Råd inför begagnat köp av s75D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 17 nov 2019 12:56
Ort: Jämtland

Råd inför begagnat köp av s75D

Inlägg av Jonny »

Hej
Har möjlighet köpa en S75D årsmodell 2017 med bl.a. Ultra HI Fi och värmepaket och körsträcka på ca 6000 mil. Ej luftfjädring och endast AP1.

Nypris 1 miljon slutet 2017. Restvärde 570000 just nu och jag kan antingen köpa den för 620000 kr eller ta över privatleasing (DNB) kontrakt som gäller ytterligare ett år. Därefter, dvs efter leasingperioden slut, om ca 1 år ska 530000 betalas om jag fattar rätt eller bilen lämnas åter.

Vad säger ni, är det enklast att ta över privatleasingkontraktet eller betala kontant?

Och verkar det vara rätt kurs på bilen?

Tacksam för snabba råd :) Har inte tidigare erfarenhet av Tesla.
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
K-Ankan
Inlägg: 30
Blev medlem: 18 okt 2019 22:00

Re: Råd inför begagnat köp av s75D

Inlägg av K-Ankan »

Nypriset när den var ny tycker jag är ointressant i det här fallet. Har du räknat på att plocka ut en av de Standard range bilarna som finns nya i lager hos Tesla nu? Tror det kan vara värt att göra den jämförelsen. De kostar 839 000, men då får du ju tillbaka 60 i MB-premie. Så netto 160 mer för en helt ny bil med högre utrustning, nyare konfig. och inte minst fulla garantier.

Tror det kan vara ett alternativ i ditt fall.

Men om du skulle ta över privatleasingen, baseras den då på det nuvarande restvärdet eller på 620 000:-? Vad blir den faktiska månadskostnaden om du privatleasar?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Råd inför begagnat köp av s75D

Inlägg av taliz »

Om du inte måste ha utrymmet i en S är det betydligt mer ekonomiskt med en ny Model 3.
Fulla garantier, billigare underhåll, lägre försäkringskostnader osv.
Dessutom en bil som är roligare att köra, har bättre range, laddar snabbare och har den senaste hårdvaran för autopilot, infotainment etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Råd inför begagnat köp av s75D

Inlägg av Legato »

K-Ankan skrev:
Nypriset när den var ny tycker jag är ointressant i det här fallet. Har du räknat på att plocka ut en av de Standard range bilarna som finns nya i lager hos Tesla nu? Tror det kan vara värt att göra den jämförelsen. De kostar 839 000, men då får du ju tillbaka 60 i MB-premie. Så netto 160 mer för en helt ny bil med högre utrustning, nyare konfig. och inte minst fulla garantier.

Tror det kan vara ett alternativ i ditt fall.

Men om du skulle ta över privatleasingen, baseras den då på det nuvarande restvärdet eller på 620 000:-? Vad blir den faktiska månadskostnaden om du privatleasar?
Exakt. En ny är i mitt tycke långt prisvärdare.

Bättre räckvidd, bättre fjädring, snabbare laddning, längre vagnskadegaranti (och därmed billigare försäkring).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 17 nov 2019 12:56
Ort: Jämtland

Re: Råd inför begagnat köp av s75D

Inlägg av Jonny »

Har absolut övervägt Model 3 longrange med dragkrok. Problemet är att jag har 3 tonåringar och är rädd det blir trångt i baksätet på långturer. Men vi har inte provsuttit.Kanske någon här som kan uttala sig om skillnaden i utrymme.

Jag har baserat övertagandet på det restvärde som gäller nu och månadskostnad ca 5500 kr i ytterligare ett år. Då har det gått 36 månader.
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Råd inför begagnat köp av s75D

Inlägg av OfarligTesla »

Jonny skrev:
Har absolut övervägt Model 3 longrange med dragkrok. Problemet är att jag har 3 tonåringar och är rädd det blir trångt i baksätet på långturer. Men vi har inte provsuttit.Kanske någon här som kan uttala sig om skillnaden i utrymme.

Jag har baserat övertagandet på det restvärde som gäller nu och månadskostnad ca 5500 kr i ytterligare ett år. Då har det gått 36 månader.
Skulle helt klart säga att 3 tonåringar i baksätet blir för trångt i en 3a.

Jag hade helt klart tagit en ny SR för 779k efter supermiljöbilspremie istället för den begagnade.
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 17 nov 2019 12:56
Ort: Jämtland

Re: Råd inför begagnat köp av s75D

Inlägg av Jonny »

Hm, känns bara som så himla mycket pengar och har svårt blunda för den värdeminskning ett nybilsköp alltid innebär. Men ni resonerar förstås rationellt. Synd att 3:an verkar bli för trång. Känns som en lie smidigare bil i vardagen också.
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Råd inför begagnat köp av s75D

Inlägg av taliz »

Jonny skrev:
Hm, känns bara som så himla mycket pengar och har svårt blunda för den värdeminskning ett nybilsköp alltid innebär. Men ni resonerar förstås rationellt. Synd att 3:an verkar bli för trång. Känns som en lie smidigare bil i vardagen också.
3an är inte så liten som vissa verkar tro. Ställ den bredvid tex en Saab 9-5 och Saaben ser ut som en småbil.
Prova själv vetja!
Tre tonåringar är ju sällan 3st 100kg 190cm jättar heller, utan oftast smalare än vuxna.
Är någon större än frun, då kanske hon kan sitta bak osv. Och.. hur ofta åker man alla samtidigt? Och... hur många år till?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
h37
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 17 apr 2015 19:05
Ort: Karlstad

Re: Råd inför begagnat köp av s75D

Inlägg av h37 »

Eller två tonåringar fram och gamlingarna bak. Tonåringarna flyttar snart hemifrån.
Tesla M3 behöver inte bytas ut lika snabbt som tidigare fossilbilar.
Blir billigare i längden och håller sig modern.
Verdi

Re: Råd inför begagnat köp av s75D

Inlägg av Verdi »

Jonny skrev:
Hm, känns bara som så himla mycket pengar och har svårt blunda för den värdeminskning ett nybilsköp alltid innebär. Men ni resonerar förstås rationellt. Synd att 3:an verkar bli för trång. Känns som en lie smidigare bil i vardagen också.
Värdeminskningen på en ny lär bli mindre än på en sån där 2-3 år gammal som är "nästan" lika dyr. Du får bättre ränta, billigare försäkring, bättre garantier osv osv också även om man bortser från det som blivit bättre. Räckvidd, prestanda, laddhastighet, fjädring, MCU...
K-Ankan
Inlägg: 30
Blev medlem: 18 okt 2019 22:00

Re: Råd inför begagnat köp av s75D

Inlägg av K-Ankan »

5500:- är iofs en bra deal om det är den enda kostnaden förutom försäkring, drift och skatt. Dvs att du bara kan skicka tillbaka bilen efter ett år utan övriga åtaganden.

Kan vara värt att köra på det ett år se om bilen passar dina behov. Utrymmen, räckvidd
Etc.
K-Ankan
Inlägg: 30
Blev medlem: 18 okt 2019 22:00

Re: Råd inför begagnat köp av s75D

Inlägg av K-Ankan »

Men ett renköp för 620 000 skulle jag nog inte rekommendera i det här fallet.
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 17 nov 2019 12:56
Ort: Jämtland

Re: Råd inför begagnat köp av s75D

Inlägg av Jonny »

Överdrev lite, dottern bara 10 år och både hon o fru i minsta laget :D. Sönerna 14 och 16 o normalstora. Borde helt enkelt provsitta en 3:a.

Sen ingår väl gratis supercharging i S bilen, men det kanske inte är något vidare argument.

Men hur funkar det med takbox på 3:an? En hel del skidåkande under vintern. Bor i Jämtland.
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 17 nov 2019 12:56
Ort: Jämtland

Re: Råd inför begagnat köp av s75D

Inlägg av Jonny »

K-Ankan skrev:
5500:- är iofs en bra deal om det är den enda kostnaden förutom försäkring, drift och skatt. Dvs att du bara kan skicka tillbaka bilen efter ett år utan övriga åtaganden.

Kan vara värt att köra på det ett år se om bilen passar dina behov. Utrymmen, räckvidd
Etc.
Ja jag tänkte också att det kan bli ett bra testår. Om det nu är så att jag bara kan lämna igen den när tiden gått ut.
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Råd inför begagnat köp av s75D

Inlägg av Gustafsson »

Jonny skrev:
K-Ankan skrev:
5500:- är iofs en bra deal om det är den enda kostnaden förutom försäkring, drift och skatt. Dvs att du bara kan skicka tillbaka bilen efter ett år utan övriga åtaganden.

Kan vara värt att köra på det ett år se om bilen passar dina behov. Utrymmen, räckvidd
Etc.
Ja jag tänkte också att det kan bli ett bra testår. Om det nu är så att jag bara kan lämna igen den när tiden gått ut.
Gäller inte garanterat restvärde bara för första ägaren ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Råd inför begagnat köp av s75D

Inlägg av Legato »

Jonny skrev:
Sen ingår väl gratis supercharging i S bilen, men det kanske inte är något vidare argument.
På en ny S ingår det ja, inte på den begagnade du kollar på. Ytterligare ett argument för att köpa ny.

Värdefallet på den begagnade kommer ganska säkert vara större både i procent och absoluta termer, dessutom större kostnader i övrigt.

Tror du skulle få en högre TCO (totalkostnad) för en avsevärt sämre bil. Verkar inte så attraktivt imo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Råd inför begagnat köp av s75D

Inlägg av Smutt »

En trea är liten funkar säkert för många men när man är van vid en S så upplever man baksätet som litet dessutom är S så mycket snyggare 8-)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Råd inför begagnat köp av s75D

Inlägg av taliz »

Smutt skrev:
En trea är liten funkar säkert för många men när man är van vid en S så upplever man baksätet som litet dessutom är S så mycket snyggare 8-)
S är lite bredare, men trean lite högre takhöjd bak.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 17 nov 2019 12:56
Ort: Jämtland

Re: Råd inför begagnat köp av s75D

Inlägg av Jonny »

Smutt skrev:
En trea är liten funkar säkert för många men när man är van vid en S så upplever man baksätet som litet dessutom är S så mycket snyggare 8-)
Jo jag tycker också att S är betydligt snyggare men kanske är jag bara lite för konservativ i tänket.
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 17 nov 2019 12:56
Ort: Jämtland

Re: Råd inför begagnat köp av s75D

Inlägg av Jonny »

Nu saknar den aktuella bilen luftfjädring och frågan är om detta är en för eller nackdel. Hur upplever ni andra skillnaden.

Jag är trots allt intresserad av att ta över leasingen, tycker 5500 i månaden känns rätt ok. Väntat restvärde är 525000 i slutet av november. Borde väl gå att få igen vid det laget. Bilen i trafik första gången hösten 2017.
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Råd inför begagnat köp av s75D

Inlägg av Gustafsson »

Jonny skrev:
Nu saknar den aktuella bilen luftfjädring och frågan är om detta är en för eller nackdel. Hur upplever ni andra skillnaden.

Jag är trots allt intresserad av att ta över leasingen, tycker 5500 i månaden känns rätt ok. Väntat restvärde är 525000 i slutet av november. Borde väl gå att få igen vid det laget. Bilen i trafik första gången hösten 2017.
Om du inte behöver kunna höja bilen, så är stålfjädringen helt OK. Luftfjädringen ger ingen ökad komfort, men bidrar ofta med mer oljud i bilen. Min stålfjädrade 70D som jag hade tidigare var tystare i fjädringen, men var på det hela taget sämre ljuddämpad.
Mitt råd är att provköra om du kan. Fick en 75D som lånebil vid service sist - den kändes faktiskt lite sliten och sunkig jämfört med min nuvarande.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 17 nov 2019 12:56
Ort: Jämtland

Re: Råd inför begagnat köp av s75D

Inlägg av Jonny »

Behov kanske är att ta i, men det är klart att det vore fint kunna höja den en aning på vissa risiga norrlandsvägar, men eftersom jag inte haft någon S så har jag lite svårt säga något om problemet. Upplevs det som ett problem att Model S är låg i normalläget för fjädringen?
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Råd inför begagnat köp av s75D

Inlägg av bjelkeman »

Den var låg för mig bara när jag körde över konstiga krön, typ trottoarer där det lutade, då den har lång hjulbas. Någon gång skrapade den i botten.

Jag skulle prova en S och en 3a om du kan. Jag tycker inte S upplevs så mycket större i bak för passagerarna, tycker båda känns lite snåla men på olika ledder. Men lastutrymmet är betydligt mer praktiskt på en S. 3an är roligare som daglig bil dock.

Det är rätt olika bilar, så, provkör.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Råd inför begagnat köp av s75D

Inlägg av Leo »

S är en lite längre bil med långt axelavstånd. Så trots normal markfrigång så upplevs den som aningens lägre än många andra bilar.

Komfortmässigt vinner du väldigt lite på de äldre luftfjädringarna då det inte är justerbara stötdämpare (före våren 2019 =Raven)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Råd inför begagnat köp av s75D

Inlägg av juristen »

Jag har stålfjädring på min och har kört en del dåliga norrlandsvägar och skogsvägar. Inga som helst problem någonstans, den har lika bra markfrigång som vilken standardbil som helst. Jag har inte haft behov av att höja bilen under det halvår jag ägt den. På de äldre bilarna verkar stålfjädring bara vara en fördel, ingen direkt skillnad i fjädringskomfort, men stålfjädringen är tystare och billigare att reparera den dagen den går sönder.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Skriv svar