Hur uppfattas din model S?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Hur uppfattas din model S?

Inlägg av David D »

Jag är inne på min andra Model S. Konsult i IT-branschen i Stockholm. Har aldrig fått någon negativ kommentar från någon hos de kunder jag suttit hos. Snarare möts jag av nyfikenhet och folk som vill åka med och/eller provköra. Där jag för tillfället sitter finns det 5-6 Teslor, såvitt jag vet uteslutande IT-konsulter som äger dem.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10298
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Hur uppfattas din model S?

Inlägg av Legato »

nek0 skrev:
Förra veckan fick jag 2 frågor från två olika personer
1 Varför installerar du solpaneler? Har du blivit miljöpartist eller tänker du tjäna pengar på det?
2 Varför köper du laddbox, du har ingen elbil?

Samma svar på bägge frågorna. Har för mycket pengar som jag inte vet vad jag ska göra med och samtidigt tycker jag om att reta upp folk.
Det blev inga följd frågor. :lol:
Håller inte så ofta med dig nek0 men detta var verkligen uppfriskande att läsa. Helt rätt!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10298
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Hur uppfattas din model S?

Inlägg av Legato »

David D skrev:
Jag är inne på min andra Model S. Konsult i IT-branschen i Stockholm. Har aldrig fått någon negativ kommentar från någon hos de kunder jag suttit hos. Snarare möts jag av nyfikenhet och folk som vill åka med och/eller provköra. Där jag för tillfället sitter finns det 5-6 Teslor, såvitt jag vet uteslutande IT-konsulter som äger dem.
Jag tror iofs det är optimala förutsättningar för att ha Tesla i Sverige. :lol: Både bransch och plats!

Har en bekant som rådfrågat mig mycket om Tesla på sistone. Han är den rikaste person jag känner och jobbar/äger inom bygg. Han har länge kört en "vanlig" Volvo, medan frugan kört Porsche. Nu ska han dra sig tillbaka lite och får äntligen "leva" så nu står valet mellan E-Tron och Model X. Bilar han tyckte var omöjliga att ha i jobbet tidigare.

Kändes ganska konstigt att inse att jag, men inte han, kunnat köra omkring i världens bästa bil utan problem trots att jag bara har en smula av hans ekonomiska resurser... Jante är verkligen skit.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Hur uppfattas din model S?

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
David D skrev:
Jag är inne på min andra Model S. Konsult i IT-branschen i Stockholm. Har aldrig fått någon negativ kommentar från någon hos de kunder jag suttit hos. Snarare möts jag av nyfikenhet och folk som vill åka med och/eller provköra. Där jag för tillfället sitter finns det 5-6 Teslor, såvitt jag vet uteslutande IT-konsulter som äger dem.
Jag tror iofs det är optimala förutsättningar för att ha Tesla i Sverige. :lol: Både bransch och plats!

Har en bekant som rådfrågat mig mycket om Tesla på sistone. Han är den rikaste person jag känner och jobbar/äger inom bygg. Han har länge kört en "vanlig" Volvo, medan frugan kört Porsche. Nu ska han dra sig tillbaka lite och får äntligen "leva" så nu står valet mellan E-Tron och Model X. Bilar han tyckte var omöjliga att ha i jobbet tidigare.

Kändes ganska konstigt att inse att jag, men inte han, kunnat köra omkring i världens bästa bil utan problem trots att jag bara har en smula av hans ekonomiska resurser... Jante är verkligen skit.

Fast det är mycket inbillning också. Han vet ju faktiskt inte hur det hade fungerat. Antagligen helt ok. Och är han så rik hade han ju haft råd att retas lite också... :)
Användarvisningsbild
TotteSun
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 nov 2019 01:00

Re: Hur uppfattas din model S?

Inlägg av TotteSun »

Definitivt inte så att man glider under radarn. Om det är viktigt så ska du titta åt annat håll. Det är nästan uteslutande positiva kommentarer om någon säger nåt dock. Men som sagt, inget som glider under radarn.
Användarvisningsbild
TotteSun
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 nov 2019 01:00

Re: Hur uppfattas din model S?

Inlägg av TotteSun »

David D skrev:
Jag är inne på min andra Model S. Konsult i IT-branschen i Stockholm. Har aldrig fått någon negativ kommentar från någon hos de kunder jag suttit hos. Snarare möts jag av nyfikenhet och folk som vill åka med och/eller provköra. Där jag för tillfället sitter finns det 5-6 Teslor, såvitt jag vet uteslutande IT-konsulter som äger dem.
Gissningsvis så är alla egenföretagare med AB. Det är galet förmånligt att leasa en Tesla isåfall. Jag blev chockad när jag insåg ekonomin och sen gick det fort att beställa.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hur uppfattas din model S?

Inlägg av Smutt »

TotteSun skrev:
David D skrev:
Jag är inne på min andra Model S. Konsult i IT-branschen i Stockholm. Har aldrig fått någon negativ kommentar från någon hos de kunder jag suttit hos. Snarare möts jag av nyfikenhet och folk som vill åka med och/eller provköra. Där jag för tillfället sitter finns det 5-6 Teslor, såvitt jag vet uteslutande IT-konsulter som äger dem.
Gissningsvis så är alla egenföretagare med AB. Det är galet förmånligt att leasa en Tesla isåfall. Jag blev chockad när jag insåg ekonomin och sen gick det fort att beställa.
Behövs inget AB för att det ska va förmånligt. Sjukt billigt är det så jag köpte en till :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Hur uppfattas din model S?

Inlägg av HX100 »

X här. Bor ute på landet i Norrland. Bara positiva erfarenheter. Speciellt barn älskar dörrarna. Den drar uppmärksamhet som jag inte är lagd åt att gilla men jag känner att jag vande mig snabbt. Bilen är så jävla bra att det väger över.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14495
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Hur uppfattas din model S?

Inlägg av taliz »

Nu kör jag "bara" en Model 3, men det har endast varit positiva reaktioner.
Mest barn och ungdomar man hör säga typ "kolla, en Tesla!".
De vuxna som överhuvudtaget förstår att det är en Tesla pratar mest miljö. En i garaget jag hyrde som sa "trevligt! här har vi en som tänker på framtiden!".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hur uppfattas din model S?

Inlägg av HelectriC »

nek0 skrev:
Legato skrev:
fth skrev:
Verdi skrev:
Köp en E-Tron eller EQC istället. De är och ser dyra ut men seglar ändå under radarn på ett sätt då gemene man inte ser att det är en elbil. Så man slipper iaf den aspekten.
Hade det varit likvärdiga alternativ så kanske jag hade vägt in den aspekten, men jag skulle aldrig låta andras fördomar påverka mig till att köpa en väsentligt sämre bil (iaf i mina ögon) för samma pengar.

Visst får man en hel del kommentarer om elbilar i allmänhet, och Tesla/Elon Musk i synnerhet, men de flesta reagerar ändå positivt, och i stort sett alla är trots allt nyfikna på vad det innebär att köra elbil.

/fth
Håller helt med. På det privata planet bryr jag mig väldigt lite vad andra tycker om mina livsval, inklusive valet av bil. Utöver det så tycker jag man möter väldigt mycket mer positiva reaktioner än negativa. Man vet ju att det finns massor av Teslahatare och elbilshatare, men min erfarenhet är att dessa extremt sällan kommer fram och pratar. De som visar intresse gör det oftast på ett postivit sätt.

Är man egen företagare och ska använda bilen i jobbet har jag dock förståelse för att man ibland kan känna sig tvungen att anpassa sig.
Varför ska man behöva anpassa sig? Varför ska en stor diesel SUV accepteras och inte en Model X . Ge fan i alla . Vad du köper för dina pengar har ingen annan med att göra. Man har bara ett liv. Nej jag bryr mig inte vad andra tycker om mina val .
Vill man köra fet pickup och rulla kol hela dagarna, så ska man banne mig få göra det! ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar