"Kunde inte slå på klimatanläggningen" i appen

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

"Kunde inte slå på klimatanläggningen" i appen

Inlägg av matsm »

"Kunde inte slå på klimatanläggningen". I 9 fall av 10 får jag detta felmeddelande i appen, lite smått irriterande nu när den kalla årstiden närmar sig och man vill kunna värma bilen på fjärr...
Model S 2015 70D. Version 2019.32.12.3. Någon som har har stött på liknande?
Har inte brytt mig om att kontakta Tesla än men kommer nog göra det. Har provat "Hard reset" på bilen (broms nedtryckt +scroll wheel) men upplever samma sak efter det. :?
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: "Kunde inte slå på klimatanläggningen" i appen

Inlägg av renes »

Jag har ofta att kontakten med bilen är dålig och får time-outs, men det är när jag är parkerad hemma och den står lagom långt ifrån wifi så att förbindelsen är dålig. Står den närmare funkar det och står den längre bort funkar det också, för då går den på LTE. Den har det som svårast när wifi finns men är svag.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
grabben
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 02 jul 2019 21:14

Re: "Kunde inte slå på klimatanläggningen" i appen

Inlägg av grabben »

Samma hände mig imorse. Hård reboot hjälpte inte, men efter en färd till jobbet var det igång igen. Samma hände en kollega både igår och idag. För honom hjälpte reboot.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: "Kunde inte slå på klimatanläggningen" i appen

Inlägg av Bjelke »

Nu hände det på min ettåriga bil, stod på "stan" så det berodde inte på vinglig kontakt med wi-fi
eller liknande heller... :?:
Startade om appen, bytte mellan bilarna men inget hjälpte, den vägrade helt enkelt, och bilen hade
85% laddning så inte det problemet heller (låg SoC ger dessutom ett annat meddelande)...
Testade även att byta mellan wi-fi och mobilnätet på mobilen, ingen skillnad.
Allt annat verkade däremot funka så inte var det fel på själva kommunikationen med bilen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Svetsa
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 jul 2017 08:04

Re: "Kunde inte slå på klimatanläggningen" i appen

Inlägg av Svetsa »

Startar aldrig på ”knappen” = funkar bara 30% av gångerna , utan ökar en halv grad i stället då startar den alltid
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: "Kunde inte slå på klimatanläggningen" i appen

Inlägg av GreenMachine »

Har fungerat klockrent alla gånger som jag använt appen sen jag fick bilen. Läser den här tråden och dagen efter så funkar inte appen. Vaf-n :lol:

Allvarligt? Är det här något som varit problem länge eller har det med ny mjukvara att göra?
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: "Kunde inte slå på klimatanläggningen" i appen

Inlägg av Jojo »

Lite mysko det här... :roll: Jag har inte upplevt detta problem än så länge. Jag kan dock inte sätta på rattvärme via appen, den går inte på, även om symbolen på skärmen blir rött. Jag kan dock slå på den inne i bilen, då fungerar allting klanderfritt. Även när den slås på automatiskt. Det är bara via appen där det inte vill fungera som det är tänkt.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: "Kunde inte slå på klimatanläggningen" i appen

Inlägg av GreenMachine »

Problemet kom när jag läste den här tråden. Gjorde efter ett par dagar ett serviceärende och nu är det borta. Dvs allt funkar som det ska igen. Har ingen aning om man gjort något remote eller om det är teknikspöket som fixat det hela men så länge det funkar som normalt så är jag nöjd och kommer inte att läsa i denna tråd igen :lol:
Peter Habram
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 feb 2017 20:48

Re: "Kunde inte slå på klimatanläggningen" i appen

Inlägg av Peter Habram »

Jag har fått samma problem efter senaste uppdateringen. Ibland kan jag sätta på den via appen men efter 1 min stängs värmen av igen. Sjukt irriterernade nu när det är kallt. Ingen som hittat en lösning?
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: "Kunde inte slå på klimatanläggningen" i appen

Inlägg av termosen »

När detta händer brukar jag gå in på klimat och öka temperaturen en halv grad. Då har det alltid fungerat.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: "Kunde inte slå på klimatanläggningen" i appen

Inlägg av Guldis-54 »

När jag slår på värme och stolsvärme med appen så fungerar det bra, men när jag sätter mig i bilen och knappar in pinkoden så släcks värmen i stolarna. ”as design” ?
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: "Kunde inte slå på klimatanläggningen" i appen

Inlägg av Svenssons »

Jag har också fått detta problem på senaste tiden. Verkar ha kommit i samband med uppdatering som ändrade till schemalagd uppvärmning. Hjälper inte att gå in och försöka ändra temperaturen eller något annat. Efter att jag började köra senaste gången som det inte fungerade kunde jag inte heller slå på klimatet så att det var igång när jag skulle lämna bilen.
climate.jpg
Climate keeper unavailable due to system fault.

Omstart av stora displayen löste problemen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: "Kunde inte slå på klimatanläggningen" i appen

Inlägg av jonas »

Jag upplever nog bara att det tar för lång tid att koppla upp, WiFi. Ibland i bilen får jag starta om blåtanden för att komma igång. Men jag har alltid lyckats koppla upp mig till slut.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: "Kunde inte slå på klimatanläggningen" i appen

Inlägg av Svenssons »

Problemet som är här är inte att appen inte kommer åt bilen. Appen har kommunikation med bilen och man kan styra övriga funktioner förutom klimatanläggningen från appen. Försöker man starta klimatanläggningen får man upp en grå ruta med felmeddelandet enligt trådnamnet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: "Kunde inte slå på klimatanläggningen" i appen

Inlägg av sven-labil »

Svenssons skrev:
Problemet som är här är inte att appen inte kommer åt bilen. Appen har kommunikation med bilen och man kan styra övriga funktioner förutom klimatanläggningen från appen. Försöker man starta klimatanläggningen får man upp en grå ruta med felmeddelandet enligt trådnamnet.
Exakt samma sak för mig sedan bilen tillslut sög i sig 2019.40.2. Har frågat om det i min SMS-monolog med SC...
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10298
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: "Kunde inte slå på klimatanläggningen" i appen

Inlägg av Legato »

För mig har det varit ungefär samma alltid. 4 olika Teslor och 3 år.

Ungefär 9 av 10 ggr fungerar det.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: "Kunde inte slå på klimatanläggningen" i appen

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:
För mig har det varit ungefär samma alltid. 4 olika Teslor och 3 år.

Ungefär 9 av 10 ggr fungerar det.
Får du upp en dialog om att klimatanläggningen inte kunde slås på men kunnat styra övriga funktioner som t.ex. låsa upp, tuta och blinka? För mig är detta ett nytt problem som aldrig under mina tidigare dryga 3 år funnits i appen.

Jag har dock haft problem med att appen inte kunnat kontakta bilen men detta är något annat, här får appen kontakt med bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
rollo
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 aug 2019 22:19

Re: "Kunde inte slå på klimatanläggningen" i appen

Inlägg av rollo »

Har version 2019.32.12.7 och provade idag att lämna bilen med värmen på. Stoppade sen värmen med appen och kan därefter starta med appen igen. Kanske en temporär fix, får se om den överlever deep sleep...
P85D 2015-4 fyrsitsig
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: "Kunde inte slå på klimatanläggningen" i appen

Inlägg av GreenMachine »

Svenssons skrev:
Jag har också fått detta problem på senaste tiden. Verkar ha kommit i samband med uppdatering som ändrade till schemalagd uppvärmning. Hjälper inte att gå in och försöka ändra temperaturen eller något annat. Efter att jag började köra senaste gången som det inte fungerade kunde jag inte heller slå på klimatet så att det var igång när jag skulle lämna bilen.
climate.jpg
Climate keeper unavailable due to system fault.

Omstart av stora displayen löste problemen.
Hade exakt samma problem i min X i förra veckan. Gjorde omstart och har inte hänt igen sedan dess.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2244
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: "Kunde inte slå på klimatanläggningen" i appen

Inlägg av frippe »

Lite segt att väcka bilen har det alltid varit.
Och om jag är för snabb och slår på ac direkt efter att appen hoppat igång. Kommer den gråa rutan upp att det inte går att starta den.
Men väntar jag lite eller försöker en andra gång. Startar alltid ac för mig.

Så gäller att ha lite,lugn och is i magen helt enkelt.
Model Y LR.
Model S70D
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: "Kunde inte slå på klimatanläggningen" i appen

Inlägg av Svenssons »

Jag har testat att både vänta 10 och 20 minuter med samma resultat att det inte går att starta klimatanläggning. Testade även att starta om app och telefon för att se om det var problem med appen men inte heller detta hjälpte. Nu efter en omstartad bil så har jag inte fått problemet efter omstart.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: "Kunde inte slå på klimatanläggningen" i appen

Inlägg av Machris »

Svenssons skrev:
Jag har också fått detta problem på senaste tiden. Verkar ha kommit i samband med uppdatering som ändrade till schemalagd uppvärmning. Hjälper inte att gå in och försöka ändra temperaturen eller något annat. Efter att jag började köra senaste gången som det inte fungerade kunde jag inte heller slå på klimatet så att det var igång när jag skulle lämna bilen.
climate.jpg
Climate keeper unavailable due to system fault.

Omstart av stora displayen löste problemen.
Har precis samma problem samtidigt som man inte kan slå på klimatanläggningen via appen (bra kontakt med bilen, allt annat i appen fungerar). Löser sig efter omstart men kommer igen efter ett par dagar. Trodde först att det kom efter man kört "schemalagd avresa" men igår kom det utan att jag hade haft den på.
Kom efter uppdateringen som kom innan 40.2.1, trodde det skulle lösa sig vid updatering till 40.2.1 men icke så. Sjukt irriterande med iskall bil när man ska hem från jobbet :(
"Skönt" att se att andra har samma problem, hade missat denna tråd så jag trodde det var nåt fel på klimatanläggningen. Nu får man väl hoppas att det löser sig vid nästa uppdatering
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: "Kunde inte slå på klimatanläggningen" i appen

Inlägg av Gretsch »

Jag har fått samma problem och uppsökte Tesla i Möndal som ska titta på det. Kalle som jag pratade med verkade inte känna till det. Har fått tid för bilen i januari. Men om det är ett mjukvarufel så borde Tesla fixa det utan jag behöver åka upp till Möndal igen. Så om alla ni som har problem med detta , kontakta Tesla om felet så dom sätter fart och fixar det.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: "Kunde inte slå på klimatanläggningen" i appen

Inlägg av Lessmog »

S85D -15 (AP1), 2019.40.2 36f8355b356a
Såg just nu att det finns en uppdatering att hämta, men är lite tveksam efter dagens mejl från Tesla:
Uppdateringar för Autopilot med mjukvaruversion 2019.40.2.2
Vår senaste mjukvaruuppdatering introducerar förändringar till en del Autopilotfunktioner som påverkar hur de fungerar i din Model S. Dessa förändringar är ett krav för att möta EU-regler och påverkar endast vissa Model S och Model X då de flesta Tesla-bilar redan har dessa uppdateringar. Vi är besvikna på regleringarna som har införts då de begränsar funktionernas effektivitet och vi kommer fortsätta förespråka att full funktionalitet kan återställas.
Dessa förändringar inför begränsningar ...
Nu använder jag knappast Autopilot så det där kan nog kvitta för mig.
Men MÖJLIGEN medföljer det även riktiga buggfixar, som kanske löser era aktuella problem?
Någon som har hämtat den färskare versionen?
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re:

Inlägg av matsm »

har samma problem att det ibland går att starta ac vid appen men oftast inte! Har lite äldre version 2019.32.12.3. Mitt problem är också att mjukvaru uppdat inte funkar, 10 ggr har den misslyckats nu...har tid hos Tesla 23/12, hoppas dom kan lösa sw update problemet så borde ac grejen kunna fixas i ny release.
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Skriv svar