Vinande ljud/hög ljudnivå

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
korvfarmor
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 jul 2019 14:58

Vinande ljud/hög ljudnivå

Inlägg av korvfarmor »

Hej på er!

I September blev jag en lycklig ägare till en MS LR (Raven), 19" standard fälgarna.
Upplever dock sedan första början att klimatet är väldigt kallt i bilen, framförallt nere vid gas/broms och på förarsidan.
Verkar även vara en extremt hög bullernivå i kupén, har mätt upp det till ca 88-92 dBa, min tidigare Kia Optima låg mellan 68-72 på samma väg.

Så, efter att ha varit i kontakt med Tesla om detta, så anser dem att den är inom ramen för vad de tycker är normalt.
Hur upplever ni det hela? Har ni också så pass hög ljudnivå?
Tur att ljudsystemet är bra så man kan trycka upp det istället :-D
Verdi

Re: Vinande ljud/hög ljudnivå

Inlägg av Verdi »

Model S är inte den tystaste bilen men så där ska det inte vara. Är inte dörren tät?

Tesla gör numera allt för att inte slösa pengar genom att göra kunder nöjda. Funkar säkert bra kortsiktigt men om man vill ha återkommande kunder så är det inte jättebra.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Vinande ljud/hög ljudnivå

Inlägg av juristen »

Vad är det för däck på bilen?

På min upplever jag att klimatet funkar sämre om jag har två komfortzoner (två temperaturreglage), länkar jag dem och kör en komfortzon så fungerar det bättre.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
korvfarmor
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 jul 2019 14:58

Re: Vinande ljud/hög ljudnivå

Inlägg av korvfarmor »

Verdi skrev:
Model S är inte den tystaste bilen men så där ska det inte vara. Är inte dörren tät?

Tesla gör numera allt för att inte slösa pengar genom att göra kunder nöjda. Funkar säkert bra kortsiktigt men om man vill ha återkommande kunder så är det inte jättebra.
Nej så klart, det köper jag också. Jag upplever att varken förardörr eller framruta är helt tät.
Kylan är så pass påtagande (även om jag bor i Skåne), att jag får köra med raggsockor i skorna för att inte frysa, känns inte helt ok.

Och dessutom med den höga ljudnivån, det borde dem se ganska snabbt att det inte stämmer.
Användarvisningsbild
korvfarmor
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 jul 2019 14:58

Re: Vinande ljud/hög ljudnivå

Inlägg av korvfarmor »

juristen skrev:
Vad är det för däck på bilen?

På min upplever jag att klimatet funkar sämre om jag har två komfortzoner (två temperaturreglage), länkar jag dem och kör en komfortzon så fungerar det bättre.
19" Orginaldäck, det är väl Pirelli Sports med deras skum inuti om jag inte minns fel?
Kör också på 1 zon istället för uppdelad, ovanför midjan är det ok, men nere vid fötter och ben så är det riktigt kallt. Känns på något sätt som att det läcker in luft där någonstans.
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Vinande ljud/hög ljudnivå

Inlägg av TeslaM3 »

korvfarmor skrev:
juristen skrev:
Vad är det för däck på bilen?

På min upplever jag att klimatet funkar sämre om jag har två komfortzoner (två temperaturreglage), länkar jag dem och kör en komfortzon så fungerar det bättre.
19" Orginaldäck, det är väl Pirelli Sports med deras skum inuti om jag inte minns fel?
Kör också på 1 zon istället för uppdelad, ovanför midjan är det ok, men nere vid fötter och ben så är det riktigt kallt. Känns på något sätt som att det läcker in luft där någonstans.
Om du inte gjort det redan skulle jag åka till ett SC och be dom provköra bilen. Låter inte ok att det läcker in luft då man kör.
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Vinande ljud/hög ljudnivå

Inlägg av KnightRider »

Jag har också en ny Model S LR från September och tycker den är väldigt tyst. Hade en Mercedes E-klass 2017 förut och den här är minst lika tyst. Inget däckljud men visst vindljud vid 120 och uppåt men ändå i klass med min Merca. Inga problem med värmen heller förutom att fläkten envisas att vilja gå på läge 5-6 mest hela tiden så den får jag ställa ner till 2-3 för att få ner ljudnivån.

Jag har däremot ett enerverande pipande från främre motorn vid farter 70 och uppåt. Det är inte det klassiska vinandet som man ibland kan göra utan ett högfrekvent pipande/visslande. Om jag ändrar gaspedalen lite när det låter så minskar ändras pipet. Detta stör mig otroligt mycket och hoppas att SC kan råda bot på det.
Användarvisningsbild
AndreasF
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 13 mar 2019 19:57
Ort: Göteborg

Re: Vinande ljud/hög ljudnivå

Inlägg av AndreasF »

På min MS Raven från augusti 2019 fick SC justera samtliga dörrar och lister då de inte låg tätt och orsakade en massa onödigt vindbrus. Därefter har den varit så tyst som en MS kan vara. Dvs vi snackar inte Audi-tyst men åtminstone hyfsad. Det är en missuppfattning att Teslor skall vara tystare än andra bilar bara för att de går på el. MS är dock extremt mycket tystare än M3 och MX...
När det gäller det pipande ljudet; "Raven-pipet" så är det en konsekvens av de nya motorerna och "Works as designed". Det finns några trådar på detta i detta forumet och massvis på Tesla Motors Club. Tyvärr inte något att göra åt alltså.
Tesla Model S LR-19 Raven, Deep Blue Metallic, FSD
Användarvisningsbild
korvfarmor
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 jul 2019 14:58

Re: Vinande ljud/hög ljudnivå

Inlägg av korvfarmor »

TeslaM3 skrev:
korvfarmor skrev:
juristen skrev:
Vad är det för däck på bilen?

På min upplever jag att klimatet funkar sämre om jag har två komfortzoner (två temperaturreglage), länkar jag dem och kör en komfortzon så fungerar det bättre.
19" Orginaldäck, det är väl Pirelli Sports med deras skum inuti om jag inte minns fel?
Kör också på 1 zon istället för uppdelad, ovanför midjan är det ok, men nere vid fötter och ben så är det riktigt kallt. Känns på något sätt som att det läcker in luft där någonstans.
Om du inte gjort det redan skulle jag åka till ett SC och be dom provköra bilen. Låter inte ok att det läcker in luft då man kör.
Redan gjort, de säger att allt är helt normalt och har till och med bytt ut vissa packningar bara utifall att.. men känns fortfarande skitskumt.
Verdi

Re: Vinande ljud/hög ljudnivå

Inlägg av Verdi »

AndreasF skrev:
På min MS Raven från augusti 2019 fick SC justera samtliga dörrar och lister då de inte låg tätt och orsakade en massa onödigt vindbrus. Därefter har den varit så tyst som en MS kan vara. Dvs vi snackar inte Audi-tyst men åtminstone hyfsad. Det är en missuppfattning att Teslor skall vara tystare än andra bilar bara för att de går på el. MS är dock extremt mycket tystare än M3 och MX...
När det gäller det pipande ljudet; "Raven-pipet" så är det en konsekvens av de nya motorerna och "Works as designed". Det finns några trådar på detta i detta forumet och massvis på Tesla Motors Club. Tyvärr inte något att göra åt alltså.
Motorn fram låter även på äldre Model S. Dock olika mycket mellan exemplaren. Min har ett vinande ljud också men det är inte särskilt påträngande och lyssnar man på radio eller nåt så hörs det inte alls.

Testade min i höga hastigheter i Tyskland i somras och jag har i princip inget vindbrus alls förrän >150 km/h. Inte särskilt farligt över den hastigheten heller. Antar att det betyder att mina dörrar sitter hyfsat ok. Dock upplever jag att det läcker in oljud från undersidan av dörren. T ex när det är blött väglag.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Vinande ljud/hög ljudnivå

Inlägg av juristen »

KnightRider skrev:
Jag har däremot ett enerverande pipande från främre motorn vid farter 70 och uppåt. Det är inte det klassiska vinandet som man ibland kan göra utan ett högfrekvent pipande/visslande. Om jag ändrar gaspedalen lite när det låter så minskar ändras pipet. Detta stör mig otroligt mycket och hoppas att SC kan råda bot på det.
Högfrekventa ljud brukar vara rätt lätta att ljudisolera bort med t.ex. ljuddämpningsskum. Konstigt att inte Tesla lyckats göra det. Lågfrekventa ljud och stomljud är svårare...
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Vinande ljud/hög ljudnivå

Inlägg av juristen »

korvfarmor skrev:

19" Orginaldäck, det är väl Pirelli Sports med deras skum inuti om jag inte minns fel?
Du kör fortfarande på sommarhjulen?
Pirelli Sport är inte de tystaste däcken, men det borde inte vara så illa som du beskriver det ändå.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
korvfarmor
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 jul 2019 14:58

Re: Vinande ljud/hög ljudnivå

Inlägg av korvfarmor »

juristen skrev:
korvfarmor skrev:

19" Orginaldäck, det är väl Pirelli Sports med deras skum inuti om jag inte minns fel?
Du kör fortfarande på sommarhjulen?
Pirelli Sport är inte de tystaste däcken, men det borde inte vara så illa som du beskriver det ändå.
Det gör jag, eftersom Tesla inte kan leverera vinterdäcken som är beställda heller.. ;-)
Men ja, jag tycker det är konstigt.. även om MS inte är den tystaste bilen som finns, så borde jag inte ligga mellan 89-92 dBa, det är galet högt.
Får väl helt enkelt vänta och se om det blir bättre med vinterdäcken då, eftersom ingen på Tesla verkar tycka att det är ett problem.
Användarvisningsbild
AndreasF
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 13 mar 2019 19:57
Ort: Göteborg

Re: Vinande ljud/hög ljudnivå

Inlägg av AndreasF »

Bor du i närheten av Göteborg så skulle du kunna prova min som en second opinion. 89 dB är ju sinnessjukt högt, säkert att du inte mätt fel?
Tesla Model S LR-19 Raven, Deep Blue Metallic, FSD
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 337
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Vinande ljud/hög ljudnivå

Inlägg av Henkens »

Min MS 90D -15 med 19" Dubbade vinterdäck med denna dBa mätare ställd vid instrumentbrädan visade 72-75 dBa i 95km/h på snöig vinterväg.
IMG_20191116_162348.jpg
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Verdi

Re: Vinande ljud/hög ljudnivå

Inlägg av Verdi »

Henkens skrev:
Min MS 90D -15 med 19" Dubbade vinterdäck med denna dBa mätare ställd vid instrumentbrädan visade 72-75 dBa i 95km/h på snöig vinterväg.
Vinterdäck och vinterväglag dämpar otroligt bra. Vänta till sommaren och mät då istället. :)
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Vinande ljud/hög ljudnivå

Inlägg av Daniel »

Har haft min MS LR Raven, uttagen augusti, inlämnad två gånger för ”läckande” isolering på förarsidan. Vid hastighet över 100km/h så börjar vind läcka in vid förarsidan, vilket är oerhört irriterande, och gör att en i övrigt väldigt tyst bil till ett irritationsmoment. Tyvärr har de inte lyckats fixa detta, trots att bilen som sagt varit inne två gånger de senaste två månaderna för samma fel.

I övrigt tycker jag att bilen är väldigt mycket bättre isolerad och tyst än min gamla MS P85 från 2014, men detta är riktigt irriterande.

Bokat ny servicetid igen, men hoppet om att få det löst har minskat drastiskt. Tyvärr.
Användarvisningsbild
korvfarmor
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 jul 2019 14:58

Re: Vinande ljud/hög ljudnivå

Inlägg av korvfarmor »

Daniel skrev:
Har haft min MS LR Raven, uttagen augusti, inlämnad två gånger för ”läckande” isolering på förarsidan. Vid hastighet över 100km/h så börjar vind läcka in vid förarsidan, vilket är oerhört irriterande, och gör att en i övrigt väldigt tyst bil till ett irritationsmoment. Tyvärr har de inte lyckats fixa detta, trots att bilen som sagt varit inne två gånger de senaste två månaderna för samma fel.

I övrigt tycker jag att bilen är väldigt mycket bättre isolerad och tyst än min gamla MS P85 från 2014, men detta är riktigt irriterande.

Bokat ny servicetid igen, men hoppet om att få det löst har minskat drastiskt. Tyvärr.
Låter som exakt samma problematik som jag har också. Det är ganska exakt vid 100km/h som brytpunkten är, alternativt om det blåser mycket ute så låter det som ett halvt vindkraftverk inuti bilen..
Håller tummarna för att du får ditt problem löst! Jag har nog börjat ge upp..
Användarvisningsbild
korvfarmor
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 jul 2019 14:58

Re: Vinande ljud/hög ljudnivå

Inlägg av korvfarmor »

AndreasF skrev:
Bor du i närheten av Göteborg så skulle du kunna prova min som en second opinion. 89 dB är ju sinnessjukt högt, säkert att du inte mätt fel?
Bor utanför Malmö, så tyvärr inte så nära! Men jättesnällt att du ville ställa upp :-)
Helt bombsäker på att jag inte mätt fel, då skulle jag nog inte ha mitt yrke kvar.. ;-)
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Vinande ljud/hög ljudnivå

Inlägg av KnightRider »

Min bil var på SC förra veckan för blandade problem och ett var det högfrekventa pipet som tränger genom allt.

Här är resultatet:
81D33F41-6EBB-4586-9E02-7211C3B602F5.jpeg
Det kommer alltså från bakre motorn fast det låter som om det kommer framifrån.

Jag sa att jag inte var nöjd med deras beslut att det inte skulle åtgärdas. Men en servicemanager sa att han hört med någon central tekniker att det ska komma en fix genom mjukvaruuppdatering. Däremot kunde han inte säga när en sådan skulle komma.

Får hoppas att det stämmer men känns inte som något man riktigt kan lita på.
Användarvisningsbild
StoffeZ
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 29 okt 2019 11:36

Re: Vinande ljud/hög ljudnivå

Inlägg av StoffeZ »

Hej!
Jag hade problem med vindbrus på min Model S. Det visade sig att panoramafönstret inte var helt stängt.
/ StoffeZ
Skriv svar