Stänga av automatisk kartnavigering

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
aikalex
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 30 apr 2015 18:23
Ort: Västerås

Stänga av automatisk kartnavigering

Inlägg av aikalex »

Den senaste vecka när jag satt mig i bilen har jag märkt att navigeringen är igång och den vill köra till mitt jobb och på eftermiddagen samma sak fast hem! Inget jag ställt in eller önskar ha. Har fått några uppdateringar senaste veckorna men det står aldrig något vad som är uppdaterat utan är bara blankt. Är det något man kan stänga av? Hittar ingeting om denna future.
Model S P100D
Model S S85D
Referral link: http://---
Användarvisningsbild
Etoo
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 22 maj 2017 15:10

Re: Stänga av automatisk kartnavigering

Inlägg av Etoo »

Det är en ny funktion som kallas "automatisk navigering". Du hittar information om hur det funkar i manualen (finns ju både i bilen och på Teslas' hemsida: https://www.tesla.com/sites/default/fil ... _sv_se.pdf, sida 131 btw).
För att ändra inställningen går du till Reglage > Navigering > Automatisk navigering.

Jag undrade först vad man ska ha den funktionen till, eftersom man vanligtvis hittar både hem och till jobbet. Jag behöll dock funktionen påslagen, och det har visat sig vara en god idé, eftersom navigatorn tar hänsyn till aktuell trafiksituation, vilket gjort att jag vid några tillfällen fått en annan väg föreslagen än den jag brukar köra, p g a trafikhinder. Man låter alltså funktionen vara på, får upp ett ruttförslag på skärmen, och om det är den "vanliga" rutten så kan man bara göra Abryt på navigeringen, men om det är en alternativ rutt så kan det vara idé att följa den istället med navigatorn igång.
Model S 75D 2016 Pearl White
Model 3 LR AWD 2019 Blå, FSD, krok
Användarvisningsbild
aikalex
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 30 apr 2015 18:23
Ort: Västerås

Re: Stänga av automatisk kartnavigering

Inlägg av aikalex »

Tack för infon! Jag får aldrig någon text när jag uppdaterat så det blir till att leta varje gång man märker att något verkar ändrats....

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
Model S P100D
Model S S85D
Referral link: http://---
Användarvisningsbild
Etoo
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 22 maj 2017 15:10

Re: Stänga av automatisk kartnavigering

Inlägg av Etoo »

Det där med text som inte syns i versionshistoriken är lite skumt. Jag har märkt att det ibland kan ta upp emot 20 sekunder innan texten syns. Verkar som att den hämtas via anrop varje gång man öppnar den rutan (texten lagras alltså inte lokalt i bilen). Om det är så, kan man ju tro att det är blankt i rutan, då man inte har tålamod att vänta in texten. Ibland har det dock hänt att jag inte fått upp någon text alls, även om jag väntat i upp emot en minut.
Någon annan som vet?
Model S 75D 2016 Pearl White
Model 3 LR AWD 2019 Blå, FSD, krok
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Stänga av automatisk kartnavigering

Inlägg av Jerker »

Det kan bli lite roligt när man inte kör raka vägen hem efter jobbet och navigatorn desperat försöker få en att vända och åka tillbaka! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Etoo
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 22 maj 2017 15:10

Re: Stänga av automatisk kartnavigering

Inlägg av Etoo »

Jerker skrev:
Det kan bli lite roligt när man inte kör raka vägen hem efter jobbet och navigatorn desperat försöker få en att vända och åka tillbaka! :mrgreen:
Nja, nu ska vi inte skrämma upp folk. Navigatorn är betydligt smartare än så. Den är alltid målinriktad, och så fort du avviker från en föreslagen rutt, så räknar navigatorn automatiskt ut en ny rutt utifrån var du befinner dig. Hände mig senast i morse, när den föreslog att jag skulle åka upp på Södermalm via avfarten i Söderledstunneln. Google maps i bilen fattar fortfarande inte att den avfarten är avstängd sedan något år tillbaka, så jag tog en annan väg redan innan, och då tog det bara ett par sekunder innan jag fick en ny rutt till min destination.
Model S 75D 2016 Pearl White
Model 3 LR AWD 2019 Blå, FSD, krok
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Stänga av automatisk kartnavigering

Inlägg av taliz »

Etoo skrev:
Jerker skrev:
Det kan bli lite roligt när man inte kör raka vägen hem efter jobbet och navigatorn desperat försöker få en att vända och åka tillbaka! :mrgreen:
Nja, nu ska vi inte skrämma upp folk. Navigatorn är betydligt smartare än så. Den är alltid målinriktad, och så fort du avviker från en föreslagen rutt, så räknar navigatorn automatiskt ut en ny rutt utifrån var du befinner dig. Hände mig senast i morse, när den föreslog att jag skulle åka upp på Södermalm via avfarten i Söderledstunneln. Google maps i bilen fattar fortfarande inte att den avfarten är avstängd sedan något år tillbaka, så jag tog en annan väg redan innan, och då tog det bara ett par sekunder innan jag fick en ny rutt till min destination.
Inte alltid det finns nån alternativ väg iofs. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar