tron eller EQC istället. De är och ser dyra ut men seglar ändå under radarn på ett sätt då gemene man inte ser att det är en elbil. Så man slipper iaf den aspekten.
Hade det varit likvärdiga alternativ så kanske jag hade vägt in den aspekten, men jag skulle aldrig låta andras fördomar påverka mig till att köpa en väsentligt sämre bil (iaf i mina ögon) för samma pengar.

Visst får man en hel del kommentarer om elbilar i allmänhet, och Tesla/Elon Musk i synnerhet, men de flesta reagerar ändå positivt, och i stort sett alla är trots allt nyfikna på vad det innebär att köra elbil.

/fth
Håller helt med. På det privata planet bryr jag mig väldigt lite vad andra tycker om mina livsval, inklusive valet av bil. Utöver det så tycker jag man möter väldigt mycket mer positiva reaktioner än negativa. Man vet ju att det finns massor av Teslahatare och elbilshatare, men min erfarenhet är att dessa extremt sällan kommer fram och pratar. De som visar intresse gör det oftast på ett postivit sätt.

Är man egen företagare och ska använda bilen i jobbet har jag dock förståelse för att man ibland kan känna sig tvungen att anpassa sig.
Varför ska man behöva anpassa sig? Varför ska en stor diesel SUV accepteras och inte en Model X . Ge fan i alla . Vad du köper för dina pengar har ingen annan med att göra. Man har bara ett liv. Nej jag bryr mig inte vad andra tycker om mina val .
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Hur uppfattas din model S?

Inlägg av thedude »

calippo skrev:
Jag är ute efter en bil som inte sticker ut alltför mycket och tycker att elbil känns helt rätt. Jag undrar därför hur upplevelsen är för er som har en model S.

För att ge exempel tycker jag att en Porsche sticker ut alltför mycket medans en Volvo V90 kan smälta in trots att den är fullsmetad. Givetvis jag köpa en billigare bil men är alltså ute efter lite mer av en "sleeper", dvs en bil som är bra och lyxig men som inte sticker ut alltför mycket.

Hur är era upplevelser och vad tycker ni?
Jag blir förvånad. Varför vill du inte sticka ut med något positivt? Det är inte så svenskt att sticka ut för all del men ska man överväga att köpa en annan elbil än Tesla bara för man man vill inte sticka ut? jag lever en gång och vill jag köra en snygg, snabb, miljövänlig, framtidsbil (listan kan bli längre) så ger jag f*n i vad folk tycker.
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Hur uppfattas din model S?

Inlägg av Xmag »

Jag har bara blivit bemött positivt. Har inte upplevts att det snackas bakom ryggen heller. Jag jobbar ute hos kund (en kommun) och smög lite i början när jag var ny där. Men folk såg och kom med positiva kommentarer. Visst är den dyr, men man är också med och driver en positvi utveckling och man är villig att vara med och bidra till den. Skillnad vore kanske om man kommit i en fossilbil i samma prisklass. Även fast jag inte tror att så många bryr sig. Jag har aldrig behövt försvara min Model S. Köp den bil du vill ha!
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Hur uppfattas din model S?

Inlägg av FutureTesla »

Bor i Sthlm och har haft Teslan i ca 10 månader, många tittar fortfarande och har även hänt att folk kommit fram och gett komplimanger lite då o då, skulle nog inte säga att model s är en diskret bil eller diskretare än Porsche, men kanske mer diskret än en Ferrari?:) Hursomhelst, en fantastiskt bil att åka i!
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur uppfattas din model S?

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Nej, en Tesla väcker en massa känslor. Positiva såväl som negativa. Så det är definitivt ingen "sleeper".

Köp en E-Tron eller EQC istället. De är och ser dyra ut men seglar ändå under radarn på ett sätt då gemene man inte ser att det är en elbil. Så man slipper iaf den aspekten.
Kan bara hålla med. Det beror troligen också lite på var man bor. Jag kan tänka mig att en Tesla inte sticker ut lika mycket i regioner där det är vanligare med dyra bilar. Men bor du lite mer "off" så sticker en Model S ut på alla sätt, den saken är säker. Det var en av sakerna som verkligen störde mig allt mer med Teslan, dvs att folk delvis verkligen stirrade på mig. I början var det ju lite roligt, men sen blev det bara jobbigt. Jag kände mig ibland som en apa i en bur.
Jag har inte känt av något likande med e-tron. Den ser ut som en Q5 och det är ju ingen bil man reagerar på.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
RufusDufus
Inlägg: 24
Blev medlem: 10 mar 2019 16:37
Ort: Ugglarp

Re: Hur uppfattas din model S?

Inlägg av RufusDufus »

Får mest negativa kommentarer av typen ”Det går bra nu, dags att sänka timpenningen?”.
Måste hela tiden försvara mitt bilval med att den kostar mig och mitt företag ungefär som en V90 som förmånsbil.

Betydligt enklare när jag åkte BMW M2, då var det mest positiva miner.

En tyckte jag kunde ta bort milkostnaden ”Tesla laddar väl gratis?”

Så jag brukar smyga runt och parkera långt bort numera...

Märkligt när både Model S och 3 är jättevanliga numera?
/Johan
MS100D -19 Deep Blue
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: Hur uppfattas din model S?

Inlägg av Bejje »

Tycker man märker en del stigmatisering generellt mot Tesla som märke.
Inget extremt men tycker det är svårt att inte märka det. Folk som ska gasa, inte släpper in en eller hävda sig på olika sätt.
Sen är det nog helt oberoende på om vilken modell det gäller.

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hur uppfattas din model S?

Inlägg av Gustafsson »

Jag får förklara lite då och då att det är väldigt förmånligt att ha miljöbil när man har företag. Folk brukar förstå det.
Väldigt många diskussioner och nyfikenhet på ett positivt sätt har det blivit.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Hur uppfattas din model S?

Inlägg av olarsson »

Ingen som bryr sig längre. Hösten ’13 när jag lånade kollegans S däremot, då kunde man inte kliva ur bilen utan att det samlades folk runt en...

Är arkitekt och har inte en gång på sex år mött några negativa reaktioner från kunder eller andra. Och när det ibland blivit lite diskussion ändå är det ganska enkelt att avväpna det hela. Fråga varför mitt val av bil skulle spela roll när ingen bryr sig om hur jag bor, om jag har sommarhus, segelbåt osv. Jag har inget sommarhus och ingen båt. Prioriterar bilen på grund av bilintresse kombinerat med miljöintresse och åker på bilsemester istället för att segla eller måla om sommarstugan.
Senast redigerad av olarsson, redigerad totalt 1 gånger.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Hur uppfattas din model S?

Inlägg av nek0 »

Förra veckan fick jag 2 frågor från två olika personer
1 Varför installerar du solpaneler? Har du blivit miljöpartist eller tänker du tjäna pengar på det?
2 Varför köper du laddbox, du har ingen elbil?

Samma svar på bägge frågorna. Har för mycket pengar som jag inte vet vad jag ska göra med och samtidigt tycker jag om att reta upp folk.
Det blev inga följd frågor. :lol:
Skriv svar