Baksäte/Takhöjd

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

pinky
Inlägg: 16
Blev medlem: 20 okt 2019 11:55

Baksäte/Takhöjd

Inlägg av pinky »

Hej.

Har vart inne på detta ämne lite tidigare.
Har inte haft möjlighet att prova mycket. Så tänkte kolla med kunskapsbanken här.

När jag för ett tag sen hittade en Model S på en firma i stan så provade jag den. Blev lite kär måste man erkänna. Tyvärr va den bokad när jag va där så blev aldrig någon provtur.
Ett tag senare provade jag en annan Model S. Men konstaterade att baksätet är under all kritik enligt mig. Jag (c:a 188 lång) fick vinkla huvudet rätt mycket för att få plats. Minns det som att det inte va fullt så låg takhöjd i första teslan jag provade. Så frågan är:
Kan det vara olika höjd från sätet till taket? Eller va det bara första kärleken som fick en att ha överseende med detta. Båda bilar hade "soffan" i baksätet, och det är det baksätet som skulle vara aktuellt då vi är 5 i familjen.

MS:en går ju som Taxi så känns som en person på 190 bör kunna sitta okej om det ska vara ett alternativ som taxi?!

Tacksam för input och erfarenheter!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Baksäte/Takhöjd

Inlägg av LarsL »

Jag upplever att det är betydligt bättre takhöjd i baksätet på Model 3 än i en Model S från 2016, vilka är de två jag kan jämföra med. I Model 3 har jag haft långa kollegor som tycker att de suttit hyfsat bra i baksätet. På Model S sitter jag, 183, halv risigt.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Baksäte/Takhöjd

Inlägg av helix »

Jag har haft två Model S med öppningsbart tak, en Model S med fast glastak (det som är standard idag) och nu Model 3.

Model S med fast glastak är den variant av Model S som har bäst huvudutrymme både bak och fram.

Model S med öppningsbart glastak har sämre takhöjd bak. Balken runt taket är tjockare och bygger in från sidan samt bakom nackstödet. Detta gör att huvudutrymmet blir något sämre. För mig var det öppningsbara taket även ett problem i framsätet då det var tight med huvudutrymme även med förarstolen i lägsta position. För mig blev det därför en uppgradering att få det fasta glastaket då det blev bra med plats både fram och bak.

Gamla Model S med plåttak har faktiskt ännu sämre takhöjd bak än det öppningsbara taket och vill man ha längre passagerare så ska man undvika detta helt. Dock är plåttaket väldigt ovanligt och finns på några äldre bilar.

Trots att Model 3 är en mindre bil så upplever jag att takhöjden både bak och fram är betydligt rymligare än Model S och för mig är Model 3 bekvämare än någon av mina Model S.
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Baksäte/Takhöjd

Inlägg av jpetters »

Jag tycker det fungerat utmärkt på mina S med öppningsbara glastaket, både fram och bak. Är 189cm lång. Då har jag haft alla modeller på säten, både fram och bak.
Så det påverkar en hel del hur man sitter.
Plåttaket har klart sämre höjd och fasta glastaket bättre bredd på ökade takhöjden.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Skriv svar